Ny hantering av reseräkningar och utlägg från 1 april

händer som håller i en mobiltelefon och en resväska bredvid

Foto: Getty Images.

Från och med april 2025 införs ny hantering av reseräkningar och utlägg, vilket kommer att göra processen snabbare och mer effektiv.

Den största förändringen innebär att alla underlag kommer att hanteras helt digitalt i Primula. Kvitton och andra dokument ska inte längre skickas in med post. Till grund för de nya rutinerna ligger den lagändring som avskaffar kravet på originalkvitton i pappersform, vilken trädde i kraft den 23 september 2024.

Den nya hanteringen följer flödet: Resenär → Kontering → Attest (specialflöden får motsvarande ändring), där kontering och attest utförs av institutionen/motsvarande. Med den nya digitala hanteringen tas lönespecialisten bort från flödet i Primula och kommer istället att fokusera på efterkontroller och stickprov.

Deadline för ärenden som ska utbetalas med ordinarie löneutbetalning är som tidigare den 5:e varje månad. Extra utbetalning av reseräkningar och utlägg görs den 5:e och 15:e varje månad.

Observera att Primula kommer vara stängt för registrering av nya rese- och utläggsärenden från kl. 08:00 den 31 mars till kl. 12:00 den 2 april i samband med att ärendena förs över till det nya flödet.

När du hanterar ett ärende som skapats i det tidigare flödet så kommer du att få ett felmeddelande (men ärendet går att hantera som vanligt ändå): "Flödet har ändrats under tiden ärendet har varit pågående. Det finns ärendeversioner som har tillhört en roll som inte längre ingår i flödet."

Informationen gällande reseräkningar och utlägg i medarbetaringången kommer att uppdateras löpande.

Kontakt

lon@uu.se

 

Annika Nittmar

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

Uppsala universitet på facebook
Uppsala universitet på Instagram
Uppsala universitet på Youtube
Uppsala universitet på Linkedin