Maria Westman
Universitetslektor vid Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi
- Telefon:
- 018-471 24 76
- Mobiltelefon:
- 070-425 07 02
- E-post:
- maria.westman@edu.uu.se
- Besöksadress:
- Von Kraemers allé 1 A
752 37 Uppsala - Postadress:
- Box 2136
750 02 Uppsala
Mer information visas för dig som medarbetare om du loggar in.
Kort presentation
Jag är docent i didaktik med inriktning svenska vid institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier. Här arbetar jag med undervisning i och forskning om språk och språkutveckling. Mitt forskningsintresse rör främst skrivande och skrivutveckling på olika nivåer. Jag ingår i forskargruppen STOLP http://www.edu.uu.se/forskning/didaktik/stolp/.
Biografi
Forskningsintresse
Mitt forskningsintresse är språkets betydelse för lärande samt språkutveckling i vidare perspektiv. Skriftbruk och skrivande är andra intresseområden.
Min avhandling Skriftpraktiker i gymnasieskolan. Bygg- och omvårdnadselever skriver (2009) undersöker skriftbruket i yrkesprogram på gymnasieskolan. I studien undersöks vilken plats och funktion skrivande har inom samtliga ämnen i de två klasserna, för att få en bild av de skriftpraktiker eleverna skapar och finns i. Undersökningen lyfter fram att varken bygg-eller omvårdnadsklassen använder skrivande i hög grad. Skrivandet används dock på delvis olika sätt och i olika omfattning.
Mellan 2011 och 2014 genomfördes projektet Digitaliseringen av skolans tidiga literacypraktiker. I projektet undersöktes initialt hur metoden Att skriva sig till läsning ASL implementeras och används i en kommun i mellersta Sverige. Projektet fördjupades med av hur framför allt elevers skrivande utvecklas då skrivundervisningen digitaliseras under en längre period.
Publikationslista
Bok
Westman, Maria 2009. Skriftpraktiker i gymnasieskolan: bygg- och omvårdnadselever skriver. Diss. Stockholms universitet.
Hultin, Eva, Westman, Maria 2014. Att skriva sig till läsning : erfarenheter och analyser av det digitaliserade klassrummet . Gleerups, 2014. Bok.
Artiklar
Westman Holmsved, Maria 2005. Skriftspråkliga praktiker på gymnasieskolan: Elever i en bygg- och en omvårdnadsklass skriver. I: Perspektiv på didaktik. Svenskämnet i fokus, Stockholm: Natur och kultur, 2005
Westman Holmsved, Maria 2006. Skrivkompetenser i gymnasieskolan. I: Språkforskning på didaktisk grund: Rapport från ALSA:s höstsymposium 2005, Uppsala: Svenska föreningen för tillämpad språkvetenskap, 2006, 298-309
Westman, Maria 2011. Yrkeslärares tankar om text. I: Bartoldsson, Å. & Hultin E. (red.) Praktiknära utbildningsforskning vid Högskolan Dalarna. 2:2011.
Refereegranskade artiklar:
Westman, Maria 2010. Skrivande: en lärandepotential på yrkesinriktade gymnasieprogram. I: Adleman. K (red) Nationella konferensen i svenska med didaktisk inriktning (2010). Att bygga broar - kulturella, språkliga och mediala möten. [Uppsala]: SMDI.
Hultin, Eva, Westman, Maria. 2013 Early Literacy Practices go Digital. Literacy Information and Computer Education Journal (LICEJ), 2013, Vol. 04, No. 02.
Westman, Maria 2013. Fyll i och skriv på!: Analys av skrivuppgifter i läromedel i svenska för årskurs 4. I Dagrun Skjelbred & Aslaug Veum (red.) Literacy i laeringskontekster, Oslo: Cappelen Damm Akademisk. 201-211.
Hultin, Eva, Westman, Maria. 2013.Literacy Teaching, Genres, and Power, Educational Enquiry, 2013, Vol. 04, No. 02, 279-300.
