Varför det är svårt att lära sig och hur lärare kan hjälpa till

  • Datum: 10 februari 2025, kl. 12.15–13.00
  • Plats: Ångströmlaboratoriet, 13167, Södra fakultetsrummet
  • Typ: Seminarium
  • Arrangör: TUR - Teknisk-naturvetenskapliga fakultetens universitetspedagogiska råd
  • Kontaktperson: Marcus Lundberg

Till detta litteraturseminarium kommer vi att läsa The cognitive challenges of effective teaching, S.L. Chew och W.J. Cerbin. J. Econ. Educ. 2022, 52, 17–40. https://doi.org/10.1080/00220485.2020.1845266

I den här artikeln beskriver författarna nio utmaningar som lärare måste ta itu med för att förbättra studenters lärande, inklusive bristande förkunskaper, ineffektiva inlärningsstrategier, dålig överföring av kunskap mellan kurser och begränsningar i studenters arbetsminne. De nio utmaningarna beskrivs med rekommendationer om de kan hanteras. Detta utgör ett forskningsbaserat ramverk som kan användas för att utforma undervisning.
Med uppsatsen som utgångspunkt kommer vi att diskutera utmaningar i vår egen undervisning och idéer för hur vi kan övervinna dem. Seminariet hålls på engelska vid behov.

Önskar du en smörgås, skicka ett e-postmeddelande till tur-teknat@uu.se senast den 6 februari . Glöm inte att inkludera eventuella kostrestriktioner.

Välkomna,
TUR


FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

Uppsala universitet på facebook
Uppsala universitet på Instagram
Uppsala universitet på Youtube
Uppsala universitet på Linkedin