Pedagogiskt program för Uppsala universitet
(Pedagogsikt program för Uppsala universitet är under revidering)
Till Uppsala universitets lärare, studenter, utbildningsansvariga och medarbetare i olika stödjande funktioner
De kunskaper, färdigheter och förhållningssätt som universitetets studenter förvärvar under sin utbildning vid Uppsala universitet ska lägga grunden för ett livslångt lärande. Utveckling av ett vetenskapligt förhållningssätt och vetenskapliga färdigheter leder till förmågan att självständigt inhämta, värdera och använda ny kunskap. För att kunna verka i – och påverka – ett snabbt föränderligt och globalt samhälle krävs även etisk, kommunikativ, digital och interkulturell kompetens. Öppenhet inför att korsa traditionella ämnesgränser och samverka med olika professioner är också nödvändig.
För att detta – och mer därtill – ska bli verklighet krävs ett oavbrutet arbete med att göra bra utbildning ännu bättre. Enligt Uppsala universitets mål och strategier ska utbildningen förnyas och utvecklas kontinuerligt utifrån ämneskunskaper, förändringar i kunskapsläge, studenters efterfrågan och samhällets behov. Nyckeln till god utbildning är vetenskapligt och pedagogiskt skickliga lärare och ansvarstagande och engagerade studenter, liksom god samverkan med omgivande samhälle. Men det är också viktigt med professionellt stöd från institution, fakultet, område, bibliotek och universitetsförvaltning. Stödet inbegriper ett gott pedagogiskt ledarskap av utbildningsansvariga på olika nivåer.
I detta viktiga och komplexa arbete kan vissa gemensamma referensramar underlätta. Pedagogiskt program för Uppsala universitet är en sådan referensram – ett försök att konkret beskriva vad som utgör god högre utbildning med hänsyn till den variationsrikedom som ett brett universitet rymmer.
Programmet har utvecklats under kollegiala former av en arbetsgrupp med lärare och studenter från universitetets tre vetenskapsområden. Arbetet har skett med hänsyn till aktuell universitetspedagogisk forskning och med stöd av pedagogiska utvecklare. Arbetsgruppens förslag har bearbetats i enlighet med remissvaren från områdes- och fakultetsnämnder, studentkårerna, universitetsförvaltningen och biblioteket. Programmet är tänkt att fungera som stöd och inspirationskälla vid utbildningsförnyelse och pedagogisk utveckling, men kan också bilda utgångspunkt för utvärdering av utbildning.
Programmets betoning på studenternas aktiva medverkan i utbildningen är central. Tillsammans skapar vi en utbildning som vilar tryggt på Uppsala universitets mångåriga utbildningserfarenhet och solida forskningsbas, samtidigt som den präglas av framåtblick och förnyelse till innehåll och form. I det arbetet bildar pedagogiskt program för Uppsala universitet en gemensam utgångspunkt.
EVA ÅKESSON
Rektor
Inledning
Pedagogiska programmet för Uppsala universitet rymmer visioner för universitetets pedagogiska verksamhet och utveckling. Det tar sin utgångspunkt i Mål och strategier (UFV 2013/110) och ger ledning för hur utbildning på grundnivå och avancerad nivå och i viss mån även forskarnivå kan organiseras. Programmet omfattar fyra övergripande mål för det pedagogiska arbetet, vilka tillsammans ger innehållsliga och strukturella förutsättningar för ett bestående kvalitetsarbete. Dessa mål formulerades i det pedagogiska programmet från 2008 och är förankrade i högskolepedagogisk forskning samt i praktisk-pedagogisk erfarenhet. Programmet visar hur universitetet, dess lärare och andra medarbetare skapar förutsättningar för god utbildning och studenters lärande, hur studenter medverkar till och tar vara på dessa möjligheter samt hur lärarnas kompetens utvecklas och premieras.
Dessa övergripande mål för universitetets pedagogiska verksamhet utgår från den grundläggande uppgiften att skapa goda Förutsättningar för studentens lärande. Utveckling av utbildningen ska ske kontinuerligt och systematiskt, något som i sin tur kräver att undervisande personal vid Uppsala universitet bereds möjlighet till Högskolepedagogisk och ämnesdidaktisk kompetensutveckling. Vidare ska Undervisningsuppgiftens meritvärde erkännas och stärkas så att det blir attraktivt för lärare att kombinera högkvalitativ undervisning med högkvalitativ forskning.
Pedagogiska programmet kan med fördel användas som ledning och inspiration för olika verksamheter. Exempelvis kan det användas som utgångspunkt för utformning av ny utbildning, uppföljning av befintlig utbildning och utbildningsförnyelse. Det kan utgöra grund för formulering av frågor och kriterier för att främja den pedagogiska utvecklingen och utbildningarnas kvalitet i samband med utbildningsutvärderingar. För att förverkliga programmets visioner kommer det att erbjudas stöd som riktas till de olika användarrollerna inom universitetet; lärare, kurs- eller programansvariga, prefekter, studierektorer/ pedagogiska ledare, samt studentrepresentanter och studenter. Användarförslag, med utgångspunkt i olika exempel, kommer att illustrera hur programinnehållet kan användas som stöd och inspiration för fortsatt utveckling.
Programmet bör revideras senast sex år efter att det börjar gälla.
PROGRAMMETS UPPLÄGGNING
De olika målen presenteras i varsin del av programmet med en inledande text. Därefter beskrivs de mer detaljerat i ett antal punkter som presenteras i två kolumner. I del 1 och del 2 av programmet anges i den vänstra kolumnen det ansvar universitetet (fakultetsnämnder, prefekter, pedagogiska ledare, lärare, administratörer samt bibliotek och universitetsförvaltning) har för att främja studenternas lärande och kontinuerligt utveckla utbildningen. Kolumnen till höger anger hur studenterna aktivt kan medverka och tillvarata de möjligheter som erbjuds, bidra till att vidareutveckla undervisningen och främja det egna och medstudenternas lärande. I del 3 och del 4 anges i den vänstra kolumnen det ansvar universitet, med dess vetenskapsområden, fakulteter och universitetsförvaltning, har för att stödja och uppmuntra lärarnas kompetensutveckling. Den högra kolumnen beskriver hur lärarna aktivt kan medverka till utveckling av egna pedagogiska och didaktiska kompetenser.
Under varje delmål anges ansvarig för genomförandet. I tillämpliga fall anges även ansvar för att skapa förutsättningar för genomförandet. För universitetets del förväntas en mer precis ansvarsfördelning utformas på fakultets-/områdesnivå. För studenternas del synliggörs i del 1 och 2 ett generellt ansvar för det egna lärandet, men också deras medverkan i utbildningen samt till utveckling och förnyelse av densamma. För lärarna anges i del 3 och 4 universitetets ansvar för att skapa förutsättningar för god lärarkompetens, men även lärarnas ansvar att medverka till och ta vara på den kompetensutveckling som erbjuds samt att medverka till att undervisningens meritvärde värderas.
