Wilhelmina Statham
Universitetslektor i Speldesign vid Institutionen för speldesign
- E-post:
- wilhelmina.statham@speldesign.uu.se
- Besöksadress:
- Strandgatan 1b (Residenset)
621 57 VISBY - Postadress:
- Uppsala universitet, Campus Gotland
62167 Visby
Ladda ned kontaktuppgifter för Wilhelmina Statham vid Institutionen för speldesign
- ORCID:
- 0000-0001-9463-1353
Kort presentation
Dr. Wilhelmina Zoe Statham, som har en doktorsexamen i digitala medier, är en erfaren föreläsare som specialiserat sig på digitala medier och spel. Dr. Statham är en stark förespråkare för studenter med neurodiversitet och betonar studentcentrerad utbildning, Universal Design for Learning (UDL) och Technology Enhanced Learning (TEL), och utformar inkluderande kurser som främjar studenternas tillväxt, nyfikenhet och experimenterande. Forskningsintressen: mediekompetens, TEL, Human-AI-samarbete.
Nyckelord
- creativity
- motion capture
- game research
- digital media
- technology enhanced learning
- digital literacy
- ai literacy
- 3d visualisation
- universal design for learning
Biografi
Dr. Wilhelmina Zoe Statham
Adjunkt | Forskare | Expert på digitala medier och teknikstödd lärande
Dr. Wilhelmina Zoe Statham är adjunkt vid Institutionen för speldesign vid Uppsala universitet. Hon har en doktorsexamen i digitala medier och en bakgrund inom AAA-spelutveckling. Hon har arbetat med ARMA, Battlefield, Mirror’s Edge och Alan Wake, med specialisering inom motion capture, 3D-skanning och digitala produktionspipeline.
Hennes forskning fokuserar på teknikstödd utbildning och kreativa praktiker, inklusive AI-assisterat lärande, spel och 3D-visualisering. Hon har publicerat i Entertainment Computing och Games and Culture samt presenterat vid DIGRA, INTED och ICEC.
Hon är rådgivande styrelseledamot i det ERC-finansierade GAMEINDEX-projektet och medleder DISH - Digital Innovations for Sustainable Heritage, ett tvärvetenskapligt forskarskoleprojekt inom Uppsala universitets GRASS-grupp. Hon sitter också i institutionsstyrelsen och håller workshops för lärare om AI-assisterat lärande.
Dr. Statham är kursansvarig och handledare för examensarbetet i speldesign och vägleder studenter i forskning och projektutveckling. Hon har handlett ämnen som färgteori i spel, karaktärsdesign, nivådesign, transmedia, semiotik, implicit narrativ, GUI och AI i spel.
Hon är engagerad i etisk användning av teknologi, digital kompetens och inkluderande utbildning och integrerar teknikstödd lärande (TEL), universell utformning för lärande (UDL) och AI-assisterad pedagogik i sin undervisning.
Forskning
Min unika bakgrund gör det möjligt för mig att överbrygga klyftan mellan branschens förväntningar, studenternas behov och akademiska studier inom spel och media. Dessa erfarenheter har hjälpt mig att odla tvärvetenskapliga forskningsintressen inom områdena mediekunskap, etik i medier, teknikförstärkt lärande och Human-AI-samarbete, vilket gör mig väl positionerad för samarbeten mellan avdelningar.

Publikationer
Senaste publikationer
Game environment art with modular architecture
Ingår i Entertainment Computing, 2022
- DOI för Game environment art with modular architecture
- Ladda ner fulltext (pdf) av Game environment art with modular architecture
Recreating a TransMedia Architectural Location In-Game via Modular Environment Assets
Ingår i Entertainment Computing – ICEC 2021, s. 377-385, 2021
Photogrammetry for Game Environments 2014-2019: What Happened Since The Vanishing of Ethan Carter
Ingår i DiGRA'20, 2020
Use of Photogrammetry in Video Games: A Historical Overview
Ingår i Games and Culture, s. 289-307, 2020
Scientific Rigour of Online Platforms for 3D Visualization of Heritage
Ingår i Virtual Archaeology Review, s. 1-16, 2019
- DOI för Scientific Rigour of Online Platforms for 3D Visualization of Heritage
- Ladda ner fulltext (pdf) av Scientific Rigour of Online Platforms for 3D Visualization of Heritage
Alla publikationer
Artiklar i tidskrift
Game environment art with modular architecture
Ingår i Entertainment Computing, 2022
- DOI för Game environment art with modular architecture
- Ladda ner fulltext (pdf) av Game environment art with modular architecture
Use of Photogrammetry in Video Games: A Historical Overview
Ingår i Games and Culture, s. 289-307, 2020
Scientific Rigour of Online Platforms for 3D Visualization of Heritage
Ingår i Virtual Archaeology Review, s. 1-16, 2019
- DOI för Scientific Rigour of Online Platforms for 3D Visualization of Heritage
- Ladda ner fulltext (pdf) av Scientific Rigour of Online Platforms for 3D Visualization of Heritage
Konferensbidrag
Recreating a TransMedia Architectural Location In-Game via Modular Environment Assets
Ingår i Entertainment Computing – ICEC 2021, s. 377-385, 2021
Photogrammetry for Game Environments 2014-2019: What Happened Since The Vanishing of Ethan Carter
Ingår i DiGRA'20, 2020