Mål och strategier för Juridiska fakulteten åren 2021-2024 (förlängd att gälla t.o.m. 2025)

1 Inledning

Juridiska fakultetens mål och strategier anger fakultetens mål för verksamheten under åren 2021 – 2024 samt strategier för att uppnå dessa mål. Den 12 december 2019 fastställde konsistoriet Mål och strategier för Uppsala universitet (UFV 2018/641). Områdesnämnder och fakulteter fick sommaren 2020 i uppdrag att utveckla strategiska planer samt ge förslag på indikatorer och tidsatta måltal kopplande till universitetets utvecklingsmål (UFV 2020/937). Juridiska fakultetens Mål och strategier har tagits fram genom ett kollegialt arbete inom fakulteten.

2 Fakultetens övergripande mål – vår vision

Vid den Juridiska fakulteten i Uppsala bedrivs forskning av högsta nationella och internationella kvalitet och relevans. Forskningen läggs till grund för en högkvalitativ utbildning på alla nivåer som spänner över hela det rättsliga området. Juridiska fakulteten bidrar till universitetets och samhällets utveckling genom intern och extern samverkan. Fakultetens vision är att genom kontinuerligt kvalitetsarbete och förnyelse bibehålla och stärka dess ledande ställning inom juridisk forskning och utbildning.

Juristutbildningen är det mest sökta utbildningsprogrammet vid Uppsala universitet och forskarutbildningen i juridik är en av de mest sökta i landet med ett högt antal kvalificerade sökande. Verksamheten vid fakulteten styrs av ett uttalat kvalitetstänkande med väl utvecklade kvalitetssäkringssystem inom utbildning på grund- och avancerad nivå samt inom forskarutbildningen. Utveckling av grundutbildningen pågår kontinuerligt och omfattar fortsatt kvalitetsarbete och förstärkning av progressionen under utbildningstiden, samt utveckling av studenternas färdigheter i muntlig och skriftlig framställning, metodmedvetenhet och kritiskt tänkande. Grundutbildningens anknytning till pågående samhällsförändringar samt till juridikens europeisering och internationalisering beaktas kontinuerligt i kursutvecklingen.

Den forskning som bedrivs vid fakulteten håller högsta klass och täcker merparten av de rättsvetenskapliga disciplinerna. Forskningen kännetecknas av fast teoretisk förankring och hög grad av metodologisk medvetenhet, originalitet och innovation som sker i dialog med det omgivande samhället. Fakultetens lärare och forskare deltar i det offentliga samtalet med vetenskapligt grundad kunskap som bygger på de senaste forskningsrönen, fri från bindningar till någon viss part.

All verksamhet vid Juridiska fakulteten kännetecknas av grundläggande demokratiska och akademiska värderingar såsom likabehandling, akademisk frihet och ett vetenskapligt förhållningssätt jämte en strävan mot säkerställande av hållbar utveckling och mänskliga rättigheter. Tillgodoseendet av verksamhetens behov är ledstjärna för ledning och administrativt stöd. Ett decentraliserat beslutsfattande med starkt kollegialt inflytande och öppna beslutsprocesser kännetecknar fakultetens styrsystem.

3 Forskning och forskarutbildning

3.1 Övergripande mål

Forskningen vid Juridiska fakulteten är ledande, i Sverige, Norden och Europa, inom en bred representation av rättsvetenskapliga discipliner. Den vidareutvecklar och ger näring åt särdragen i rättsvetenskap och dess metoder, i takt med förändringar i det omgivande samhället. Forskningen är innovativ och produktiv, med en öppen och levande dialog, samt en hög grad av medvetenhet om olika vetenskapliga metoder och teoretiska tillvägagångssätt. Forskningen vid den Juridiska fakulteten bedrivs med en stark förankring i, och påverkan på, samhället, samt med en god förmåga att förklara och möta samhällsutmaningar. Samarbete mellan olika rättsvetenskapliga discipliner och med andra vetenskapliga discipliner, både lokalt, nationellt och internationellt främjas, likaså samverkan med det omgivande samhället.

Kvaliteten i forskningen och forskarutbildningen säkerställs genom ett kontinuerligt kvalitetsarbete, vars kärna utgörs av ett levande akademiskt samtal, ett forskningsetiskt förhållningssätt, kollegialt beslutsfattande och granskning i form av peer-review, internationella publikationer, samt en fortsatt hög nivå av externa forskningsmedel beviljade i konkurrens.

Vid Juridiska fakulteten bedrivs en i Sverige ledande forskarutbildning som utvärderas och förnyas kontinuerligt, i samarbete med doktoranderna.