Uppläggningen och fördelningen av ansvar reflekterar den värdegrund som Uppsala universitets verksamhet vilar på. Utgångspunkten är Högskolelagens skrivningar om lärares och studenters gemensamma ansvar för kvalitetsarbetet, studenternas rätt till inflytande över utbildningen och aktiva medverkan i arbetet med vidareutveckling av utbildningen (HL § 4). Vidare om främjandet av hållbar utveckling, jämställdhet mellan kvinnor och män samt förståelsen för andra länder och internationella förhållanden (HL § 5). Universitetets gemensamma värderingar uttrycks även i Mål och strategier (UFV 2013/110), som bl a förordar samverkan mellan lärare och studenter, ett medarbetarskap som präglas av öppenhet, ansvar och förtroende och som ger alla medarbetare och studenter möjligheter att påverka verksamheten samt ett ledarskap som grundas på kollegialitet och studentinflytande.
I programmet omfattar begreppet lärare all undervisande personal, d v s alla anställda vid Uppsala universitet som på något sätt deltar i att anordna och genomföra läraktiviteter för att främja studenternas lärande. På motsvarande sätt används begreppet studentrepresentant för de studenter (studiebevakare, studieråd m fl) som innehar förtroendeuppdrag för studenternas räkning. Vidare används begreppet förväntade studieresultat för de lärandemål som är fastställda i examensbeskrivningar, utbildningsplaner och kursplaner.
UPPFÖLJNING OCH ÅTERRAPPORTERING
Utvärdering, uppföljning och återrapportering av universitetets pedagogiska verksamhet och utveckling avseende utbildningar och undervisning görs inom ramen för Uppsala universitets modell för utbildningsutvärderingar.
Vetenskapsområdena ska därutöver i sina verksamhetsplaner och uppföljningar beskriva planerade och genomförda åtgärder kopplade till programmet.
Programmets visioner och övergripande mål ska följas upp vartannat år för avrapportering till rektor, samt i anslutning till att det revideras. Ansvaret för detta åligger avdelningen för kvalitetsutveckling i samråd med Kvalitetsrådet. Vetenskapsområdena kan i samband med detta uppmanas i ett särskilt rektorsbeslut att kommentera arbetet med, och uppfyllelsen av, målen i programmet.
1. Förutsättningar för studentens lärande
All undervisning vid Uppsala universitet ska vila på vetenskaplig grund, beprövad erfarenhet och välgrundade pedagogiska ställningstaganden. Genomutbildningen ska studenten utveckla kunskaper, färdigheter och förhållningssätt, inbegripet ett vetenskapligt och kritiskt förhållningssätt till sin utbildning och framtida yrkesutövning.
Studenterna ska under sin utbildning tillägna sig goda ämneskunskaper, men även uppmuntras att tillvarata universitetets bredd ur ett bildningsperspektiv och ges möjlighet till personlig utveckling.
All kursplanering och undervisning ska utformas med målet att underlätta studentens självständiga, aktiva lärande och ansvarstagande. Innehållet i ämnet, såväl som den pedagogik som undervisningen i ämnet baseras på, ska vila på vetenskaplig grund.
Att lärare och studenter samarbetar och tar ett gemensamt ansvar för utbildningens innehåll och kvalitet är avgörande för en god utbildning. Undervisningsklimatet ska präglas av ömsesidig respekt. Universitetets personal, lärare jämte andra, ska se till att information om undervisningens uppläggning och mål är tillgängliga och begripliga för studenter samtidigt som studenter ska se till att ta vara på informationen, reflektera över den i relation till det egna lärandet och utnyttja möjligheterna att återkoppla till lärarna.
1.1 Vetenskapligt förhållningssätt och färdigheter
1.1.1.
Universitetets ansvar
Undervisningen vilar på vetenskaplig grund, beprövad erfarenhet och pedagogiska ställningstaganden. Detta innebär ett ansvar för lärarna att följa med i forskningsutvecklingen och kontinuerligt uppdatera sina ämneskunskaper och pedagogiska kunskaper. I den vetenskapliga grunden ingår diskussionen med kollegor och studenter om synen på ämnet och hur denna förändras, liksom om hur kunskap inom ämnet utvecklas, exemplifierad bl. a. av institutionens forskning.
- Ansvarig för genomförande: Lärare
- Ansvarig för att skapa förutsättningar: Respektive fakultetsnämnd/områdesnämnd
Studenternas aktiva medverkan
Det är studentens ansvar att läsa och reflektera över kurslitteraturen och annat kursmaterial samt kritiskt granska källor och referenser.
Studenten ska vara öppen för nya perspektiv på ämnet.
Delta i de diskussionsmoment som anordnas, ta initiativ till diskussioner med lärare och mellan studenter för att reflektera över kunskapssyn och vetenskaplig grund.
Reflektera över hur forskningsanknytningen i undervisningen uttrycks och bidrar till lärandet.
- Ansvarig för genomförande: Studenten
1.1.2.
Universitetets ansvar
Undervisningen ska ge förutsättningar för studenterna att, på basis av goda ämneskunskaper, utveckla ett vetenskapligt förhållnings- och arbetssätt som gör det möjligt för dem att urskilja, formulera och lösa problem. I detta ingår förmåga till kritiskt tänkande, dvs. att självständigt kunna analysera, reflektera, dra slutsatser, värdera, ifrågasätta och vara kreativ på vetenskaplig grund.
Lärare ska skapa förutsättningar för diskussioner som inkluderar olika perspektiv på ämnet, som exempelvis olika forskningstraditioner, hållbar utveckling, etiska perspektiv, genusperspektiv, interkulturell kompetens och internationella aspekter.
- Ansvarig för genomförande: Lärare
- Ansvarig för att skapa förutsättningar: Respektive fakultetsnämnd/områdesnämnd
Studenternas aktiva medverkan
Studenten förväntas, på basis av goda ämneskunskaper, tillvarata de möjligheter till problemlösning och kritiskt tänkande som ges i undervisningen och bidra till att skapa sådana möjligheter.
Reflektera över påståenden och resonemang för att ifrågasätta, klargöra och förstå.
Reflektera över hur undervisningen stimulerar till kritiskt tänkande och kreativitet samt hur olika perspektiv på ämnet diskuteras och behandlas.
- Ansvarig för genomförande: Studenten
- Ansvarig för att skapa förutsättningar: Studentrepresentanter
1.1.3.
Universitetets ansvar
Undervisningen ska, på ett integrerat sätt, ge studenter förutsättningar att utveckla färdighet i att söka, välja och kritiskt granska information.
- Ansvarig för genomförande: Lärare, kurs- och/eller programansvarig
- Ansvarig för att skapa förutsättningar: Respektive fakultetsnämnd/områdesnämnd, överbibliotekarien
Studenternas aktiva medverkan
Studenten ska tillvarata möjligheterna att träna informationssökning, att medvetet välja och kritiskt granska litteratur samt i övrigt utnyttja den service som erbjuds av universitetsbiblioteket.
