Antagningsordning - Föreskrifter för tillträde till utbildning på grundnivå och avancerad nivå vid Uppsala universitet
1 Inledning
Enligt 2 kap. 2 § 7 p. högskoleförordningen (1993:100) ska universitetets styrelse besluta om den antagningsordning som beskrivs i 6 kap. 3 § andra stycket.
I 6 kap. 3 § andra stycket högskoleförordningen stadgas att en antagningsordning ska finnas samt vad den ska omfatta:
Högskolan ska också se till att en antagningsordning finns tillgänglig. I en antagningsordning tas de föreskrifter in som högskolan tillämpar i fråga om ansökan, behörighet, urval och antagning och om hur beslut fattas och kan överklagas.
Antagningsordningen innehåller de regler Uppsala universitet tillämpar i fråga om anmälan, behörighet och urval samt hur beslut om antagning fattas och kan överklagas. Antagningsordningen omfattar även regler som gäller för vissa andra beslut i samband med antagning. Vid Uppsala universitet fastställs antagningsordningen av konsistoriet.
1.1 Regelverk
I 1 kap. 8 § högskolelagen (1992:1434) regleras vilka kunskaper den grundläggande högskoleutbildningen ska grunda sig på: ”Utbildning på grundnivå ska väsentligen bygga på de kunskaper som eleverna får på nationella program i gymnasieskolan eller motsvarande kunskaper.” I 1 kap. 9 § högskolagen regleras vilka kunskaper utbildning på avancerad nivå ska bygga på:
Utbildning på avancerad nivå skall väsentligen bygga på de kunskaper som studenterna får inom utbildning på grundnivå eller motsvarande kunskaper.
Övergripande bestämmelser för tillträde till utbildning på grundnivå och avancerad nivå finns i 7 kap. högskoleförordningen.
Universitets- och högskolerådet (UHR) utfärdar med stöd av 7 kap. högskoleförordningen närmare föreskrifter om grundläggande behörighet, särskild behörighet och urval.
Universitetet kan utfärda lokala regler och riktlinjer med stöd av bemyndigande i högskoleförordningen eller annan överordnad författning. Sådana lokala regler och riktlinjer fastställs i antagningsordningen.
En arbetsgrupp utsedd av Sveriges universitet- och högskoleförbund (SUHF) har ansvar för att utarbeta och uppdatera en bedömningshandbok för bedömning av svenska och utländska gymnasiemeriter samt utländska akademiska meriter. Uppsala universitet använder dessa handböcker som stöd i antagningsarbetet och följer normalt sett även övriga rekommendationer som SUHF utfärdar.
Anmälningsavgift och studieavgift regleras i förordningen (2010:543) om anmälningsavgift och studieavgift vid universitet och högskolor.
Deltagare i uppdragsutbildning är inte studenter vid universitetet och omfattas inte av antagningsordningen. Antagningsordningen reglerar inte heller tillträde till utbildning som ges med stöd av förordningen (2018:1519) om behörighetsgivande och högskoleintroducerande utbildning eller utbildning på förutbildningsnivå.
Rektor beslutar om antagning till högskoleutbildning på grundnivå och avancerad nivå. Vid Uppsala universitet finns en delegationsordning där delegerad beslutanderätt inom organisationen framgår.
2 Anmälan och antagning till utbildning
Rektor beslutar i frågor rörande tid och ordning för anmälan, anmälnings- och kompletteringstider samt antagning till högskoleutbildning på grundnivå och avancerad nivå. Dessa uppgifter framgår på Uppsala universitets webbplats.
Den som antas till en utbildning ska påbörja studierna vid det program- eller kurstillfälle som avses i beslut om antagning. Av antagningsbeskedet framgår att studierna endast kan påbörjas om den som antagits registrerar sig enligt universitetets instruktioner.
Vid anmälan till utbildning finns det i regel möjlighet att anmäla sig till flera utbildningsalternativ. Den sökande ska i sin anmälan prioritera alternativen. Antalet möjliga utbildningsalternativ i anmälan följer SUHF:s rekommendationer och framgår vid anmälan. Vid varje antagningsomgång finns ett tak för hur många högskolepoäng en sökande kan antas och kvarstå som reserv till. Det högsta antalet högskolepoäng som en sökande kan bli antagen till per antagningsomgång framgår vid anmälan. Vid sen anmälan kan det finnas möjlighet att antas till fler högskolepoäng.
Den som tidigare varit registrerad på en kurs kan inte antas på nytt till kursen med undantag för de fall då studenten gjort avbrott inom tre veckor efter kursstart. Den som tidigare varit registrerad på alla ingående kurser i ett kurspaket kan inte antas på nytt till kurspaketet. Till ett program går det att bli antagen på nytt, även om registrering skett på programmet.
2.1 Sen anmälan
En utbildning kan vara öppen för anmälan efter sista anmälningsdag om sena sökande bedöms ha en möjlighet att få en plats. Sen anmälan till kurs eller program sker på samma sätt som anmälan i tid. Anmälda behöriga sökande rangordnas i datumordning och vid flera anmälningar samma datum särskiljs dessa genom lottning. Sent anmälda kan endast antas om det finns ledig plats efter att alla behöriga som anmält sig i tid har antagits. När utbildningen bedöms ha tillräckligt många sökande för att platserna ska anses vara fyllda eller då det är för sent att påbörja utbildningen ansvarar berörd institution/fakultet för att möjligheten till sen anmälan stängs.
2.2 Anmälningsavgift
Av förordningen om anmälningsavgift och studieavgift vid universitet och högskolor framgår vilka sökande som ska betala en anmälningsavgift samt att anmälan inte ska prövas innan anmälningsavgiften är betald. Sista dag för att betala anmälningsavgiften eller styrka anmälningsavgiftsfrihet framgår av Uppsala universitets webbplats.
2.3 Inställd kurs
Kurser ges under förutsättning att resurser finns och att antalet sökande inte är för lågt. Berörd områdesnämnd/fakultetsnämnd får besluta om att ställa in en kurs. Beslut om att ställa in en kurs ska fattas innan någon antagits till den.
2.4 Anmälan och antagning till senare del av program
Antagning kan ske till senare del av ett program om resurser finns att ta emot ytterligare studenter till programmet. Antagning till senare del kan ske tidigast till den andra terminen av ett program. Om ett program har flera inriktningar kan antagning till annan inriktning av programmet ske tidigast den andra terminen på programmet.
Berörd områdesnämnd/fakultetsnämnd beslutar om antagning till senare del av program kan tillämpas. Områdesnämnd/fakultetsnämnd fastställer även vilka regler, t.ex. i fråga om behörighet och urval, som ska tillämpas vid antagning till senare del. Reglerna, inklusive tid och ordning för anmälan, ska framgå på universitetets webbplats.
3 Behörighet
För att kunna antas till en utbildning ska en sökande uppfylla krav på grundläggande behörighet och i förekommande fall även särskild behörighet.
3.1 Grundläggande behörighet
Grundläggande behörighet för tillträde till utbildning på grundnivå och avancerad nivå är reglerat i 7 kap. högskoleförordningen samt i UHR:s föreskrifter om grundläggande behörighet och urval.
3.1.1 Grundläggande behörighet för utbildning på grundnivå
Uppsala universitet tillämpar inga lokala regler om grundläggande behörighet till utbildning på grundnivå.
3.1.2 Grundläggande behörighet för utbildning på avancerad nivå
Vid Uppsala universitet gäller följande lokala regler om grundläggande behörighet till utbildning på avancerad nivå:
- För en sökande som antagits till program ska examen på grundnivå om minst 180 högskolepoäng vara utfärdat senast vid registrering. Undantag får göras från krav på examensbevis om det är tydligt att fordringarna för en examen är uppfyllda. En sökande som vid tidpunkten för anmälan inte uppfyller krav på grundläggande behörighet till program på avancerad nivå kan bli antagen med villkor att behörighetskravet är uppfyllt vid registreringstillfället.
- För en sökande som antagits till kurser på avancerad nivå ska minst 120 högskolepoäng vara avklarade senast vid registrering. En sökande som vid tidpunkten för anmälan inte uppfyller krav på grundläggande behörighet till kurser på avancerad nivå kan bli antagen med villkor att behörighetskravet är uppfyllt vid registreringstillfället.
3.2 Särskild behörighet
Utöver krav på grundläggande behörighet kan det även förekomma krav på särskild behörighet. Särskild behörighet ska utgöra helt nödvändiga kunskaper för att studenten ska kunna tillgodogöra sig utbildningen. Särskild behörighet regleras i 7 kap. högskoleförordningen och ska framgå av utbildningsplaner och kursplaner.
