Pedagogisk pristagare 2024 möter studenter med ett varmt engagemang

Porträtt Therése Fridström Montoya

Therése Fridström Montoya har tilldelats 2024 års pedagogiska pris inom området juridik och samhällsvetenskap. Foto: Mikael Wallerstedt

Hallå där, Therése Fridström Montoya, universitetslektor vid Juridiska institutionen, och grattis. I maj 2024 fick du veta att du tilldelats 2024 års pedagogiska pris inom området juridik och samhällsvetenskap.

Hade du någon aning om att du skulle få det här priset?

– Nej det var en total överraskning! Jag blev lurad till en viss plats en viss tid och där fick jag veta av prorektor att jag var en av årets pristagare.

Vem som nominerat Therése Fridström Montoya vet hon inte, mer än att prorektor avslöjade att det var några studenter.

Studenter och lärare får nominera lärare som inom någon eller några särskilda nomineringskategorier gjort framstående pedagogiska insatser som gynnar studenternas lärande. Totalt delas fem priser om 20 000 kronor vardera ut varje år.

Therése Fridström Montoya fick priset för att hon möter studenterna med ett varmt engagemang i all undervisning. Hon låter möjliga lösningar på juridiska problem växa fram på tavlan i lärosalen i dialog med studenterna. Alla känner sig sedda och kan bidra.

Har du några knep i undervisningen eller gör du något speciellt när det gäller pedagogik?

– Tja, det var en svår fråga! Något som jag vet skiljer mig från många lärare är att jag konsekvent "vägrar" att använda powerpoint i all undervisning. Även om jag föreläser för en riktigt stor grupp vill jag alltid skriva och rita på en tavla. Det gäller också när jag undervisar via Zoom. Då kopplar jag en iPad till datorn som jag skriver på medan jag talar.

Therése Fridström Montoya är övertygad om att det finns många fördelar med att arbeta analogt med visuellt stöd i undervisningssituationen. Hon menar att det gör henne mer flexibel som lärare genom att hon kan anpassa stödet till det som faktiskt händer i salen.

– Att successivt låta anteckningar, strukturer och figurer växa fram på en tavla i dialog med studenterna ger också studenterna möjlighet att känna sig fullt ut delaktiga i undervisningen.

Studenterna uppskattar detta och Therése Fridström Montoya får ofta höra det från dem. Hon anser att det är viktigt att aktivera och engagera studenterna. Undervisningen ska vara som ett samtal.

– Här har jag två knep, berättar hon. Det ena består i att jag alltid sätter in det som undervisningen handlar om i små berättelser. De blir exempel som alla kan relatera till. Det andra är att jag ställer frågor till studenterna om det som jag undervisar om eller ber dem att reflektera över något för att kontrollera att de hänger med. Jag tror att det ger en levande känsla i undervisningen som ökar både delaktigheten och lärandet.

Vad tycker du är viktigast som lärare i undervisningen gentemot studenter?

– Att försöka förstå vad studenterna har med sig och vad de behöver för att kunna ta till sig och begripa det som undervisningen handlar om – så att de kan utveckla sitt eget lärande.

Vill du lämna några konkreta råd kring pedagogik?

– Jättesvår fråga, jag tror att det vore ganska förmätet att ens försöka... Vi är alla olika. Mitt sätt att vara pedagog behöver inte automatiskt fungera för någon annan, kanske tvärtom. Och det är kanske rådet då: att det är viktigt att vara sig själv och hitta sitt eget sätt att vara genuin och trygg i rollen som lärare.

Vad ska du göra för prispengarna?

– Jag tänker mig att en ny soffa att lägga upp de trötta lärarbenen i på kvällen vore en bra sak!

Ulrika Hurtig

Fakta

Varje år delar Uppsala universitet ut pedagogiska priser för framstående insatser inom grundutbildningen enligt särskilda nomineringskategorier.

Studenter och lärare får nominera lärare som inom en eller flera kategorier har gjort framstående insatser som gynnar studenternas lärande. Det handlar om undervisningsinsatser, forskningsanknytning samt pedagogiskt ledarskap och samverkan. Totalt delas fem priser på 20 000 kronor vardera ut.

Totalt delas fem priser ut. Fyra priser tilldelas lärare inom:

  • teologi, humaniora och utbildningsvetenskap
  • juridik och samhällsvetenskap
  • medicin och farmaci
  • matematik, naturvetenskap och teknik.
  • Det femte och fria pedagogiska priset ges för pedagogiska insatser inom ett för året särskilt prioriterat område. År 2024 var temat "Utbildning för ett framtida föränderligt arbetsliv".

Pristagarna utsågs under våren 2024. Priset delas ut i oktober 2024.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

Uppsala universitet på facebook
Uppsala universitet på Instagram
Uppsala universitet på Youtube
Uppsala universitet på Linkedin