Inclusive seminars and learning activities – for an open and permissive seminar environment
I den här workshopen diskuterar vi hur man som seminarieledare kan bygga en öppen och tillåtande seminariemiljö, och hur man genom medvetna seminarieövningar kan stimulera delaktighet och demokratiska samtal. Ges på engelska.
Kursen riktar sig till
- Doktorand
- Disputerad forskare
- Forskningsledare
- Lärare
Ämne
- Karriärstöd
- Ledarskap och chefsutveckling
- Pedagogik
Mer information om denna workshop
Målgrupp
Den här workshopen vänder sig till forskare, lärare, doktorander och akademiska ledare. Alla som leder akademiska seminarier är välkomna.
Innehåll
Att anordna seminarier är ett vanligt sätt inom akademin att samla människor för att utbyta erfarenheter, diskutera angelägna frågor, granska texter eller helt enkelt för ömsesidigt tankeutbyte. I bästa fall kommer alla seminariedeltagare till tals och vågar sina pröva idéer och tankar. I sämsta fall blir seminariet en miljö där akademiska hierarkier och genusordningar manifesterar sig och begränsar samtalen.
I den här workshopen utforskar vi hur man som seminarieledare kan bygga en öppen och tillåtande seminariemiljö, och hur man genom medvetna seminarieövningar kan stimulera delaktighet och demokratiska samtal. Deltagarna i workshopen får också prova några sådana övningar under workshopen.
Workshop-ledare
Johan Wickström, universitetslektor vid Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi
Arrangör
Karriär & Ledning tillsammans med Enheten för universitetspedagogik
Uppsala universitet