Linnea Wenell
Doktorand i nordiska språk vid Institutionen för nordiska språk
- Telefon:
- 018-471 60 11
- E-post:
- linnea.wenell@nordiska.uu.se
- Besöksadress:
- Thunbergsvägen 3L, hus 16, plan 2
Institutionen för nordiska språk - Postadress:
- Uppsala universitet
Institutionen för nordiska språk, Box 527
751 20 UPPSALA
Ladda ned kontaktuppgifter för Linnea Wenell vid Institutionen för nordiska språk
Mer information visas för dig som medarbetare om du loggar in.
Kort presentation
Jag intresserar mig för svenska språket i utbildningssammanhang och framför allt för hur svenskämnet påverkas av digital teknik. Högstadiets svenskundervisning och läroplaner är mina fokusområden. Genom att studera hur digital teknik värderas och regleras i styrdokument, belyser jag lärares uppgiftsinstruktioner, elevers texter och bedömning.
Nyckelord
- digitalisering
- diskursanalys
- education policy
- elevtext
- läroplaner
- styrdokument
- svenska
- svenskämnesdidaktik
- systemisk-funktionell lingvistik
Biografi
2022-2024: Undervisar på ämneslärarprogrammet i svenska.
2019-2022 : Handledare i Språkverkstaden, Uppsala universitet.
2019- : Doktorand vid Institutionen för nordiska språk, svenska med didaktisk inriktning.
2018-2019: Högstadielärare i svenska och engelska, Uppsala.
2018: Masterexamen i svenska, Uppsala universitet.
2016: Lärarexamen för grundskolans senare år och gymnasiet i ämnena svenska och engelska, Uppsala universitet.
Forskning
Avhandlingsprojekt:
Min avhandling handlar om digital teknik i svenskämnet på högstadiet i ljuset av en samhällelig digitalism. Digitalism är en ideologi som styr världen i en digital riktning. Jag studerar hur digital teknik värderas och regleras i olika policydokument som har med skola och svenskämnet att göra. Jag studerar även vad lärare och elever gör i svenskämnespraktiker avseende texter som läses och skrivs. Hur dessa svenskämnespraktiker nyttjar, eller inte nyttjar, digital teknik intresserar jag mig särskilt för.
De frågorna jag ställer i avhandlingen är:
- Hur representeras diskurser om digital teknik i policydokument som berör skola och svenskämnet och hur förhåller sig olika diskurser om digital teknik till varandra inom och mellan policydokument?
- Hur rekontextualiseras diskurser om digital teknik i policydokument som rör skola och svenskämnet i svenskämnespraktiker på högstadiet?
Jag studerar digital teknik utifrån ett diskursanalytiskt perspektiv i policydokument, i uppgiftsinstruktioner, i elevtexter, i läromaterial och i lärares bedömning av elevtexter.
Då mitt material är tämligen diversifierat lämpar sig olika analytiska ingångar beroende på analysobjekt. Jag använder mig av diskursanalys och rekontextualiseringsanalys för att undersöka hur digital teknik görs relevant i policydokument, liksom hur det förflyttas till en undervisningskontext. Därtill använder jag språknära analyser som jag hämtar från socialsemotiken. Framför allt använder jag systemisk-funktionell lingvistik, multimodalitet och semiotisk teknologi.
Huvudhandledare: Björn Melander
Biträdande handledare: Yvonne Hallesson
Publikationer
Senaste publikationer
- Den (o)föränderliga läsningen (2024)
- Att läsa som (digital) social praktik i svenskämnets uppgiftsinstruktioner (2022)