3.2.1 Särskild behörighet till utbildning som påbörjas på grundnivå som vänder sig till nybörjare
Med begreppet nybörjare avses sökande till utbildning som påbörjas på grundnivå och inte kräver tidigare högskolestudier. Särskild behörighet uttrycks i form av kurser från gymnasieskolan, konstnärliga prov, lämplighetsprov eller kunskaper som av andra villkor är av betydelse för utbildningen eller det yrkesområde som utbildningen förbereder för.
UHR meddelar föreskrifter om vilka krav på särskild behörighet som ska gälla för ett program som leder till yrkesexamen. Rektor kan, efter förslag från områdesnämnd/fakultetsnämnd, besluta om användning av lämplighetsprov som särskild behörighet till program som påbörjas på grundnivå och som leder till en förskollärar-, grundlärar- eller ämneslärarexamen. Rektor kan även, efter förslag från områdesnämnd/fakultetsnämnd och om särskilda skäl föreligger, besluta om krav på gymnasiekurser utöver de som UHR föreskrivit eller kunskaper som av andra villkor är av betydelse för utbildningen eller det yrkesområde som den förbereder för. I dessa fall måste UHR ges tillfälle att yttra sig innan beslut fattas.
Rektor beslutar efter förslag från områdesnämnd/fakultetsnämnd om vilka krav på särskild behörighet som ska krävas för program som inte leder till yrkesexamen. UHR föreskriver vilka gymnasiekurser som kan utgöra särskild behörighet. Rektor kan även, efter förslag från områdesnämnd/fakultetsnämnd och om särskilda skäl föreligger, besluta om krav på gymnasiekurser utöver de som UHR föreskrivit eller kunskaper som av andra villkor är av betydelse för utbildningen eller det yrkesområde som den förbereder för. I dessa fall måste UHR ges tillfälle att yttra sig innan beslut fattas.
Områdesnämnd/fakultetsnämnd beslutar om vilka krav på särskild behörighet som ska gälla för kurser på grundnivå som vänder sig till nybörjare. UHR meddelar föreskrifter om vilka gymnasiekurser som kan utgöra krav för särskild behörighet. Områdesnämnd/fakultetsnämnd kan, om särskilda skäl föreligger, besluta om krav på gymnasiekurser utöver de som UHR föreskrivit eller kunskaper som av andra villkor är av betydelse för utbildningen eller det yrkesområde som den förbereder för. I dessa fall ska UHR ges tillfälle att yttra sig över förslaget.
3.2.2 Särskild behörighet för utbildning som påbörjas på grundnivå och som vänder sig till andra än nybörjare
De krav på särskild behörighet som ställs kan bestå av kunskaper från kurser i gymnasieskolan, kunskaper från högskolekurser eller kunskaper som av andra villkor är av betydelse för utbildningen eller det yrkesområde som den förbereder för.
Berörd områdesnämnd/fakultetsnämnd beslutar om vilka krav på särskild behörighet som ska gälla för kurser på grundnivå som vänder sig till andra än nybörjare.
En sökande som vid tidpunkten för anmälan inte uppfyller krav på särskild behörighet som består av akademiska studier, men som kan förutsättas uppfylla dem vid utbildningens start, kan bli antagen med villkor att kraven är uppfyllda när utbildningen börjar.
3.2.3 Särskild behörighet till utbildning på avancerad nivå
Områdesnämnd/fakultetsnämnd beslutar om vilka krav på särskild behörighet som ska gälla för tillträde till utbildning på avancerad nivå.
För grundläggande behörighet till utbildning på avancerad nivå ställs inga krav på kunskaper i svenska eller engelska. Om sådana kunskaper krävs ska det anges i kraven för särskild behörighet.
En sökande som vid tidpunkten för anmälan inte uppfyller krav på särskild behörighet som består av akademiska studier, men som kan förutsättas uppfylla behörighetskraven vid utbildningens start, kan bli antagen med villkor att kraven är uppfyllda när utbildningen börjar.
3.2.4 Särskild behörighet till kompletterande pedagogisk utbildning som leder till ämneslärarexamen
Särskild behörighet till utbildning som syftar till att komplettera tidigare tillägnade ämneskunskaper för att avlägga ämneslärarexamen regleras i förordning (2011:686) om kompletterande pedagogisk utbildning som leder till ämneslärarexamen. Fakultetsnämnd beslutar vilka undervisningsämnen kraven på särskild behörighet ska avse och vilka kunskaper som motsvarar ämnesstudier i respektive undervisningsämne.
