Kompletterande riktlinjer till anställningsordningen - Fakulteten för utbildningsvetenskaper
Inledning
I Anställningsordning för Uppsala universitet (UFV 2019/1673) föreskrivs i 2 § att ”områdes/-fakultetsnämnd ska utfärda kompletterande riktlinjer och bedömningsgrunder för rekrytering och befordran av lärare utöver föreliggande anställningsordning”. Fakultetsnämnden för utbildningsvetenskaper har vid sitt sammanträde beslutat att fastställa föreliggande kompletterande riktlinjer till Anställningsordning för Uppsala universitet. Dessa ersätter tidigare kompletterande riktlinjer samt instruktioner till sökande och sakkunniga med dnr UTBVET 2020/165.
1. Beredning av anställnings- och befordringsärenden
1.1 Rekryteringsgruppen
Fakultetsnämnden för utbildningsvetenskaper har inrättat en rekryteringsgrupp för anställnings- och befordringsärenden. Rekryteringsgruppen består av sju ledamöter och har följande sammansättning: dekan/prodekan tillika ordförande, fyra lärare och tre gruppsuppleanter för lärarna, två studentrepresentanter (varav företrädesvis en doktorand) med två suppleanter. Representanterna för lärarna utses av fakultetsnämnden och representanterna för studenterna av berörd studentkår/doktorandråd. Fakultetsnämnden utser vice ordförande. Mandattiden för lärarna är tre år och för studenterna minst ett, högst tre år.
Rekryteringsgruppen bereder följande ärenden:
- anställning som professor, inkl. gästprofessor och adjungerad professor (beslut fattas av rektor)
- tillsvidareanställning som universitetslektor och biträdande universitetslektor (beslut fattas av prefekt/motsvarande)
- befordran från universitetslektor till professor (beslut fattas av rektor)
- befordran från universitetsadjunkt och biträdande universitetslektor till universitetslektor (beslut fattas av prefekt/motsvarande)
- behörighetsprövning av universitetslektor vid omplaceringsärenden eller motsvarande (beslut fattas av personalavdelningen i samråd med fakulteten och efter förhandling med berörd organisation)
- ansökan om antagning som excellent lärare (beslut fattas av fakultetsnämnd)
Av fakultetsnämndens delegationsordning framgår var beslutanderätten ligger i vissa frågor som rör rekryteringsprocessen. I fakultetens riktlinjer för antagning som excellent lärare (UTBVET 2021/585) preciseras de riktlinjer som gäller inom fakulteten för utbildningsvetenskaper för ansökan och antagning som excellent lärare.
Inför rekrytering av professor ska sökgrupp utses av fakultetsnämnden.
1.2 Handläggningsordning
Anställning av lärare tillsvidare bereds på fakultetsnivå med fakultetshandläggare som ärendets handläggare. Tidsbegränsade anställningar och anställningar av universitetsadjunkter handläggs av berörd institution/enhet.
Förslag om att inrätta anställning lämnas vanligtvis av institution/enhet.
Fakultetsnämnden beslutar om inledande av rekrytering och slutlig anställningsprofil.
Gällande anställning som professor sker samråd även med rektor om anställningsprofil. Inrättande av anställning som universitetsadjunkt får ske först efter samråd med dekanus.
Förslag på sakkunniga lämnas vanligtvis av den institution/enhet där anställningen gäller. Beslut om sakkunniga fattas av dekanus, gällande professorstjänster fattas beslut om sakkunniga av fakultetsnämnden.
Inkomna ansökningar till anställning som professor, universitetslektor eller biträdande universitetslektor bereds av fakultetens rekryteringsgrupp som lämnar förslag till beslut till anställning. Slutligt beslut om anställning fattas sedan av prefekt. Gällande professorsanställningar fattar rektor beslut om anställning efter förslag från fakultetsnämnden.
2 Behörighetskrav och bedömningsgrunder
2.1 Generellt
Generellt för anställning av lärare föreskrivs i Anställningsordning för Uppsala universitet (UFV 2019/1673):
- När universitetet ska anställa nya lärare ska de sökande väljas som efter en kvalitativ helhetsbedömning av kompetens och skicklighet bedöms ha de bästa förutsättningarna att genomföra och utveckla aktuella arbetsuppgifter samt bidra till en positiv utveckling av verksamheten.
- Ett allmänt behörighetskrav är att den sökande ska ha de personliga egenskaper som krävs för att fullgöra anställningen väl.
- För behörighet att anställas som lärare gäller att den sökande ska ha dokumenterad förmåga att undervisa antingen på svenska eller engelska eller på båda dessa språk. Vidare får krav uppställas på förmåga att undervisa på annat språk utifrån aktuella behov i den verksamhet till vilken rekrytering ska ske. Vid befordran till en högre läraranställning ska den sökande normalt uppvisa tillräckliga språkkunskaper i svenska för att kunna bidra till universitetets inre arbete.
- Lärare ska ha genomgått högskolepedagogisk utbildning eller motsvarande.
- Vid Uppsala universitet ska lärare som anställs ha doktorsexamen om inte särskilda skäl föreligger. Med doktorsexamen avses svensk doktorsexamen eller motsvarande utländsk examen. Därutöver ska den sökande visa vetenskaplig och pedagogisk skicklighet på nivå motsvarande det som krävs för att kunna fullgöra arbetsuppgifterna väl. Hur den vetenskapliga och den pedagogiska skickligheten ska bedömas preciseras ytterligare under kraven för respektive befattning.
- Behörig att anställas som lärare är den som visat tillräcklig grad av såväl vetenskaplig som pedagogisk skicklighet. Som bedömningsgrunder vid anställning av lärare ska gälla dels graden av sådan skicklighet som är ett krav för behörighet för anställning, dels de bedömningsgrunder som i övrigt har fastställts i anställningsprofilen. Vilka kriterier som betonas kan variera beroende på om bedömningen avser behörighetsgrunder för anställning och befordran eller rangordning mellan sökande. Bedömningsgrunderna kan viktas olika beroende på arbetets innehåll och de övriga förutsättningar för anställningen som definierats utifrån verksamhetens behov.
- Meriterna ska vara dokumenterade så att både kvalitet och omfattning kan bedömas.
20 § Vetenskaplig skicklighet avser forskningsmeritering. Vid bedömning av vetenskaplig skicklighet ska i första hand vetenskaplig kvalitet beaktas. Även forskningens omfattning, främst med avseende på djup och bredd, ska tillmätas betydelse. Vidare ska förmåga att planera, initiera, leda och utveckla forskning och utbildning på forskarnivå, förmåga att i konkurrens erhålla medel för forskning, liksom förmåga att genom forskningen samverka med det omgivande samhället tillmätas betydelse.
