Organisatorisk och social arbetsmiljö - OSA
Utbildning som syftar till att öka kunskap kring organisatorisk och social arbetsmiljö (OSA)
Kursen riktar sig till
- Chef eller prefekt
- HR
- Ombud
Ämne
- HR
Om kursen
Utbildningen, som ges under två halvdagar, syftar till att öka deltagarnas teoretiska kunskap kring organisatorisk och social arbetsmiljö (OSA). Den ska även stärka deltagarnas förmåga färdigheter i att praktiskt arbeta med OSA på institution/motsvarande. Det första tillfället är i huvudsak föreläsning med få inslag av gruppdialog där vi tar oss igenom arbetsmiljölagstiftning kring OSA, vad OSA är och hur man kan arbeta systematiskt med OSA. Det andra tillfället är ett seminarium som i huvudsak består av gruppdialoger kring praktiskt OSA-arbete.
Utbildningen ges på grundläggande nivå men vi rekommenderar att deltagarna förbereder sig genom att sätta sig in i OSA-föreskriften. Målgrupp är HR-generalister/motsvarande men även prefekter och övriga chefer. Vi föreslår att HR-generalist/motsvarande och chef deltar i utbildningen tillsammans men det är inget krav. HR-generalist/motsvarande eller chef får även gärna gå ihop med sitt/sina skyddsombud.
Intresseanmälan
Utbildningen ges vid behov och erbjuds när vi fått ihop tillräckligt antal deltagare. När utbildningen blir aktuell sänder vi dig en kallelse.