Universitetet knyter kontakter på studentmässa

Mässmonter i rött och vitt med skyltar och ballonger i taket med besökare och mässpersonal.

Full aktivitet i Uppsala universitets monter på Saco studentmässa 2023. Foto: Anna Sonnevi.

Uppsala universitet har deltagit på Saco:s studentmässa i många år. Universitetets medverkan fokuserar på det personliga mötet för att stötta besökarnas beslutsprocess kring valet av högre utbildning.

Porträtt.

Anna Sonnevi, kommunikatör på universitetsförvaltningen. Foto: David Naylor.

Varje år när höstmörkret ligger som djupast i slutet av november är det dags för Saco:s studentmässa i Stockholm. Saco arrangerar två utbildningsmässor, en i Stockholm och en i Malmö. Uppsala universitet deltar i mässan i Stockholm men inte i Malmö eftersom universitetet fokuserar på studentrekrytering från regionerna Mälardalen, Gästrikland, Dalarna och Norrland.

I år är studentmässan den 27–28 november. Uppsala universitet har deltagit på mässan i många år.

– Studentmässan fungerar som gymnasieelevernas startskott för att börja tänka på vad man ska göra efter gymnasiet, säger Anna Sonnevi, kommunikatör på universitetsförvaltningen och ansvarig för Uppsala universitets medverkan på studentmässan.

Fyra kategorier av besökare

Enligt Anna Sonnevi kan besökarna på studentmässan grovt delas in i fyra olika kategorier:

  • de som vet både var och vad de ska studera
  • de som vill studera vid Uppsala universitet men inte vet vad de vill läsa
  • de som vet vad de vill läsa men inte vet var
  • de som inte bestämt om de ska studera vidare efter gymnasiet.

– Den största gruppen på studentmässan är helt klart gruppen som inte bestämt om de ska fortsätta studera efter gymnasiet. Många av besökarna befinner sig i en slags orienteringsfas och ett av våra mål med mässan är att de ska bli medvetna om Uppsala universitet som ett alternativ. Enkäter i målgruppen visar att det är under hälften som vet om att Uppsala universitet existerar.

Budget

Budgeten för universitets medverkan på studentmässan är 630 000 kr. I den budgeten ingår alla olika delar med mässavgift, bemanning, mässmagasin etc. Budgeten har minskats jämfört med tidigare år, det har bland annat inneburit att antalet studentambassadörer har fått skäras ner från ett fyrtiotal till trettio.

Fokus på personliga mötet

Uppsala universitets monter, bemanning och upplägg bygger på tanken att möta besökarna där de befinner sig i beslutsprocessen. Under mässans två dagar blir det cirka 10 000 kontakter, siffran ska dock tas med en nypa salt, den bygger på hur många mässmagasin som brukar gå åt.

Till studentmässan engageras trettio studenter som studentambassadörer. De får utbildning och ska representera den utbildning de själva går. De ska också kunna berätta mer om närliggande program och ämnen eftersom hela universitetets bredd ska vara representerad bland studentambassadörerna.

Ambassadörerna är indelade i fyra team som bemannar varsitt hörn av montern. Ett hörn har fokus på medicin och farmaci, ett på teknik och naturvetenskap och två på humaniora och samhällsvetenskap. Ambassadörerna tar aktivt kontakt med de som går förbi och försöker få igång ett samtal, inspirera och svara på frågor om studentlivet, universitetet och utbildning.

Tom mässmonter i rött och vitt med skyltar och ballonger i taket.

Uppsala universitets monter på Saco studentmässa 2023 innan besökarna kommer. Foto: Anna Sonnevi.

Fördjupat samtal

– När man intervjuat om eventuella intressen slussar man besökaren vidare till den ambassadör som kan berätta mer om de programmen eller ämnena för ett fördjupat samtal.

I varje teamhörn finns också en anställd studie- och yrkesvägledare som bidrar med kunskap och fakta kring utbildningarna.

I mitten av montern finns sedan både ytterligare studie- och yrkesvägledare tillsammans med personal från studentservice.

– Vi försöker skilja oss från andra utställare. Upplägget av montern och bemanningen är tänkt att skapa en relation med besökaren där de befinner sig i processen med att besluta vad de ska göra efter gymnasiet. Vi har tagit bort alla digitala skärmar i montern för att satsa helt på det personliga mötet. Det är bara studie- och yrkesvägledarna som har tillgång till surfplattor.

– Det brukar vara en bra stämning i montern, där vi som arbetar har roligt. Det skapar i sin tur en magisk stämning och energi som smittar av sig på besökarna, avslutar Anna Sonnevi.

Anders Berndt

Fakta Saco studentmässor

Arrangeras av Saco som är en facklig centralorganisation för 21 fackförbund. Hösten 2024 arrangerar Saco två studentmässor, en på Kistamässan och en på Malmömässan. Mässorna riktar sig i huvudsak till gymnasieelever som går sista året. Mässorna är endast på plats men eleverna kan förbereda besöket via studievalsportalen Sacomässan.se.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
youtube
linkedin