Arbetsordning för universitetsförvaltningen vid Uppsala universitet

1 kap. Inledning

1.1 Övergripande bestämmelser

Arbetsordning för Uppsala universitet, UFV 2017/95, är konsistoriets beslut om universitetets organisation och ansvarsfördelning. Arbetsordningen innefattar bland annat vilka frågor konsistoriet ska besluta om, liksom vilka av rektors beslutsbefogenheter som inte får delegeras.

I arbetsordningen anges att vid universitetet finns en universitetsförvaltning.

Universitetsförvaltningen stödjer konsistoriet, rektor, områdes- och fakultetsnämnder, institutioner och verksamheten i övrigt i syfte att universitetet fullgör sitt övergripande myndighets- och arbetsgivaransvar. Universitetsförvaltningen ansvarar för att förvalta och utveckla universitetets administration.[1]

Övergripande inriktning för verksamheten anges i Mål och strategier för Uppsala universitet (UFV 2018/641). I mål och strategier anges att verksamhetsstödet ska vara samordnat, effektivt och kvalitetsstärkande.

Universitetsförvaltningens övergripande organisation framgår av detta dokument.

Universitetsdirektörens delegationer till andra befattningshavare framgår av UFV 2022/2672.

Arbetsordning för universitetsförvaltningen ska ses över årligen och revideras vid behov.

1.2 Universitetsförvaltningens uppgift

Universitetsförvaltningens uppgift är att skapa goda förutsättningar för utbildning, forskning och samverkan.

Universitetsförvaltningens tre huvuduppgifter är:

  • stöd till utbildning och forskning,
  • myndighetsutövning,
  • genomförande av uppdrag från rektor.

2 kap. Organisation

2.1 Universitetsdirektör

Universitetsdirektören är universitetsförvaltningens chef. Det universitetsövergripande administrativa ledningsansvaret går från rektor via universitetsdirektören till verksamhetsområdeschefer[2], kanslichefer och avdelningschefer inom universitetsförvaltningen.

2.2 Förvaltningsledningen

Förvaltningsledningen är ett strategiskt och rådgivande organ till universitetsdirektören. Förvaltningsledningen består av ställföreträdande universitetsdirektör, de fem verksamhetsområdescheferna och kanslicheferna. Vid behov adjungeras andra befattningshavare.

2.3 Avdelningschefsgruppen

Universitetsdirektörens avdelningschefsgrupp är ett organ för information och förankring. Chefsgruppen består av avdelnings- och kanslichefer vid universitetsförvaltningen samt andra som universitetsdirektören adjungerar.

2.4 Utökad chefsgrupp

Den utökade chefsgruppen är ett organ för bredare förankring. Den utökade chefsgruppen består av avdelnings- och kanslichefer samt enhetschefer vid universitets­förvaltningen. Avdelningschef och kanslichef kan därutöver inkludera annan befattningshavare i samråd med universitetsdirektören.

2.5 Verksamhetsområde

Universitetsförvaltningen är organiserad i verksamhetsområden och kanslier. Varje verksamhetsområde leds av en verksamhetsområdeschef som ansvarar för att företräda och återkoppla till de i verksamhetsområdet ingående avdelningarna.

  • Juridik, HR, säkerhet och UU Innovation:
    juridiska avdelningen, HR-avdelningen, säkerhetsavdelningen och UU Innovation.
  • Planering, ekonomi och ledningsstöd:
    planeringsavdelningen, avdelningen för ekonomi och upphandling och avdelningen för forsknings- och samverkansstöd.
  • Student, kvalitetsutveckling och internationalisering:
    studentavdelningen, avdelningen för kvalitetsutveckling och avdelningen för internationell mobilitet.
  • Kommunikation, Development Office, musik och museer och uppdragsutbildning:
    kommunikationsavdelningen, Development Office, Uppsala universitet musik och museer och avdelningen för uppdragsutbildning.
  • Infrastruktur:
    avdelningen för universitetsgemensam IT, byggnadsavdelningen och avdelningen för gemensam service och administration.