22 § Pedagogisk skicklighet avser utbildningsmeritering. Vid bedömning av pedagogisk skicklighet ska i första hand pedagogisk kvalitet beaktas. Omfattning, såväl bredd som djup, ska tillmätas betydelse. Vidare ska förmåga att planera, initiera, leda och utveckla utbildning, liksom förmåga att forskningsanknyta undervisningen tillmätas betydelse. Även förmåga att genom utbildningen samverka med det omgivande samhället bör ingå i den pedagogiska skickligheten.
- Administrativ skicklighet visas bland annat genom förmåga att planera, organisera och prioritera arbetet på ett effektivt och för ändamålet anpassat sätt samt genom förmåga att ange och hålla tidsramar. Till skickligheten räknas övergripande verksamhetsplanering samt förmåga att hantera resurser på ett sätt som speglar verksamhetens prioriteringar liksom förmåga att arbeta strukturerat och utifrån en medvetenhet om mål och kvalitet.
- Ledningsskicklighet visas genom förmåga att leda verksamhet och personal, fatta beslut, ta ansvar samt motivera och förse andra med de förutsättningar som krävs för att effektivt nå gemensamma mål. Förmåga att samordna gruppen såväl som att bidra till att skapa engagemang, delaktighet och arbetsglädje samt förmåga att hantera konflikter utgör ytterligare exempel på visad skicklighet.
I följande avsnitt återges de specifika bedömningsgrunderna ur Uppsala universitets anställningsordning.
2.2 Anställning som professor
För anställning som professor ska bedömningen grunda sig på utlysningstexten, avsnitt 2.1 samt på följande avsnitt. Vid bedömningen av såväl vetenskaplig skicklighet som pedagogisk skicklighet ska särskild vikt läggas vid sådan verksamhet som är av relevans för anställningen.
Vetenskaplig skicklighet
Uppsala universitets anställningsordning
31 § Den vetenskapliga skickligheten ska ha visats genom självständiga forskningsinsatser och genom att den sökandes meriter i ett internationellt perspektiv håller mycket hög kvalitet. Den sökande ska ha visat skicklighet i att planera, initiera, leda och utveckla forskning, ha visat förmåga att i konkurrens erhålla forskningsanslag samt uppvisa väl dokumenterad skicklighet i handledning på forskarnivå. Den sökandes bidrag till det internationella och nationella vetenskapssamhället ska bedömas bland annat utifrån kvalitet och omfattning av vetenskaplig publicering. Kraven på internationell meritering ska bedömas med hänsyn till ämnets karaktär och specifika förutsättningar.
Fakulteten för utbildningsvetenskapers kompletterande riktlinjer
- Den vetenskapliga skickligheten ska ha visats genom forskningsinsatser som såväl kvalitativt som kvantitativt väsentligt överstiger vad som krävs för docentkompetens.
- Den sökandes vetenskapliga bidrag, resultatmässigt, teoretiskt och metodologiskt ska beskrivas och bedömas, och inte endast värderas utifrån den vetenskapliga publiceringens omfattning. Fakulteten för utbildningsvetenskaper förutsätter att de sakkunniga vid bedömningen av den vetenskapliga skickligheten gör en innehållslig kvalitetsbedömning av de åberopade publikationerna, varvid granskningen görs såväl kvalitativt som kvantitativt, inkluderande det vetenskapliga bidraget i både omfång och kvalitet. Den sökandes vetenskapliga bidrag framförallt i relation till anställningens inriktning och vetenskapliga programförklaring/ forskningsplan ska särskilt kommenteras i de sakkunnigas utlåtande.
- Den sökande ska normalt som huvudhandledare ha handlett minst en doktorand till disputation, eller uppvisa motsvarande erfarenheter.
Pedagogisk skicklighet
Uppsala universitets anställningsordning
32 § Den pedagogiska skickligheten ska ha visats genom omfattande meriter inom utbildning i enlighet med 22 §. Därutöver ska den sökande uppvisa väl dokumenterad skicklighet i handledning på grundnivå, avancerad nivå och forskarnivå. En förutsättning för att pedagogisk skicklighet ska anses föreligga är genomgången, för verksamheten relevant, högskolepedagogisk utbildning, omfattande minst tio veckor, eller motsvarande kunskaper. Om det föreligger särskilda skäl kan den högskolepedagogiska utbildningen genomföras under de första två anställningsåren. Den pedagogiska utbildningen ska inkludera forskarhandledarutbildning.
Fakulteten för utbildningsvetenskapers kompletterande riktlinjer
De sakkunniga ska särskilt beakta:
- den sökandes pedagogiska skicklighet inom utbildning på grund-, avancerad och forskarutbildningsnivå
- den sökandes genomförande och utvärdering av egna kurser samt examination av kursdeltagare
- den sökandes författande av läromedel
- den sökandes erhållande av pedagogiska utvecklingsmedel i konkurrens.
Fakulteten för utbildningsvetenskaper förutsätter att de sakkunniga vid bedömningen av den pedagogiska skickligheten gör en innehållslig kvalitetsbedömning av meritportföljen, varvid granskningen görs såväl kvalitativt som kvantitativt, inkluderande det pedagogiska bidraget i både omfång och kvalitet. Den sökandes pedagogiska grundsyn ska särskilt kommenteras i de sakkunnigas utlåtande. Övrig skicklighet
- Den sökandes förmåga att samverka med det omgivande samhället.
- Den sökandes förmåga att effektivt organisera, planera och prioritera arbetet inom givna tidsramar, exempelvis inom ramen för aktivt deltagande i arbetsgrupper, utskott, styrelser och nämnder.
- Den sökandes erfarenhet av ledningsansvar och förmåga att leda verksamhet och personal, fatta beslut, samarbeta, samordna, delegera, engagera och ta ansvar för att gemensamma mål, utöver den egna forskningen och undervisningen, uppfylls.
- Eventuell annan skicklighet av betydelse för anställningen.
2.3 Befordran från universitetslektor till professor
Uppsala universitets anställningsordning
46 § Befordran kan enbart sökas av vid universitetet tillsvidareanställda och vid ansökningstillfället verksamma lärare samt av biträdande universitetslektorer.
48 § Ämnesområdet ska i normalfallet vara detsamma som för den tidigare anställningen, men ska kunna ändras om det finns särskilda skäl.
50 § En universitetslektor ska befordras till professor och en universitetsadjunkt till universitetslektor om han eller hon skriftligen ansöker om det, är behörig för en sådan anställning och har bedömts lämplig utifrån de specifika kriterier som respektive områdes-/fakultetsnämnd fastställt.