- Ansvarig för genomförande: Studenten
1.2 En god lärmiljö
1.2.1.
Universitetets ansvar
Universitetet ska tillhandahålla infrastruktur i form av bibliotek och tillgängliga, ändamålsenliga och flexibla lärmiljöer, såväl fysiska som digitala.
Lärare ska förmedla information om schemaläggning, undervisningsformer samt tillgängliga utbildnings resurser som underlättar undervisning och lärande.
I sin planering och undervisning sträva efter att nyttja universitetets infrastruktur, utbildningsresurser och kulturarv på ett sätt som gynnar studenternas lärande.
- Ansvarig för genomförande: Respektive fakultetsnämnd/ områdesnämnd, prefekt respektive lärare och kurs administratörer
- Ansvariga för att skapa förutsättningar: Universitetsdirektören, överbibliotekarien
Studenternas aktiva medverkan
Studenten ska ta vara på den information som erhålls om mål och syfte med de undervisningsformer som anordnas, samt utnyttja resurser som gynnar lärandet, tex. olika lärmiljöer, bibliotek, kulturarv och e-läranderesurser.
Reflektera över den egna rollen i olika undervisningsformer och bidra konstruktivt efter bästa förmåga.
Diskutera sina intryck och erfarenheter av undervisningen med lärare och medstudenter.
Delta i diskussioner med lärare och medstudenter om undervisningsformens utvecklingsmöjligheter med hänsyn till undervisningsmoments syfte och mål.
Vid behov söka upp och utnyttja befintliga stödresurser som t.ex. kurser i studieteknik, informationssökning och studievägledning.
- Ansvarig för genomförande: Studenten
1.2.2.
Universitetets ansvar
Universitetets digitala miljöer ska kontinuerligt utvecklas i dialog mellan lärare och studenter för att utveckla administration, tillgänglighet och undervisning. Lärare förväntas vara öppna för att använda digitalt stöd i undervisningen, för både campus- och distansundervisning. Lärare ska erhålla stöd och utbildning för att införa och utveckla e-lärande i relation till det egna ämnet och undervisningen.
Universitetet ska tillhandahålla en enhetlig, funktionell och flexibel lärplattform för lärare och studenter. Lärare ska få stöd och utbildning för att använda plattformen på bästa möjliga sätt.
- Ansvarig för genomförande: Chefen för IT-avdelningen, lärare, studierektor/pedagogisk ledare respektive chefen för avdelningen för kvalitetsutveckling
- Ansvarig för att skapa förutsättningar: Respektive fakultetsnämnd/områdesnämnd, universitetsdirektören
Studenternas aktiva medverkan
Studenten förväntas tillägna sig och använda det digitala stöd som används i undervisningen och vid kommunikation med lärare och medstudenter.
Reflektera över hur det digitala stödet kan användas och utvecklas för att berika lärmiljön ytterligare och diskutera detta med läraren.
- Ansvarig för genomförande: Studenten
1.2.3.
Universitetets ansvar
Universitetet ska sörja för att de lärmiljöer och utbildningsresurser som erbjuds är tillgängliga för alla studenter oavsett funktionsvariationer.
- Ansvarig för genomförande: Lärare, studierektor/ pedagogisk ledare
- Ansvarig för att skapa förutsättningar: Respektive
Studenternas aktiva medverkan
Studenten förväntas i god tid informera lärare eller studievägledare om specifika behov eller funktions variationer som kan påverka enskilda kursmoment och vara beredda att diskutera och föreslå åtgärder och anpassningar med lärare.
- Ansvarig för genomförande: Studenten, fakultetsnämnd/områdesnämnd, universitetsdirektören, överbibliotekarien
1.3 Samarbete mellan lärare och studenter
1.3.1.
Universitetets ansvar
Nya studenter ska tidigt få en introduktion till universitetsstudiernas uppläggning och krav för att de ska ha förutsättningar att utveckla goda studievanor samt förmåga att självständigt söka och värdera information.
Denna introduktion ska även tydliggöra studenternas roll i samspelet mellan lärare och studenter samt underlätta studenternas ansvarstagande för sina studier.
Värden och normer ska göras synliga och diskuteras, så att de blir tillgängliga för alla studenter. Studenterna ska även informeras om tillämpliga delar av det pedagogiska programmet.
- Ansvarig för genomförande: Lärare, studievägledare, kurs- och/eller programansvarig
- Ansvarig för att skapa förutsättningar: Respektive fakultetsnämnd/områdesnämnd samt chefen för Studentavdelningen
Studenternas aktiva medverkan
En ny student förväntas sätta sig in i vad universitetsstudier innebär genom att ta del av det pedagogiska programmet och den information som ges vid formella introduktionsmoment, i webbaserade forum samt via andra tillgängliga kanaler.
Erfarna studenter har ett ansvar för att medverka i mottagningen av nya studenter. Erfarna studenter ska sträva efter att agera som mentorer och erbjuda stöd till mindre erfarna medstudenter.
- Ansvarig för genomförande: Studenten, erfarna studenter
- Ansvarig för att skapa förutsättningar: Studentkårerna
1.3.2.
Universitetets ansvar
Läraren ska under kursens gång diskutera och samarbeta med studenterna på ett strukturerat sätt för att utveckla undervisningen och förnya utbildningen.
Skapa förutsättningar och lärmiljöer där studenter har möjligheter att uttrycka sina åsikter om kursens uppläggning, aktiviteter och examination samt om annat som är relevant för undervisningen.
- Ansvarig för genomförande: Lärare
- Ansvarig för att skapa förutsättningar: Kurs- och/eller programansvarig
Studenternas aktiva medverkan
Studenten ska utnyttja möjligheter att ge återkoppling på lärande och lärmiljöer och samarbeta med lärarna genom att ge konstruktiva förslag på hur undervisningen kan utvecklas och utbildningen förnyas.
Vända sig till kursansvarig, studierektor eller motsvarande, studievägledare, eller ytterst prefekten, i de fall där negativa synpunkter kan vara svåra att framföra direkt till läraren. Studenten kan även vända sig till studentrepresentant eller studentkår.
- Ansvarig för genomförande: Studenten
- Ansvarig för att skapa förutsättningar: Studentkårerna
1.3.3.
Universitetets ansvar
Vid introduktionen av en kurs eller ett moment ska läraren underlätta för studenterna att överblicka helheten och förstå kursinnehållet genom att informera dem om, och diskutera, kursens eller momentets förväntade studieresultat, pedagogiska uppläggning och samband med övriga relevanta kurser eller moment.
