Nomineringskriterier 1-9
1. Vetenskapligt förhållningssätt
Den nominerade gör exempelvis följande:
- baserar undervisningen på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet,
- ger förutsättningar för studenterna att utveckla ett vetenskapligt förhållnings- och arbetssätt,
- följer med i forskningsutvecklingen och uppdaterar kontinuerligt sina ämneskunskaper,
- diskuterar synen på ämnet och hur denna förändras, liksom hur ämnet utvecklas exemplifierat av bl.a. institutionens forskning,
- diskuterar olika perspektiv på ämnet, som exempelvis etiska perspektiv, olika forskningstraditioner, genusperspektiv och internationella aspekter,
- stimulerar studenterna till eget lärande, kreativitet och kritiskt tänkande,
- ger förutsättningar för studenterna att utveckla sin förmåga att urskilja, formulera och lösa problem,
- ger förutsättningar för studenterna att utveckla sin förmåga att självständigt kunna analysera, reflektera, dra slutsatser, värdera, ifrågasätta och vara kreativ,
- sätter in kursen och ämnet i ett, för studenterna, förståeligt sammanhang och anknyter till aktuell forskning och internationella förhållanden eller
- andra insatser för att främja ett vetenskapligt förhållningssätt i undervisningen.
2. Aktiverande undervisningsformer
Den nominerade gör exempelvis följande:
- väljer undervisningsformer som stimulerar studentaktivitet, främjar djupinriktning i lärandet samt uppmuntrar till samarbete,
- planerar undervisningen så att studenterna ges utrymme för egen reflektion, bearbetning av litteratur och kritiskt tänkande,
- planerar undervisningen så att studenterna ges utrymme för diskussioner med lärare och medstuderande i syfte att inhämta, utvidga och fördjupa kunskap,
- skapar ett positivt klimat som stimulerar studenternas engagemang och intresse för ämnet och främjar därigenom lärande,
- tar tillvara studenternas egna kunskaper, erfarenheter och perspektiv
- knyter ämnesinnehållet till ett vidare sammanhang,
- tar tillvara perspektiv från hitresande studenter, liksom från studenter med erfarenhet från studier i andra länder,
- möjliggör i möjligaste mån arbetslivsanknytning av utbildningen,
- använder där det gynnar studenternas lärande och underlättar kommunikationen lämplig informations- och kommunikationsteknik,
- ger studenterna möjlighet att dra fördel av den infrastruktur som finns i form av bibliotekstillgång, IT-strukturer m.m.
- ger studenterna möjlighet att träna sig i att söka och värdera information,
- stimulerar studenterna till eget lärande, kreativitet och kritiskt tänkande,
- sätter in kursen och ämnet i ett, för studenterna, förståeligt sammanhang,
- integrerar olika former av färdighetsträning i undervisningen (t.ex. muntlig och skriftlig presentation),
- anpassar undervisningen till studenternas bakgrund och nivå,
- se till att nya idéer för undervisning förverkligas
- planera och leda olika pedagogiska aktiviteter utifrån genusperspektiv
- förnya undervisningens former och innehåll tillsammans med kollegor (t.ex. nätbaserad undervisning) eller
- annan insats för att främja aktiverande undervisningsformer.
3. Tydlig röd tråd och progression
Den nominerade gör exempelvis följande:
- verkar för ett tydligt samband mellan förväntade studieresultat, undervisningsformer och examination (konstruktiv länkning),
- informerar studenterna om den konstruktiva länkningen,
- sätter in kursen och ämnet i ett, för studenterna, förståeligt sammanhang och anknyter till aktuell forskning och internationella förhållanden,
- verkar för en tydlig progression i förväntade studieresultat vad gäller kunskaps-, färdighets-, och kompetensmål mellan grund- och avancerad nivå och/eller inom respektive nivå genom fördjupning och/eller breddning,
- anpassar undervisningen till studenternas bakgrund och nivå,
- tydliggör kopplingen mellan teori och tillämpning i exempelvis verksamhetsförlagda utbildningsmoment,
- förnya undervisningens former och innehåll tillsammans med kollegor (t.ex. nätbaserad undervisning) eller
- annan insats för att skapa en tydlig röd tråd eller progression i undervisningen.
