Nyhet i Studium: Förbättrad funktionalitet i verktyget Samarbeten
Samarbeta i Word-dokument, Excel-filer och PowerPoint-presentationer med dina studenter.
Verktyget Samarbeten i Studium har nu fått ett nytt utseende och utökade möjligheter. Tidigare har det gått att samarbeta i Word-dokument, men nu finns även Excel-filer och PowerPoint-presentationer som alternativ.
För att komma igång måste användaren (lärare och student) först logga in i Office365, varefter samarbetet kan påbörjas smidigt genom Studium.
Den här uppdateringen förenklar grupparbeten och skapande av gemensamma dokument.
Vad är verktyget Samarbeten?
Samarbeten är ett verktyg i Studium som möjliggör att studenter och lärare kan arbeta tillsammans i ett dokument samtidigt. Samarbetsdokumentet sparas i realtid i OneDrive, vilket innebär att en ändring som görs av någon användare omedelbart blir synlig för alla som delar på dokumentet.
Som lärare har du möjlighet att skapa och dela Office-filer med specifika studenter eller studentgrupper.
Studenter har även möjlighet att själva skapa upp samarbetsdokument i sina gruppytor eller via verktyget i kursmenyn när den är synlig.
Fakta
- I och med uppdateringen kommer Samarbeten att läggas till i kursmenyn för alla kurser i Studium. De som inte vill att den ska vara synlig kan dölja den via Inställningar > Navigering, både i kurser och mallar.
- Du måste logga in i Office365 innan du kan skapa ett samarbete.
- När du delar ett dokument via Samarbeten i Studium blir det tillgängligt i den delade personens OneDrive. Att ta bort delningen eller radera samarbetet i Studium tar inte bort den åtkomsten.