Kommunikationsarbete vid teknisk-naturvetenskapliga fakulteten
Inledning
I detta dokument presenteras fakultetens kommunikationsarbete och kommunikativa strategier för 2025. Ansvarig enhet vid kansliet för kommunikationsarbetet är enheten för kommunikation och skolsamverkan (enheten).
Kansliet ingår i universitetsförvaltningen och får sitt uppdrag från teknisk-naturvetenskapliga fakultetsnämnden. Kansliets huvudsakliga uppdrag är att vara ett stöd för fakultetsnämnden och övriga nämnder och kommittéer samt de institutioner och enheter som ingår i fakulteten. Kansliets arbete är därför nära kopplat till teknisk-naturvetenskapliga fakultetens vision och mål[1].
Inför varje år fastställs det löpande arbetet samt kommunikativa fokusområden. Varje år återrapporteras resultat och utfall av aktiviteterna.
Nedan presenteras de strategier som kansliet har arbetat fram för att bidra till fakultetens vision och mål med kommunikation som verktyg. Därefter presenteras de kommunikativa fokusområdena för 2025.
Kärnvärde
Budskapet för fakultetens kommunikationsarbete är att Uppsala universitet har teknik och naturvetenskap i symbios, tillgång till avancerade forskningsinfrastrukturer och nära till universitetets discipliner. Det ger oss särskilda förutsättningar till banbrytande forskning och utbildning, samt möjlighet att bidra till en bättre värld.
Mål och strategier relaterade till utbildning
”Fakultetens utbildningar ska koppla till vårt kompletta universitets framstående forskning, bygga på modern pedagogisk evidens, främja studentens personliga utveckling och ta hänsyn till samhällets behov.”[2]
Strategier för studentrekrytering
Huvudsakliga målgrupper för kommunikationsarbetet:
- Gymnasieelever i årskurs 3 på gymnasiets teknik- och naturvetenskapsprogram inom Uppsala universitets och Campus Gotlands upptagningsområde[3]
- Studenter som är behöriga till våra masterprogram i Sverige
- Behöriga internationella studenter utifrån identifierade länder och universitet
- Lärare och studie- och yrkesvägledare
Nya program ges särskilt stöd för framtagande av information. Vi prioriterar de program som har störst förutsättningar att förbättra sin rekrytering. Målgrupp väljs ut utifrån programmets behov. Med grund i Ungdomsbarometerns attitydundersökning, utvärderingar av aktiviteter, enkät till nya studenter, statistik över besök på programsidor, ansökningar, antagning och registrering föreslår vi åtgärder för studentrekrytering och synlighet för dessa program. Vi arbetar även för att våra tekniska och naturvetenskapliga program ska vara minst lika attraktiva som universitetet i genomsnitt. Det innebär att vi arbetar för att bibehålla de naturvetenskapliga utbildningarnas starka position, samt arbetar för att stärka ingenjörsprogrammens position (d.v.s. bidra till ökad kännedom om universitetet som ett lärosäte som har ingenjörsutbildningar). Gotlandsprogrammen marknadsförs både tillsammans med fakultetens program och utifrån Gotland som studieort, samordnat med universitetet centralt.
Digitala kanaler och personliga möten prioriteras för att skapa kännedom och öka intresset för fakultetens utbildningar. Samhällsförändringar och trender i kommunikationslandskapet, samt kontinuerliga uppföljningar bland de målgrupper vi riktar oss till styr våra kanalval. I vår marknadsföring lyfter vi fram studenter, alumner och forskare och utbildningsinformation speglar studenternas mångfald.
Fakultetens aktiviteter kompletterar de insatser som görs gemensamt för universitetet. Läs mer om studentrekryteringsaktiviteterna.
Läs mer om våra skolaktiviteter
Strategier för breddad rekrytering
Under hösten 2024 kommer fakultetsnämnden att fastställa nya mål för breddad rekrytering. Därefter kommer detta stycke att uppdateras, för att anpassas till de nya målen.