58 § Befordran från universitetslektor till professor kan tidigast ske fem år efter doktorsexamen i syfte att säkerställa tillfredställande erfarenhet av självständigt forskningsarbete och forskarhandledning, om inte särskilda skäl föreligger.
Fakulteten för utbildningsvetenskapers kompletterande riktlinjer
Vid befordran till professor gäller samma behörighetskrav som för anställning som professor. Därtill gäller att den sökande ska ha fullgjort sina arbetsuppgifter som universitetslektor på ett tillfredsställande sätt.
2.4 Anställning som universitetslektor
För anställning som universitetslektor ska bedömningen grunda sig på utlysningstexten, avsnitt 2.1 samt på följande avsnitt. Vid bedömningen av såväl vetenskaplig skicklighet som pedagogisk skicklighet ska särskild vikt läggas vid sådan verksamhet som är av relevans för anställningen.
Vetenskaplig skicklighet
Förutom vad som omskrivs i 20 § under avsnitt 2.1 gäller fakulteten för utbildningsvetenskapers kompletterande riktlinjer som föreskrivs nedan.
Fakulteten för utbildningsvetenskapers kompletterande riktlinjer
Den sökandes vetenskapliga bidrag, resultatmässigt, teoretiskt och metodologiskt ska beskrivas och bedömas, och inte endast värderas utifrån den vetenskapliga publiceringens omfattning.
Fakulteten för utbildningsvetenskaper förutsätter att de sakkunniga vid bedömningen av den vetenskapliga skickligheten gör en innehållslig kvalitetsbedömning av de åberopade publikationerna, varvid granskningen görs såväl kvalitativt som kvantitativt, inkluderande det vetenskapliga bidraget i både omfång och kvalitet. Den sökandes vetenskapliga bidrag framförallt i relation till anställningens inriktning ska särskilt kommenteras i de sakkunnigas utlåtande. Pedagogisk skicklighet
Uppsala universitets anställningsordning
35 § Den pedagogiska skickligheten ska ha visats genom meriter inom utbildning i enlighet med 22 §.
En förutsättning för att pedagogisk skicklighet ska anses föreligga är genomgången, för verksamheten relevant, högskolepedagogisk utbildning, omfattande minst 10 veckor, eller motsvarande kunskaper. Om det föreligger särskilda skäl kan den högskolepedagogiska utbildningen genomföras under de första två anställningsåren.
Fakulteten för utbildningsvetenskapers kompletterande riktlinjer
De sakkunniga ska särskilt beakta:
- den sökandes pedagogiska skicklighet inom utbildning på grund-, avancerad och forskarutbildningsnivå
- den sökandes genomförande och utvärdering av egna kurser samt examination av kursdeltagare
- den sökandes författande av läromedel
- den sökandes erhållande av pedagogiska utvecklingsmedel i konkurrens.
Fakulteten för utbildningsvetenskaper förutsätter att de sakkunniga vid bedömningen av den pedagogiska skickligheten gör en innehållslig kvalitetsbedömning av meritportföljen, varvid granskningen görs såväl kvalitativt som kvantitativt, inkluderande det pedagogiska bidraget i både omfång och kvalitet. Den sökandes pedagogiska grundsyn ska särskilt kommenteras i de sakkunnigas utlåtande.
Övrig skicklighet
- Den sökandes förmåga att samverka med det omgivande samhället.
- Eventuell annan skicklighet av betydelse för anställningen.
2.5 Anställning som biträdande universitetslektor
För anställning som biträdande universitetslektor ska bedömningen grunda sig på utlysningstexten, avsnitt 2.1 samt på följande avsnitt. Vid bedömningen av såväl vetenskaplig skicklighet som pedagogisk skicklighet ska särskild vikt läggas vid sådan verksamhet som är av relevans för anställningen.
Vetenskaplig skicklighet
Fakulteten för utbildningsvetenskapers kompletterande riktlinjer
- Med hänvisning till anställningens karaktär av meriteringsanställning ska den sökandes vetenskapliga bidrag, resultatmässigt, teoretiskt och metodologiskt beskrivas och bedömas i huvudsakligen kvalitativt hänseende. Ett kvantitativt försteg hos en sökande, vilket kan förklaras av att en sökande varit verksam under längre tid, ska således inte vara utslagsgivande.
- Den sökandes vetenskapliga bidrag i relation till anställningens inriktning och vetenskapliga programförklaring/forskningsplan ska särskilt kommenteras i de sakkunnigas utlåtande.
Pedagogisk skicklighet
Uppsala universitets anställningsordning
- För anställning som biträdande universitetslektor krävs pedagogisk skicklighet i enlighet med 20 §. Den vetenskapliga skickligheten ska ha god kvalitet och ge goda förutsättningarför en akademisk karriär inom det ämnesområde som är relevant för anställningen
- För anställning som biträdande universitetslektor ska hänsyn tas till pedagogisk skicklighet i enlighet med 22 §. För att uppnå pedagogisk skicklighet bör den sökande ha genomgått, för verksamheten relevant, högskolepedagogisk utbildning, omfattande minst fem veckor eller ha motsvarande kunskaper. Om sådan meritering ej kunnat genomföras före anställningen ska den behörighetsgivande högskolepedagogiska utbildningen genomföras under de första två anställningsåren.
Fakulteten för utbildningsvetenskapers kompletterande riktlinjer
De sakkunniga ska särskilt beakta:
- den sökandes pedagogiska skicklighet inom utbildning på grund-, avancerad och forskarutbildningsnivå
- den sökandes genomförande och utvärdering av egna kurser samt examination av kursdeltagare
- den sökandes författande av läromedel
- den sökandes erhållande av pedagogiska utvecklingsmedel i konkurrens.
Fakulteten för utbildningsvetenskaper förutsätter att de sakkunniga vid bedömningen av den pedagogiska skickligheten gör en innehållslig kvalitetsbedömning av meritportföljen, varvid granskningen görs såväl kvalitativt som kvantitativt, inkluderande det pedagogiska bidraget i både omfång och kvalitet. Den sökandes pedagogiska grundsyn ska särskilt kommenteras i de sakkunnigas utlåtande.
Övrig skicklighet
- Den sökandes förmåga att samverka med det omgivande samhället.
- Eventuell annan skicklighet av betydelse för anställningen.
2.6 Befordran från biträdande universitetslektor till universitetslektor
Uppsala universitets anställningsordning
46 § Befordran kan enbart sökas av vid universitetet tillsvidareanställda och vid ansökningstillfället verksamma lärare samt av biträdande universitetslektorer.
48 § Ämnesområdet ska i normalfallet vara detsamma som för den tidigare anställningen, men ska kunna ändras om det finns särskilda skäl.