- Ansvarig för genomförande: Lärare
- Ansvarig för att skapa förutsättningar: Kurs- och/eller programansvarig
Studenternas aktiva medverkan
Studenten ska söka information, närvara vid introduktionsmoment, läsa kursplanen och annan information och fråga lärare eller kurs-/programansvarig om något är oklart.
Reflektera över kursinnehållet i relation till det egna lärandet, studieteknik och utbildningens progression.
Planera det egna lärandet utifrån tillgänglig information.
Diskutera med lärare hur kursinnehållet är relaterat till utbildningens progression, om detta inte klart framgår.
- Ansvarig för genomförande: Studenten
1.4 Aktiverande undervisningsformer
1.4.1.
Univeristetets ansvar
Läraren ska välja undervisningsformer som stimulerar studentaktivitet, främjar djupinriktning i lärandet samt uppmuntrar till samarbete. Undervisningsformer och läraktiviteter ska varieras, så att inte vissa studenter konsekvent gynnas eller missgynnas.
Utbildningen ska ge studenterna utrymme både för egen reflektion, bearbetning av litteratur, kritiskt tänkande och för diskussioner med lärare och medstudenter i syfte att inhämta, utvidga och fördjupa kunskap.
- Ansvarig för genomförande: Lärare, lärarkollegium samt kurs- och/eller programansvarig
- Ansvarig för att skapa förutsättningar: Respektive fakultetsnämnd/områdesnämnd
Studenternas medverkan
Studenten ska ta ansvar för det egna lärandet och bidra till sina medstudenters lärande.
Delta i, och bidra till, diskussioner och grupparbeten.
Systematiskt reflektera över det egna sättet att lära för att utveckla bra studievanor och studieteknik.
- Ansvarig för genomförande: Studenten
1.4.2.
Univeristetets ansvar
Läraren ska tillvarata studenternas kunskaper, erfarenheter och perspektiv och ämnesinnehållet ska i möjligaste mån knytas till ett vidare sammanhang.
Även internationella perspektiv, från utländska studenter, återkomna utbytesstudenter samt gästlärare, ska tillvaratas.
Arbetslivsanknytning ska i möjligaste mån ske i alla utbildningar och i samspel med det omgivande samhället. I yrkesutbildningar är det även lämpligt att låta lärare undervisa som själva har utövat, eller utövar, det yrke som utbildningen syftar till.
- Ansvarig för genomförande: Lärare, studierektor/pedagogisk ledare, kurs- och/eller programansvarig
- Ansvarig för att skapa förutsättningar: Respektive fakultetsnämnd/områdesnämnd
Studenternas aktiva medverkan
Studenten ska reflektera över sina tidigare kunskaper, erfarenheter och perspektiv samt länka dessa till nya kunskaper.
Tillvarata sina egna och sina medstudenters perspektiv och erfarenheter vid t.ex. grupparbeten och seminarier.
Reflektera över kopplingen mellan teori och tillämpning, inte minst vid genomförande av tillämpade eller verksamhetsförlagda moment.
Lyfta hur studenternas egna kunskaper, erfarenheter och perspektiv kan tillvaratas i undervisningen.
Reflektera över hur undervisningsinnehållet inom programmet bidrar till arbetslivsanknytning.
- Ansvarig för genomförande: Studenten
1.4.3.
Universitetets ansvar
Lärare ska synliggöra vikten av konstruktiv återkoppling studenter emellan som utvecklingsverktyg samt bereda möjligheter för studenter att utveckla sina kommunikativa färdigheter.
Återkommande muntlig och skriftlig färdighetsträning ska ingå i utbildningen.
- Ansvarig för genomförande: Lärare, studierektor/ pedagogisk ledare, kurs- och/eller programansvarig
- Ansvarig för att skapa förutsättningar: Respektive fakultetsnämnd/områdesnämnd
Studentens aktiva medverkan
Studenten ska tillvarata tillfällen för muntlig och skriftlig färdighetsträning samt uppmuntra och stödja sina medstudenter inför och under dessa tillfällen.
Skapa tillfällen, både i samarbete med lärare respektive medstudenter, där studenter ges möjlighet att öva på både muntliga och skriftliga färdigheter.
Ge konstruktiv kamratåterkoppling på varandras prestationer när möjligheter för detta anordnas.
Vid svårigheter med dessa moment, kontakta kursansvarig eller motsvarande och utnyttja de stödresurser som finns via t ex Studenthälsan och Språkverkstaden.
- Ansvarig för genomförande: Studenten
1.5 Röd tråd och progression
1.5.1.
Universitetets ansvar
Program och kurser ska präglas av samband mellan förväntade studieresultat, undervisningsformer och examination. Studenterna ska återkommande informeras om dessa samband. I de fall ämnesstudierna omfattar verksamhetsförlagda moment ska kopplingen mellan utbildningens olika delar tydliggöras.
Kommunikation mellan lärare ska koordineras för att säkerställa progression inom utbildningar, skapa förutsättningar för att ta emot återkoppling från studenter och använda den i fortsatt utveckling och förnyelse av undervisning och kurser/program.
- Ansvarig för genomförande: Lärare, lärarkollegium, kurs- och/eller programansvarig
- Ansvarig för att skapa förutsättningar: Respektive fakultetsnämnd/områdesnämnd
Studenternas aktiva medverkan
Studenten ska lägga upp studierna med utgångspunkt från de förväntade studieresultaten så att dessa uppnås.
Reflektera över sambandet mellan förväntade studieresultat, undervisningsformer och examination samt över kopplingen mellan utbildningens olika delar.
Som erfaren student vara behjälplig för nya studenter,
informera om examensmål och synliggöra utbildningens
progression.
- Ansvarig för genomförande: Studenten
1.5.2.
Universitetets ansvar
En för studenterna tydlig progression i förväntade studieresultat vad gäller kunskaps-, färdighets- och kompetensmål ska finnas mellan grundnivå, avancerad nivå och forskarnivå, liksom inom respektive nivå. På program där undervisningen bedrivs integrerat över ämnes-, institutions- och nivågränser (t.ex. yrkesinriktade program och
- Ansvarig för genomförande: Studenten
Studenternas aktiva medverkan
Studenten förväntas reflektera över hur de förväntade studieresultaten för olika moment/kurser/nivåer innebär en progression i kunskaps- och färdighetsutvecklingen.
- Ansvarig för genomförande: Studenten
1.6 Examination och återkoppling
1.6.1.
Universitetets ansvar
Varierande examinationsformer ska, på kurs- eller programnivå, väljas med hänsyn till de kunskaper, färdigheter och kompetenser som formuleras i de förväntade studieresultaten. Målrelaterade bedömningskriterier ska föreligga för examinationen och studenterna ska vara informerade om dessa och ges möjlighet att förstå hur de tillämpas.
- Ansvarig för genomförande: Lärare, lärarkollegium, kurs- och/eller programansvarig
- Ansvarig för att skapa förutsättningar: Respektive fakultetsnämnd/områdesnämnd
Studentens aktiva medverkan
Studenten ska ta del av och reflektera över förväntade studieresultat och bedömningskriterier samt fråga om något är oklart.