För att främja breddad rekrytering till fakultetens utbildningar anordnar vi aktiviteter som är riktade till både elever på grund- och gymnasienivå för att väcka och fördjupa barns och ungas intresse för naturvetenskap och teknik och visa på universitetsstudier inom dessa ämnen som en möjlighet. Vi samarbetar med kommun, region, företag och organisationer. Varje år genomförs även minst en skolaktivitet riktad specifikt till en elevgrupp som är underrepresenterad bland fakultetens programstudenter och till utbildningar med ojämn könsfördelning satsar vi på rekryterande insatser med syfte att öka jämställdheten. Fakultetens arbete riktar sig även till ungdomar från studieovan miljö. Internationella studenter är en ytterligare målgrupp där insatser görs (se vidare under Rekrytering till masterprogram). Samtliga aktiviteter följs upp och utvärderas. I utbildningsinformationen är genusperspektivet alltid viktigt och utbildningarna beskrivs i relation till arbetslivet och möjliga yrken. Alumner med olika bakgrund lyfts som förebilder. Läs mer om våra skolaktiviteter
Mål och strategier relaterade till forskning
”Vi ska bedriva grundforskning och tillämpad forskning som syftar till ständiga förbättringar och till nya genombrott.”
Strategier för att synliggöra Uppsala universitet som framstående forskningsaktör
Huvudsakliga målgrupper för kommunikationsarbetet:
- Politiker
- Näringsliv, myndigheter och organisationer
- Finansiärer
- Andra lärosäten
- Bred allmänhet
Fakultetens strategi är att synliggöra styrkeområden, forskningsinfrastrukturer, men även bredden av fakultetens forskning genom för målgruppen relevanta kommunikationskanaler.
Fakulteten har identifierat ett antal styrkeområden som ska profileras. Kommunikationsarbetet sker utifrån behov i samarbete med koordinatorerna. Syftet är att synliggöra universitetet som framstående forskningsaktör inom våra styrkeområden, samt att attrahera fler användare till forskningsinfrastruktur.
Kommunikationsinsatser genomförs på populärvetenskaplig nivå för att nå ut brett i samhället. Läs mer om aktiviteter som kan nyttjas för att nå ut med sin forskning. Genom att anordna aktiviteter som kan publiceras på digitala plattformar når vi ut med vår forskning till en bred målgrupp.
Mål och strategier relaterade till samarbete och samverkan
”Fakulteten ska vara en attraktiv partner för samverkan med företag, organisationer, samhälle och lärosäten regionalt, nationellt och internationellt.”[4]
Strategier för att skapa långsiktiga relationer
Huvudsakliga målgrupper för kommunikationsarbetet:
- Politiker
- Näringsliv, myndigheter och organisationer
- Finansiärer
- Andra lärosäten
Fakulteten bjuder aktivt in de politiker, finansiärer, företag eller organisationer som vi vill ha en god relation med. En metod för hur besök organiseras har tagits fram och utvecklas löpande, från beslut till uppföljning. Kansliet stöttar fakultetsledningen i genomförandet och det uppföljandet arbetet av besöket. Med hjälp av den framtagna metoden säkerställer vi även att kommunikationen och planeringen internt och ut mot den organisation vi vill bjuda in, sker på ett professionellt och strukturerat sätt.
Utåtriktade kommunikationsinsatser genomförs via digitala kanaler för att visa det omgivande samhället att vi är en attraktiv samverkanspartner, samt via interna kanaler för ökad inkludering.
Dessa strategier är även en del i att synliggöra fakultetens kompetenscentrum och partnerskap.
Strategier för bidrag till samhällets intresse för kunskap och teknik och naturvetenskap
Huvudsakliga målgrupper för kommunikationsarbetet:
- Bred allmänhet
- Grundskolan från mellanstadiet till gymnasiet
Genom vår kommunikation och skolsamverkan, som utgår från universitetets forskning och utbildning, bidrar fakultetens aktiviteter till att samhället består av reflekterande medborgare och visar på att Uppsala universitet är en tydlig och värdefull aktör för samhällets kunskapsutveckling. Vi säkerställer att vår kommunikation och samverkan når ut brett i samhället genom att ha en dialog med vår målgrupp inför varje aktivitet och nyttjar tidigare utvärderingar. Aktiviteterna innehåller reflekterande moment och forskning presenteras i relation till aktuella frågor och utmaningar på ett tillgängligt och populärvetenskapligt sätt. Läs mer om våra skolaktiviteter
Tillsammans med universitetet centralt utvecklar och tydliggör vi ingångar för externa parter att komma i kontakt med studenter och fakultetens utbildningar. Vi stöttar även fakultetens arbete med att utveckla den externa kommunikationen vad gäller möjligheter till samverkan.