- Den som är anställd som biträdande universitetslektor ska efter skriftlig ansökan befordras till universitetslektor om han eller hon efter sakkunniggranskning bedöms uppfylla de kvalifikationskrav som respektive områdes- eller fakultetsnämnd fastställt och som framgått av information om ledig anställning.
- Den sökande ska ha visat vetenskaplig skicklighet och bedömas att som universitetslektor ha förutsättningar att kunna initiera och självständigt driva forskning av hög vetenskaplig kvalitet enligt § 34. De vetenskapliga meriterna ska vara dokumenterade så att såväl kvalitet som omfattning kan bedömas.
- Den sökande ska ha visat pedagogisk skicklighet enligt § 35 genom undervisning, examination och handledning på både grundnivå och avancerad nivå, liksom genom planering, utveckling, utvärdering, samt som universitetslektor bedömas kunna axla pedagogiska ledningsuppdrag och utveckla undervisningen vidare. De pedagogiska meriterna ska vara dokumenterade på ett sådant sätt att såväl kvalitet som omfattning kan bedömas.
- En förutsättning för att pedagogisk skicklighet ska anses föreligga är genomgången, för verksamheten relevant, högskolepedagogisk utbildning, omfattande minst tio veckor, eller motsvarande kunskaper.
Fakulteten för utbildningsvetenskapers kompletterande riktlinjer
Vid befordran till universitetslektor gäller samma behörighetskrav som för anställning som universitetslektor. Därtill gäller att den sökande ska ha fullgjort sina arbetsuppgifter som biträdande universitetslektor på ett tillfredsställande sätt.
2.7 Befordran från universitetsadjunkt till universitetslektor
Uppsala universitets anställningsordning
46 § Befordran kan enbart sökas av vid universitetet tillsvidareanställda och vid ansökningstillfället verksamma lärare samt av biträdande universitetslektorer.
48 § Ämnesområdet ska i normalfallet vara detsamma som för den tidigare anställningen, men ska kunna ändras om det finns särskilda skäl.
50 § En universitetslektor ska befordras till professor och en universitetsadjunkt till universitetslektor om han eller hon skriftligen ansöker om det, är behörig för en sådan anställning och har bedömts uppfylla de specifika krav som respektive områdes-/fakultetsnämnd fastställt.
Fakulteten för utbildningsvetenskapers kompletterande riktlinjer
Vid befordran till universitetslektor gäller samma behörighetskrav som för anställning som universitetslektor. Därtill gäller att den sökande ska ha fullgjort sina arbetsuppgifter som universitetsadjunkt på ett tillfredsställande sätt.
2.8 Anställning som universitetsadjunkt
Uppsala universitets anställningsordning
41 § Behörig att anställas som universitetsadjunkt är den som har avlagt examen från högskoleutbildning samt visat pedagogisk skicklighet. 42 § Vid tillsättning av anställning som universitetsadjunkt ersätts kravet på vetenskaplig kompetens med krav på ämnesfördjupning.
43 § Den pedagogiska skickligheten ska ha visats genom omfattande meriter inom utbildning enlighet med 22 §, eller på annat sätt inom det verksamhetsområde som utbildningen avser.
En förutsättning för att pedagogisk skicklighet ska anses föreligga är genomgången, för verksamheten relevant, högskolepedagogisk utbildning, omfattande minst tio veckor, eller motsvarande kunskaper. Om det föreligger särskilda skäl kan den högskolepedagogiska utbildningen genomföras under de första två anställningsåren.
Fakulteten för utbildningsvetenskapers kompletterande riktlinjer
Vid bedömningen av pedagogisk skicklighet ska särskild vikt läggas vid beprövad pedagogisk erfarenhet av relevans för anställningen.
2.9 Adjungerad lärare
Uppsala universitets anställningsordning
45§ För anställning som adjungerad professor, adjungerad universitetslektor och adjungerad universitetsadjunkt ska, med undantag för pedagogisk skicklighet, de behörighetskrav tillämpas som gäller för aktuell lärarkategori.
Fakulteten för utbildningsvetenskapers kompletterande riktlinjer
Den anställde ska, genom sin sysselsättning utanför universitets- och högskolesektorn, tillföra relevant yrkesverksamhet.
3 Instruktioner till sakkunniga för bedömning av ansökningar till anställning som professor (inklusive befordran)
3.1 Allmänt
Som stöd för de sakkunniga i deras arbete hänvisas till universitetets anställningsordning.
I ärenden som rör anställning genom annonsering hänvisas även till kungörelsen för den aktuella anställningen. Under kungörelsens avsnitt Behörighetskrav respektive Bedömningsgrunder anges vilka faktorer som avses vara av särskild vikt vid meritbedömningen. Såväl kvantitet och kvalitet på vetenskaplig, pedagogisk och annan skicklighet ska prövas och bedömas med lika stor omsorg.
Sakkunnigutlåtanden ställs till rekryteringsgruppen och inlämnas elektroniskt enligt instruktion från handläggaren, via Uppsala universitets rekryteringssystem.
Utlåtandet bör normalt utgöras av tre delar: I den första delen redovisas vilka sökande som är behöriga efter en relativt kortfattad genomgång av de sökandes meriter. Denna redovisning leder fram till att en tätgrupp identifieras, dvs. de som främst bör komma ifråga för anställningen. Skälen till att sökande inte placeras i tätgruppen bör tydligt framgå. I den andra delen beskrivs de sökande i tätgruppen närmare. Beskrivningarna ska utgöras av redogörelser för de sökandes kvalifikationer och inte innehålla exempelvis sammanfattningar av publicerade verk. Som nämnts ovan ska såväl vetenskaplig som pedagogisk och annan skicklighet bedömas.
I den tredje delen ska en rangordning av de sökande i tätgruppen göras. Rangordningen ska avse dels vetenskaplig, pedagogisk respektive övrig meritering var för sig, dels en sammanvägning av dessa bedömningsgrunder. Ordningen mellan de sökande och motiveringen till den angivna ordningen ska klart framgå, liksom vilka kriterier som använts vid mätningen av de sökandes skicklighet.
De sakkunnigas utlåtanden ska i sin helhet skrivas individuellt och det är inte tillåtet att vid utformandet diskutera varken beskrivningen av de sökande eller rangordning med övriga sakkunniga.
Sakkunnigutlåtanden blir offentliga handlingar när de inkommit till universitetet.
Eventuella jävsförhållanden mellan sökande och sakkunniga, såsom handledar- eller medförfattarskap, bör uppmärksammas tidigt under rekryteringsprocessen.