- Ansvarig för genomförande: Studenten
1.6.2.
Universitetets ansvar
Studenterna ska få återkoppling på sina insatser direkt eller i nära anknytning till att de äger rum. Under utbildningen ska studenter även ges möjlighet att träna sin förmåga till kritisk, konstruktiv granskning av egna och medstudenters insatser. Lärare ska skapa förutsättningar för att studenter kan träna på att ge och ta emot konstruktiv återkoppling i tal och skrift.
- Ansvarig för genomförande: Lärare, lärarkollegium, kurs- och/eller programansvarig
- Ansvarig för att skapa förutsättningar: Respektive fakultetsnämnd/områdesnämnd
Studenternas aktiva medverkan
Studenten ska ta vara på de moment som ger möjlighet att ge och ta emot konstruktiv återkoppling. Reflektera över och använda återkoppling från lärare och medstudenter som kan bidra till den egna utvecklingen
och utnyttja detta i det fortsätta lärandet.
Reflektera över hur olika återkopplingsmoment i undervisningen bidrar till lärandet.
- Ansvarig för genomförande: Studenten
1.6.3
Universitetets ansvar
Läraren ska informera om och diskutera med studenterna vad som är tillåtet vid examination och självständiga arbeten samt vad som anses vara vilseledande vid examination, exempelvis fusk och plagiat.
Läraren ska också informera om konsekvenser av otillåtet beteende.
- Ansvarig för genomförande: Lärare, lärarkollegium, kurs- och/eller programansvarig
- Ansvarig för att skapa förutsättningar: Respektive
Studenternas aktiva medverkan
Studenten ska ta del av informationen om vad som är tillåtet/otillåtet och vad som anses vara fusk och plagiat.
Reflektera över och, i förväg, diskutera med lärare och medstudenter vad som är vilseledande vid examination.
Känna till och undvika alla arbetssätt som kan anses vara vilseledande vid examination, exempelvis fusk och plagiat.
Ansvarig för genomförande: Studenten
2. Utveckling av utbildningen
Kvalitet i utbildning är ett gemensamt ansvar som löper från student till beslutande nivåer. Universitetet ska främja en kontinuerlig diskussion om utveckling och förnyelse av undervisnings- och examinationsformer samt stödja pedagogiska utvecklingsprojekt.
Perspektiven jämställdhet och lika villkor, normkritik, interkulturell kompetens och internationalisering samt hållbar utveckling, ska prägla verksamheten. Det pedagogiska utvecklingsarbetet ska baseras på högskolepedagogisk och ämnesdidaktisk kunskap och ske i dialog mellan studenter och lärare med stöd av pedagogiska ledare och kursadministratörer. Studenterna ska involveras och aktivt medverka i detta arbete både genom studentrepresentation och genom andra samarbetsformer. Studenterna har ett ansvar att förmedla synpunkter genom representation i programråd, institutionsstyrelser eller liknande. Studenten kan med sitt aktiva deltagande ge stöd till lärare som vill samarbeta med studenter. Excellenta utbildningsmiljöer förutsätter ett välfungerande kollegialt ledarskap. Pedagogiska ledare har nyckelroller i det strategiska arbetet när nya utbildningar skapas, pedagogiska innovationer prövas och goda förutsättningar för både lärares och studenters lärande och engagemang utvecklas. Universitetet ska därför göra det attraktivt för lärare att åta sig rollen som pedagogisk ledare och möjliggöra utveckling i rollen.
2.1 Kontinuerlig uppföljning och återkoppling
2.1.1.
Universitetets ansvar
All undervisning inom kurser och program ska regelbundet följas upp och analyseras avseende måluppfyllelse och behov av kursutveckling.
- Ansvarig för genomförande: Lärare, studierektor/ pedagogisk ledare, kurs- och/eller programansvarig
Studenternas aktiva medverkan
Studenten ska reflektera över det egna lärandet i relation till de förväntade studieresultaten, ta vara på möjligheter att utveckla färdigheter att ge konstruktiv återkoppling samt vara beredd att bidra med återkoppling på undervisning till lärare eller annan ansvarig.
- Ansvarig för genomförande: Studenten
2.1.2.
Universitetets ansvar
Uppföljning ska ske med hjälp av kurs- och utbildningsvärderingar enligt universitetets riktlinjer.
I samband med utbildningsutvärderingar kan pedagogiska programmet användas som grund för att utforma frågor och därigenom följa upp och främja den pedagogiska utvecklingen och utbildningarnas kvalitet.
- Ansvarig för genomförande: Lärare, studierektor/pedago gisk ledare, kurs- och/eller programansvarig, kursadmini stratörer, chefen för Avdelningen för kvalitetsutveckling
Studenternas aktiva medverkan
Studenten förväntas bidra med sina synpunkter genom att besvara kursvärderingar och därmed bidra till utvecklingen av undervisningen.
I sin återkoppling lyfta fram sådant som fungerar bra i undervisningen samt ge konstruktiva och konkreta utvecklingsförslag för att komma tillrätta med det som fungerar mindre bra.
Synliggöra vikten av att besvara kursvärderingar för sina
medstudenter.
- Ansvarig för genomförande: Studenten
- Ansvarig för att skapa förutsättningar: Studentkårerna
2.1.3.
Universitetets ansvar
Kursvärderingsresultaten ska sammanfattas i en kursrapport som även innehåller kursansvarigs/-lärares synpunkter på kursen samt förslag till eventuella åtgärder. Rapporten ska göras tillgänglig för studenterna och presenteras i samband med nästa kursintroduktion.
Lärare och övriga utbildningsansvariga ska bidra till en öppen dialog kring utveckling och förnyelse av utbildning med studenter.
Formativa utvärderingar bör användas vid lämpliga moment som ett komplement till summativa kursvärderingar.
- Ansvarig för genomförande: Lärare, kurs- och/eller programansvarig, kursadministratörer
Studenternas aktiva medverkan
Studenten förväntas tillvarata möjligheten att diskutera utfall av kursvärderingen med lärare och medstudenter samt ta del av aktuell kursrapport.
Studentkårerna och studentrepresentanter bör uppmuntra studenter att fylla i kursvärderingar och därigenom framföra konstruktiv kritik och förslag som kan förbättra utbildningen.
- Ansvarig för genomförande: Studenten, studentkårer
och studentrepresentanter
2.1.4.
Universitetets ansvar
För varje utbildning ska förväntade studieresultat och innehåll systematiskt och regelbundet omprövas.
- Ansvarig för genomförande: Studierektor/pedagogisk ledare, kurs- och/eller programansvarig
Studenternas aktiva medverkan
Studenten kan medverka i planering av utbildningar som representant, via studentkårerna, i arbetsgrupper, programråd/motsvarande, institutionsstyrelser eller på andra sätt och därmed påverka utbildningen.
