Prisvinnande pedagogik med fokus på kontexten

Linus Sandegren. Foto: Eva Garmendia.
Linus Sandegren, professor vid institutionen för medicinsk biokemi och mikrobiologi, tog i våras emot utmärkelsen 2024 års pedagogiska pris inom området medicin och farmaci.
Linus Sandegren berättar att det var en total överraskning för honom när det meddelades att han skulle få priset, men han har fått veta att han nominerades av såväl studenter som kollegor.
Han menar att en viktig del av den prisvinnande pedagogiken är att skapa ett intresse för ämnet och förklara för studenterna varför något är intressant och viktigt i kontext för deras utbildning och framtida yrken.
– Det finns många delar som tillsammans skapar en bra undervisning. En tydlig struktur och upplägg är viktigt för att få en bra progression både under en kurs och ett program. Som enskild lärare är det viktigt att vara medveten om vad studenterna redan har läst och hur min del i undervisningen hänger ihop med helheten i en kurs eller program och anpassa sig efter det.
Han betonar också att det kan vara lätt att fokusera mycket på detaljer som man själv som forskare är intresserad av, men att det är viktigt att anpassa undervisningen till målet för den aktuella studentgruppen.
Lärare lär av varandra
Linus Sandegren framhåller att de inom institutionen har ett bra samarbete lärare emelllan.
– Vi lär av varandra och hjälper varandra att utveckla undervisningen. Även inom de program som jag är aktiv vid så finns det ett positivt utbyte av idéer mellan lärarna.
Som konkreta råd kring pedagogik ger han bland annat vikten av att identifiera vad målet med undervisningsmomentet är och att anpassa innehållet efter studentgruppen.
– Knyt samman med tidigare undervisning, ge exempel som studenterna kan anknyta till. Sen att tänka på små saker som att ha material ute i tid, hålla tiden för föreläsningar och lyssna och diskutera med studenterna mycket för att skapa en positiv studiemiljö.
Vad tänker du använda prispengarna till?
– Dom hamnar nog på flugfiskekontot.
Johan Ahlenius
Fakta
Varje år delar Uppsala universitet ut pedagogiska priser för framstående insatser inom grundutbildningen enligt särskilda nomineringskategorier.
Studenter och lärare får nominera lärare som inom en eller flera kategorier har gjort framstående insatser som gynnar studenternas lärande. Det handlar om undervisningsinsatser, forskningsanknytning samt pedagogiskt ledarskap och samverkan. Totalt delas fem priser på 20 000 kronor vardera ut.
Totalt delas fem priser ut. Fyra priser tilldelas lärare inom:
- teologi, humaniora och utbildningsvetenskap
- juridik och samhällsvetenskap
- medicin och farmaci
- matematik, naturvetenskap och teknik.
- Det femte och fria pedagogiska priset ges för pedagogiska insatser inom ett för året särskilt prioriterat område. År 2024 var temat "Utbildning för ett framtida föränderligt arbetsliv".
Pristagarna utsågs under våren 2024. Priset delas ut i oktober 2024.
Läs mer
2024 års pedagogiska pristagare utsedda nyhet den 22 maj 2024
Pedagogisk pristagare 2024 möter studenter med ett varmt engagemang, nyhet den 3 september 2024
Pedagogisk pristagare 2024 lärare med mycket god kompass, nyhet den 13 september 2024
Pedagogisk pristagare om att våga vara sig själv, nyhet den 23 september 2024