Om rekryteringsgruppen finner att ett sakkunnigutlåtande inte uppfyller gruppens krav, t ex vad gäller bedömning av de sökandes pedagogiska meriter, kan det komma att återsändas för komplettering. De sakkunniga kan komma att tillfrågas att delta (normalt per telefon) i rekryteringsgruppens sammanträde för behandling av ärendet, dock inte i gruppens beslut.
3.2 Kriterier för meritvärderingen
För prövningen av de sökandes meriter hänvisas till universitetets anställningsordning samt fakultetens tillägg såsom de uttrycks i kapitel 2 i detta dokument.
4 Instruktioner till sakkunniga för bedömning av ansökningar till anställning som universitetslektor (inklusive befordran)
4.1 Allmänt
Som stöd för de sakkunniga i deras arbete hänvisas till universitetets anställningsordning.
I ärenden som rör anställning genom annonsering hänvisas även till kungörelsen för den aktuella anställningen.
Under kungörelsens avsnitt Behörighetskrav respektive Bedömningsgrunder anges vilka faktorer som avses vara av särskild vikt vid meritbedömningen. Såväl kvantitet och kvalitet på vetenskaplig, pedagogisk och annan skicklighet ska prövas och bedömas med lika stor omsorg.
Sakkunnigutlåtandena ställs till rekryteringsgruppen och inlämnas elektroniskt enligt instruktion från handläggaren, via Uppsala universitets rekryteringssystem.
Utlåtandena bör normalt utgöras av tre delar: I den första delen redovisas vilka som är behöriga efter en relativt kortfattad genomgång av de sökandes meriter. Denna redovisning leder fram till att en tätgrupp identifieras, dvs. de som främst bör komma ifråga för anställningen. Skälen till att sökande inte placeras i tätgruppen bör tydligt framgå. I den andra delen beskrivs de sökande i tätgruppen närmare. Beskrivningarna ska utgöras av redogörelser för de sökandes kvalifikationer och inte innehålla exempelvis sammanfattningar av publicerade verk. Som nämnts ovan ska såväl vetenskaplig som pedagogisk och annan skicklighet bedömas.
I den tredje delen ska en rangordning av de sökande i tätgruppen göras. Rangordningen ska avse dels vetenskaplig, pedagogisk respektive övrig meritering var för sig, dels en sammanvägning av dessa bedömningsgrunder. Ordningen mellan de sökande och motiveringen till den angivna ordningen ska klart framgå, liksom vilka kriterier som använts vid mätningen av de sökandes skicklighet.
De sakkunnigas utlåtanden ska i sin helhet skrivas individuellt och det är inte tillåtet att vid utformandet diskutera varken beskrivningen av de sökande eller rangordning med övriga sakkunniga.
Sakkunnigutlåtandena blir offentliga handlingar när de inkommit till universitetet.
Eventuella jävsförhållanden mellan sökande och sakkunniga, såsom handledar- eller medförfattarskap, bör uppmärksammas tidigt under rekryteringsprocessen.
Om rekryteringsgruppen finner att utlåtandena inte uppfyller gruppens krav, t ex vad gäller bedömning av de sökandes pedagogiska meriter, kan utlåtandena komma att återsändas för komplettering. De sakkunniga kan komma att tillfrågas att delta (normalt per telefon) i rekryteringsgruppens sammanträde för behandling av ärendet, dock inte i gruppens beslut.
4.2 Kriterier för meritvärderingen
För prövningen av de sökandes meriter hänvisas till universitetets anställningsordning samt fakultetens tillägg såsom de uttrycks i kapitel 2 i detta dokument.
5 Instruktioner till sakkunniga för bedömning av ansökningar till anställning som biträdande universitetslektor
5.1 Allmänt
Som stöd för de sakkunniga i deras arbete hänvisas till kungörelsen för den aktuella anställningen, universitetets anställningsordning.
Under kungörelsens avsnitt Behörighetskrav respektive Bedömningsgrunder anges vilka faktorer som avses vara av särskild vikt vid meritbedömningen. Såväl kvantitet och kvalitet på vetenskaplig, pedagogisk och annan skicklighet ska prövas och bedömas med lika stor omsorg.
Sakkunnigutlåtandena ställs till rekryteringsgruppen och inlämnas elektroniskt enligt instruktion från handläggaren, via Uppsala universitets rekryteringssystem.
Utlåtandena bör normalt utgöras av tre delar: I den första delen redovisas vilka som är behöriga efter en relativt kortfattad genomgång av de sökandes meriter. Denna redovisning leder fram till att en tätgrupp identifieras, dvs. de som främst bör komma ifråga för anställningen. Skälen till att sökande inte placeras i tätgruppen bör tydligt framgå. I den andra delen beskrivs de sökande i tätgruppen närmare. Beskrivningarna ska utgöras av redogörelser för de sökandes kvalifikationer och inte innehålla exempelvis sammanfattningar av publicerade verk. Som nämnts ovan ska såväl vetenskaplig som pedagogisk och annan skicklighet bedömas.
I den tredje delen ska en rangordning av de sökande i tätgruppen göras. Rangordningen ska avse dels vetenskaplig, pedagogisk respektive övrig meritering var för sig, dels en sammanvägning av dessa bedömningsgrunder. Ordningen mellan de sökande och motiveringen till den angivna ordningen ska klart framgå, liksom vilka kriterier som använts vid mätningen av de sökandes skicklighet.
De sakkunnigas utlåtanden ska i sin helhet skrivas individuellt och det är inte tillåtet att vid utformandet diskutera varken beskrivningen av de sökande eller rangordning med övriga sakkunniga.
Sakkunnigutlåtandena blir offentliga handlingar när de inkommit till universitetet.
Eventuella jävsförhållanden mellan sökande och sakkunniga, såsom handledar- eller medförfattarskap, bör uppmärksammas tidigt under rekryteringsprocessen.
Om rekryteringsgruppen finner att utlåtandena inte uppfyller gruppens krav, t ex vad gäller bedömning av de sökandes pedagogiska meriter, kan utlåtandena komma att återsändas för komplettering. De sakkunniga kan komma att tillfrågas att delta (normalt per telefon) i rekryteringsgruppens sammanträde för behandling av ärendet, dock inte i gruppens beslut.
5.2 Kriterier för meritvärderingen
För prövningen av de sökandes meriter hänvisas till universitetets anställningsordning och fakultetens tillägg såsom de uttrycks i kapitel 2 i detta dokument
6 Instruktioner till sökande av anställning som professor (inklusive befordran)
Nedanstående instruktioner angående utformning av ansökan till anställning som eller befordran till professor är avsedda att ge sökande vägledning hur en ansökan bör utformas och vilka handlingar som bör bifogas. Det är angeläget att sökande följer dessa anvisningar i så stor utsträckning som möjligt för att sakkunniga och rekryteringsgrupp ska kunna göra en tillfredställande bedömning av den sökandes meriter.
