30 år i rikets tjänst belönas

64 medarbetare belönades den 8 maj 2026 för 30 år av nit och redlighet i rikets tjänst. Notera att alla som fick utmärkelsen inte deltog vid själva utdelningen. Foto: Mikael Wallerstedt, Uppsala universitet.
Den 8 maj 2026 delades Nor-utmärkelsen för 30 år av nit och redlighet ut till medarbetare vid Uppsala universitet.
En arbetstagare som har visat nit och redlighet som anställd hos staten (statliga myndigheter under regeringen), hos riksdagen eller dess myndigheter under minst 30 år kan tilldelas utmärkelsen ”För Nit och Redlighet i rikets tjänst”, Nor.
Med nit och redlighet menas i princip att man har skött sig oklanderligt.
Om man går i pension eller om det finns någon annan särskild anledning kan man få utmärkelsen redan efter 25 års anställning.
Följande medarbetare fick utmärkelsen 2026:
A
Anders Alderborn
Agneta Andersson
Gabriella Andersson
Katarina Alexius
C
Carina Carlsson
Åsa Constanda
D
Ulrika Detrumf
Ing-Mari Dohlk
E
Carina Ehn
Peter Eklöv
Gun Ekman
Helena Enderskog
Stefan Eriksson
Stefan Eriksson
F
Ulrika Felldin
Anna Fredriksson
Lars Fälting
G
Torbjörn Gustafsson Chorell
Katarina Gustafson
Michael Gustavsson
H
Ulrika Haak
Thomas Hammar
Terry Hartig
Nahid Heidari
Johan Heldt
Jakob Håkansson
Erik Höjdestrand
J
Christer Janson
Britt-Inger Johansson
Annika Jörnemark
Maria Jönsson
K
Jane Klasson
L
Mats Larhed
Malou Larsson Klevhill
Lucia Lazorova
Claes Levinsson
Eva Lindström
Christer Lundgren
Olle Lundin
M
Birgitta Meurling
N
Tord Naessen
Björn Nilsson
Kristine Nonnemark Eklund
O
Björn Olsen
Ingrid Olsson
Roger Olsson
P
Anne Cecilia Palmér
R
Débora Rottenberg
Zekaria Rundasa
S
Christiane Schaefer
Fredrik Sjöstrand
Britt Skogseid
Margareta Sollenberg
Pär Stattin
Bo Stenerlöw
Magnus Strandås
Agneta Stålhandske
W
Anna Carin Wahlman
Stefan Wenell
Lena Wettergren
Urban Wiklund
Sten Widmalm
Z
Laila Zackariasson
Å
Pär Ågerfalk
Skribent: Anders Berndt