2.6 Avdelning och kansli

Universitetsförvaltningen är utöver verksamhetsområdena organiserad i avdelningar och kanslier. Varje avdelning eller motsvarande leds av en chef med ansvar för avdelningens verksamhet.

Vid universitetsförvaltningen finns följande avdelningar och kanslier:

  1. Juridiska avdelningen
  2. HR-avdelningen
  3. Säkerhetsavdelningen
  4. UU Innovation
  5. Planeringsavdelningen
  6. Avdelningen för ekonomi och upphandling
  7. Avdelningen för forskning- och samverkansstöd
  8. Studentavdelningen
  9. Avdelningen för kvalitetsutveckling
  10. Avdelningen för internationell mobilitet
  11. Kommunikationsavdelningen
  12. Development Office
  13. Avdelningen för uppdragsutbildning
  14. Uppsala universitet musik och museer
  15. Avdelningen för universitetsgemensam IT
  16. Byggnadsavdelningen
  17. Avdelningen för gemensam service och administration
  18. Kansliet för humaniora och samhällsvetenskap
  19. Kansliet för medicin och farmaci
  20. Kansliet för teknik och naturvetenskap

2.6.1 Gemensamma uppgifter för avdelningar och kanslier

Inom ramen för sitt sakområde ska varje avdelning och kansli:

  • stödja universitetets utbildning, forskning och samverkan,
  • ge råd och stöd till verksamheten,
  • medverka i universitetsgemensam verksamhetsutveckling,
  • säkerställa att rätt kompetens finns för att nå verksamhetens mål,
  • medverka till en god kommunikation internt och externt,
  • svara för en professionell handläggning och beredning av ärenden,
  • förvalta och utveckla verksamheten för att på ett effektivt och professionellt sätt och med rätt kvalitet stödja utbildningens och forskningens behov,
  • förvalta, utveckla och kvalitetssäkra e-områdena för ett effektivt och användarvänligt stöd,
  • ansvara för översyn samt löpande ta fram förslag till revideringar i universitetets lokala regelverk,
  • se till att regeländringar införlivas i universitetets verksamhet,
  • se till att interna rutiner finns inom universitetet,
  • i övrigt stå till universitetsdirektörens förfogande.

2.7 Enhet

Avdelningarna är i normalfallet organiserade i enheter. Varje enhet leds av en enhetschef. Vid större avdelningar kan ytterligare nivåer förekomma.

2.8 Arbetsformer

Beslut av universitetsdirektören ska beredas inom universitetsförvaltningen och föredras vid för ändamålet inrättat beslutsmöte. Beslut av verksamhetsområdeschefer, kanslichefer och avdelningschefer fattas i enlighet med ”Delegationsordning för universitetsförvaltningen vid Uppsala universitet” (UFV 2022/2672 eller därefter beslutad version).

3 kap. Juridiska avdelningen

Uppgifter

Avdelningen ska utöver de gemensamma uppgifterna:

  1. stödja institutioner, avdelningar och enheter vid universitetet med juridisk sakkunskap, exklusive arbetsrätt,
  2. företräda universitetet i juridiska angelägenheter exklusive arbetsrätt,
  3. ansvara för universitetsförvaltningens registratur,
  4. ansvara för universitetsförvaltningens arkiv,
  5. stödja institutioner, avdelningar och enheter vid universitetet i frågor om arkiv och registratur,
  6. utgöra sekretariat för universitets disciplinnämnd,
  7. utgöra sekretariat för universitetets nämnd för utredning av avvikelser från god forskningssed.