3.3 Andra sätt att bli behörig
3.3.1 Motsvarandebedömning
Med motsvarandebedömning avses en bedömning att en sökande har likvärdiga kunskaper som den som uppfyller de formella behörighetskraven. Grunder för en sådan bedömning kan till exempel vara kunskaper från äldre utbildningsformer eller från utländsk utbildning.
Motsvarandebedömning baseras i regel på den bedömningshandbok för svenska och utländska utbildningar som utarbetats av en arbetsgrupp utsedd av SUHF.
3.3.2 Reell kompetens
Om det vid en bedömning av en sökandes samlade kompetens, oavsett hur denna har uppnåtts, anses att den sökande har förutsättningar att klara den sökta utbildningen, ska den sökande anses vara behörig genom reell kompetens för det sökta utbildningsalternativet.
3.4 Undantag från behörighetskrav
Enligt 7 kap. 3 § högskoleförordningen får universitetet, om det finns särskilda skäl, besluta om undantag från något eller några behörighetsvillkor. Universitetet ska göra undantag från något eller några behörighetsvillkor om den sökande har förutsättningar att tillgodogöra sig den sökta utbildningen utan att uppfylla dessa.
4 Urvalsgrunder och platsfördelning
4.1 Urvalsgrunder och platsfördelning till utbildning som påbörjas på grundnivå och som vänder sig till nybörjare
Av 7 kap. 13 § högskoleförordningen framgår bland annat följande:
Vid urval till en utbildning ska platserna fördelas med
- minst en tredjedel på grundval av betyg,
- minst en tredjedel på grundval av resultat från högskoleprovet och
- högst en tredjedel på grundval av de av högskolan enligt 23 § bestämda urvalsgrunderna.
Av 7 kap. 23 § högskoleförordningen framgår att en ”högskola får bestämma urvalsgrunder i den utsträckning som följer av 13 § första stycket 3. En av högskolan bestämd urvalsgrund ska bestå av sakliga omständigheter som är av betydelse för utbildningen.”
Vid Uppsala universitet fördelas platserna mellan urvalsgrunderna betyg och högskoleprov som regel på två sätt. Vilken fördelning som ska användas beslutar områdesnämnd/fakultetsnämnd. Nämnden kan besluta om en fördelning på 66 procent av platserna på grundval av betyg och 34 procent av platserna utifrån resultat på högskoleprov, alternativt 60 procent av platserna på grundval av betyg och 40 procent av platserna utifrån resultat på högskoleprov. Rektor kan efter förslag från områdesnämnd/fakultetsnämnd, besluta om annan procentuell fördelning samt om alternativt urval utifrån 7 kap. 23 § högskoleförordningen.
Har en sökande meriter som tillhör flera urvalsgrunder deltar sökande i urvalet med alla dessa.
Uppsala universitet utnyttjar inte medgivandet i 7 kap 17 § högskoleförordningen att vid antagning till en kurs som vänder sig till nybörjare ge förtur åt sökande som redan är studenter vid Uppsala universitet.
4.2 Urvalsgrunder till utbildning som påbörjas på grundnivå och som vänder sig till andra än nybörjare
Av 7 kap. 26 § högskoleförordningen framgår bland annat följande:
Urvalsgrunder är
- betyg
- resultat från högskoleprovet som avses i 20 §
- tidigare utbildning, och
- urvalsgrunder som avses i 23 §
Vid urval till utbildning som påbörjas på grundnivå och som vänder sig till andra än nybörjare tillämpar Uppsala universitet urvalsgrunden tidigare utbildning, alternativt tidigare utbildning i kombination med betyg och högskoleprov. Vid urval enligt urvalsgrunden tidigare utbildning rangordnas de sökande antingen efter det totala antalet avklarade högskolepoäng eller efter antalet högskolepoäng inom ett eller flera ämnesområden. I båda fallen får högst 165 högskolepoäng räknas med. De poäng som klarats av senast sista anmälningsdag räknas med. Rektor beslutar efter förslag från områdesnämnd/fakultetsnämnd om andra urvalsgrunder enligt 7 kap. 26 § andra stycket 4 p. högskoleförordningen.
För kurser där kravet på särskild behörighet är upp till 30 högskolepoäng inom samma ämne som kursen tillhör får samma urvalsgrunder som för urval till utbildning som påbörjas på grundnivå och som vänder sig till nybörjare användas. Rektor beslutar efter förslag från områdesnämnd/fakultetsnämnd om användning av sådana urvalsgrunder.
