Tips och exempel
På denna sida finns tips och exempel som kan stödja och inspirera i arbetet med ansökan.
Att tänka på vid rekrytering av studenter
Nedan följer saker som kan vara bra att ta ställning till i rekryteringen av studenter.
- Hur ansökningsprocessen ska se ut. Ska ni exempelvis ha intervjuer?
- Vilka egenskaper, kvalifikationer och förkunskaper studenterna ska bidra med.
- Vilka krav och förväntningar som finns i projektet.
- Hur studenterna kommer arvoderas. Kommer de anställas eller få timersättning? Ta hjälp av den lokala HR-funktionen.
- Om det finns studenter som redan jobbar vid institutionen, t.ex. som amanuenser eller studentmedarbetare. Kan de involveras i projektet? Fundera på hur det kan påverka möjligheten för den bredare studentgruppen att involveras i pedagogisk utveckling.
- Om lokala studentkårer och föreningar kan involveras, t.ex. för att informera om att ni söker studenter.
Inom HumSam finns exempelvis: Uppsalaekonomerna, Pareto Uppsalas Samhällsekonomiska förening, Uppsala Politicesstuderande, Dynamicus, Litteraterna, Juridiska föreningen.
Inom TekNat finns exempelvis: UTN, STS, IT-sektionen Uppsala, Uppsala tekniska fysiker, Uppsala datavetare, GRUS.
Inom MedFarm, finns exempelvis: Medicinska föreningen Uppsala, Medicinska studierådet, Farmis, Kirurgiska föreningen Uppsala, Svenska läkaresällskapets kandidat- och underläkarföreningen Uppsala, Sjuksköterskornas studentförening i Uppsala.
Vad innebär aktiv studentmedverkan?
Gemensamt för olika former av aktiv studentmedverkan är att studenter tar ett större, mer aktivt ansvar kring sin utbildning, i dialog och samarbete med lärare. Tre definitioner av aktiv studentmedverkan från litteraturen lyfts i denna text fram som vägledning och inspiration för projektansökningar.
1. I ’’An Active Student Participation Companion’’ (2019) menar Barrineau et al. att aktiv studentmedverkan innebär:
’’Studenter som stöttar, stärker och utmanar varandras lärande, samt studenter som medskapare I planering, genomförande och utvärdering av högre utbildning’’ (s. 27, vår översättning)
2. Healy, Flint och Harrington’s (2016) modell ‘’Partnership learning communities’’ beskriver fyra områden i högre utbildning där studenter kan bjudas in att vara medskapare: i undervisningen, i utveckling av kursmål och pedagogik, i ämnesforskning, samt genom att beforska undervisningen och lärandet i den egna kontexten.
(Healy, Flint & Harrington, 2016, s. 9)
3. Bovill, Cook-Sather and Felten´s (2014) bok, ‘’Engaging Students as Partners in Learning and Teaching’’ är ett nyckelverk inom aktiv studentmedverkan, och partnerskaps-praktik inom utbildningen specifikt. De definierar partnerskap som en:
’’kollaborativ, ömsesidig process inom vilka alla deltagare har möjligheten att bidra likvärdigt, men på olika sätt, till konceptualisering av kursplaner/kursmål och pedagogik, samt beslutsfattande, implementering, undersökning och analys av detta’’ (s. 6-7, min översättning)
Vad finns det för konkreta exempel på aktiv studentmedverkan?
Aktiv studentmedverkan är ett internationellt fält inom pedagogisk utveckling och inkluderar olika former och arbetssätt.
’’International Journal for Students as Partners’’ och ’’Student Engagement in Higher Education Journal’’ är två tidskrifter där både konceptuella artiklar och artiklar med konkreta case publiceras. Ofta skrivs publikationerna i samarbete mellan lärare och studenter. Ett urval av dessa belyses här som inspiration för projektansökningar.
- Vid University of Sydney, Australien, arbetade studenter tillsammans med lärare för att öka internationella studenters känsla av tillhörighet, bygga relationer mellan internationella studenter, inhemska studenter och lärare samt förebygga fördomar mot internationella studenter bland australiensiska studenter och lärare. Bland annat skapades videos där internationella studenter reflekterade kring praktiska utmaningar kopplade till utbildningen, socio-kulturella faktorer, språket och diskriminering. Länk till artikeln.
- I en kurs i utlandspraktik vid Elon University i USA har olika tillvägagångssätt använts för att öka studenternas involvering kopplat till kursen. Studenter har, med stöd av lärare, bidragit med sin feedback gällande utlandspraktiken, varit ’’med-facilitatorer’’ för moment i kursen, samt genomfört forskning under praktiken som sedan använts på vid heminstitutionen. Länk till artikeln.
- Vid Brigham Young University, USA, besöker studenter lärares undervisning enligt idén ’’students as consultants’’, observerar den och ger feedback. Studenterna genomgår innan besöket träning i att ge feedback, och bestämmer i dialog med läraren vilka delar av undervisningen som studenterna ska ge feedback på. (Cook-Sather et al., 2014, s. 67-68)
- Vid University College Dublin, Irland samarbetade geografistudenter och lärare i ett projekt för att omstrukturera den virtuella lärmiljön i en geografikurs på kandidatnivå. Studenterna bidrog till att utveckla kursplanen genom att designa nytt lärandematerial i form av videos, quiz, examinationsinstruktioner med mera. Det bidrog till att studenternas identitet som geografer stärktes, samtidigt som lärarna fick nya perspektiv kring hur studenter upplever den virtuella studiemiljön. (Cook-Sather et al., 2014, s. 32)
Rekommenderad litteratur
Du behöver (i de flesta fall) vara inloggad på universitetsbiblioteket för att nå litteraturen.
Böcker
An Active Student Participation Companion (2019)
Engaging Students as Partners in Learning and Teaching: A Guide for Faculty (2014)
Pedagogical Partnerships: A How-To Guide for Faculty, Students, and Academic Developers in Higher Education (2019)
The Power of Partnership Students, Staff, and Faculty Revolutionizing Higher Education (2020)
Co-creating Learning and Teaching : Towards relational pedagogy in higher education (2020)
Konceptuella artiklar
Students as partners: Reflections on a conceptual model (2016)
A model of active student participation in curriculum design: exploring desirability and possibility (2011)
A Systematic Literature Review of Students as Partners in Higher Education (2017)
Artiklar med konkreta exempel
Working as Partners: Course Development by a Student-Teacher Team (2017)
Partnering with students to support international students in an Australian university setting (2022)