Studentledd undervisning kring hållbar utveckling
Simon Okwir, lärare vid Institutionen för samhällsbyggnad och industriell teknik har genomfört ett studentlett undervisningsmoment i Studio Blåsenhus på temat modernt slaveri och hållbara försörjningskedjor.
I den filmade intervjun får du möta Simon tillsammans med en av de deltagande studenterna, Falco Tom Dangers. Simon och Falco berättar om momentet som bland annat innehöll presentationer från studenter och ett studentlett panelsamtal med inbjudna gäster från industrin. Ett centralt inslag i momentet var också att studenter utforskade ämnets emotionella och etiska dimensioner genom att skapa konstnärliga uttryck, såsom dikter, musik och visuell media. Intervjun fokuserar på de pedagogiska fördelarna med att involvera studenter som medskapande i undervisningen ur ett lärar- och studentperspektiv. Simon och Falco ger också råd om hur aktiv studentmedverkan kan iscensättas i praktiken.
Avsnittet är en del av serien ”Högskolepedagogik i fokus möter…” som drivs av Enheten för universitetspedagogik och sprids genom enhetens nyhetsbrev.
Intervjun är modererad av Christine Mackay Tircomnicu, excellent lärare vid Engelska institutionen och pedagogisk utvecklare vid Enheten för universitetspedagogik.
