Förslag till riktlinje för AI i undervisning och examination

Hand vid tangentbord på dator med inritade symboler och texten AI.

Förslag till riktlinje och vägledning för AI i undervisning och examination är på internremiss inom universitetet. Foto: Getty images.

Fram till den 20 september 2024 är ett förslag till riktlinjer och vägledning för AI i undervisning och examination ute på internremiss inom Uppsala universitet.

Riktlinjerna är tänkta att ge studenter och lärare möjlighet att utforska möjligheterna med AI inom högre utbildning utan att den akademiska integriteten försvagas. Riktlinjer för AI-användning inom undervisning och examination har efterfrågats inom Uppsala universitet från olika håll.

Förslaget har tagits fram av arbetsgrupp tillsatt av rektor med representanter för lärare, studenter, områdeskanslierna, avdelningen för kvalitetsutveckling, juridiska avdelningen, studentavdelningen, avdelningen för universitetsgemensam IT samt universitetsbiblioteket.

Riktlinje + vägledning

Förslaget är uppdelat i två delar: riktlinjer respektive vägledning. Uppdelningen har bland annat att göra med den snabba utvecklingen som sker inom AI-området för närvarande.

Riktlinjerna ska kort och koncist visa vad som gäller och vänder sig till både lärare och studenter. De beslutas av rektor.

I vägledningen utvecklas resonemangen med exempel och den ska bidra till förståelsen av riktlinjerna. Vägledningen vänder sig främst till lärare och är tänkt att redigeras och förbättras löpande.

Stående arbetsgrupp

Även riktlinjerna kan behöva uppdateras ofta med tanke på den snabba utveckling som sker inom området. Arbetsgruppen bakom förslaget till riktlinjen föreslår därför att det startas en stående arbetsgrupp som ska bevaka området och vid behov snabbt kunna ge förslag på uppdatering av riktlinjerna.

Anders Berndt

Förslag till riktlinje för användning av generativ AI i undervisning och examination

Förslaget till riktlinje är en A4-sida, nedanstående är bara punktlistan från förslaget, dessutom tillkommer vägledningen på cirka sex A4-sidor. Internremissen med förslaget har diarienummer UFV 2023/2129.

1. När studenters användning av generativ AI i samband med undervisning eller examination behöver begränsas eller redovisas ska detta klart framgå av skriftlig information från kursansvarig lärare. Begränsningen ska kunna motiveras utifrån kunskapsmål och uppgiftens karaktär.

2. Studenter som planerar att använda generativ AI i sina studier ansvarar för att hålla sig informerade om både centrala och ev. lokala riktlinjer på aktuell utbildning/kurs.

3. Om studenter förutsätts att använda generativ AI inom ramen för undervisningen, måste kursansvariga lärare kunna erbjuda dem verktyg utan kostnad för studenten.

4. Ansvaret för hur AI-genererat material hanteras vilar på användaren.

5. Känsliga uppgifter får inte överföras till system för generativ AI.

6. Upphovsrättsskyddat och liknande material ska inte uppladdas till system för generativ AI utan tillstånd från rättsinnehavaren. Observera att detta även gäller till exempel studenters och doktoranders texter.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
youtube
linkedin