Uppdaterade visuella riktlinjer

I samband med revideringen byts universitetets ”profiltypsnitt” Gill respektive Berling ut till Work Sans respektive Cormorant Garamond.
Nu har rektor fattat beslut om reviderade visuella riktlinjer vid Uppsala universitet. En nyhet är att universitetet byter till nya, licensfria typsnitt, en annan att logotypen även blir tillgänglig för studenter.
De visuella riktlinjerna är universitetsövergripande och gäller såväl digitala kanaler som grafisk produktion. Det är kommunikationsavdelningen som har gjort en översyn av riktlinjerna.
– Vi har uppdaterat riktlinjerna för att bidra till att öka universitetets synlighet och ge ett mer enhetligt intryck. Logotypen är en kvalitetsstämpel som signalerar förtroende, säger kommunikationsdirektör Pernilla Björk.
I samband med revideringen byts universitetets ”profiltypsnitt” Gill respektive Berling ut till Work Sans respektive Cormorant Garamond. Dessa typsnitt är gratis att använda och finns lättillgängliga i digital form på nätet. Då de tidigare profiltypsnitten var avgiftsbelagda, innebär det här en ekonomisk besparing för universitetet.
Studenter får använda logotypen
En annan nyhet är att även studenter får möjlighet att använda universitetets logotyp i PM, uppsatser och rapporter som ingår i undervisningen vid universitetet.
– Vi kommer att ta fram en designmanual till hösten, så att det blir lättare att dra nytta av den tillgång som vår gemensamma visuella profil är, säger kommunikationsdirektör Pernilla Björk.
Designmanualen kommer att vara ett levande dokument som ständigt uppdateras med användarvänliga mallar och hjälpsidor på Medarbetaringången.
Annica Hulth
Visuella riktlinjer
Kommunikationsavdelningen har det övergripande ansvaret för de visuella riktlinjerna som är fastställda av rektor 2024-06-11.