Karin Senter
Universitetslektor vid Institutionen för nordiska språk
- Telefon:
- 018-471 34 19
- E-post:
- karin.senter@nordiska.uu.se
- Besöksadress:
- Thunbergsvägen 3L, hus 16, plan 2
Institutionen för nordiska språk - Postadress:
- Uppsala universitet
Institutionen för nordiska språk, Box 527
751 20 UPPSALA
Ladda ned kontaktuppgifter för Karin Senter vid Institutionen för nordiska språk
Mer information visas för dig som medarbetare om du loggar in.
Kort presentation
I min sociolingvistiska forskning intresserar jag mig för förortsförankrad språklig variation. Mer specifikt intresserar jag mig för hur gymnasieungdomar med mångspråkig förortsbakgrund talar i och utanför sin skolmiljö.
Biografi
Hösten 2016 började jag som doktorand vid institutionen för nordiska språk, Uppsala universitet. Dessförinnan arbetade jag som gymnasielärare i ämnena svenska, svenska som andraspråk och religionskunskap.
2015: svenska som andraspråk, HDA och UU
2010: magisterexamen i svenska och lärarexamen i svenska och religionskunskap, SU
2006: svenska med nusvensk inriktning, MDH
2005: genusstudier, MDH
Språkliga resurser hos flerspråkiga gymnasieungdomar med mångspråkig förortsbakgrund (preliminär titel)
Forskning
Mitt avhandlingsprojekt bedrivs inom området lingvistisk etnografi. Under tre terminer har jag följt en gymnasieklass – såväl i som utanför klassrummet – där samtliga elever har flerspråkiga resurser och mångspråkig förortsbakgrund.
De talspråkspraktiker som förknippas med förortsförankrade unga väcker ibland reaktioner och är med jämna mellanrum uppe till diskussion. Oftast uppmärksammas ordförrådet, alltså slanglexikonet. Men i min forskning står inte slangen i ensamt fokus. Jag intresserar mig också för den ”klang av förorten” som kan höras när användarna frångår ett slangbetonat sätt att tala. För att synliggöra de nyanser som hörs inom förortsförankrat tal skiljer jag på förortsslang och standardnära förortssvenska.
Några preliminära resultat är att deltagarna i projektet använder en standardnära förortssvenska i både informella och formella sammanhang, som exempelvis skolredovisningar och anställningsintervjuer. Förorten är alltså ständigt hörbar. Deltagarna uttrycker att det kan göra att de blir sämre bemötta i majoritetssamhället. De är mycket medvetna om de stereotypa föreställningar som finns kring talare av förortsförankrad svenska. Samtidigt vill de inte behöva ändra på sitt sätt att tala för att inkluderas språkligt och socialt.