Rebecka Göransdotter
Doktorand vid Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi
- E-post:
- rebecka.goransdotter@edu.uu.se
- Besöksadress:
- Von Kraemers allé 1 A
752 37 Uppsala - Postadress:
- Box 2136
750 02 Uppsala
- ORCID:
- 0009-0002-9248-178X
Mer information visas för dig som medarbetare om du loggar in.
Kort presentation
Jag doktorerar i utbildningssociologi (sedan augusti 2020) och undersöker hur och varför de första disputerade kvinnorna i Sverige formade en vetenskapsrörelse som stred för vetenskaplig bildning och fostran för kvinnor under 1900-talets första hälft. Jag befinner mig i skärningspunkten mellan utbildningshistoria, vetenskapshistoria och genushistoria.
Nyckelord
- formation of scientific personas
- history of education
- history of science
- intellectual women
- the governing of universities
Biografi
Nätverk
Medlem i Tidningens Curies redaktionsråd sedan mars 2023.
Medlem i Sveriges Kvinno- och Genushistoriker (SKOGH) sedan oktober 2021.
Medlem i Uppsala Studies in History and Education (SHED) sedan augusti 2020.
Medlem i forskarskolan Perspektiv på dagens skola: Forskarskola i tillämpad utbildningshistoria (PEDASK) sedan augusti 2020.
Vetenskap för allmänheten
"Kunskapens makt: En kamp för vetenskapens värde av och för kvinnor runt sekelskiftet", Onsdagshistorier arrangerat av Stockholms stadsarkiv, 6 mars 2024.
"Vad kan vi lära oss av de första kvinnorna i akademin?", Tidningen Curie, 4 oktober 2023.
"Varför måste vi ännu driva kvinnofrågan i akademin?", Tidningen Curie, 20 juni 2022.
Vetenskaplig kunskap som njutbar och skarp läsning, Tidningen Curie, 30 maj 2022.
Konsten att balansera kreativitet och tradition, Tidningen Curie, 9 maj 2022.
Mitt digitala kollegium under pandemin, Tidningen Curie, 19 april 2022.
"Vilken framtid skildrar quit lit för oss doktorander?", Tidningen Curie, 12 oktober 2021.
"Skoldebatten behöver en glädjedödare", Tidningen Curie, 22 mars 2021.
"När Albert Einsteins teorier blev verklighet", Sans, 29 maj 2019.
"Ord spelar roll", Vetenskap och allmänhet, 24 april 2018.
Undervisning
Sedan 2019 har jag undervisat i utbildningshistoria, utbildningssociologi, handlett studentuppsatser och haft retorikworkshops på lärarprogrammen samt undervisat i utbildningshistoria på sociologiprogrammet.
Tidigare utbildning
Masterprogram i humaniora, inriktning retorik, Uppsala universitet
Kandidatprogram i retorisk och litterär kommunikation, Uppsala universitet
Publikationer
Senaste publikationer
- Kunskapens makt (2024)
- Looking Ahead (2024)
- Vetenskaplig bildning för kvinnor (2023)
- En teoretisk anomali? Nytt ljus på intellektuella kvinnor under 1900-talets första hälft i Sverige (2023)
- Vad vi kan lära oss av de första kvinnorna i akademin (2023)
Alla publikationer
Artiklar
- Looking Ahead (2024)
- Vad vi kan lära oss av de första kvinnorna i akademin (2023)
- Den högre utbildningens organisation och finansiering i stöpsleven (2022)
- Varför måste vi ännu driva kvinnofrågan i akademin? (2022)
- Vetenskaplig kunskap som njutbar och skarp läsning (2022)
- Konsten att balansera kreativitet och tradition (2022)
- Mitt digitala kollegium under pandemin (2022)
- Skoldebatten behöver en glädjedödare (2021)
- Vilken framtid skildrar quit lit för oss doktorander? (2021)
- Nanny Ingeborg Fröman (2020)
- När Albert Einsteins teorier blev verklighet (2019)
- Power, Myths, Materiality: A Multilingual Reflection over the Conditions for Knowledge Production in Times of Political Turbulence (2017)
Böcker
Kapitel
- En teoretisk anomali? Nytt ljus på intellektuella kvinnor under 1900-talets första hälft i Sverige (2023)
- Svensk högre utbildning (2022)
- Historiska exempels mening och syfte (2020)
Konferenser
- Kunskapens makt (2024)
- Vetenskaplig bildning för kvinnor (2023)
- The First Women PhDs’ and Their Feminist Scientific Movement in Sweden, 1880-1950 (2023)
- Lärda kvinnors syn på vetenskaplig bildning och fostran för flickor, ca. 1880–1960 (2022)
- Norms and Transgressions (2022)
- “Snatching the Halo of Intelligence From the Woman’s Head” (2022)
- Intellektuella kvinnors syn på vetenskaplig bildning för kvinnor, 1900-talets första hälft (2022)