Universitetet inför friskvårdstjänsten Epassi

Foto: Getty Images.
I slutet av maj inför Uppsala universitet friskvårdstjänsten Epassi. Det innebär att alla köp av friskvårdsaktiviteter framöver ska gå via den nya tjänsten och därmed slipper du som medarbetare att göra utlägg.
Observera att om du har gjort utlägg för friskvård är det viktigt att du registrerar detta i Primula senast den 5 maj 2025. Därefter ska alla köp hanteras av Epassi.
Mer information om den nya tjänsten kommer inom kort.
Vid frågor kontakta lon@uu.se.
Förtydligande
Med anledning av medias rapportering om Epassi vill vi göra följande förtydligande.
Avtalet om Epassi friskvårdstjänst slöts i slutet av mars 2025 och börjar gälla 1 maj. Uppsala universitet har i upphandlingsprocessen varit tydliga med krav om att leverantör ska ha kunskap om och följa den lagstiftning som är relevant inom området. Epassi har i sitt anbud försäkrat att man vidtagit åtgärder för att förhindra att individer och leverantörer felaktigt eller olagligt kan nyttja sitt friskvårdsbidrag till icke godkända friskvårdsaktiviteter.
I december 2024 lanserade Epassi tjänsten Epassi plus där användare erbjöds möjlighet att köpa ospecificerad friskvård för kvarvarande friskvårdsbelopp 2024, för att sedan nyttja det under början av 2025. I februari 2025 kom ett förtydligande från Skatteverket om att varje köp av friskvård måste vara specificerat. Detta medförde att tjänsten Epassi plus inte följer Skatteverkets riktlinjer för friskvårdsbidrag och den har därför dragits in. Då Uppsala universitets avtal med företaget ännu inte trätt i kraft är vi inte berörda av den felaktiga hantering som det rapporterats om i media.
Friskvårdstjänsten har upphandlats i syfte att förenkla och effektivisera hanteringen av friskvårdsutlägg och medför en stor fördel för medarbetare som slipper göra utlägg. Epassi är en välkänd aktör inom området och bedöms fortsatt ha vårt förtroende.