Strategier för alumnarbete
Huvudsakliga målgrupper för kommunikationsarbetet:
- Alumner
- Institutioner, utbildningsprogram
Alumnarbete är det arbete som görs av olika aktörer på universitetet och som engagerar och motiverar alumner. Arbetet kan ske under studietiden och efter examen med syftet att skapa ett ömsesidigt utbyte mellan alumner och universitetet.
Genom att arbeta verksamhetsnära och fakultetsövergripande kompletterar vi institutionernas och programmens alumnarbete och förankrar och sprider goda exempel internt om hur ett gott alumnarbete kan se ut. I fakultetens aktiviteter är alumner en viktig resurs och vi verkar för att öka antalet studenter som registrerar sig i alumnnätverket. Fakultetens alumnarbete är en naturlig brygga mellan det universitetsgemensamma alumnarbetet och institutionernas och programmens alumnarbete. Läs mer om alumnverksamheten och hitta tips om hur du bäst jobbar med alumner.
Mål och strategier relaterade till fakulteten som arbets- och studieplats
Huvudsakliga målgrupper för kommunikationsarbetet:
- Medarbetare
- Studenter
”Fakulteten ska vara en attraktiv arbetsplats för medarbetare och studenter”[5]
För att fakulteten ska vara och förbli en attraktiv arbets- och studieplats för medarbetare och studenter behöver studenter och medarbetare känna stolthet över Uppsala universitet. Om medarbetarna känner stolthet påverkas på sikt externa faktorer positivt, såsom rykte som arbetsgivare och studieplats samt rankning. Medarbetare och studenter bidrar till universitetets rykte genom sina kontakter och externa relationer.
Genom att lyfta positiva nyheter och goda exempel, informera om fakultetens arbete samt genom en kollegial diskussion kring viktiga gemensamma frågor bidra till ökad kännedom om fakultetens verksamhet och bidra till en god arbetsmiljö. Vi erbjuder aktiviteter där studenter, lärare och forskare blir en del av ett sammanhang, t.ex. genom ceremonier, jubileum, invigningar och prestigefyllda föreläsningar och interna möten som bidrar till ökad stolthet över att vara en del av fakulteten och Uppsala universitet. Den information vi sprider internt och externt speglar fakultetens alla ämnesområden och verksamhetens mångfald. Fakultetens interna kommunikationsarbete kompletterar de insatser som görs för universitetet gemensamt.
Mål och strategier relaterade till internationalisering
”Vi ska bedriva forskning och utbildning av högsta internationella kvalitet […] Fakulteten ska vara en attraktiv arbetsplats för medarbetare och studenter.”[6]
Strategier för rekrytering till masterprogram
Fakulteten gör dels ett löpande arbete för rekrytering till masterprogrammen som inkluderas inom Strategier för studentrekrytering (s. 3) och rekrytering till masterprogrammen är dessutom ett särskilt fokusområde för 2024-2025.
Strategi för att reducera språkbarriärer och fysiska hinder
Huvudsakliga målgrupper för kommunikationsarbetet:
- lärare, forskare och/eller doktorander
- medarbetare på Gotland
Fakultetens interna kommunikation ska i största möjligaste mån vara tvåspråkig alternativt på engelska när kommunikationen riktar sig till en bred grupp av lärare, forskare och/eller doktorander.
Digitaliseringen har ökat möjligheten att överbrygga fysiska hinder. Digitala möten, eller digitalt deltagande ska därför övervägas.