- Ansvarig för genomförande: Studenten.
- Ansvarig för att skapa förutsättningar: Studentkårerna
2.1.5.
Universitetets ansvar
Undervisnings- och examinationsformer ska kontinuerligt omprövas och utvecklas på basis av ämnesdidaktisk och högskolepedagogisk forskning och kunskap. Utveckling av undervisnings- och examinationsformer ska uppmuntras och stödjas och examinationsformer ska varieras för att undvika att vissa studenter kontinuerligt gynnas eller missgynnas.
- Ansvarig för genomförande: Studierektor/pedagogisk ledare, kurs- och/eller programansvarig
Studenternas aktiva medverkan
Studenten förväntas bidra till utvecklingen av undervisningens examinationsformer genom återkoppling.
- Ansvarig för genomförande: Studenten.
2.2 Kollegialt samarbete och idéutbyte
Universitetets ansvar
2.2.1. Lärare ska uppmuntras och stödjas i att söka, samt ge, kollegialt pedagogiskt stöd och att samarbeta inom institutionen och/eller programmet. Likaså ska samarbete över institutions- och fakultetsgränserna och med biblioteket stödjas för att dra fördel av universitetets bredd.
- Ansvarig för genomförande: Studierektor/pedagogisk ledare, kurs- och/eller programansvarig
- Ansvarig för att skapa förutsättningar: Respektive fakul tetsnämnd/områdesnämnd, prefekt, överbibliotekarien
Studenternas aktiva medverkan
Studenten förväntas stödja sina medstudenter, synliggöra skyldigheter och rättigheter samt diskutera det egna lärandet i relation till förväntade studieresultat och läraktiviteter.
Sträva efter att skapa mötesplatser för att möjliggöra informationsutbyten mellan studenter
Vara beredd att som erfaren student ställa upp och agera som mentor eller på annat sätt stödja nya eller mindre erfarna studenter.
- Ansvarig för genomförande: Studenten, studentkårer,
studentrepresentanter, studentföreningar
2.2.2.
Univeristetets ansvar
Pedagogiska träffar ska arrangeras regelbundet inom institution/program respektive fakultet för att ge lärarna möjlighet att diskutera undervisningens kvalitet, utveckling och förnyelse.
Studentrepresentanter bör bjudas in för att delta i utveckling av undervisningen.
- Ansvarig för genomförande: Studierektor/pedagogisk ledare
- Ansvarig för att skapa förutsättningar: Prefekt, respektive fakultetsnämnd/områdesnämnd
Studenternas aktiva medverkan
Studenten kan delta i existerande fora, t.ex. kurs- eller studieråd och lärardagar för att tillsammans med lärare och/eller andra studenter diskutera undervisningens kvalitet, utveckling och förnyelse.
Förväntas anta inbjudan till samarbete och som studentrepresentant bidra till utvecklingsarbetet.
- Ansvarig för genomförande: Studenten
- Ansvarig för att skapa förutsättningar: Studentkårerna,
studentrepresentanter
2.2.3.
Universitetets ansvar
Lärare ska tillvarata de möjligheter som erbjuds för att ta vara på kollegors erfarenheter av pedagogiskt arbete, som stöd för det egna utvecklingsarbetet.
Excellenta lärare bör uppmuntras och ges reella möjligheter att bidra till strategisk undervisnings- och utbildningsutveckling.
- Ansvarig för genomförande: Studierektor/pedagogisk ledare
- Ansvarig för att skapa förutsättningar: Respektive fakultetsnämnd/områdesnämnd, chefen för Avdelningen för kvalitetsutveckling
Studentens aktiva medverkan
Studenten förväntas ta vara på egna positiva erfarenheter från tidigare utbildningsmoment och dela dessa med lärare och medstudenter.
Ansvarig för genomförande: Studenten
2.3 Pedagogiskt ledarskap
2.3.1.
Universitetets ansvar
Ett tydligt pedagogiskt ledarskap, dvs. en eller flera pedagogiskt ledningsansvariga personer, ska finnas på varje institution, liksom på varje utbildningsprogram. Ansvarig för genomförand: Prefekt, programansvarig
Ansvarig för att skapa förutsättningar: Respektive fakultetsnämnd/områdesnämnd
Studenternas aktiva medverkan
Studenten förväntas ta reda på/känna till pedagogiska ledare inom det egna ämnesområdet och vara beredd att medverka i dialog om utbildningens kvalitet med återkoppling grundad i egna erfarenheter.
- Ansvarig för genomförande: Studenten
- Ansvarig för att skapa förutsättningar: Studentkårerna,
studentrepresentanter
2.3.2.
Universitetets ansvar
Pedagogiskt ledningsansvariga ska utvärdera och följa upp den pedagogiska verksamheten på institutionen eller på programmet som helhet, samt initiera, stimulera och genomföra utbildningsförnyelse och pedagogiskt utvecklingsarbete.
- Ansvarig för genomförande: Prefekt, programansvarig
- Ansvarig för att skapa förutsättningar: Respektive fakultetsnämnd/områdesnämnd
2.3.3.
Universitetets ansvar
Den som utses till pedagogiskt ledningsansvarig ska ha, eller så snart som möjligt genomgå, lämplig grundläggande högskolepedagogisk utbildning där utbildning i pedagogiskt ledarskap bör ingå.
Pedagogiska ledare ska grunda sitt utvecklingsarbete på forskning och beprövad erfarenhet inom högskolepedagogik, kollegialt samarbete med lärare samt dialog med studenter.
Fakultet, institutioner samt övriga relevanta ledningsrepresentanter inom universitet ska stödja pedagogiska ledare i att utveckla den egna rollen, samt i att initiera, stimulera och genomföra pedagogiskt utvecklingsarbete.
- Ansvarig för genomförande: Prefekt, programansvarig
- Ansvarig för att skapa förutsättningar: Respektive fakultetsnämnd/områdesnämnd, chefen för Avdelningen för kvalitetsutveckling
2.3.4. Pedagogiska ledare förväntas skapa förutsättningar för lärare att utveckla sina pedagogiska färdigheter samt att uppmuntra erfarna lärare att ansöka om att bli antagna som excellent lärare.
- Ansvar för genomförande: Studierektor/pedagogisk ledare
- Ansvarig för att skapa förutsättningar: Prefekt
2.3.5. Pedagogiska ledare ska sträva efter att ta vara på excellenta lärares erfarenhet och kunskap samt skapa förutsättningar för att dessa används för att utveckla utbildningens pedagogiska och didaktiska kvalitet liksom för övriga lärares kompetensutveckling.
- Ansvar för genomförande: Studierektor/pedagogisk ledare
- Ansvarig för att skapa förutsättningar: Prefekt
Studenters aktiva medverkan (relaterat till 2.3.2-2.3.5)
Studenten förväntas vara beredd att representera medstudenter, förmedla information och ge återkoppling för att stödja pedagogiska ledare i att initiera, stimulera och genomföra utbildningsförnyelse och pedagogiskt utvecklingsarbete vid lämpliga tillfällen.
