Handläggningsordning för antagning av excellenta lärare
Ansökningar behandlas två gånger per år, i början av vår- respektive höstterminen.
Nämnden för antagning av excellenta lärare (NEL) sammanträder tre gånger per termin och hanterar inkomna ansökningar enligt nedan.
Ansökan skickas in elektroniskt
Ansökan skickas in elektroniskt till fakultetshandläggare Anna Lind
Ansökan består av:
- CV
- Pedagogisk meritportfölj
- Rekommendation från prefekten, med stöd för ansökan
- Intyg om undervisningsskicklighet från någon på institutionen som prefekten särskilt utser, t.ex. studierektor
Ansökan diarieförs
Kansliet kontrollerar att den sökande har en tillsvidareanställning som lärare vid Uppsala universitet och att ansökan är komplett. Är inte ansökan komplett begärs komplettering.
Ärendet hanteras
När ansökan är komplett läggs den i nämndens gruppyta. Ärendet sätts upp på dagordning för nästa möte. Aktuell sektionsrepresentant bereder och föredrar ärendet.
Möte I
Nämnden granskar ansökan och bedömer om portföljen ger ett tillräckligt bra underlag för att de sakkunniga ska kunna göra en bedömning av pedagogisk skicklighet. Om nämnden accepterar ansökan för vidare behandling föreslår nämnden två externa sakkunniga (om möjligt en man och en kvinna) och reserver för dessa. Nämnden delegerar till ordförande att vid behov själv fatta vidare beslut om sakkunnig eller delegera frågan till vice ordförande. Ledamöter i NEL kan inte själva vara sakkunniga. De sökande meddelas att de gått vidare till sakkunniggranskning samt vilka datum som är aktuella för intervju.
Sakkunniga tillfrågas av kansliet
När sakkunnig accepterat skickas ansökan med följebrev om när nämnden senast vill ha utlåtandet. Arvodet för sakkunniga är det samma som för docenturansökningar. Bedömer samma sakkunnig flera sökande får hen ett arvode per sökande.
Hantering av inkomna sakkunnigutlåtanden
Inkomna sakkunnigutlåtanden läggs i nämndens samarbetsyta på Sharepoint, men betraktas som arbetsmaterial och diarieförs först när nämnden fattat beslut om antagning alternativt avslag (det är alltså först då som de sökande får tillgång till dessa). Ärendet sätts upp på dagordning för nästa möte.
Möte II
Nämnden går igenom sakkunnigutlåtandena. En inbjudan skickas till den sökande för intervju med pedagogiskt prov. På detta möte bestäms också tider för nästa termins möten samt sista dag för ansökan och för yttranden från sakkunniga.
Intervju
Intervju med pedagogiskt prov genomförs av hela/delar av nämnden. Detta kan ske antingen i anslutning till ett ordinarie nämndmöte (III) eller på ett separat möte. Sakkunniga delar inte i mötet. Det pedagogiska provet innebär att nämnden beskriver en eller flera pedagogiska utmaning/ar som den sökande får reflektera över och exemplifiera under pågående intervju.
Möte III
På möte III bedömer nämnden om den sökande ska antas som excellent lärare.
Kansliet expedierar beslutet
Kansliet expedierar beslutet, ordnar diplom samt meddelar personaladministratör på sökandes institution, webbsida m.m.