Alla ansökningar inlämnas elektroniskt. Ansökan med bilagor inlämnas vid anställning som professor genom Uppsala universitets rekryteringssystem. Vid ansökan om befordran till professor ställs ansökan till fakultetsnämnden och skickas in via universitetets rekryteringssystem. För att ansöka om befordran skickas ett epostmeddelande till utbvet@utbildningsvetenskap.uu.se. Ansvarig fakultetshandläggare skickar därefter en länk till rekryteringssystemet som den sökande ska lämna in sin ansökan genom. Åberopade skrifter som inte inlämnas elektroniskt inlämnas i tre exemplar i pappersform. Vid ansökan genom Uppsala universitets rekryteringssystem återfinns detaljerade instruktioner om ansökans utformning i systemet.
6.1 Ansökningsbrev inklusive bilageförteckning
Ange vilken anställning som söks, med uppgift om diarienummer. Ansökningsbrevet ska innehålla personuppgifter som namn, bostadsadress, arbetsadress, telefonnummer och e-postadress. En bilageförteckning ska ingå i brevet eller bifogas separat.
6.2 Curriculum Vitae
CV:n bör huvudsakligen innehålla följande punkter:
- Utbildning (högskoleexamina och år)
- Docentkompetens
- Antagning som excellent lärare (motsvarande)
- Nuvarande och tidigare anställningar och förordnandetider
- Handledarskap för doktorander.
I redovisningen bör anges huruvida den sökande varit huvudhandledare eller biträdande handledare, antal doktorander samt om handledningen är pågående eller avslutad. Av redovisningen ska framgå om någon (i förekommande fall hur många) doktorand handletts från antagning till disputation (namn och disputationsår anges).
- Uppdrag/ledamotskap (prefekt, sakkunnig, opponent, etc)
- Utmärkelser och priser
- Personliga förhållanden som kan ha betydelse vid meritvärderingen, t ex föräldraledighet, militärtjänstgöring, längre sjukperioder.
Bifoga relevanta intyg och övriga handlingar som styrker redovisningen ovan.
6.3 Redovisning av vetenskapliga meriter
- Reflektion över egen forskning
Här bör ingå en redogörelse för den sökandes vetenskapliga aktivitet med beskrivning av det viktigaste teoretiska, metodologiska och empiriska kunskapsbidraget, med belysning av forskningsresultaten i ett nationellt och/eller internationellt perspektiv. En programförklaring/forskningsplan bör ingå i redogörelsen. Den sökande bör redogöra för sin vetenskapliga profil i relation till forskningsområdet i stort och vilken syn han/hon har på forskning och forskarutbildning. Redogörelsen bör ge möjlighet att bedöma den sökandes självständighet och produktivitet samt forskningens kvalitet.
Övriga vetenskapliga meriter kan förslagsvis redovisas under följande rubriker:
- Erhållna större externa forskningsanslag
- Vetenskapligt samarbete nationellt och internationellt
- Medverkan vid nationella och internationella konferenser etc
- Vetenskapliga och forskningspolitiska uppdrag
- Övriga vetenskapliga meriter
Bifoga relevanta intyg och övriga handlingar som styrker redovisningen ovan.
6.4 Publikationsförteckning
Förteckningen ska omfatta den sökandes samtliga vetenskapliga arbeten, redovisade enligt nedanstående uppställning. Av förteckningen, eller i separat lista, ska framgå vilka vetenskapliga arbeten (högst tio) som åberopas i ärendet. Pedagogiska arbeten (högst tio) kan åberopas utöver dessa tio arbeten. Vid samförfattade publikationer ska det egna vetenskapliga bidraget kortfattat redovisas.
- Vetenskapliga artiklar, monografier och andra publikationer som har utsatts för lektörsgranskning (”peer review”)
- Andra vetenskapliga arbeten
- Populärvetenskap
- Läromedel
6.5 Redovisning av pedagogiska meriter
- Pedagogisk egenreflektion
Den sökande bör kortfattat redovisa sin pedagogiska grundsyn och på vilket sätt denna har kommit till uttryck i den egna pedagogiska verksamheten. Den sökandes reflektioner ska klargöra inte bara vad den sökande gjort utan även hur detta gjorts, varför man gjort just så och vad det fått för resultat. Likaså ska den sökande reflektera över vad han/hon har lärt sig från pedagogiska utbildningar och hur lärdomarna har tillämpats i undervisningen.
- Pedagogisk utbildning
Redovisa högskolepedagogisk utbildning eller motsvarande med angivande av utbildningens längd (veckor/poäng) samt eventuella andra pedagogiska studier el dylikt. Om den sökande inte genomgått för verksamhet inom universitetet relevant pedagogisk utbildning omfattande tio veckor (jfr AO 33 §) ska av redovisningen framgå på vilket sätt den sökande förvärvat motsvarande kunskaper.
- Undervisningsverksamhet och undervisningsplanering
Redovisningen kan exempelvis avse följande: undervisningens omfattning, bredd och nivå, kursansvar (omfattning och nivå), erfarenhet av olika undervisnings- och examinationsformer, val och framställning av undervisnings- och examinationsmaterial, kursutveckling, pedagogiskt ledarskap (t ex studierektor, programsamordnare), medverkan i utbildningsplanering och utveckling av undervisningsformerna, erfarenhet av populärvetenskaplig verksamhet och forskningsinformation.
- Övriga pedagogiska meriter, t ex pedagogiska arbeten, författande av pedagogiska läromedel, ev. pedagogiska utmärkelser eller erhållna medel. Bifoga relevanta intyg och övriga handlingar som styrker redovisningen ovan. Intyg om undervisningserfarenhet bör vara utfärdade av studierektor (motsvarande) och innehålla såväl kvantitativa uppgifter som kvalitativa omdömen.
6.6 Redovisning av övriga meriter
Utöver ovanstående kan andra meriter redovisas. Exempelvis kan här redovisas administrativa meriter, ledningsskicklighet, erfarenhet från verksamhet utanför högskolan, samverkan med det omgivande samhället, engagemang avseende högskolans tredje uppgift samt erfarenhet av populärvetenskaplig verksamhet och av forskningsinformation.
Bifoga relevanta intyg och övriga handlingar som styrker redovisningen ovan.
6.7 Vetenskapliga och eventuella pedagogiska arbeten som åberopas
De vetenskapliga arbeten (högst tio) som åberopas i första hand samt de pedagogiska arbeten (högst tio) som åberopas. Arbetena inlämnas elektroniskt alternativt i tre exemplar i pappersform.
