Etik i teknik-och naturvetenskaplig utbildning

I kursen diskuteras etisk teori samt etiska frågeställningar inom teknik- och naturvetenskapliga discipliner och utbildningar. Deltagarna får möjlighet att integrera etik i exempelvis ett undervisningsmoment, en kurs, ett utbildningsprogram eller ett ämnesområde.

Kursen riktar sig till

  • Lärare
  • Övrig undervisande personal

Ämne

  • Pedagogik

Kursen syftar till att visa varför etik är relevant inom teknik- och naturvetenskapliga utbildningar och hur etik kan integreras i undervisningen samt till att utveckla trygghet att diskutera etiska aspekter och utforma undervisningsmoment inom det egna ämnesområdet.

Efter avklarad delkurs 1 ska deltagarna kunna:

  • diskutera grundläggande etisk teori, samt uppvisa ett reflekterat och problematiserande förhållningssätt till genomgången teori.
  • diskutera och reflektera kring olika etiska aspekter på tekniska och naturvetenskapliga ämnen, särskilt inom det egna ämnesområdet.
  • reflektera över hur etiska frågor kan integreras i den egna undervisningen.

Efter avklarad delkurs 2 ska deltagarna kunna:

  • planera, genomföra, utvärdera och reflektera över integrationen av etik i ett undervisningsmoment, i ett utbildningsprogram, eller i ett ämnesområde inom teknik- och naturvetenskap med stöd i forskning och beprövad erfarenhet om studenters lärande av ämnet.

I den första delen av kursen, som motsvarar en veckas arbetstid, diskuteras etikens grunder och etik i specifika ämnesområden inom teknik- och naturvetenskap samt hur man kan undervisa om relevanta etiska frågor. I den andra delen av kursen, som motsvarar en veckas arbetstid, förväntas deltagarna genomföra ett projekt som syftar till att integrera etiken i exempelvis ett undervisningsmoment på en kurs, ett utbildningsprogram, eller ett ämnesområde. Kursen tar sin utgångspunkt i etisk teori samt forskningslitteratur inom ämnesområdet etik, samt närliggande områden.

Kursens innehåll

Del 1:

Etikens grunder och etik i specifika ämnesområden (motsvarar 1 veckas heltid)

  1. Medvetenhet för etiska frågor inom teknik- och naturvetenskap. Varför är etik viktigt för ingenjörer och naturvetare?
  2. Ingenjörers och naturvetares ansvarstagande och undvikande av ansvar.
  3. Modeller för kritiskt tänkande om etik, samt konsekvensetik och pliktetik.
  4. Dygder, frihet och relationell etik.
  5. Rättvise- och miljöetik.
  6. Fördjupad diskussion av etik i deltagarnas olika ämnesområden samt hur man kan leda diskussioner om etiska frågor i sin undervisningspraktik.

Del 2:

Projekt som integrerar etiken i praktiken (motsvarar 1 veckas heltid)

  1. Diskussion om hur man kan integrera etik i kurser, utbildningsprogram och ämnesområden. Deltagarna presenterar projektidéer.
  2. Fördjupad diskussion samt utprövande av deltagarnas etikinslag med kursdeltagarna som testgrupp.
  3. Återkoppling av genomfört etikprojekt.

Kurstillfällen

Kursen ges nästa gång under våren 2025

Del 1 (alltid 10:15-12)

  • 4 februari 10.15-12.00,
  • 25 februari 10.15-12.00,
  • 11 mars 10.15-12.00,
  • 25 mars 10.15-12.00,
  • 8 april 10.15-12.00,
  • 29 april 10.15-12.00.

Del 2 (olika tider)

  • 13 maj 13.15-16.00,
  • 10 juni 9.15-16.00,
  • 11 december 10.15-12

Undervisningsspråket är svenska för kursen 2025

Anmälan görs genom mejl till tur-teknat@uu.se

Kurstillfällen och anmälan

Kontakt

  • Kursledare Maja Elmgren, maja.elmgren@kemi.uu.se och Mikael Laaksoharju mikael.laaksoharju@it.uu.se

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

Uppsala universitet på facebook
Uppsala universitet på Instagram
Uppsala universitet på Youtube
Uppsala universitet på Linkedin