- Ansvarig för genomförande: Studenten
- Ansvarig för att skapa förutsättningar: Studentkårerna,
studentrepresentanter
3. Högskolepedagogisk och ämnesdidaktisk kompetensutveckling
Utöver goda ämneskunskaper är det viktigt att all undervisande personal introduceras till undervisningsuppgiften och får en grundläggande högskolepedagogisk utbildning som
svarar mot Sveriges universitets- och högskoleförbunds (SUHF) rekommendationer. Vidare ska undervisande personal kontinuerligt erbjudas högskolepedagogisk och ämnesdidaktisk kompetensutveckling baserad på aktuell högskolepedagogisk forskning.
3.1 Introduktion av nya lärare
3.1.1.
Universitetets ansvar
Nya lärare inklusive doktorander och postdoktorala forskare med undervisande uppgifter ska erbjudas en introduktion till undervisningsuppgifterna utifrån en individuell plan. I denna introduktion kan excellenta lärare, erfarna lärare eller lärare med mentorsutbildning fungera som mentorer.
- Ansvarig för genomförande: Prefekt och/eller studierektor/ pedagogisk ledare
- Ansvarig för att skapa förutsättningar: Respektive fakultetsnämnd/områdesnämnd
Lärarens aktiva medverkan
Excellenta lärare, erfarna lärare och lärare med mentorsutbildning förväntas engagera sig i introduktionen av nya lärare, samt stödja sina kollegor i det pedagogiska arbetet.
- Ansvarig för genomförande: Läraren
3.1.2.
Universitetets ansvar
Excellenta lärare och andra erfarna lärare ska erbjudas mentorsutbildning och beredas möjlighet att medverka i mentorsnätverket.
- Ansvarig för genomförande: Prefekt
- Ansvarig för att skapa förutsättningar: Respektive fakultetsnämnd/områdesnämnd, chefen för Avdelningen för kvalitetsutveckling
Lärarens aktiva medverkan
Excellenta lärare och andra erfarna lärare bör tillvarata möjligheten att utbilda sig till mentorer och medverka i mentorsnätverket.
- Ansvarig för genomförande: Läraren
3.2 Grundläggande pedagogisk utbildning
3.2.1.
Universitetets ansvar
Professorer, lektorer och adjunkter ska ha tio veckors högskolepedagogisk utbildning baserad på SUHF:s rekommendationer om mål för behörighetsgivande högskolepedagogisk utbildning eller motsvarande förvärvade och dokumenterade kunskaper. Om handledningsuppgifter ingår i tjänsten ska relevant handledarutbildning ingå.
En nyanställd med behov av kompletterande pedagogisk utbildning ska ges möjlighet att i anställningen genomgå denna inom två år efter anställning. En plan för detta ska utformas vid anställningen.
- Ansvarig för genomförande: Prefekt, studierektor/
pedagogisk ledare - Ansvarig för att skapa förutsättningar: Respektive fakultetsnämnd/områdesnämnd, chefen för HR-avdelningen,
chefen för Avdelningen för kvalitetsutveckling, prefekt
Lärarens aktiva medverkan
Läraren bör tillsammans med studierektor eller motsvarande utforma en plan för hur den grundläggande pedagogiska utbildningen ska erhållas.
Lärare som deltar i högskolepedagogisk utbildning ska bidra med konstruktiva förslag på hur denna kan vidareutvecklas. Lärarna förväntas också bidra konstruktivt till högskoleutbildningarnas kollegiala lärande genom att delta aktivt i övningar, diskussioner och erfarenhetsutbyten.
- Ansvarig för genomförande: Läraren
3.2.2.
Universitetets ansvar
Doktorander samt postdoktorala forskare med undervisande uppgifter ska ha fem veckors grundläggande högskolepedagogisk utbildning baserad på SUHF:s rekommendationer om mål för behörighetsgivande högskolepedagogisk utbildning eller motsvarande förvärvade och dokumenterade kunskaper.
- Ansvarig för genomförande: Prefekt, studierektor
för forskarutbildning, handledare - Ansvarig för att skapa förutsättningar: Respektive
fakultetsnämnd/områdesnämnd, chefen för Avdelningen
för kvalitetsutveckling, prefekt
Lärarens aktiva medverkan
Handledare och doktorander ska gemensamt planera in
genomförandet av den grundläggande högskolepedagogiska utbildningen inom ramen för forskarutbildningen
Ansvarig för genomförande: Doktoranden, handledare,
studierektor
3.3 Kontinuerlig kompetensutveckling
3.3.1.
Universitetets ansvar
Lärare ska ha rätt till återkommande högskolepedagogisk och ämnesdidaktisk kompetensutveckling. En individuell utvecklingsplan ska upprättas i samråd med studierektor/pedagogiskt ledningsansvarig.
- Ansvarig för genomförande: Prefekt, studierektor/ pedagogisk ledare
- Ansvarig för att skapa förutsättningar: Respektive fakultetsnämnd/områdesnämnd
Lärarens aktiva medverkan
Läraren ska medverka till att en individuell utvecklingsplan för högskolepedagogisk och ämnesdidaktisk kompetensutveckling upprättas.
- Ansvarig för genomförande: Läraren
3.3.2.
Universitetets ansvar
Universitetsgemensam högskolepedagogisk utbildning i olika former ska ges för att möjliggöra den undervisande personalens kompetensutveckling.
- Ansvarig för genomförande: Chefen för Avdelningen för kvalitetsutveckling
- Ansvarig för att skapa förutsättningar: Universitetsdirektören
Lärarens aktiva medverkan
Lärare ska utifrån den individuella utvecklingsplanen delta i den högskolepedagogiska och ämnesdidaktiska kompetensutveckling som universitet erbjuder.
- Ansvarig för genomförande: Läraren
3.3.3.
Universitetets ansvar
Universitetet ska erbjuda områdesgemensamt stöd till att bygga upp och genomföra ämnesdidaktiska utbildningar med högskoleinriktning på fakultetsnivå, där excellenta lärare med fördel kan medverka.
- Ansvarig för genomförande: Utbildningsledare, respektive fakultetsnämnd/områdesnämnd
- Ansvarig för att skapa förutsättningar: Respektive fakultetsnämnd/områdesnämnd
Lärarens aktiva medverkan
Excellenta lärare samt lärare med ämnesdidaktisk kompetens bör engagera sig i planering och genomförande av
ämnesdidaktisk fortbildning för sina kollegor.
- Ansvarig för genomförande: Läraren
3.3.4.
Universitetets ansvar
Lärare vid de olika fakulteterna ska erbjudas ämnesdidaktisk påbyggnadsutbildning med högskoleinriktning.