Forsknings- och arbetsmiljön attraherar de bästa forskarna och doktoranderna.

3.2 Delmål och strategier för forskning

Delmål 1 En forskning av högsta kvalitet Strategier:

  • Förklara den akademiska frihetens särdrag och betydelse för det omgivande samhället.
  • Främja friheten att välja forskningsfrågor och metoder samt betona vikten av att inta en kritisk och oberoende inställning till politik och samhällsförändringar grundad i ett vetenskapligt förhållningssätt.
  • Säkerställa transparenta och öppna rekryteringsprocesser och tydliggöra karriärvägar.
  • Säkerställa likabehandling och jämställdhet.
  • Sträva efter att ge fakultetens forskare möjlighet till sammanhållen forskningstid.
  • Tillse att ett forskningsetiskt förhållningssätt kontinuerligt präglar fakultetens verksamhet.

Delmål 2 En utvecklad mång- och tvärvetenskaplig forskning Strategier:

  • Underlätta för interdisciplinärt samarbete inom rättsvetenskapen.
  • Utveckla strategier för att främja tvär- och mångvetenskaplig forskning och samarbete både inom och utanför universitetet.
  • Inkludera doktorander i tvär- och mångvetenskaplig forskning om möjligt och önskvärt.
  • Synliggöra värdet av tvär- och mångvetenskaplig forskning.

Delmål 3 En synlig och tillgänglig forskning Strategier:

  • Utarbeta rutiner för kartläggning och kommunikation av utförd, pågående och planerad forskning.
  • Utarbeta en handlingsplan för intern och extern kommunikation.
  • Främja nationell och internationell synlighet av forskningen genom bland annat genomtänkta publiceringsstrategier.
  • Uppmuntra medarbetare att ta lednings- och förtroendeuppdrag i nationella och internationella vetenskapliga samfund och organisationer.
  • Utveckla stöd för digitala evenemang och kommunikation genom sociala medier.
  • Främja tvåspråkighet (svenska/engelska) i kommunikation inom och från fakulteten och institutionen.

Delmål 4 En stark forskningsfinansiering Strategier:

  • Verka för ett högre fakultetsanslag.
  • Betona alla lärares ansvar att ansöka om extern forskningsfinansiering
  • Utveckla stödet till fakultetens forskare vid ansökningar av externa anslag.
  • Uppmuntra ansökningar om finansiering för forskningsprogram, forskningscentra/-institut inom specifika teman, även med tvär- och mångvetenskaplig potential.

Delmål 5 En god arbetsmiljö Strategier:

  • Främja gott samarbete och kommunikation mellan fakultetens medarbetare och de olika rättsvetenskapliga disciplinerna.
  • Kontinuerligt följa upp och stödja initiativ för en god arbetsmiljö.
  • Verka för en långsiktigt hållbar och flexibel personalplanering.

Delmål 6 En utvecklad samverkan Strategier:

  • Synliggöra medarbetarnas omfattande samverkan med det omgivande samhället i form av exempelvis expertmedverkan i utredningar och besvarande av remisser.
  • Utveckla möjligheterna att samverka med aktörer utanför universitetet.
  • Utveckla former för samverkan mellan rättsvetenskaplig forskning och praktisk tillämpning inom och utom akademin med bibehållen integritet och oberoende.

3.3 Delmål och strategier för forskarutbildningen

Delmål 1 De mest kvalificerade doktorerna Strategier:

  • Säkerställa en rekryteringsprocess som är öppen och transparent.
  • Arbeta systematiskt för att främja inkluderande forskarutbildningsmiljöer och seminariekulturer.
  • Synliggöra olika typer av karriärvägar efter disputation.

Delmål 2 En excellent forskarutbildning Strategier:

  • Lyfta fram det akademiska skrivandet och presentation av forskningsresultat som specifika forskningskompetenser.
  • Vidareutveckla och förstärka de forskningsetiska och metodologiska inslagen i utbildningen.
  • Främja doktoranders möjlighet till pedagogisk meritering.
  • Säkerställa att kvalitetstänkande präglar forskarutbildningens samtliga delar under hela utbildningstiden.
  • Tydliggöra handledande respektive arbetsledande funktioner i förhållande till doktorander.
  • Främja tvåspråkighet (svenska/engelska) i kommunikation i forskarutbildningen vid fakulteten och institutionen, samt verka för att fler doktorandkurser ges på engelska.

