Nomineringskriterier
Ordinarie nomineringskriterier
För att se exempel på de olika nomineringskriterierna, se sidan nomineringskriterier 1-9.
1. Vetenskapligt förhållningssätt till lärande och undervisning
Ur Uppsala universitets program:
”Såväl innehållet i ämnet, som den pedagogik som undervisningen i ämnet baseras på ska vila på vetenskaplig grund.”
2. Aktiverande undervisningsformer
Ur Uppsala universitets pedagogiska program:
” kursplanering och undervisning ska utformas från såväl ämnesmässig som pedagogisk kunskap och med målet att underlätta studenternas självständiga aktiva lärande och ansvarstagande.”
3. Tydlig röd tråd och progression
Ur Uppsala universitets pedagogiska program:
”Program och kurser, liksom nivåerna inom utbildningen, ska präglas av ett tydligt samband och progression”
4. Examination och återkoppling som pedagogiskt styrmedel
Ur Uppsala universitets pedagogiska program:
”Varierande examinationsformer, användning av bedömningskriterier, utformning av skriftliga riktlinjer för självständiga arbeten samt diskussioner om vad som är tillåtet respektive räknas som fusk och plagiat är delar som nämns i pedagogiska programmet som kopplar till denna nomineringskategori.”
5. Samverkan mellan lärare och studenter
Ur Uppsala universitets pedagogiska program:
”Relationen mellan lärare och studenter ska präglas av samverkan och ömsesidig respekt.”
6. Ett tydligt pedagogisk ledarskap:
Ur Uppsala universitets pedagogiska program:
”Ett tydligt pedagogiskt ledarskap, dvs. en eller flera pedagogiskt ledningsansvariga personer ska finnas på varje institution, liksom på varje program.”
7. Kontinuerlig uppföljning och återkoppling
Ur Uppsala universitets pedagogiska program:
” All undervisning inom kurser och program ska följas upp och analyseras med avseende på kvaliteten i förhållande till de förväntade studieresultaten för kursen.”
8. Kollegial samverkan och idéutbyte:
Ur Uppsala universitets pedagogiska program:
”Universitetet ska främja en kontinuerlig diskussion om utveckling av undervisningsformer och stödja pedagogiska utvecklingsprojekt. Det pedagogiska utvecklingsarbetet ska baseras på forskning om hur lärande bäst kan främjas samt ske i samverkan mellan studenter och lärare.”
9. Övrigt: