Checklista för köns- och genusperspektiv

En checklista som du kan använda för att försäkra dig om att du har beaktat köns- och/eller genusperspektiv i de olika faserna av din forskning (Korsvik & Rustad, 2018).

Fas forskningsidé

  • Har du funderat på hur bedömningar av kön/genus, inklusive stereotyper om vad som anses vara "kvinnligt" eller "manligt", kan påverka vad du vill undersöka, vilka frågor du ställer och hur du svarar på dem?
  • Är kön/genus viktigt för att förstå fenomenet du kommer undersöka och i så fall hur? Finns det andra dimensioner som kan beaktas i relation till kön/genus, såsom ålder, etnicitet, utbildningsnivå, inkomst, yrke, geografiskt läge eller teknisk kompetens?
  • Har du granskat litteraturen och andra källor som rör kön/genus inom forskningsområdet?

Fas bidragsansökan

  • Tar projektets forskningsämnen och metoder hänsyn till köns-/genusdimensionen? Förklarar ansökan hur köns-/genusdimensionen kommer att hanteras?
  • Ingår forskare utbildade i genusvetenskap i forskargruppen?
  • Har du funderat på om resultaten av forskningen kan ha olika effekter på kvinnor och män, pojkar eller flickor? Kan forskningen bidra till att främja jämställdhet?

Fas forskning

  • Är forskningsmetoderna, såsom frågeformulär, fokusgrupper etc., utformade på ett sätt som tar hänsyn till eventuella köns-/genusskillnader och likheter?
  • Kommer köns-/genusdifferentierad data samlas in? Har du sett till att prover, testgrupper eller andra involverade i projektet representerar olika kön/genus, åldrar och andra bakgrundsvariabler?
    Kommer kön/genus att vara en variabel i analysen? Kommer andra variabler att inkluderas i relation till kön/genus i analysen?
  • Är omedvetna (stereotypa) antaganden om kön/genus implicita vid tolkning av data? Finns det andra dimensioner än kön/genus som är viktigt att beakta?

Fas resultatspridning

  • Ingår köns-/genusdimensionen i presentationen av resultaten?
  • Om köns-/genusdimensionen ingår, görs det på ett sätt som inte reproducerar stereotypa föreställningar om kön, utan också tittar på variationer inom könskategorierna?
  • Har du beaktat att spridning av forskningsresultaten kan riktas mot nätverk, institutioner, tidskrifter och konferenser som tar upp genusfrågor?

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

Uppsala universitet på facebook
Uppsala universitet på Instagram
Uppsala universitet på Youtube
Uppsala universitet på Linkedin