Ledarskap för TA

Programmet vänder sig till T/A-personal som leder utan att vara chef, exempelvis samordnare, gruppledare eller projektledare. Innehållet fokuserar på att öka deltagarnas teoretiska och praktiska kunskap kring ledarskapsfrågor samt på att ge dem en ökad förståelse för hur ett ledarskap kan se ut på Uppsala universitet.
Kursen riktar sig till
- Alla medarbetare
- Chef eller prefekt
Ämne
- Ledarskap och chefsutveckling
- Personlig utveckling
Om programmet
Programmet ges på grundläggande nivå och vänder sig till T/A-personal som leder utan att vara chef. Syftet är att deltagarna ska få ökad teoretisk och praktisk kuskap kring ledarskapsfrågor samt ökad förståelse för hur ett ledarskap kan se ut på Uppsala universitet. Innehållet bygger på aktuell forskning inom organisationspsykologi och ledarskap.
Efter genomförd utbildning förväntas deltagarna:
- ha ökad kunskap inom områdena ledarskap, motivation, organisationspsykologi, gruppsykologi, konflikter, samtal och arbetsmiljlö.
- ha ökad förståelse för hur dessa områden knyter an till ledarsakpet och dess ansvar, med särskilt fokus på ledarskapet inom Uppsala universitet.
- känna ökad trygghet i ledarrollen.
- ha utvecklat färdigheter inom samtal, självledarskap samt i att leda grupper och individer.
Inga förkunskaper krävs men deltagarna ska själva vara motiverade att delta i utvecklingsprogrammet och anmälan ska godkännas av närmsta chef/prefekt.
Antalet platser på kursen är begränsade. Överstiger mängden ansökningar antalet platser antas deltagarna efter följande kriterier:
- Arbetsledande ansvar
- Tydlighet i ledarrollen
- Antal medarbetare som arbetsleds
Därefter antas deltagarna efter det datum anmälan registreras.
Besked om antagning lämnas via e-post senast 28:e mars 2025.
Upplägg
Programmet omfattar fyra träffar, se datum under rubriken Kurstillfällen och anmälan:
- Att leda på Uppsala universitet - heldag
- Att leda individer - halvdag
- Att leda grupper - heldag
- Att leda hållbart - halvdag
Under träffarna varvas teori med praktiska övningar och reflektioner. De bygger på varandra och det är viktigt med närvaro vid samtliga moment.