4.3 Urvalsgrunder till utbildning på avancerad nivå
Urvalsgrunderna regleras i 7 kap. 32 § högskoleförordningen och är desamma som för utbildning som påbörjas på grundnivå och som vänder sig till andra än nybörjare. Vid urval till utbildning på avancerad nivå tillämpar Uppsala universitet urvalsgrunden tidigare utbildning. Vid urval enligt urvalsgrunden tidigare utbildning rangordnas de sökande antingen efter det totala antalet avklarade högskolepoäng eller antalet avklarade högskolepoäng inom ett eller flera ämnesområden. I båda fallen får högst 285 högskolepoäng räknas med. De poäng som klarats av senast sista anmälningsdag räknas med. Rektor beslutar om andra urvalsgrunder enligt 7 kap. 32 § högskoleförordningen efter förslag från områdesnämnd/fakultetsnämnd.
4.4 Urvalsgrunder och platsfördelning till fortsatta studier inom program
Om inte plats kan garanteras till alla sökande till valbara kurser inom ett program rangordnas de sökande efter antalet avklarade högskolepoäng inom programmet. Poängantalet kan begränsas och begränsningen ska då framgå av sökanvisningar som tillgängliggörs för studenterna på programmet. Områdesnämnd/fakultetsnämnd beslutar om sådan begränsning. De poäng som klarats av senast sista anmälningsdag räknas med.
Rektor beslutar efter förslag från områdesnämnd/fakultetsnämnd om andra urvalsgrunder enligt 7 kap. 26 och 32 § högskoleförordningen.
4.5 Platsfördelning
Platser kan fördelas genom seriellt eller parallellt urval. Vid seriellt urval går platser till en urvalsgrupp i taget, och vid parallellt urval fördelas platser mellan urvalsgrupper. Tre olika modeller för fördelning av platser mellan parallella urvalsgrupper förekommer:
- Proportionell: Grupperna tilldelas platser i förhållande till antalet behöriga sökande i varje grupp.
- Fast platsfördelning: Antalet platser anges i procent eller i fasta tal för varje grupp.
- En kombination av dessa modeller: Någon grupp eller några grupper garanteras en viss andel av platserna och resterande platser fördelas proportionellt mellan övriga grupper.
Rektor beslutar efter förslag från områdesnämnd/fakultetsnämnd om platsfördelningen till program och fristående kurser. Områdesnämnd/fakultetsnämnd beslutar om platsfördelningen till valbara kurser inom program.
4.6 Separat antagning av studieavgiftsskyldiga studenter
En högskola får enligt 7 kap. 4a § högskoleförordningen besluta att sökande som omfattas av studieavgiftsskyldighet bara får antas till en utbildning vid separata antagningar. Högskolan bestämmer hur många separata antagningar som ska anordnas till en utbildning.
Vid Uppsala universitet får separat antagning tillämpas vid urval. Detta innebär att studieavgiftsskyldiga sökande respektive övriga sökande antas i separata grupper. Separat antagning får bara användas för utbildningar som utlyses internationellt.
Beslut om vilka utbildningar som tillämpar separat antagning för studieavgiftsskyldiga sökande fattas av respektive områdesnämnd/fakultetsnämnd.
Sökande som antas separat som studieavgiftsskyldig men senare visar att denne är studieavgiftsbefriad behåller sin plats på utbildningen som studieavgiftsbefriad student.
Områdesnämnd/fakultetsnämnd beslutar om fördelningen av platser mellan studieavgiftsskyldiga och studieavgiftsbefriade sökande.
4.7 Urval mellan behöriga sökande med samma meritvärde
Om två eller flera sökande till ett visst utbildningsalternativ har samma meritvärde, fördelas platserna genom lottning.
Bland sökande till läkarprogrammet med samma jämförelsetal i betygsurvalet ska urval göras genom resultat på högskoleprovet på samma sätt som vid antagning enligt 7 kap. 12 § högskoleförordningen. Lottning sker bland sökande som även har samma resultat på högskoleprovet.