4. Examination och återkoppling som pedagogiskt styrmedel
Den nominerade gör exempelvis följande:
- väljer varierande examinationsformer med hänsyn till de kunskaper, färdigheter och kompetenser som stipuleras i målen,
- utvecklar bedömningskriterier och informerar studenterna om dessa på ett sätt som gör att de ges möjlighet att förstå hur de tillämpas,
- diskuterar med studenterna om vad som är tillåtet och vad som räknas som fusk eller plagiat,
- tillhandahåller skriftliga riktlinjer för studenternas självständiga arbeten,
- ger studenterna konstruktiv återkoppling på vad var och en lärt sig i olika situationer och på vad man behöver utveckla mer,
- ger studenterna möjlighet att träna sina förmåga till kritisk granskning av egna och andras arbeten eller
- annan insats för att främja examination och återkoppling som fungerar som pedagogiskt styrmedel.
5. Samverkan mellan lärare och studenter
Den nominerade gör exempelvis följande:
- skapar ett undervisningsklimat som präglas av ömsesidig respekt och ansvar,
- diskuterar och samverkar med studenterna under kursens gång,
- skapar ett positivt klimat som stimulerar studenternas engagemang och intresse för ämnet och främjar därigenom lärande,
- sörjer för en god introduktion av nya studenter med avseende på studiers uppläggning och krav,
- bidrar till att studenterna tidigt utvecklar goda studievanor,
- utvecklar studenternas förmåga att självständigt söka och värdera information,
- informerar studenterna om det pedagogiska programmet,
- sätter in kursen och ämnet i ett, för studenterna, förståeligt sammanhang och visar på helheten,
- anpassar undervisningen till studenternas bakgrund och nivå så att alla bereds möjlighet att lära på lika villkor,
- informerar studenterna om de stödresurser som finns,
- tar initiativ till olika former av samverkan med studenter, kollegor, övrig personal, lärare vid andra institutioner vad gäller utbildning på grund och avancerad nivå,
- skapa ett positivt klimat för diskussion av pedagogiska frågor
- motivera studenter och kollegor att delta i utveckling av mål och strategier för undervisningen eller
- annan insats för att främja samverkan mellan lärare och studenter.
6. Ett tydligt pedagogiskt ledarskap
- utvärderar och följer upp den pedagogiska verksamheten på institutionen eller på programmet som helhet,
- initierar, stimulerar och genomför pedagogiskt utvecklingsarbete,
- annat som ligger i ett tydligt pedagogiskt ledarskap.
7. Kontinuerlig uppföljning och återkoppling
Den nominerade gör exempelvis följande:
- följer upp och analyserar undervisningen med avseende på kvaliteten i förhållande till de förväntade studieresultaten (kursmålen),
- följer upp undervisningen med kursvärderingar enligt universitetets riktlinjer,
- utvärderar helheten av en termin eller ett program återkommande där så är lämpligt,
- sörjer för att resultaten av kursvärderingarna och konsekvenserna återkopplas till studenterna,
- omprövar syfte och innehåll för utbildningen med ett eller ett par års mellanrum samt involverar studenterna aktivt i detta arbete,
- omprövar och utvecklar examinationsformerna på basis av högskolepedagogisk kunskap,
- uppmuntrar till att pröva nya undervisnings- och examinationsformer eller
- annat som främjar kontinuerlig uppföljning och återkoppling.
8. Kollegial samverkan och idéutbyte
- bidrar till förekomsten av kollegialt stöd och möjligheten att samverka inom institutionen och/eller programmet,
- bidrar till möjligheten att samverka över institutions- och fakultetsgränserna och med biblioteket för att dra fördel av universitetets bredd,
- bidrar till regelbundna träffas inom institutionen/programmet respektive fakulteten,
- informerar sig om och bygger vidare på kollegors erfarenheter av pedagogiskt utvecklingsarbete,
- visar intresse och engagemang för att sprida goda exempel på pedagogisk utveckling i olika fora utanför den egna institutionen/universitetet,
- förnyar undervisningsmaterial och förmedlar detta till andra lärare eller institutioner,
- utvecklar nya undervisnings- och/eller examinationsformer och sprider kunskap om dessa,
- utvecklar nätbaserade undervisningsformer/material och sprider kunskap om dessa,
- författa kurslitteratur eller andra läromedel av god kvalitet eller
- annat som främjar kollegial samverkan och idéutbyte.