Maria Westman
Universitetslektor vid Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi
- Telefon:
- 018-471 24 76
- Mobiltelefon:
- 070-425 07 02
- E-post:
- maria.westman@edu.uu.se
- Besöksadress:
- Von Kraemers allé 1 A
752 37 Uppsala - Postadress:
- Box 2136
750 02 Uppsala
Kort presentation
Jag är docent i didaktik med inriktning svenska vid institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier. Här arbetar jag med undervisning i och forskning om språk och språkutveckling. Mitt forskningsintresse rör främst skrivande och skrivutveckling på olika nivåer. Jag ingår i forskargruppen STOLP http://www.edu.uu.se/forskning/didaktik/stolp/.
Biografi
Forskningsintresse
Mitt forskningsintresse är språkets betydelse för lärande samt språkutveckling i vidare perspektiv. Skriftbruk och skrivande är andra intresseområden.
Min avhandling Skriftpraktiker i gymnasieskolan. Bygg- och omvårdnadselever skriver (2009) undersöker skriftbruket i yrkesprogram på gymnasieskolan. I studien undersöks vilken plats och funktion skrivande har inom samtliga ämnen i de två klasserna, för att få en bild av de skriftpraktiker eleverna skapar och finns i. Undersökningen lyfter fram att varken bygg-eller omvårdnadsklassen använder skrivande i hög grad. Skrivandet används dock på delvis olika sätt och i olika omfattning.
Mellan 2011 och 2014 genomfördes projektet Digitaliseringen av skolans tidiga literacypraktiker. I projektet undersöktes initialt hur metoden Att skriva sig till läsning ASL implementeras och används i en kommun i mellersta Sverige. Projektet fördjupades med av hur framför allt elevers skrivande utvecklas då skrivundervisningen digitaliseras under en längre period.
Publikationslista
Bok
Westman, Maria 2009. Skriftpraktiker i gymnasieskolan: bygg- och omvårdnadselever skriver. Diss. Stockholms universitet.
Hultin, Eva, Westman, Maria 2014. Att skriva sig till läsning : erfarenheter och analyser av det digitaliserade klassrummet . Gleerups, 2014. Bok.
Artiklar
Westman Holmsved, Maria 2005. Skriftspråkliga praktiker på gymnasieskolan: Elever i en bygg- och en omvårdnadsklass skriver. I: Perspektiv på didaktik. Svenskämnet i fokus, Stockholm: Natur och kultur, 2005
Westman Holmsved, Maria 2006. Skrivkompetenser i gymnasieskolan. I: Språkforskning på didaktisk grund: Rapport från ALSA:s höstsymposium 2005, Uppsala: Svenska föreningen för tillämpad språkvetenskap, 2006, 298-309
Westman, Maria 2011. Yrkeslärares tankar om text. I: Bartoldsson, Å. & Hultin E. (red.) Praktiknära utbildningsforskning vid Högskolan Dalarna. 2:2011.
Refereegranskade artiklar:
Westman, Maria 2010. Skrivande: en lärandepotential på yrkesinriktade gymnasieprogram. I: Adleman. K (red) Nationella konferensen i svenska med didaktisk inriktning (2010). Att bygga broar - kulturella, språkliga och mediala möten. [Uppsala]: SMDI.
Hultin, Eva, Westman, Maria. 2013 Early Literacy Practices go Digital. Literacy Information and Computer Education Journal (LICEJ), 2013, Vol. 04, No. 02.
Westman, Maria 2013. Fyll i och skriv på!: Analys av skrivuppgifter i läromedel i svenska för årskurs 4. I Dagrun Skjelbred & Aslaug Veum (red.) Literacy i laeringskontekster, Oslo: Cappelen Damm Akademisk. 201-211.
Hultin, Eva, Westman, Maria. 2013.Literacy Teaching, Genres, and Power, Educational Enquiry, 2013, Vol. 04, No. 02, 279-300.
Konferensbidrag:
Hultin, Eva, Westman, Maria. Changing learning conditions when early literacy practices go digital, the 40th Annual Congress of the Nordic Educational Research Association: 2012. Konferensbidrag: refereegranskat.
Hultin, Eva, Westman, Maria. Digitalization of Early Literacy Practices, Proceedings of Canadian International Conference on Education, Guelph, Canada 18-21 juni 2012: 2012. Konferensbidrag: refereegranskat.
Hultin, Eva, Westman, Maria. Genres in Transformation in Digital Classrooms, The 41st Annual Congress of the Nordic Educational Research Association Disruptions and eruptions as opportunities for transforming education 2013. Konferensbidrag: refereegranskat.