7 Instruktioner till sökande av anställning som universitetslektor (inklusive befordran)
Nedanstående instruktioner angående utformning av ansökan till anställning som eller befordran till universitetslektor är avsedda att ge sökande vägledning hur en ansökan bör utformas och vilka handlingar som bör bifogas. Det är angeläget att sökande följer dessa anvisningar i så stor utsträckning som möjligt för att sakkunniga och rekryteringsgrupp ska kunna göra en tillfredställande bedömning av den sökandes meriter.
Alla ansökningar inlämnas elektroniskt. Ansökan med bilagor inlämnas vid anställning som universitetslektor genom Uppsala universitets rekryteringssystem. Vid ansökan om befordran till universitetslektor ställs ansökan till fakultetsnämnden och skickas in via universitetets rekryteringssystem. För att ansöka om befordran skickas ett epostmeddelande till utbvet@utbildningsvetenskap.uu.se. Ansvarig fakultetshandläggare skickar därefter en länk till rekryteringssystemet som den sökande ska lämna in sin ansökan genom.. Åberopade skrifter som inte inlämnas elektroniskt inlämnas i tre exemplar i pappersform. Vid ansökan genom Uppsala universitets rekryteringssystem återfinns detaljerade instruktioner om ansökans utformning i systemet.
7.1 Ansökningsbrev inklusive bilageförteckning
Ange vilken anställning som söks, med uppgift om diarienummer. Ansökningsbrevet ska innehålla personuppgifter som namn, bostadsadress, arbetsadress, telefonnummer och e-postadress. En bilageförteckning ska ingå i brevet eller bifogas separat.
7.2 Curriculum Vitae
CV:n bör huvudsakligen innehålla följande punkter:
- Utbildning (högskoleexamina och år)
- Docentkompetens
- Antagning som excellent lärare (motsvarande)
- Nuvarande och tidigare anställningar och förordnandetider
- Uppdrag/ledamotskap (prefekt, sakkunnig, opponent, etc)
- Utmärkelser och priser
- Personliga förhållanden som kan ha betydelse vid meritvärderingen, t ex föräldraledighet, militärtjänstgöring, längre sjukperioder.
Bifoga relevanta intyg och övriga handlingar som styrker redovisningen ovan.
7.3 Redovisning av vetenskapliga meriter
- Reflektion över egen forskning
Här bör ingå en redogörelse för den sökandes vetenskapliga aktivitet med beskrivning av det viktigaste teoretiska, metodologiska och empiriska kunskapsbidraget, med belysning av forskningsresultaten i ett nationellt och/eller internationellt perspektiv. Redogörelsen bör ge möjlighet att bedöma den sökandes självständighet och produktivitet samt forskningens kvalitet. I förekommande fall kan en programförklaring/forskningsplan ingå i redogörelsen.
Övriga vetenskapliga meriter kan förslagsvis redovisas under följande rubriker:
- Erhållna större externa forskningsanslag
- Vetenskapligt samarbete nationellt och internationellt
- Medverkan vid nationella och internationella konferenser etc.
- Vetenskapliga och forskningspolitiska uppdrag
- Övriga vetenskapliga meriter
Bifoga relevanta intyg och övriga handlingar som styrker redovisningen ovan.
7.4 Publikationsförteckning
Förteckningen ska omfatta den sökandes samtliga vetenskapliga arbeten, redovisade enligt nedanstående uppställning. Av förteckningen, eller i separat lista, ska framgå vilka vetenskapliga arbeten (högst tio) som åberopas i ärendet. Pedagogiska arbeten (högst tio) kan åberopas utöver dessa tio arbeten. Vid samförfattande publikationer ska det egna vetenskapliga bidraget kortfattat redovisas.
- Vetenskapliga artiklar, monografier och andra publikationer som har utsatts för lektörsgranskning (”peer review”)
- Andra vetenskapliga arbeten
- Populärvetenskap
- Läromedel
7.5 Redovisning av pedagogiska meriter
- Pedagogisk egenreflektion
Den sökande bör kortfattat redovisa sin pedagogiska grundsyn och på vilket sätt denna har kommit till uttryck i den egna pedagogiska verksamheten. Den sökandes reflektioner ska klargöra inte bara vad den sökande gjort utan även hur detta gjorts, varför man gjort just så och vad det fått för resultat. Likaså ska den sökande reflektera över vad han/hon har lärt sig från pedagogiska utbildningar och hur lärdomarna har tillämpats i undervisningen.
- Pedagogisk utbildning
Redovisa högskolepedagogisk utbildning eller motsvarande med angivande av utbildningens längd (veckor/poäng) samt eventuella andra pedagogiska studier el dylikt. Om den sökande inte genomgått för verksamhet inom universitetet relevant pedagogisk utbildning omfattande tio veckor (jfr AO 35 §) ska av redovisningen framgå på vilket sätt den sökande förvärvat motsvarande kunskaper.
- Undervisningsverksamhet och undervisningsplanering
Redovisningen kan exempelvis avse följande: undervisningens omfattning, bredd och nivå, kursansvar (omfattning och nivå), erfarenhet av olika undervisnings- och examinationsformer, val och framställning av undervisnings- och examinationsmaterial, kursutveckling, pedagogiskt ledarskap (t ex studierektor, programsamordnare), medverkan i utbildningsplanering och utveckling av undervisningsformerna, erfarenhet av populärvetenskaplig verksamhet och forskningsinformation.
- Erfarenhet som handledare
Redovisningen bör avse handledningens art, nivå och omfattning samt grad av ansvar. Beträffande forskarhandledning redovisas huruvida den sökande varit huvudhandledare eller biträdande handledare, antal doktorander, namn, disputationsår eller om handledningen är pågående.
- Övriga pedagogiska meriter, t ex pedagogiska arbeten, författande av pedagogiska läromedel, eventuella pedagogiska utmärkelser eller erhållna medel.
Bifoga relevanta intyg och övriga handlingar som styrker redovisningen ovan. Intyg om undervisningserfarenhet bör vara utfärdade av studierektor (motsvarande) och innehålla såväl kvantitativa uppgifter som kvalitativa omdömen.
7.6 Redovisning av övriga meriter
Utöver ovanstående kan andra meriter redovisas. Exempelvis kan här redovisas administrativa meriter, ledningsskicklighet, erfarenhet från verksamhet utanför högskolan, samverkan med det omgivande samhället, engagemang avseende högskolans tredje uppgift samt erfarenhet av populärvetenskaplig verksamhet och av forskningsinformation.
Bifoga relevanta intyg och övriga handlingar som styrker redovisningen ovan.