Delmål 3 En akademisk miljö som främjar samarbete mellan doktorander och seniora forskare

Strategier:

  • Tillse att samtliga forskarutbildningsämnen regelbundet organiserar högre seminarier.
  • Utveckla möjligheterna till samarbete mellan doktorander och seniora forskare i aktuella forskningsfrågor.
  • Uppmuntra fakultetens seniora forskare att introducera doktorander i nationella och internationella nätverk samt bistå med att identifiera relevanta nationella och internationella konferenser och andra samarbeten.

Delmål 4 En forskarutbildning i samverkan Strategier:

  • Utveckla förutsättningar för samfinansiering mellan externa finansiärer och Juridiska institutionen med värnande av vetenskaplig integritet och oberoende.

4 Utbildning

4.1 Övergripande mål

Juridiska fakultetens utbildning, som omfattar juristprogrammet och andra utbildningar, håller högsta nationella, nordiska och europeiska kvalitet. Utbildningen kännetecknas av forskningsanknytning och progression inom och mellan utbildningsnivåerna. Lärarna har ha hög kompetens i både vetenskapligt och pedagogiskt hänseende. Utbildningen utvärderas och förnyas kontinuerligt i samarbete med studenterna.

Under utbildningen ges studenterna fördjupade ämneskunskaper i juridik och juridisk metod samt i förekommande fall andra ämnen och metoder som utbildningen omfattar. Studenterna övar fortlöpande genom utbildningen färdigheter som förmåga till självständigt och kritiskt tänkande samt muntlig och skriftlig framställning.

Utbildningen är baserad på en problemorienterad undervisningsmodell där studenterna arbetar i basgrupper och där alla seminarier förutsätter studenternas aktiva medverkan. Lärare och studenter har gemensamt ansvar för att skapa en lärandemiljö som kännetecknas av studentaktivitet och engagemang.

Utbildningen präglas av hög samhällsrelevans och av omfattande kontakter med det omgivande samhället. Samverkan på utbildningsområdet med andra universitet och högskolor samt med andra fakulteter och institutioner inom Uppsala universitet breddas och fördjupas där så är ändamålsenligt.

4.2 Delmål och strategier för utbildning

Delmål 1 En förstklassig utbildning Strategier:

  • Bedriva undervisningen enligt en problemorienterad undervisningsmodell med hög grad av studentaktivitet (Uppsalamodellen).
  • Utforma undervisningsmaterial och undervisning med fokus på juridisk metodträning samt träning i muntlig och skriftlig framställning.
  • Kontinuerligt undersöka behovet av ytterligare samhällsvetenskapliga och beteendevetenskapliga inslag i utbildningen.
  • Tydliggöra att examination är en del i studenternas inlärningsprocess och återkoppla examinationsinslag till studenterna.
  • Fortlöpande utveckla lärarnas pedagogiska och ämnesmässiga kompetens genom fortbildning m.m.
  • Tillse att alla lärare och doktorander får en god introduktion och stöd.
  • Fortsätta verka för att en stor del av lärarna genomgått eller genomgår forskarutbildning.
  • Uppmana och möjliggöra för studenterna att tillsammans med lärarna ta ansvar för både det egna och andra studenters lärande.
  • Fortlöpande upprätthålla en god dialog med studenterna om innehållet i utbildningarna och om studenternas studiesociala situation.
  • Verka för att lärare deltar i olika internationella utbytesprogram.
  • Verka för att studenter ges möjlighet att genomföra delar av sin utbildning i utlandet och att det finns goda möjligheter att ta emot utländska studenter inom ramen för olika utbytesprogram.
  • Tillse att utbildning på avancerad nivå tillgodoser nationell och internationell efterfrågan och är konkurrenskraftig

Delmål 2 En utbildning präglad av kritiskt tänkande, vetenskapligt förhållningssätt och etiska principer Strategier:

  • Utforma undervisningsmaterialet och undervisningen så att studenterna tränas i kritiskt tänkande, att formulera och lösa problem, att argumentera och att värdera kunskap.
  • Tillse att etiska aspekter på rätten, i kommande yrkesutövning och i studentrollen behandlas i undervisningsmaterial och i undervisning.

Delmål 3 En utbildning i takt med sin tid Strategier:

  • Utforma undervisningsmaterial och undervisning med beaktande av aktuell och pågående forskning i rättsvetenskap och andra relevanta discipliner.
  • Tillse att de rättsliga frågor som aktualiseras av samhällsförändringar, exempelvis digitalisering, artificiell intelligens och globalisering, behandlas i utbildningarna.
  • Kontinuerligt anpassa juristutbildningen, i samråd med det omgivande rättssamhället, så att den beaktar förändringar av juristrollen.
  • Utvärdera juristutbildningen, dess pedagogik, ämnessammansättning och terminsindelning.
  • Kontinuerlig utvärdera övriga utbildningar så att de tillgodoser samhälleliga behov.
  • Verka för att utbildningsutbudet bidrar till ett livslångt lärande
  • Verka för innovation och öppenhet i förhållande till alternativa och nya utbildningsmetoder, inklusive digitaliseringens potential.