- Ansvarig för genomförande: Respektive fakultetsnämnd/ områdesnämnd
- Ansvarig för att skapa förutsättningar: Respektive fakultetsnämnd/områdesnämnd
Lärarens aktiva medverkan
Lärare förväntas delta i de ämnesdidaktiska utbildningarna som anordnas inom ämnesområdet för att utveckla den egna kompetensen samt för att bidra till utbildningen med egna kunskaper och erfarenheter.
- Ansvarig för genomförande: Läraren
3.3.5.
Universitetets ansvar
Lärare bör uppmuntras och beredas möjlighet att följa med i den högskoleinriktade pedagogiska och ämnesdidaktiska utvecklingen, nationellt och internationellt, samt ges möjlighet att diskutera och sprida den i lärarkollegiet.
- Ansvarig för genomförande: Prefekten, studierektor/
pedagogisk ledare - Ansvarig för att skapa förutsättningar: Respektive
fakultetsnämnd/områdesnämnd, chefen för Avdelningen
för kvalitetsutveckling
Lärarens aktiva medverkan
Lärare förväntas följa den högskolepedagogiska och ämnesdidaktiska utvecklingen samt dela med sig av idéer och
erfarenheter inom lärarkollegiet.
- Ansvarig för genomförande: Läraren
3.3.6.
Universitetets ansvar
Kompetensutveckling för lärare bör integrera studenternas perspektiv samt stödja och uppmuntra studentcentrerat lärande och aktiv studentmedverkan.
- Ansvarig för genomförande: Prefekten och/eller studierektor/pedagogisk ledare, chefen för Avdelningen för
kvalitetsutveckling - Ansvarig för att skapa förutsättningar:
Respektive fakultetsnämnd/områdesnämnd
Lärarens aktiva medverkan
Lärare ska när det är relevant under planering och genomförande av undervisning involvera studenterna och uppmuntra aktiv studentmedverkan
- Ansvarig för genomförande: Läraren
4. Undervisningsuppgiftens meritvärde
Högskolepedagogiska kunskaper, engagemang och pedagogisk skicklighet samt förmåga att utveckla en god undervisnings- och lärmiljö ska ha ett uttalat meritvärde för befattningar där pedagogisk verksamhet ingår. Universitetet ska på olika sätt stödja undervisande personal som satsar på utveckling av sin egen och andras lärarkompetens,
undervisning och goda lärandemiljöer, inklusive e-lärande. Universitetet ska tillvarata excellenta och andra pedagogiskt skickliga lärares kompetens genom exempelvis uppdrag som pedagogiskt ansvariga, pedagogiskt sakkunniga och som pedagogiska mentorer. Universitetet ska engagera excellenta lärare vid pedagogisk planering och i ämnesdidaktiska påbyggnadsutbildningar.
4.1 Bedömning av pedagogiska meriter
4.1.1.
Universitetets ansvar
Vid sökande till anställning med pedagogiska uppgifter eller pedagogiskt ansvar ska den sökandes pedagogiska meriter redovisas, bedömas och tillmätas vikt utifrån den anställning det gäller. Minst en sakkunnig
ska alltid särskilt bedöma den pedagogiska skickligheten, i enlighet med anställningsordningen. Den sakkunniga bör vara excellent lärare, ämnesdidaktiker eller pedagogiskt skicklig lärare inom ämnesområdet och ska besitta kunskaper om bedömning av pedagogisk skicklighet.
Excellenta lärare, ämnesdidaktiker och pedagogiskt sakkunniga lärare bör ges förutsättningar och uppmuntras att ta pedagogisk sakkunniguppdrag
- Ansvariga för genomförande: Respektive fakultetsnämnd/
områdesnämnd, studierektor/pedagogisk ledare, prefekt - Ansvarig för att skapa förutsättningar: Respektive
fakultetsnämnd/områdesnämnd
Lärarens aktiva medverkan
Excellenta lärare, ämnesdidaktiker och andra pedagogiskt skickliga lärare bör vara beredda att genomgå utbildning för pedagogiskt sakkunniga och ta pedagogiska sakkunniguppdrag.
• Ansvariga för genomförande: Läraren
4.1.2.
Universitetet ska bidra med möjlighet till utbildning av pedagogiskt sakkunniga samt ge stöd för att finna lämpliga pedagogiskt sakkunniga inför anställning.
- Ansvariga för genomförande: Respektive fakultetsnämnd/ områdesnämnd, Chefen för Avdelningen för kvalitetsut veckling
- Ansvarig för att skapa förutsättningar: Respektive fakultetsnämnd/områdesnämnd, Universitetsdirektören
4.2 Pedagogisk meritportfölj
4.2.1.
Universitetets ansvar
Lärare ska informeras om vikten av att dokumentera sina pedagogiska erfarenheter och meriter och om former för att göra detta. Alla lärare ska erbjudas utbildning i att dokumentera pedagogiska erfarenheter och meriter inom ramen för en pedagogisk meritportfölj.
- Ansvarig för genomförande: Prefekt
- Ansvarig för att skapa förutsättningar: Respektive fakultetsnämnd/områdesnämnd, chefen för Avdelningen för kvalitetsutveckling
Lärarens aktiva medverkan
Lärare bör systematiskt och fortlöpande dokumentera sina pedagogiska erfarenheter och meriter i en pedagogisk meritportfölj.
- Ansvarig för genomförande: Läraren
4.3 Pedagogisk excellens
4.3.1.
Universitetets ansvar
Universitetet ska erbjuda stöd till undervisande personal som avser att ansöka om antagning till excellent lärare.
- Ansvarig för genomförande: Respektive fakultetsnämnd/ områdesnämnd
- Ansvarig för att skapa förutsättningar: Chefen för Avdelningen för kvalitetsutveckling, chefen för HR avdelningen
Lärarens aktiva medverkan
Excellenta lärare och pedagogiskt sakkunniga bör engagera sig i stödet till undervisande personal som avser att ansöka om antagning till excellenta lärare.
- Ansvarig för genomförande: Läraren
4.3.2.
Universitetets ansvar
Universitetet ska uppmuntra och ge excellenta lärare möjlighet att sprida goda pedagogiska praktiker inom universitetet men även nationellt och internationellt.
Universitet ska initiera och stödja nätverk för excellenta lärare för att dessa ska ha möjlighet att sprida erfarenheter, kunskap och stödja varandra samt initiera möjligheter att delta i forskning inom universitetspedagogik, gärna över ämnes- och vetenskapsområdenas gränser.
- Ansvarig för genomförande: Prefekt
- Ansvarig för att skapa förutsättningar: Respektive
fakultetsnämnd/områdesnämnd, Avdelningen för kvalitetsutveckling, Universitetsdirektören
Lärarens aktiva medverkan
Excellenta lärare bör så långt möjligt tillvarata möjligheterna att sprida goda pedagogiska praktiker inom universitet men även nationellt och internationellt.
- Ansvarig för genomförande: Läraren