7.7 Vetenskapliga och eventuella pedagogiska arbeten som åberopas
De vetenskapliga arbeten (högst tio) som åberopas i första hand samt de pedagogiska arbeten (högst tio) som åberopas. Arbetena inlämnas elektroniskt alternativt i tre exemplar i pappersform.
8 Instruktioner till sökande av anställning som biträdande universitetslektor
Nedanstående instruktioner angående utformning av ansökan till anställning som biträdande universitetslektor är avsedda att ge sökande vägledning hur en ansökan bör utformas och vilka handlingar som bör bifogas. Det är angeläget att sökande följer dessa anvisningar i så stor utsträckning som möjligt för att sakkunniga och rekryteringsgrupp ska kunna göra en tillfredställande bedömning av den sökandes meriter.
Alla ansökningar inlämnas elektroniskt. Ansökan med bilagor inlämnas genom Uppsala universitets rekryteringssystem. Åberopade skrifter som inte inlämnas elektroniskt inlämnas i tre exemplar i pappersform. Detaljerade instruktioner om ansökans utformning återfinns i systemet i samband med kungörelsen.
8.1 Ansökningsbrev inklusive bilageförteckning
Ange vilken anställning som söks, med uppgift om diarienummer. Ansökningsbrevet ska innehålla personuppgifter som namn, bostadsadress, arbetsadress, telefonnummer och e-postadress. En bilageförteckning ska ingå i brevet eller bifogas separat.
8.2 Curriculum Vitae
CV:n bör huvudsakligen innehålla följande punkter:
- Utbildning (högskoleexamina och år)
- Docentkompetens
- Antagning som excellent lärare (motsvarande)
- Nuvarande och tidigare anställningar och förordnandetider
- Uppdrag/ledamotskap (prefekt, sakkunnig, opponent, etc)
- Utmärkelser och priser
- Personliga förhållanden som kan ha betydelse vid meritvärderingen, t ex föräldraledighet, militärtjänstgöring, längre sjukperioder.
Bifoga relevanta intyg och övriga handlingar som styrker redovisningen ovan.
8.3 Redovisning av vetenskapliga meriter
- Reflektion över egen forskning
Här bör ingå en redogörelse för den sökandes vetenskapliga aktivitet med beskrivning av det viktigaste teoretiska, metodologiska och empiriska kunskapsbidraget, med belysning av forskningsresultaten i ett nationellt och/eller internationellt perspektiv. En programförklaring/forskningsplan bör ingå i redogörelsen. Redogörelsen bör ge möjlighet att bedöma den sökandes självständighet och produktivitet samt forskningens kvalitet.
Övriga vetenskapliga meriter kan förslagsvis redovisas under följande rubriker:
- Erhållna större externa forskningsanslag
- Vetenskapligt samarbete nationellt och internationellt
- Medverkan vid nationella och internationella konferenser etc.
- Vetenskapliga och forskningspolitiska uppdrag
- Övriga vetenskapliga meriter
Bifoga relevanta intyg och övriga handlingar som styrker redovisningen ovan.
8.4 Publikationsförteckning
Förteckningen ska omfatta den sökandes samtliga vetenskapliga arbeten, redovisade enligt nedanstående uppställning. Av förteckningen, eller i separat lista, ska framgå vilka vetenskapliga arbeten (högst tio) som åberopas i ärendet. Pedagogiska arbeten (högst tio) kan åberopas utöver dessa tio arbeten. Vid samförfattande publikationer ska det egna vetenskapliga bidraget kortfattat redovisas.
- Vetenskapliga artiklar, monografier och andra publikationer som har utsatts för lektörsgranskning (”peer review”)
- Andra vetenskapliga arbeten
- Populärvetenskap
- Läromedel
8.5 Redovisning av pedagogiska meriter
- Pedagogisk egenreflektion
Den sökande bör kortfattat redovisa sin pedagogiska grundsyn och på vilket sätt denna har kommit till uttryck i den egna pedagogiska verksamheten. Den sökandes reflektioner ska klargöra inte bara vad den sökande gjort utan även hur detta gjorts, varför man gjort just så och vad det fått för resultat. Likaså ska den sökande reflektera över vad han/hon har lärt sig från pedagogiska utbildningar och hur lärdomarna har tillämpats i undervisningen.
- Pedagogisk utbildning
Redovisa högskolepedagogisk utbildning eller motsvarande med angivande av utbildningens längd (veckor/poäng) samt eventuella andra pedagogiska studier el dylikt. Om den sökande inte genomgått för verksamhet inom universitetet relevant pedagogisk utbildning omfattande tio veckor (jfr AO 35 §) ska av redovisningen framgå på vilket sätt den sökande förvärvat motsvarande kunskaper.
- Undervisningsverksamhet och undervisningsplanering
Redovisningen kan exempelvis avse följande: undervisningens omfattning, bredd och nivå, kursansvar (omfattning och nivå), erfarenhet av olika undervisnings- och examinationsformer, val och framställning av undervisnings- och examinationsmaterial, kursutveckling, pedagogiskt ledarskap (t ex studierektor, programsamordnare), medverkan i utbildningsplanering och utveckling av undervisningsformerna, erfarenhet av populärvetenskaplig verksamhet och forskningsinformation.
- Erfarenhet som handledare
Redovisningen bör avse handledningens art, nivå och omfattning samt grad av ansvar. Beträffande forskarhandledning redovisas huruvida den sökande varit huvudhandledare eller biträdande handledare, antal doktorander, namn, disputationsår eller om handledningen är pågående.
- Övriga pedagogiska meriter, t ex pedagogiska arbeten, författande av pedagogiska läromedel, eventuella pedagogiska utmärkelser eller erhållna medel.
Bifoga relevanta intyg och övriga handlingar som styrker redovisningen ovan. Intyg om undervisningserfarenhet bör vara utfärdade av studierektor (motsvarande) och innehålla såväl kvantitativa uppgifter som kvalitativa omdömen.
8.6 Redovisning av övriga meriter
Utöver ovanstående kan andra meriter redovisas. Exempelvis kan här redovisas administrativa meriter, ledningsskicklighet, erfarenhet från verksamhet utanför högskolan, samverkan med det omgivande samhället, engagemang avseende högskolans tredje uppgift samt erfarenhet av populärvetenskaplig verksamhet och av forskningsinformation.
Bifoga relevanta intyg och övriga handlingar som styrker redovisningen ovan.
8.7 Vetenskapliga och eventuella pedagogiska arbeten som åberopas
De vetenskapliga arbeten (högst tio) som åberopas i första hand samt de pedagogiska arbeten (högst tio) som åberopas. Arbetena inlämnas elektroniskt alternativt i tre exemplar i pappersform.