4 kap. HR-avdelningen

Uppgifter

Avdelningen ska utöver de gemensamma uppgifterna:

  1. bidra till förutsättningarna för Uppsala universitet att vara en attraktiv arbetsgivare,
  2. enligt delegation från universitetsdirektören företräda arbetsgivaren i frågor avseende arbetsgivarpolitik och villkor så som till exempel arbetsmiljö, arbetsrätt, lönebildning, kollektivavtalsförhandlingar, tvisteförhandlingar enligt medbestämmandelagen, förhandlingar avseende omplacering, omställning och övertalighet,
  3. ansvara för genomförande av lönerevisioner och kvalitetssäkring av universitetets löneutbetalningar, handläggning av lönerelaterade ärenden samt enhetlig platsannonsering vad gäller grafisk utformning och annonseringsverktyg,
  4. bistå verksamheten med rådgivning vad gäller uppföljning av arbetstagares bisysslor,
  5. genomföra utbildnings- och utvecklingsinsatser riktade till chefer och den verksamhetsnära HR-funktionen i HR-frågor, chefs- och ledarutveckling,
  6. utveckla, stödja och samordna universitetets arbete för att främja lika villkor samt att motverka diskriminering,
  7. utveckla, stödja och samordna HR-funktionen inom universitetet,
  8. ge konsultativt stöd och råd till chefer och den verksamhetsnära HR-funktionen beträffande chefs-, ledar- och individutveckling, organisationsutveckling, kompetensförsörjning, hälsosamt arbetsliv inkluderande systematiskt arbetsmiljöarbete, lika villkor, lönebildning, arbetsgivarpolitik och villkor inkluderande frågor rörande information om ledig anställning,
  9. ge universitetsövergripande stöd vid internationell rekrytering och introduktion av internationella medarbetare,
  10. ge universitetsgemensam HR- och löneadministrativ service till verksamheten,
  1. utgöra sekretariat för rådet för lika villkor,
  2. utgöra sekretariat för Uppsala universitets centrala skyddskommitté för arbetsmiljö.

5 kap. Säkerhetsavdelningen

Uppgifter

Avdelningen ska utöver de gemensamma uppgifterna ansvara för universitetets systematiska arbete med:

  1. brandsäkerhet,
  2. campussäkerhet,
  3. egendomssäkerhet,
  4. exportkontroll av produkter med dubbla användningsområden,
  5. informationssäkerhet,
  6. IT-säkerhet och cybersäkerhet,
  7. personsäkerhet inklusive otillåten påverkan, trakasserier, hot och våld,
  8. säkerhetsskydd,
  9. riskhantering inklusive kontinuitetsplanering.

6 kap. UU Innovation

Uppgifter

Avdelningen ska utöver de gemensamma uppgifterna:

  1. verka för nyttiggörande av forskningsbaserad kunskap genom stöd för kommersialisering och innovation, i syfte att skapa värde för Uppsala universitet och samhället i övrigt,
  2. ge stöd till forskare, forskargrupper och studenter, exempelvis genom rådgivning kring nyttiggörande, patentskydd och rättighetsfrågor, finansiering och affärsrådgivning, samt stöd vid sådana kontakter med andra parter,
  3. verka för innovationsfrämjande samt ökad kunskap om, och förmåga att hantera, kunskapstillgångar inom universitetet,
  4. fullgöra Uppsala universitets innovationskontorsuppdrag.

7 kap. Planeringsavdelningen

Uppgifter

Avdelningen ska utöver de gemensamma uppgifterna:

  1. bereda universitetets årsredovisning, budgetunderlag och verksamhetsplan,
  2. samordna universitetsövergripande planering, uppföljning och analys,
  3. samordna och stödja universitetsövergripande frågor,
  4. samordna och stödja administrativ verksamhetsutveckling,
  5. samordna planering och uppföljning av universitetsförvaltningen,
  6. ge stöd i bibliometriska analyser och rankingfrågor,
  7. ge administrativt stöd till konsistorium och universitetsledning samt till universitetets gemensamma ledningsorgan m.m.,
  8. ge administrativt och strategiskt stöd till nämnden för Campus Gotland, Gotlandskollegiet samt rektorsrådet för Campus Gotland,
  9. samordna universitetsövergripande utredningar och remissvar,
  10. ansvara för att riktlinjer utfärdas inför val av rektor, prorektor, vicerektor, dekan och ledamöter till konsistoriet,
  11. lämna sitt intygande avseende finansiering av investeringar och byggnationer före rektors beslut.

8. kap Avdelningen för ekonomi och upphandling

Uppgifter

Avdelningen ska utöver de gemensamma uppgifterna:

  1. ansvara för att den samlade ekonomiska redovisningen ger en rättvisande bild,
  2. ansvara för och samordna universitetets ekonomistyrningsarbete,
  3. ansvara för att god redovisningssed upprätthålls inom universitetet,
  4. ansvara för och samordna universitetets övergripande externa rapportering av ekonomisk information och ekonomisk statistik,
  5. samordna planering av Riksrevisionens granskningar,
  6. ansvara för upphandling avseende universitetets anskaffning av varor och tjänster över direktupphandlingsgränsen samt bistå med råd vid direktupphandling,
  7. ansvara för upphandling av ramavtal på uppdrag av avtalsägaren,
  8. ansvara för central administration, underhåll och förvaltning av universitetets e-handel,
  9. ge stöd i upphandlingsfrågor och samordna dessa såväl internt som externt,
  10. samordna och ge stöd i reserelaterade frågor,
  11. upprätta budget, utföra löpande redovisning, bokslut och ekonomisk uppföljning för enheter inom universitetsförvaltningen samt på särskilda uppdrag för institutioner och andra enheter.

9 kap. Avdelningen för forsknings- och samverkansstöd

Uppgifter

Avdelningen ska utöver de gemensamma uppgifterna:

  1. bereda, samordna och ge stöd i universitetsövergripande frågor rörande forskning, samverkan och forskningsfinansiering,
  2. bereda och samordna universitetsövergripande internationella strategiska frågor,
  3. ge stöd i universitetsövergripande EU-relaterade forsknings- och samverkansfrågor,
  4. samordna universitetsgemensamma rektorsinitierade internationella nätverk och samarbeten,
  5. ge stöd i att initiera nya projekt och forskningsmiljöer inom strategiskt viktiga samverkanssatsningar,
  6. ge stöd i metoder för nyttiggörande och impact genom samverkan samt samordna och genomföra kunskapshöjande insatser om detta inom universitetet,
  7. samordna och stödja universitetsgemensamt arbete med nationell och internationell forskningsinfrastruktur,
  8. ge stöd och råd vid ansökningar om extern forsknings- och samverkansfinansiering enligt överenskommelse med vetenskapsområden,
  9. ge stöd och råd i genomförande av projekt med extern forsknings- och samverkansfinansiering,
  10. stödja, effektivisera och kvalitetssäkra arbetet med att söka och hantera externa forskningsmedel,
  11. samordna och stödja i frågor om forskningsetik,
  12. samordna och stödja i frågor om hantering av forskningsdata,
  13. utgöra sekretariat för nämnden för forskningsinfrastruktur.

10 kap. Studentavdelningen

Uppgifter

Avdelningen ska utöver de gemensamma uppgifterna:

  1. ge studie- och karriärvägledning samt ansvara för introduktion och fortbildning för studie- och karriärvägledare,
  2. ansvara för universitetsgemensam utbildningsinformation samt medverka vid rekrytering och mottagande av studenter,
  3. ge råd samt samordna stödet i frågor rörande studenter med funktionsnedsättning,
  4. ge råd och stöd till institutioner vad gäller tillgängligt bemötande och lika villkor för studenter,
  5. ansvara för universitetets uppdrag avseende förebyggande studenthälsovård, inklusive det alkohol- och drogförebyggande arbetet för universitetets studenter samt samordna utbildningar för mottagningsansvariga vid kårer och programföreningar knutna till Uppsala universitet,
  6. samordna universitetsgemensamma frågor rörande studentmotion,
  7. hantera ärenden avseende:
    - antagning till kurser och program,
    - anstånd gällande studiestart,
    - ansökningar om examens- och kursbevis,
    - ansökningar om tillgodoräknanden av svenska utbildningar för generella examina och utländska utbildningar för yrkes- och generella examina på grund- och avancerad nivå,
    - hantera överklaganden avseende ovanstående ärenden,
  8. handlägga universitetets stipendier.

11 kap. Avdelningen för kvalitetsutveckling

Uppgifter

  1. stödja det kvalitetsarbete som sker i universitetets verksamheter och bidra till synliggörande av olika initiativ,
  2. stödja universitetets interna utvärderingsarbete samt erbjuda stöd i samband med Universitetskanslersämbetets granskningar,
  3. erbjuda universitetspedagogiska utbildningar och stödja den pedagogiska utvecklingen (inklusive e-lärande) genom andra insatser - innefattande utveckling av akademiskt lärarskap, pedagogiskt ledarskap och aktiv studentmedverkan,
  4. erbjuda pedagogiskt stöd avseende både digitala lärmiljöer och fysiska lärmiljöer,
  5. stödja användbarhets- och bildningsperspektiv i universitetets utbildningar, liksom forskningsanknytning, inkluderande undervisning, internationalisering och utbildning för hållbar utveckling,
  6. stödja akademisk karriär- och ledarskapsutveckling, genom utbildnings- och karriärstödsinsatser,
  7. bereda ärenden om inrättande och avveckling av program och huvudområden, fördelning av särskilda pedagogiska utvecklingsmedel, tilldelning av pedagogiska priser m.m. till rektorsbeslut,
  8. koordinera universitetets betygsombudsmannafunktion,
  9. bevaka och synliggöra nationell och internationell utveckling och forskning inom områdena karriär- och ledarskapsutveckling, kvalitetssäkring och kvalitetsutveckling, samt universitetspedagogik.

12 kap. Avdelningen för internationell mobilitet

Uppgifter

Avdelningen ska utöver de gemensamma uppgifterna:

  1. bereda internationella frågor och stödja det universitetsgemensamma arbetet rörande internationell mobilitet,
  2. ansvara för hantering av universitetsgemensamma utbytesavtal,
  3. utveckla, administrera och informera om olika program, verktyg och aktiviteter inom internationell mobilitet,
  4. ansvara för operativt arbete vid universitetsgemensam internationell studentrekrytering avseende avgiftsstudenter,
  5. ansvara för universitetsgemensam utbildningsinformation på engelska,
  6. hantera och administrera avgiftsskyldiga studenter och studieavgifter.

13 kap. Kommunikationsavdelningen

Uppgifter

Avdelningen ska utöver de gemensamma uppgifterna:

  1. strategiskt och operativt stödja universitetsledningen och vetenskapsområdena i kommunikationsfrågor,
  2. ansvara för universitetets kriskommunikation,
  3. samordna kommunikationsverksamheten vid universitetet,
  4. ansvara för universitetets presstjänst,
  5. ansvara för varumärket Uppsala universitet,
  6. ansvara för innehåll och utveckling av universitetsövergripande kanaler,
  7. samordna universitetets studentrekrytering,
  8. ansvara för akademiska högtider, protokollära frågor, rektors representation och prioriterade evenemang,
  9. på uppdrag av institutioner/motsvarande svara för akademiska konferenser.

14 kap. Development Office

Uppgifter

Avdelningen ska utöver de gemensamma uppgifterna:

  1. ansvara för och samordna universitetets fundraisingverksamhet,
  2. ansvara för universitetets sponsringsverksamhet,
  3. ansvara för och samordna universitetets alumnverksamhet, nationellt och internationellt,
  4. samordna, utveckla och hantera kontakter med Uppsala universitets olika vänföreningar, nationellt och internationellt.

15 kap. Avdelningen för uppdragsutbildning

Uppgifter

Avdelningen ska utöver de gemensamma uppgifterna:

  1. skapa och genomföra skräddarsydda utbildningar för arbetsgivare och yrkesverksamma,
  2. samordna uppdragsutbildningar och tillhandahålla stöd till institution vid genomförandet av uppdragsutbildning.

16 kap. Uppsala universitet musik och museer

Verksamhet bedrivs främst via de av konsistoriet inrättade plattformarna Gustavianum, Uppsala linneanska trädgårdar, Evolutionsmuseet samt Musicum med orkestrarna Akademiska kapellet och Uppsala University Jazz Orchestra.

