Modell för kvalitetsuppföljning och utbildningsutvärderingar, Teologiska fakulteten

1. Bakgrund

Enligt Uppsala universitets arbetsordning ansvarar respektive områdes-/fakultetsnämnd för kvaliteten i utbildningen (UFV 2017/95). Uppsala universitets Riktlinjer för modell för utbildningsutvärderingar beslutades av rektor 2022-06-21 (UFV 2021/2423). Detta dokument preciserar riktlinjerna för Teologiska fakultetens del och ersätter tidigare precisering (TEOLFAK 2016/25).

2. Utvärderingar 2023-2028

Enligt riktlinjerna ska respektive områdes-/fakultetsnämnd besluta om hur utbildningar grupperas i lämpliga utvärderingsenheter och om tidplan för utvärderingarna. Vid Teologiska fakulteten utvärderas följande enheter under cykeln 2023-2028:

HT23

-

VT24

-

HT24

-

VT25

Kandidatprogrammen plus fristående kurser på terminerna 1, 2 och 6

HT25

-

VT26

Masterprogrammet i teologi och religionsvetenskap

HT26

-

VT27

Masterprogrammet i Religion in Peace and Conflict

Masterprogrammet i mänskliga rättigheter

Masterprogrammet i Euroculture

Masterprogrammet i International Humanitarian Action

Magisterprogrammet i Humanitarian Action and Conflict

HT27

Utbildning på forskarnivå

VT28

-

HT28

Resterande fristående kurser

3. Utvärderingens form

3.1 Utvärderingsprocessen – en översikt

En utvärdering genomförs enligt följande förfarande (ingående termer preciseras ytterligare nedan):

  1. Utbildningsansvariga, lärare och studenter/doktorander genomför en självvärdering och sammanställer den i en rapport.
  2. En sammanställning av underlag från utbildningarna och de årliga kvalitetsuppföljningarna görs.
  3. Självvärderingen och ovan nämnda sammanställning skickas till en bedömarpanel minst fyra veckor före platsbesök.
  4. Bedömarpanelen gör ett platsbesök. De intervjuar olika kategorier (utbildningsansvariga, lärare, handledare, studenter/doktorander, kursadministratörer, studievägledare, med flera). Bedömarpanelen inleder arbetet med ett sammanfattande utlåtande under besöket och redovisar sina preliminära iakttagelser för utbildningsansvariga i slutet av besöket.
  5. Bedömarna inkommer med ett sammanfattande utlåtande.
  6. Utbildningsansvarig framställer en utvärderingsrapport med slutsatserna från utvärderingen och redovisar planerade åtgärder eller utvecklingsinsatser.
  7. Utvärderingsrapporten presenteras för fakultetsnämnden. Fakultetsnämnden avger ett yttrande som bifogas den färdiga rapporten.
  8. Det sammanfattande bedömarutlåtandet och eventuella planerade åtgärder görs allmänt tillgängliga.

3.2 Självvärdering

Självvärderingen ska omfatta samtliga elva aspekter som anges i riktlinjerna (UFV 2021/2434).

Utöver de generella frågorna i självvärderingen kan också en specifik del av utbildningen behandlas. Här kan man välja en kurs eller del av kurs som lärare/studenter menar behöver utvärderas och utvecklas. Man kan även välja att fördjupa sig i en viss dimension av utbildningen (seminariepedagogik, skrivträning, examination, avhopp, jämställdhet och liknande).

Underlag för självvärderingen ska bygga på Råd och tips vid planering och genomförande av utbildningsutvärderingar (UFV 2015/475).

Studenter ska medverka i arbetet.

3.3 Extern granskning: bedömarpanel

Enligt riktlinjerna ska varje utbildningsutvärdering vid Uppsala universitet innehålla extern granskning av minst två kollegor från ett eller flera lärosäten samt av minst en kollega från en annan fakultet vid Uppsala universitet. Vidare ska en studentrepresentant från ett annat lärosäte alternativt annan fakultet vid Uppsala universitet ingå.

Teologiska fakulteten använder sig av bedömarpaneler vid utbildningsutvärderingar.

Bedömarpanelen ska utvärdera utbildningen med avseende på de elva aspekterna och i förekommande fall med avseende på den specifika aspekt som utbildningsenheten vill utvärdera.

Fakultetsnämnden utser kollegiala granskare. Studentrepresentanter utses enligt Studentkårsförordningen (2009:769).

Panelens medlemmar ersätts för uppdraget. Ersättningens storlek beslutas av dekanus.

3.4 Underlag till bedömarpanelen

De viktigaste underlagen utgörs av:

  • Självvärderingen inklusive dokumentation som den bygger på.
  • Årliga kvalitetsrapporter från de 3 senaste åren eller de antal år tillbaka som finns tillgängliga.
  • Riktlinjer för modell för utbildningsutvärderingar (UFV 2022/2434).
  • Modell för utbildningsutvärderingar: Teologiska fakulteten (detta dokument).
  • Målen i högskoleförordningen (examensordningen).

3.5 Utvärderingsrapport

När bedömarna inkommit med sitt sammanfattande utlåtande ska de utbildningsansvariga på enheten framställa en utvärderingsrapport. Rapporten ska kortfattat beskriva:

  • Utvärderingens metod och upplägg.
  • De viktigaste slutsatserna mot bakgrund av självvärderingen och bedömarutlåtandet. - Planerade åtgärder/utvecklingsinsatser.

Utvärderingsrapporten behandlas av fakultetsnämnden som tar ställning till och beslutar om eventuella åtgärder och om behov av uppföljning föreligger. Därefter diarieförs rapporten och görs internt tillgänglig.

Det sammanfattande bedömarutlåtandet tillsammans med eventuella åtgärder görs allmänt tillgängliga genom publicering på extern webbsida vid Uppsala universitet.

Resultaten från utbildningsutvärderingarna ska presenteras vid Uppsala universitets årliga konferens för utbildningsutvärderingar.

3.6 Eventuella åtgärder

Om utbildningsutvärderingarna påvisar brister inom en utbildning är det fakultetsnämndens ansvar att tillse att nödvändiga och tillräckliga åtgärder vidtas. Åtgärderna ska följas upp inom ett år. I de fall åtgärderna inte kunnat genomföras inom ett år (exempelvis vid rekrytering) ska fakultetsnämnden säkerställa att de följs upp tills de genomförts eller tills utbildningen lagts ner.

4. Årlig uppföljning av utbildning

Institutionen ska i slutet av varje kalenderår sammanställa en kvalitetsrapport med nyckeltal och kvalitetsinsatser inom utbildning på samtliga nivåer.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin