Seminarier
Enheten för universitetspedagogik arrangerar bl.a. onlineseminarier via Zoom, vanligtvis som lunchseminarier kl. 12.00-13.00.
Ingen anmälan behövs.
Seminarierna ges på svenska eller engelska.
Program höstterminen 2024
12 september kl. 12.00-13.00
Användning av Quiz i undervisningen
Välkommen på ett onlineseminarium om hur du som lärare kan använda Quiz (i Studium) i undervisningen. Björn Holm och Christian Hohenthal, doktorander som undervisar på Historiska institutionen delger sina erfarenheter utifrån att ha använt Quiz i undervisning på kurser och Sofia Grunér, pedagogisk utvecklare, visar hur quiz-funktionen fungerar i Studium.
Seminariet kommer att hållas på svenska.
Zoomlänk: https://uu-se.zoom.us/j/67962999318
15 oktober kl. 12.00-13.00
Hur kan vi skapa en kultur av engagemang i högre utbildning? Studenter som förändringsagenter före, under och efter ett examinationsfokuserat partnerskap
Hur kan universitetslärare och studenter samarbeta för att revidera en befintlig kurs? Under detta seminarium presenterar kemilärarna Antonia Kotronia och Marcus Lundberg tillsammans med sina tidigare studenter Victor Hellgren och Susanna Olsson.
För mer information se den engelska sidan.
Seminariet kommer att hållas på engelska.
Zoomlänk: https://uu-se.zoom.us/j/2576973357
Ansvarig för onlineseminarierna är Ulrike Schnaas, pedagogisk utvecklare, enheten för universitetspedagogik ulrike.schnaas@uu.se
Lärmiljöer, från klassrumsinnovation till campusövergripande omvandlingar
- Datum: 23 september 2024, kl. 10.00–11.00, ingen anmälan
- Plats: Laborativa lärosalen, Campus Blåsenhus
- Föreläsare: Tracey Birdwell, Perdue University
Tracey Birdwell är biträdande chef för undervisnings- och lärandeinitiativ vid Purdue Universitys Center for Instructional Excellence (CIE). Under denna session kommer Tracey att prata om tidiga innovationer vid University of Delaware, där grundläggande idéer först formades. Dessa erfarenheter påverkade utvecklingen av Mosaic Initiative, som vidareutvecklades under arbetet med Virginia Techs första klassrum för aktivt lärande. Resan fortsätter vid Indiana University, där hon betonar samarbetsinsatser med Fellows, klassrumsdesign och universitetets breda engagemang bland intressenter. Presentationen avslutas med insikter om det aktuella arbetet vid Purdue, med fokus på skapandet av en ny universitetscampus och förbättringen av lärandemiljöer vid West Lafayette-campus.
Hon har publicerat sitt arbete i EDUCAUSE, Innovative Higher Education, The Journal of Learning Spaces, Campus Technology, Journal on Centers for Teaching and Learning, The Journal of Applied Research in Higher Education och The Conversation.
Sessionen ges på engelska och är öppen för lärare och personal som arbetar med eller är intresserade av universitetets lärmiljöer.
Kontaktperson är Suzanne Pathkiller, pedagogisk utvecklare, enheten för universitetspedagogik suzanne.pathkiller@uu.se