Uppgifter

Avdelningen ska utöver de gemensamma uppgifterna:

  1. stödja samverkan och dialog med det omgivande samhället om vetenskap samt anordna kulturaktiviteter och exponera universitetet som ledande bildningsmiljö,
  2. ansvara för utveckling och drift av universitetsgemensamma delar av universitetets kultur- och kulturarvsverksamheter,
  3. ansvara för och tillgängliggöra universitetets fysiska kulturhistoriska miljöer och samlingar av vetenskapligt referensmaterial som infrastruktur för forskare och studenter,
  4. ansvara för musiken i samband med akademiska högtider, publika evenemang och universitetsledningens representation,
  5. stödja institutioner och andra enheter med stöd i bevarandefrågor av vetenskapshistorisk karaktär,
  6. utveckla lärandemiljöer och mötesplatser samt främja användandet av kultur och kulturarv i forskning och utbildning.

17 kap. Avdelningen för universitetsgemensam IT

Uppgifter

Avdelningen ska utöver de gemensamma uppgifterna:

  1. ansvara för stöd i IT- och telefonirelaterade frågor,
  2. tillhandahålla IT-infrastruktur och IT-arbetsplats,
  3. tillhandahålla säkra IT-lösningar,
  4. tillhandahålla IT-kompetens,
  5. tillhandahålla IT-beställarstöd,
  6. säkerställa effektiv och hållbar IT,
  7. ge stöd till digitalisering,
  8. svara för underhåll och utveckling av e-förvaltningsmodellen.

18 kap. Byggnadsavdelningen

Uppgifter

Avdelningen ska utöver de gemensamma uppgifterna:

  1. medverka till att verksamheten har ändamålsenliga lokaler,
  2. bereda och upprätta underlag för fysisk planering och lokalförsörjning på lång och kort sikt och verkställa beslut inom området,
  3. ansvara för hyresförhandlingar och löpande bevakning av hyresavtal samt i enlighet med delegation från universitetsdirektören teckna hyresavtal för universitetet,
  4. ansvara för administration av universitetets lokalresurser och interndebitering av lokalkostnader (internhyra),
  5. ansvara för projektledning i lokalprojekt,
  6. samordna det universitetsgemensamma miljöarbetet,
  7. samordna arbetet med fysisk arbetsmiljö,
  8. samordna arbetet med laboratoriesäkerhet, biorisker och kemikaliehantering,
  9. samordna universitetets strålskyddsarbete inklusive tillstånds- och myndighetskontakter,
  10. ansvara för fysisk tillgänglighetsanpassning av universitetets lokaler,
  11. ansvara för ansökningar om samlingstillstånd för verksamhet inom avdelningens ansvarsområde,
  12. samordna intendenturorganisationen vid universitetet,
  13. ansvara för tillgång på tentamenslokaler och central lokalbokning med till­hörande administration,
  14. tillhandahålla lokalvård inom universitetet,
  15. ansvara för universitetets utvändiga skyltning,
  1. stödja utveckling av lärandemiljöer och mötesplatser.

19 kap. Avdelningen för gemensam service och administration

Uppgifter

Avdelningen ska utöver de gemensamma uppgifterna:

  1. ansvara för att ge information till presumtiva och nuvarande studenter,
  2. ansvara för genomförande av högskoleprovet,
  3. ansvara för universitetets växel,
  4. ansvara för intendenturuppgifter såsom reception, lokalbokning och vaktmästeri inklusive praktiska säkerhetsfrågor i Segerstedthuset och universitetshuset samt på Campus Gotland,
  5. initiera, samordna och genomföra arbetsmiljöåtgärder gemensamma för hela Segerstedthuset, universitetshuset och Campus Gotland,
  6. bidra med administrativt stöd till rektorsrådet för Campus Gotland samt till de institutioner som bedriver verksamhet vid Campus Gotland,
  7. ansvara för arkiv och registratur vid Campus Gotland.

