Instruktioner till sakkunnig för excellent lärare
Sakkunnigutlåtandet ska ligga till grund för Nämnden för excellenta lärares beslut
om antagning och förse nämnden med ett så bra underlag som möjligt att fatta beslut utifrån. Nämnden föredrar att sakkunnigutlåtandet inte innehåller en
rekommendation om antagning eller avslag.
Vid bedömningen av den pedagogiska skickligheten ska stor vikt läggas vid helheten även om det också är viktigt att det i utlåtandet framgår hur väl den pedagogiska skickligheten är framskriven för de fem bedömningsområdena.
Sakkunnigutlåtandet ska skrivas på ett utvecklande sätt så att det framgår inom vilka områden den sökande kan behöva stärka sin kompetens (vid eventuellt avslag).
Det är också önskvärt att ansökans svaga respektive starka punkter lyfts fram liksom förslag på frågor som vid intervjutillfället kan hjälpa till att förtydliga eller
komplettera ansökan.
Nämnden för excellenta lärare förutsätter att du som sakkunnig inte är jävig i
förhållande till den sökande du ska yttra dig om och vill att du i ditt utlåtande anger
att så inte är fallet.