4.8 Beslut om avsteg i enstaka fall
Av 7 kap. 16 och 27 §§ högskoleförordningen framgår att en högskola i enstaka fall får göra avsteg från högskoleförordningens bestämmelser om urvalsgrunder och platsfördelning. Detta får dock ske bara om den sökandes meriter inte kan bedömas på lämpligt sätt enligt de urvalsgrunder som anges i högskoleförordningen och om sökanden genom tidigare utbildning, arbetslivserfarenhet eller någon annan omständighet har särskilda kunskaper eller annars särskilda förutsättningar för utbildningen.
Rektor beslutar om avsteg från högskoleförordningens bestämmelser om urvalsgrunder och platsfördelning.
5 Reservantagning
Antalet antagna till en utbildning kan på institutionens/fakultetens begäran vara större än det planerade antalet platser på utbildningen, så kallat överintag. Reservantagning behöver inte göras förrän antalet antagna understiger det planerade antalet platser. Reserver ska kallas i den turordning de är placerade i reservlistan. Till utbildningar med flera urvalsgrupper ska reservantagningen göras så att den beslutade fördelningen mellan urvalsgrupperna bibehålls. Finns det inga reserver i aktuell urvalsgrupp ska platsen fördelas till en annan urvalsgrupp så att fördelningen mellan de olika urvalsgrupperna så långt det är möjligt ändå bibehålls.
Sökande i tid antas innan de som ansöker efter sista ansökningsdag.
Berörd institution väljer själv tillvägagångssätt för att kalla reserver. Den sökande ska ges rimliga möjligheter att nås av kallelsen och att lämna svar. Uppgift om när svar senast måste lämnas ska finnas i kallelsen.
6 Anstånd och studieuppehåll
Om det finns särskilda skäl får en högskola i enskilda fall enligt högskoleförordningen 7 kap. 33 § besluta att den som är antagen till utbildning på grundnivå eller avancerad nivå vid högskolan får anstånd med att påbörja studierna. Beslut om anstånd innebär att en antagen har en garanterad plats på den utbildning anståndet gäller. Beslutet kan förenas med villkor om tid och ordning för anmälan inför den tidpunkt utbildningen ska påbörjas. UHR meddelar närmare föreskrifter om anstånd.
Om det finns särskilda skäl får en högskola enligt högskoleförordningen 7 kap. 33 § besluta att den som är antagen till utbildning på grundnivå eller avancerad nivå får fortsätta studierna efter studieuppehåll. Ett studieuppehåll ska avse en viss tidsperiod och tidsperioden ska framgå av beslutet. Beslut om studieuppehåll innebär att en student har en garanterad plats på den utbildning studieuppehållet gäller. Beslutet kan villkoras med bestämmelser om tid och ordning för anmälan om återkomst till utbildningen. UHR meddelar närmare föreskrifter om studieuppehåll.
7 Återkallande av beslut om antagning
Om en sökande i samband med anmälan lämnar oriktiga eller vilseledande uppgifter kan ett beslut om antagning eller reservplacering till utbildning återkallas av universitetet.
8 Överklagande
Enligt 12 kap. 2 § högskoleförordningen får bland annat följande beslut överklagas till Överklagandenämnden för högskolan (ÖNH):
- beslut att sökande inte uppfyller kraven på behörighet för att bli antagen till utbildning på grundnivå eller avancerad nivå.
- beslut att inte göra undantag från kraven på behörighet till utbildning på grundnivå eller avancerad nivå.
- beslut om att inte bevilja den som är antagen till utbildning på grundnivå och avancerad nivå anstånd med att påbörja studierna.
- beslut om att inte bevilja den som är antagen till utbildning på grundnivå och avancerad nivå att få fortsätta sina studier efter studieuppehåll.
Beslut i fråga om utbildning kan överklagas till ÖNH enligt 4 kap. 18 § diskrimineringslagen (2008:567) på den grunden att beslutet strider mot lagens diskrimineringsförbud eller förbud mot repressalier. Det kan bland annat gälla beslut om tillträde till utbildning, anstånd med studier eller fortsättning av studier efter studieuppehåll.
Ett överklagande ska ha inkommit till Uppsala universitet senast inom tre veckor efter att den sökande fick del av beslutet.
Vid ett överklagande gör universitetet inledningsvis en bedömning av om det finns anledning att ändra beslutet i enlighet med bestämmelserna i förvaltningslagen.
Om överklagandet inkommit i tid ska det skickas till ÖNH inom en vecka efter att det inkommit till universitetet. Överklagandet ska skickas till ÖNH även om beslutet har ändrats i enlighet med vad den klagande vill.