20 kap. Kansliet för humaniora och samhällsvetenskap

Uppgifter

Kansliet ska utöver de gemensamma uppgifterna:

  1. ge administrativt stöd åt områdesnämnden för humaniora och samhällsvetenskap och dess vicerektor, teologiska fakultetsnämnden, juridiska fakultetsnämnden, historisk-filosofiska fakultetsnämnden, språkvetenskapliga fakultetsnämnden, samhällsvetenskapliga fakultetsnämnden, utbildningsvetenskapliga fakultetsnämnden samt deras ordföranden,
  2. utarbeta förslag till verksamhets-, ekonomisk och annan planering samt medverka vid beslutens genomförande och uppföljning,
  3. bereda anställnings- och befordringsärenden av lärarpersonal,
  4. ge råd och stöd till institutionerna inom vetenskapsområdet,
  5. i samarbete med avdelningen för forsknings- och samverkansstöd kvalitetssäkra arbetet med att söka och hantera externa forskningsmedel,
  6. bereda internationella frågor inom vetenskapsområdet och ansvara för verksamheten inom de internationella avtal som slutits på områdes- eller i förekommande fall fakultetsnivå,
  7. ansvara för studievägledning och samordning/administration av verksamhetsförlagd utbildning avseende lärarprogrammen.

21 kap. Kansliet för medicin och farmaci

Uppgifter

Kansliet ska utöver de gemensamma uppgifterna:

  1. ge administrativt stöd åt områdesnämnden för medicin och farmaci (tillika fakultetsnämnd) och dess vicerektor,
  2. utarbeta förslag till verksamhets-, ekonomisk och annan planering samt medverka vid beslutens genomförande och uppföljning,
  3. bereda anställnings- och befordringsärenden av lärarpersonal,
  4. ge råd och stöd till institutionerna inom vetenskapsområdet,
  5. samordna vetenskapsområdets kommunikation och marknadsföring,
  6. stödja, effektivisera och kvalitetssäkra arbetet med att söka och hantera externa forskningsmedel,
  7. bereda internationella frågor inom vetenskapsområdet och ansvara för verksamheten inom de internationella avtal som slutits på områdes- eller fakultetsnivå,
  8. ansvara för vissa studerandeadministrativa uppgifter inom utbildning på grundnivå, avancerad nivå och forskarnivå inom vetenskapsområdet,
  9. ge programspecifik studie- och karriärvägledning och information till vetenskapsområdets studenter,
  10. samverka med region- och sjukhusledningen i arbetet med gemensamma utbildnings- och forskningsfrågor,
  11. stödja den pedagogiska utvecklingen och IT-användningen inom undervisningen.

22 kap. Kansliet för teknik och naturvetenskap

Uppgifter

Kansliet ska utöver de gemensamma uppgifterna:

  1. ge administrativt stöd åt områdesnämnden för teknik och naturvetenskap (tillika fakultetsnämnd) och dess vicerektor,
  2. utarbeta förslag till verksamhets-, ekonomisk och annan planering samt medverka vid beslutens genomförande och uppföljning,
  3. bereda anställnings- och befordringsärenden av lärarpersonal,
  4. ge råd och stöd till institutionerna inom vetenskapsområdet,
  5. samordna vetenskapsområdets kommunikation och marknadsföring,
  6. stödja, effektivisera och kvalitetssäkra arbetet med att söka och hantera externa forskningsmedel,
  7. bereda internationella frågor inom vetenskapsområdet och ansvara för verksamheten inom de internationella avtal som slutits på områdes- eller fakultetsnivå,
  8. ansvara för vissa studerandeadministrativa uppgifter inom utbildning på grundnivå, avancerad nivå och forskarnivå inom vetenskapsområdet,
  9. ge programspecifik studie- och karriärvägledning och information till vetenskapsområdets studenter.


[1] Arbetsordning för Uppsala universitet, 12 kap 1 § UFV 2017/95.

[2] Förändring av ledningsstrukturen vid universitetsförvaltningen (UFV 2019/2444) och Tillsättning av verksamhetsområdeschefer vid UFV (UFV 2020/438).

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

Uppsala universitet på facebook
Uppsala universitet på Instagram
Uppsala universitet på Youtube
Uppsala universitet på Linkedin