Pedagogisk pristagare 2024 lärare med mycket god kompass
Hallå där, Janne Lindqvist, universitetslektor vid Institutionen för litteraturvetenskap och retorik. Grattis till 2024 års pedagogiska pris inom området teologi, humaniora och utbildningsvetenskap.
Du fick veta i maj 2024 att du tilldelats priset. Blev du överraskad?
– Jag hade ingen aning om detta. Jag vet inte heller vem som nominerade mig, men jag har fått förklarat för mig att studenternas röster väger tyngst när det här priset delas ut. Det känns verkligen hedrande.
Studenter och lärare är alltså de som får nominera lärare som inom någon eller några särskilda nomineringskategorier gjort framstående pedagogiska insatser som gynnar studenternas lärande. Varje år delas fem pedagogiska priser om 20 000 kronor vardera ut.
Janne Lindqvist fick priset för att han stimulerar studenter till kreativitet och kritiska perspektiv genom föreläsningar och seminarier där studenterna inte kan undgå att bli engagerade. Han deltar aktivt i den pedagogiska utvecklingen vid institutionen. Janne Lindqvists undervisning sker alltid med en tydlig vetenskaplig förankring, höga krav, genomtänkt struktur och stor tillgänglighet. Han är en lärare med en mycket god pedagogisk kompass.
Vad har du för knep när du undervisar?
– En pristagare borde kanske ha en tydlig idé om metoder och knep. Egentligen tror jag inte på förberedda ”metodiker”. De ämnen jag är verksam i, litteraturvetenskap och retorik, handlar om en av de viktigaste aspekterna av vad det är att vara människa: hur språket påverkar oss och hur det genom historien har roat och retat oss, rentav kanske gjort oss till dem vi är.
Janne Lindqvist strävar efter att få studenterna att känna samma entusiasm som han själv inför ämnena. Blir de intresserade lär de sig själva i hög grad menar han.
– Men tre punkter tycker jag är viktiga och det är att lyssna på studenterna, respektera dem och inte förvänta sig att studenterna har alla fakta, termer eller begrepp i huvudet, säger han.
Janne Lindqvists erfarenhet är att om studenterna tycker något är obegripligt beror det ofta på att läraren inte har en klar förståelse för saken. Detta kan bero på flera olika saker. Om det beror på att det är något fel med den samlade vetenskapliga förståelsen kan studenterna faktiskt bidra till kunskapsutvecklingen.
– I verkligheten ser jag ganska lite av det där att universitetet är en plats för fritt sökande av kunskap där studenter och lärare möts och gemensamt strävar mot ett mål, säger han. Universitetet måste engagera studenterna på riktigt. Vi söker oss fram tillsammans, jag och studenterna.
Bidrar du även till dina kollegors pedagogiska utveckling?
– Vi har ett bra kollegialt samtal på institutionen. Vi är ganska olika personligheter med skilda vetenskapliga och pedagogiska idéer. Jag lär mycket av mina kollegor och försöker bidra till allas utveckling så gott jag kan, säger Janne Lindqvist.
Några konkreta råd kring pedagogik delar Janne Lindqvist gärna med sig. Om något är svårt är det viktigt att vara ärlig inför studenterna med vad läraren själv förstår och inte förstår.
– Vi vinner inget med att jaga prestige. Är något svårt är det bättre att studenterna får veta att det är svårt för dig också.
Avslutningsvis, vad ska du göra för prispengarna?
– Oj! Kanske jag kan kosta på mig en resa för att fira priset? Får man det?
Ulrika Hurtig
Fakta
Varje år delar Uppsala universitet ut pedagogiska priser för framstående insatser inom grundutbildningen enligt särskilda nomineringskategorier.
Studenter och lärare får nominera lärare som inom en eller flera kategorier har gjort framstående insatser som gynnar studenternas lärande. Det handlar om undervisningsinsatser, forskningsanknytning samt pedagogiskt ledarskap och samverkan. Totalt delas fem priser på 20 000 kronor vardera ut.
Totalt delas fem priser ut. Fyra priser tilldelas lärare inom:
- teologi, humaniora och utbildningsvetenskap
- juridik och samhällsvetenskap
- medicin och farmaci
- matematik, naturvetenskap och teknik.
- Det femte och fria pedagogiska priset ges för pedagogiska insatser inom ett för året särskilt prioriterat område. År 2024 var temat "Utbildning för ett framtida föränderligt arbetsliv".
Pristagarna utsågs under våren 2024. Priset delas ut i oktober 2024.