Wilhelmina Statham
Universitetsadjunkt vid Institutionen för speldesign
- E-post:
- wilhelmina.statham@speldesign.uu.se
- Besöksadress:
- Strandgatan 1b (Residenset)
621 57 VISBY - Postadress:
- Uppsala universitet, Campus Gotland
62167 Visby
Ladda ned kontaktuppgifter för Wilhelmina Statham vid Institutionen för speldesign
- ORCID:
- 0000-0001-9463-1353
Mer information visas för dig som medarbetare om du loggar in.
Kort presentation
Dr. Wilhelmina Zoe Statham, som har en doktorsexamen i digitala medier, är en erfaren föreläsare som specialiserat sig på digitala medier och spel. Dr. Statham är en stark förespråkare för studenter med neurodiversitet och betonar studentcentrerad utbildning, Universal Design for Learning (UDL) och Technology Enhanced Learning (TEL), och utformar inkluderande kurser som främjar studenternas tillväxt, nyfikenhet och experimenterande. Forskningsintressen: mediekompetens, TEL, Human-AI-samarbete.
Nyckelord
- digital media
- game graphics
- human-ai collaboration
- media literacy
- motion capture
- technology enhanced learning
- udl
Biografi
Jag är en erfaren föreläsare med en stark bakgrund inom digitala medier och spel, som vill vidareutveckla min akademiska karriär. Med över tio års erfarenhet av högre utbildning har jag ett djupt engagemang för undervisning och forskning, där jag sömlöst blandar branschinsikter med akademisk expertis. Min karriär drivs av en passion för undervisning och innovation inom digitala medier och kommunikation.
En hörnsten i min undervisningsfilosofi är att stödja studenter med olika inlärningsbehov, inklusive neurodiverse elever. Jag betonar studentcentrerad utbildning och aktivt lärande, vägledd av principerna för Universal Design for Learning (UDL) och en stark betoning på Technology Enhanced Learning (TEL). Jag är engagerad i att utforma inkluderande kurser som främjar studenternas tillväxt, väcker nyfikenhet och uppmuntrar till experiment. Jag prioriterar autentisk, meningsfull och formativ bedömning och arbetar konsekvent med aktionsforskning för att kontinuerligt förbättra mina kurser.
Jag är fast besluten att utveckla min forskningserfarenhet, med fokus på mediekunskap, etik i media, teknikförstärkt lärande och Human-AI-samarbete. Det här är viktiga områden som ligger i linje med det snabbt föränderliga landskapet inom medie- och spelstudier och som är avgörande för utbildningens framtid.
Forskning
Min unika bakgrund gör det möjligt för mig att överbrygga klyftan mellan branschens förväntningar, studenternas behov och akademiska studier inom spel och media. Dessa erfarenheter har hjälpt mig att odla tvärvetenskapliga forskningsintressen inom områdena mediekunskap, etik i medier, teknikförstärkt lärande och Human-AI-samarbete, vilket gör mig väl positionerad för samarbeten mellan avdelningar.
Publikationer
Senaste publikationer
- Game environment art with modular architecture (2022)
- Recreating a TransMedia Architectural Location In-Game via Modular Environment Assets (2021)
- Use of Photogrammetry in Video Games (2020)
- Photogrammetry for Game Environments 2014-2019 (2020)
- Scientific Rigour of Online Platforms for 3D Visualization of Heritage (2019)
Alla publikationer
Artiklar
- Game environment art with modular architecture (2022)
- Use of Photogrammetry in Video Games (2020)
- Scientific Rigour of Online Platforms for 3D Visualization of Heritage (2019)