Kommunikativa fokusområden 2025
Teknik, naturvetenskap och matematik är av central betydelse för samhällsutvecklingen. En del av fakultetens uppdrag är att vara en attraktiv arbets- och studieplats för medarbetare och studenter, och en attraktiv partner för samverkan med företag, organisationer, samhälle och lärosäten regionalt, nationellt och internationellt[7].
För att uppnå detta ska följande fokusområden vara i fokus för kommunikationen kommande år:
Rekrytering till masterprogram
Studentrekrytering är en komplex fråga som inbegriper alltifrån behörighetskrav, analys av arbetsmarknadens behov, marknadsanalys till kommunikationsinsatser. Tillsammans med universitetet centralt identifieras länder, eller universitet som är särskilt intressanta att marknadsföra oss mot, och särskilda prioriterade områden som fakulteten vill fokusera på. Dessutom identifieras även länder/regioner där studenterna av olika anledningar inte fullföljer sina ansökningar och sålunda inte prioriteras.
Ett större arbete för att förbättra rekryteringen till masterprogrammen kommer att vara ett prioriterat område för fakulteten under 2023-2025. Inom ramen för arbetet ingår att utveckla kommunikationsarbetet. Vi drar nytta av de internationella kontakter som finns genom våra lärare och forskare, där många har en internationell bakgrund och/eller kontaktnät. Inom Compel-samarbetet är studentrekrytering ett prioriterat behov. Insatser kommer att göras för program som har störst behov av stöd. Målgrupp väljs utifrån programmets behov. Läs mer om studentrekryteringsaktiviteterna.
Stärk bilden av universitetets arbete inom samverkansområdet framförallt genom synliggörande av fakultetens kompetenscentra, strategiska partnerskap och Compel
Målet är att politiker, finansiärer, företag och organisationer ska känna att Uppsala universitet har en stark samhällsrelevans och är starkt inom grund- och tillämpningsnära forskning. Detta uppdrag kopplar till strategin för att synliggöra Uppsala universitet som forskningsaktör samt strategier för att skapa långsiktiga relationer.
Strategier som ska bidra till att uppnå kommunikationsmålet:
- Få hela ledet från centrala nivån till institutionsnivån att bidra till att stärka bilden av Uppsala universitet som framstående på samverkan.
- Strategiskt kommunikationsstöd vid nyetableringar av partnerskap och kompetenscentrum, samt fakultetens partnerskap.
- Genom att stötta partnerskaps- och kompetenscentrumledarna att hitta rätt kommunikationsaktiviteter till rätt målgrupper och stötta kommunikationen kring aktiviteterna kan vi skapa legitimitet, tillhörighet och entusiasm.
Synlighet av resultatet av KoF
Under 2025 vill fakulteten utnyttja möjligheten att stärka bilden av universitetet som framstående forskningsaktör genom att nyttja resultatet av fakultetens forskningsutvärdering, Kvalitet och förnyelse 2024. Syftet är framförallt att stärka den interna stoltheten över att vi är ett universitet i världsklass.
Den huvudsakliga målgruppen för kommunikationsarbetet:
- medarbetare inom fakulteten
Detta fokusområde för 2025 kopplar an till strategierna för att synliggöra Uppsala universitet som framstående forskningsaktör (se ovan).
[1] TEKNAT 2020/31. Vision och mål. Vetenskapsområdet för teknik och naturvetenskap.
[2] TEKNAT 2020/31. Vision och mål. Vetenskapsområdet för teknik och naturvetenskap. Sid 7 (10)
[3] Uppsala universitets upptagningsområde består av Uppsala län, Stockholm stad och norrort, Gävleborgs län, södra Dalarna, Gotland och närliggande kommuner, samt Gotland och Oskarshamn.
[4] TEKNAT 2020/31. Vision och mål. Vetenskapsområdet för teknik och naturvetenskap. Sid 8 (10)
[5] TEKNAT 2020/31. Vision och mål. Vetenskapsområdet för teknik och naturvetenskap. Sid 8 (10)
[6] TEKNAT 2020/31. Vision och mål. Vetenskapsområdet för teknik och naturvetenskap. Sid 9 (10)
[7] TEKNAT 2020/31. Vision och mål. Vetenskapsområdet för teknik och naturvetenskap. Sid 5 (10)