Konferensbidrag:
Hultin, Eva, Westman, Maria. Changing learning conditions when early literacy practices go digital, the 40th Annual Congress of the Nordic Educational Research Association: 2012. Konferensbidrag: refereegranskat.
Hultin, Eva, Westman, Maria. Digitalization of Early Literacy Practices, Proceedings of Canadian International Conference on Education, Guelph, Canada 18-21 juni 2012: 2012. Konferensbidrag: refereegranskat.
Hultin, Eva, Westman, Maria. Genres in Transformation in Digital Classrooms, The 41st Annual Congress of the Nordic Educational Research Association Disruptions and eruptions as opportunities for transforming education 2013. Konferensbidrag: refereegranskat.
Hultin, Eva, Westman, Maria. Förhandlingar och maktkamper i ett kollektivt textbygge. Svenska med didaktisk inriktning 11/Nordiska konferensen för modersmålsdidaktik 4, Göteborgs universitet, 5-6 december 2013. Konferensbidrag: refereegranskat
Hultin, Eva, Westman, Maria. Collective and Individual Literacy Strategies in the Process of Writing within a Digitalized Classroom, 2014. Applied Linguistics AILA, Brisbane, 2014 Konferensbidrag: refereegranskat
Hultin, Eva, Westman, Maria. "(Re)using Literacy Resources and Strategies in Collective and Individual Writing in the digital classroom" in NERA-Nordic Educational Research Association Conference "Marketisation and Differentiation in Education", March 4-6, 2015, Göteborg, Sweden. Konfrensbidrag:refereegranskat
Publikationer
Urval av publikationer
- Att skriva sig till läsning (2014)
- Fyll i och skriv på! (2013)
- Early Literacy Practices go Digital (2013)
- Literacy teaching, genres and power (2013)
Senaste publikationer
- Praktiknära skolforskning (2024)
- Writing without a subject (2023)
- Röst som ett drag i faktatexter (2022)
- Röst som ett drag i faktatexter (2022)
- Rörelser mellan konkretion och abstraktion i diskursivt skrivande (2022)
Alla publikationer
Artiklar
- The reuse of semiotic resources in third-year children's writing of sub-genres (2018)
- Early Literacy Practices go Digital (2013)
- Literacy teaching, genres and power (2013)
Böcker
- Svenskans beskrivning 36 (2019)
- Språk och norm. Language and norms (2017)
- Att skriva sig till läsning (2014)
- Skriftpraktiker i gymnasieskolan (2009)
Kapitel
- Röst som ett drag i faktatexter (2022)
- Röst som ett drag i faktatexter (2022)
- Semantiska vågor i diskursiva elevtexter (2022)
- ”Talskräck” och ”sopdykare” – intertextuella resurser i gymnasieelevers skrivande på det nationella provet i svenska för gymnasieskolan (2021)
- Skrivbegreppet i Lgr11 (2017)
- Textproduktion i det digitaliserade klassrummet (2015)
- Fyll i och skriv på! (2013)
- Yrkeslärares tankar om text (2011)
- Skrivande (2010)
Konferenser
- Writing without a subject (2023)
- Rörelser mellan konkretion och abstraktion i diskursivt skrivande (2022)
- Mellan samhällets överkonsumtion och personlig talarångest (2020)
- Intertextuella resurser i gymnasieelevers skrivande på det nationella provet i svenska och svenska som andraspråk (2019)
- Läsa på skärm och på papper – olika sidor av samma mynt? (2019)
Rapporter
- Praktiknära skolforskning (2024)
- Läsa på skärm och på papper – olika sidor av samma mynt? (2019)
- Språk för framtiden - Language for the Future. Rapport från ASLA:s höstsymposium Falun, 12-13 november 2010 - Papers from the ASLA symposium in Falun, 12-13 November 2010 (2010)