Delmål 4 En välkomnande utbildning Strategier:

  • Se över formerna för rekryteringen till juristprogrammet så att jämställdhet och breddad rekrytering främjas.
  • Löpande anpassa formerna för utbildning i syfte att alla studenter ska få möjligheter att tillägna sig ämneskunskaper, juridisk metod och generiska färdigheter.
  • Säkerställa en god och välkomnande studiemiljö med gott pedagogiskt och studievägledande stöd för att kunna erbjuda en inbjudande, inkluderande och kreativ utbildningsmiljö.
  • Fortlöpande upprätthålla en god dialog med studenterna om innehållet i utbildningen.
  • Bedriva ett aktivt och förebyggande arbete med studiemiljö-, jämställdhets- och likabehandlingsfrågor.

Delmål 5 En utbildning i samverkan med det omgivande samhället Strategier:

  • Fortlöpande upprätthålla en dialog med det omgivande samhället om innehållet i utbildningen.
  • Verka för att praktiskt verksamma jurister eller personer med annan yrkes- eller erfarenhetsbakgrund medverkar aktivt i utbildningen.
  • Vara öppen för att utveckla nya undervisningsformer i samverkan med det omgivande samhället.
  • -Utveckla och stärka fakultetens kontakter med alumner samt utveckla samarbetet med Uppsalajuristernas Alumnistiftelse.
  • Verka för ett ökat kunskaps- och erfarenhetsutbyte med andra fakulteter och institutioner inom universitetet och vid andra universitet/högskolor.
  • Verka för att fakultetens lärare deltar i samhällsviktig uppdragsutbildning.

5 Ledning och administrativt stöd

5.1 Övergripande mål

Juridiska fakultetens ledningsstruktur och arbetssätt präglas av transparens, kollegialitet samt ett inkluderande förhållningssätt till samtliga medarbetare som ger alla möjlighet att vara delaktiga och utvecklas i sin yrkesroll. Medarbetarna uppmuntras att delta i fakultetens olika kollegiala organ för att därigenom bli delaktiga i utvecklingen av verksamheten. Den decentraliserade organisationen kommer inom utbildning till uttryck genom att kursföreståndare och lärarlag lämnas stor frihet att utveckla utbildningen på såväl grund-, avancerad och forskarutbildningsnivå. Inom forskningen säkerställs forskarnas frihet att fritt välja forskningsfrågor och metoder.

För att fakulteten och institutionen ska kunna fullgöra sitt uppdrag avseende forskning och undervisning behövs ett pålitligt tekniskt och administrativt stöd som utövas i samverkan med lärare och forskare. Stödfunktionerna interagerar med de universitetsgemensamma stödfunktionerna utifrån en tydlig ansvars- och arbetsfördelning.

5.2 Delmål och strategier för ledning

Delmål En verksamhet i kontinuerlig förnyelse

Strategier

  • Värna det kollegiala styrsättet.
  • Verka för en balanserad och långsiktigt hållbar ekonomi.
  • Säkerställa en stabil kompetensförsörjning och beredskap för personalförändringar.
  • Skapa goda förutsättningar för förnyelsearbete inom forskning, utbildning, och administrativt stöd.

5.3 Delmål och strategier för administrativt stöd

Delmål Stödfunktioner och infrastruktur anpassas kontinuerligt för att svara mot verksamhetens behov

Strategier

  • Kontinuerligt kvalitetsutvärdera och förnya rutinerna för det administrativa stödet i samverkan med verksamheten i övrigt.
  • Tydliggöra olika administrativa funktioner och resurser.
  • -Säkerställa att det tekniska och administrativa stödet kan utvecklas och anpassas i takt med de förändringar som sker både vid universitetet, inom fakulteten och i det omgivande samhället.
  • Kontinuerligt sträva efter att effektivisera stödet till verksamheten i övrigt genom att i möjligaste mån förenkla samverkan kring administrativa system och arbetssätt.
  • Verka för att verksamhetsnära och universitetsgemensamt stöd ska stärka varandra genom en tydlig ansvars- och arbetsfördelning.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

Uppsala universitet på facebook
Uppsala universitet på Instagram
Uppsala universitet på Youtube
Uppsala universitet på Linkedin