Hultin, Eva, Westman, Maria. Förhandlingar och maktkamper i ett kollektivt textbygge. Svenska med didaktisk inriktning 11/Nordiska konferensen för modersmålsdidaktik 4, Göteborgs universitet, 5-6 december 2013. Konferensbidrag: refereegranskat
Hultin, Eva, Westman, Maria. Collective and Individual Literacy Strategies in the Process of Writing within a Digitalized Classroom, 2014. Applied Linguistics AILA, Brisbane, 2014 Konferensbidrag: refereegranskat
Hultin, Eva, Westman, Maria. "(Re)using Literacy Resources and Strategies in Collective and Individual Writing in the digital classroom" in NERA-Nordic Educational Research Association Conference "Marketisation and Differentiation in Education", March 4-6, 2015, Göteborg, Sweden. Konfrensbidrag:refereegranskat

Publikationer
Urval av publikationer
Att skriva sig till läsning: Erfarenheter och analyser av det digitaliserade klassrummet
Gleerups Utbildning AB, 2014
Literacy teaching, genres and power
Ingår i Education Inquiry, s. 279-300, 2013
Early Literacy Practices go Digital
Ingår i Literacy Information and Computer Education Journal (LICEJ), s. 1005-1013, 2013
Fyll i och skriv på!: Analys av skrivuppgifter i läromedel i svenska för årskurs 4
Ingår i Literacy i laeringskontekster, s. 201-211, Cappelen Damm Akademisk, 2013
Senaste publikationer
Ingår i Education Inquiry, s. 1-27, 2025
Ingår i Multimodality & Society, 2025
Praktiknära skolforskning: resultat och erfarenheter från nio forskningsprojekt
2024
Writing without a subject: A critical view on Swedish secondary education writing tests
2023
Röst som ett drag i faktatexter: Exempel från nationellt prov
Ingår i Språk i skola, på fritid och i arbetsliv, s. 15-30, Association suédoise de linguistique appliquée (ASLA), 2022
Alla publikationer
Artiklar i tidskrift
Ingår i Education Inquiry, s. 1-27, 2025
Ingår i Multimodality & Society, 2025
The reuse of semiotic resources in third-year children's writing of sub-genres
Ingår i Journal of Early Childhood Literacy, s. 518-544, 2018
Literacy teaching, genres and power
Ingår i Education Inquiry, s. 279-300, 2013
Early Literacy Practices go Digital
Ingår i Literacy Information and Computer Education Journal (LICEJ), s. 1005-1013, 2013
Doktorsavhandlingar, monografi
Kapitel i böcker, delar av antologi
Röst som ett drag i faktatexter: Exempel från nationellt prov
Ingår i Språk i skola, på fritid och i arbetsliv, s. 15-30, Association suédoise de linguistique appliquée (ASLA), 2022
Semantiska vågor i diskursiva elevtexter: En analysmodell
Ingår i Språk i skola, på fritid och i arbetsliv, s. 31-54, Uppsala: Association suédoise de linguistique appliquée (ASLA), 2022
Ingår i Morsmålsfaget som fag og forskningsfelt i Norden, s. 244-266, Scandinavian University Press, 2021
- DOI för ”Talskräck” och ”sopdykare”: intertextuella resurser i gymnasieelevers skrivande på det nationella provet i svenska för gymnasieskolan
- Ladda ner fulltext (pdf) av ”Talskräck” och ”sopdykare”: intertextuella resurser i gymnasieelevers skrivande på det nationella provet i svenska för gymnasieskolan
Skrivbegreppet i Lgr11: En studie av grundskolans ämnesplan i svenska
Ingår i Språk och norm, s. 28-36, ASLA: Svenska föreningen för tillämpad språkvetenskap, 2017
Textproduktion i det digitaliserade klassrummet
Ingår i Critical literacy i svensk klassrumskontext, s. 69-86, Umeå universitet, 2015
Fyll i och skriv på!: Analys av skrivuppgifter i läromedel i svenska för årskurs 4
Ingår i Literacy i laeringskontekster, s. 201-211, Cappelen Damm Akademisk, 2013
Ingår i Praktiknära utbildningsforskning vid Högskolan Dalarna, Högskolan Dalarna, 2011
Skrivande: en lärandepotential på yrkesinriktade gymnasieprogram
Ingår i Att bygga broar, s. 168-176, Nationella konferensen i svenska med didaktisk inriktning (2010)., 2010
Konferensbidrag
Writing without a subject: A critical view on Swedish secondary education writing tests
2023
Ingår i Fjortonde nationella konferensen i svenska med didaktisk inriktning, s. 95-114, 2022
2020
Läsa på skärm och på papper – olika sidor av samma mynt?
2019
2019
Proceedings (redaktörskap)
Rapporter
Samlingsverk (redaktörskap)
Att skriva sig till läsning: Erfarenheter och analyser av det digitaliserade klassrummet
Gleerups Utbildning AB, 2014