Kvalitetsrapport visar styrkor och utvecklingsområden

Porträtt Maria Magnusson och Maria Wolters

Maria Magnusson och Maria Wolters har sammanställt Kvalitetsrapport 2023. Baserad på utbildningsutvärderingar vid Uppsala universitet. Foto: Mikael Wallerstedt.

Hallå där, Mariorna Wolters och Magnusson, projektledare vid universitetsförvaltningen. I december 2023 kom Kvalitetsrapport 2023 med undertiteln Baserad på utbildningsutvärderingar vid Uppsala universitet, som ni har sammanställt.

Det är den femte omgången utbildningsutvärderingar vid Uppsala universitet. Gör ni sådana här rapporter varje år?

– Ja, de här rapporterna är årliga och just den här universitetsövergripande rapporten baseras på utvärderingar under perioden 2022 – 2023, säger Maria Wolters.

Totalt har 44 utvärderingsenheter/utbildningar utvärderats av 34 bedömargrupper. Utvärderarna har varit såväl externa som interna lärare och även studenter och doktorander har varit med i grupperna.

Var inte det i sig en utmaning med så mycket folk och så lång tid?

– Varje vetenskapsområde/fakultet är de som genomför utvärderingarna, säger Maria Wolters. Alla utbildningar ska utvärderas vart sjätte år. Det är ett stort arbete som genomförs och det uppfattas som kvalitetsdrivande.

Vad jag förstår är det utbildning på grundnivå, avancerad nivå och forskarnivå som har bedömts. Vad har man tittat på?

– Det finns riktlinjer som anger vad grupperna ska bedöma, säger Maria Magnusson. Det handlar om till exempel måluppfyllelse, lärarkompetens, internationalisering, samhällsnytta, samhällsrelevans och arbetsliv, forskningsanknytning med mera.

Finns det några tydliga trender?

– Något som alltid återkommer som styrka är lärarnas kompetens och det gäller för alla utbildningar, på såväl grund- och avancerad nivå som på forskarutbildningarna, säger Maria Wolters. Lärarnas engagemang och ett gott samarbete mellan lärare och studenter är annat som lyfts fram.

Andra styrkor i årets rapport är god måluppfyllelse, att utbildningarna fyller ett samhällsbehov och att de har arbetslivsanknytning.

– Utvärderingen av forskarutbildningarna har visat att god forskningsmiljö är en styrka, säger Maria Magnusson.

Men finns det inga brister och hur ska dessa åtgärdas?

– De flesta utbildningarna har fått något förbättringsförslag inom temat mål, examination, till exempel översyn av mål och länkning, säger Maria Wolters.

– För forskarutbildningarna framkommer att förberedelserna inför framtida arbetsliv kan utvecklas liksom att lägga mer krut på att stötta doktoranderna genom att visa på en arbetsmarknad utanför akademin, tillägger Maria Magnusson.

Alla utbildningar gör åtgärdsplaner efter utvärderingen. I den här omgången har två utbildningar belagts med antagningsstopp av fakultetsnämnden, som har bedömt att det fanns kvalitetsbrister att åtgärda innan man tar in nya studenter.

Den här rapporten, ska den läggas till handlingarna nu?

– Utbildningsansvariga kan kika på vanlig återkoppling och relatera till den egna utbildningen. Rapporten används bland annat inför rektors summering till konsistoriet, men även för att hitta teman för vår årliga konferens om utbildningsutvärderingar, som i år hålls den 17 april, säger Maria Wolters.

Ulrika Hurtig

Prenumerera på Uppsala universitets nyhetsbrev

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin