Riktlinjer för antagning av excellent lärare – vetenskapsområdet för medicin och farmaci
Områdesnämnden för medicin och farmaci anger nedan kompletterande riktlinjer i enlighet med rektors beslut om riktlinjer för antagning av excellent lärare (beslut 2011-12-06 samt ändring i riktlinjer för antagning av excellent lärare beslut 2012-05-15, diarienummer UFV 2010/1842). Dessa kompletterande riktlinjer är en revision av och ersätter de som tidigare fastställts av vetenskaps- området (beslut 2012-10-25, revidering 2014-06-13, 2017-08-30 och 2019-12-18).
Rutiner vid ansökan om antagning till excellent lärare
Definition av excellent lärare
Benämningen excellent lärare används för lärare som uppnått en högre nivå av pedagogisk skicklighet. Denna nivå skiljer sig tydligt från grundnivån, på liknande sätt som docent skiljer sig från doktorsexamen. Den engelska benämningen är Distinguished University Teacher.
Bedömargrupp för antagning av excellent lärare
I bedömargruppen för antagning av excellenta lärare ingår följande ledamöter: En ordförande, tre lärare, en pedagogisk utvecklare och två studenter.
Av de tre lärarna ska en företräda den farmaceutiska fakulteten, en den kliniska verksamheten vid medicinska fakulteten och en den prekliniska verksamheten vid medicinska fakulteten. Av de två studenterna ska en företräda den farmaceutiska fakulteten och en den medicinska fakulteten.
Samtliga ledamöter utom studenterna ska vara excellenta lärare eller ha annan väldokumenterad pedagogisk skicklighet samt ha utövat pedagogiskt ledarskap, exempelvis som kursledare, studierektor, programkoordinator eller ordförande i program- eller grundutbildningskommitté.
Ordförande, lärare och pedagogiskt utvecklare utses av områdesnämnden för en period av tre år. Studenterna utses av respektive berörd studentkår för en period av ett år.
Process vid antagning av excellent lärare
Ansökningar om antagning som excellent lärare hanteras vid minst ett tillfälle per år. Ansökningarna behandlas av bedömargruppen för antagning av excellent lärare. Endast fullständiga ansökningar beaktas.
För varje sökande utser bedömargruppen två sakkunniga, varav minst en extern, med tidigare erfarenhet av bedömning av pedagogisk skicklighet. Minst en av de sakkunniga ska ha sin vetenskapliga kompetens inom det medicinska eller farmaceutiska området. Bedömargruppen kan inhämta förslag på sakkunniga från kommittén vid farmaceutiska fakulteten för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (GRUFF) och kommittén vid medicinska fakulteten för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (GRUNK).
Sakkunniga ska lämna ett utlåtande som bedömer om den sökande uppfyller kriterierna för excellent lärare eller inte. De ska därmed inte lämna en rekommendation om huruvida den sökande ska antas.
Bedömargruppen lämnar rekommendation till beslut om antagning av excellent lärare till områdes- nämnden som fattar beslut om en sökande ska antas som excellent lärare.
Ekonomiska incitament
När en universitetsanställd lärare antagits som excellent lärare höjs månadslönen med belopp motsvarande höjning för docentantagning. När lärare med anställning hos annan huvudman antas som excellent lärare rekommenderar vetenskapsområdet att ersättning utgår i likvärdig omfattning som för universitetsanställd lärare.
Behörig sökande till antagning som excellent lärare
Tillsvidareanställd forskande lärare (universitetsadjunkt, universitetslektor eller professor) vid Uppsala universitet kan antas som excellent lärare. Vetenskapsområdet för medicin och farmaci kan också anta en person som är anställd av Region Uppsala eller annan huvudman men som i hög grad är aktiv inom undervisning och forskning vid vetenskapsområdet. En förutsättning för att pedagogisk skicklighet ska anses föreligga är genomgången, för verksamheten relevant, högskolepedagogisk utbildning, omfattande minst tio veckor.
Ansökan om antagning som excellent lärare
Vid ansökan om antagning som excellent lärare ska den sökande lämna in följande:
- En redogörelse (på maximalt 25 000 tecken inklusive blanksteg) över hur den sökande uppfyller kriterierna för antagning till excellent lärare.
- En fullständig merit- och tjänsteförteckning sammanställd i enlighet med Meritportföljer: Anvisningar för sammanställning av meriter och riktlinjer för meritvärdering vid rekrytering av lärare. Vetenskapsområdet för medicin och farmaci (MEDFARM 2018/277).
- En pedagogisk meritportfölj sammanställd i enlighet med samma riktlinjer.
- Intyg från pedagogisk ledare, exempelvis studierektor, programsamordnare, ordförande i programkommitté eller motsvarande, som styrker den sökandes pedagogiska gärning.
- Intyg från prefekt och/eller verksamhetschef, med uttryckt stöd för ansökan.
- Relevanta bilagor av betydelse för ansökan.
Ansökan lämnas in elektroniskt. Original av publikationer eller andra dokument som hänvisas till i ansökan, men som ej bifogats ansökan ska kunna uppvisas vid förfrågan.
Kriterier vid bedömning av ansökningar för antagning som excellent lärare
För att avgöra om den sökande når upp till en högre nivå av pedagogisk skicklighet som skiljer sig tydligt från grundnivå ska sakkunniga, bedömargrupp och områdesnämnd samlat utifrån underlaget bedöma om den sökande uppfyller kriterierna under nedanstående rubriker.
- Undervisningsskicklighet
- Pedagogiskt utvecklingsarbete
- Vetenskapligt förhållningssätt
- Pedagogiskt ledarskap
- Kvalitetsarbete
- Omvärldsperspektiv
Undervisningsskicklighet
Förmåga att:
- ge engagerande och uppskattad undervisning av hög kvalitet på olika nivåer i undervisningssystemet och inom ett brett kunskapsfält
- ta hänsyn till och tillvarata studenters olikheter och skiftande erfarenheter samt beakta genus- och mångfaldsperspektiv
- genom motiverade val av undervisnings- och examinationsformer stödja att studenterna når målen för utbildningen
- arbeta med progression i utbildningen samt konstruktiv länkning mellan mål, undervisning och examination.
Pedagogiskt utvecklingsarbete
Förmåga att:
- förnya eller utveckla undervisningsmaterial och -metoder samt välja adekvat kurslitteratur
- undersöka, utvärdera och reflektera över den egna undervisningen och dess effekter samt tillämpa resultaten av detta i den egna praktiken
- sprida och tillägna sig goda exempel och resultat från utveckling av undervisning och examination i såväl interna som externa sammanhang.
Vetenskapligt förhållningssätt
Förmåga att:
- upprätthålla en aktuell och omfattande ämneskompetens baserat på egna och/eller andras forskningsrön
- kontinuerligt omsätta aktuella ämneskunskaper i undervisningen genom medvetna strategier för att forskningsanknyta undervisningen
- förhålla sig till och tillämpa aktuell pedagogisk och ämnesdidaktisk forskning i utvecklingen av den egna undervisningspraktiken, särskilt i relation till studenternas lärande.
Pedagogiskt ledarskap
Förmåga att:
- utöva pedagogiskt ledarskap i roller som påverkar kurser och utbildningar utöver den egna undervisningen, till exempel som programansvarig eller studierektor
- delta i och bidra till expert- eller förtroendeuppdrag inom utbildningsfrågor i nationella och/eller internationella sammanhang
- utveckla pedagogiskt ledarskap genom egen reflektion, dialog med kollegor samt med relevanta kurser och litteratur om akademiskt ledarskap.
Kvalitetsarbete
Förmåga att:
- leda ett systematiskt och kontinuerligt arbete med kvalitetsutveckling och kvalitetssäkring inom utbildningen
- reflektera över och anknyta till ett avnämarperspektiv i kvalitets- och utvecklingsarbetet
- implementera slutsatserna från kvalitetsarbetet till berörda verksamheter.
Omvärldsperspektiv
Förmåga att:
- koppla undervisningen till aktuell forskning, aktuella samhällsfrågor och studenternas framtida yrkesroll
- utveckla och kontinuerligt ompröva innehåll samt kurs- och utbildningsmål i relation till förändringar i samhälle och arbetsmarknad.
Checklista för bedömning av kriterier för antagning av excellent lärare vid vetenskapsområdet för medicin och farmaci
Sakkunnig ska utifrån underlaget markera på respektive rad om den sökande uppfyller kriteriet eller inte. Eventuella kommentarer kan lämnas i rutan längst ned i varje kategori kriterier samt sist i dokumentet.
1 Undervisningsskicklighet |
|
|
---|---|---|
Förmåga att | Uppfyller enligt underlag | Uppfyller inte enligt underlag |
1.1 ge engagerande och uppskattad undervisning av hög kvalitet på olika nivåer i undervisningssystemet och inom ett brett kunskapsfält |
|
|
1.2 ta hänsyn till och tillvarata studenters olikheter och skiftande erfarenheter samt beakta genus- och mångfaldsperspektiv |
|
|
1.3 genom motiverade val av undervisnings- och examinationsformer stödja att studenterna når målen för utbildningen |
|
|
1.4 arbeta med progression i utbildningen samt konstruktiv länkning mellan mål, undervisning och examination. |
|
|
Kommentarer till kategorin Undervisningsskicklighet |
|
|
2 Pedagogiskt utvecklingsarbete |
| |
---|---|---|
Förmåga att | Uppfyller enligt underlag | Uppfyller inte enligt underlag |
2.1 förnya eller utveckla undervisningsmaterial och -metoder samt välja adekvat kurslitteratur |
|
|
2.2 undersöka, utvärdera och reflektera över den egna undervisningen och dess effekter samt tillämpa resultaten av detta i den egna praktiken |
|
|
2.3 sprida och tillägna sig goda exempel och resultat från utveckling av undervisning och examination i såväl interna som externa sammanhang |
|
|
Kommentarer till kategorin Pedagogiskt utvecklingsarbete |
|
|
3 Vetenskapligt förhållningssätt |
| |
---|---|---|
Förmåga att | Uppfyller enligt underlag | Uppfyller inte enligt underlag |
3.1 upprätthålla en aktuell och omfattande ämneskompetens baserat på egna och/eller andras forskningsrön |
|
|
3.2 kontinuerligt omsätta aktuella ämneskunskaper i undervisningen genom medvetna strategier för att forskningsanknyta undervisningen |
|
|
3.3 förhålla sig till och tillämpa aktuell pedagogisk och ämnesdidaktisk forskning i utvecklingen av den egna undervisningspraktiken, särskilt i relation till studenternas lärande |
|
|
Kommentarer till kategorin Vetenskapligt förhållningssätt |
|
|
4 Pedagogiskt ledarskap |
| |
---|---|---|
Förmåga att | Uppfyller enligt underlag | Uppfyller inte enligt underlag |
4.1 utöva pedagogiskt ledarskap i roller som påverkar kurser och utbildningar utöver den egna undervisningen, till exempel som programansvarig eller studierektor |
|
|
4.2 delta i och bidra till expert- eller förtroendeuppdrag inom utbildningsfrågor i nationella och/eller internationella sammanhang |
|
|
4.3 utveckla pedagogiskt ledarskap genom egen reflektion, dialog med kollegor samt med relevanta kurser och litteratur om akademiskt ledarskap |
|
|
Kommentarer till kategorin Pedagogiskt ledarskap |
|
|
5 Kvalitetsarbete |
| |
---|---|---|
Förmåga att | Uppfyller enligt underlag | Uppfyller inte enligt underlag |
5.1 leda ett systematiskt och kontinuerligt arbete med kvalitetsutveckling och kvalitetssäkring |
|
|
5.2 reflektera över och anknyta till ett avnämarperspektiv i kvalitets- och utvecklingsarbetet |
|
|
5.3 implementera slutsatserna från kvalitetsarbetet |
|
|
Kommentarer till kategorin Kvalitetsarbete |
|
|
6 Omvärldsperspektiv |
| |
---|---|---|
Förmåga att | Uppfyller enligt underlag | Uppfyller inte enligt underlag |
6.1 koppla undervisningen till aktuell forskning, aktuella samhällsfrågor och studenternas framtida yrkesroll |
|
|
6.2 utveckla och kontinuerligt ompröva kurs- och utbildningsmål i relation till förändringar i samhälle och arbetsmarknad |
|
|
Kommentarer till kategorin Omvärldsperspektiv |
|
|
7 Generella kommentarer |
| |
Utrymme att lämna ett utlåtande om aspekter framkommit utöver de kriterier som efterfrågats och som har relevans för bedömningen av den sökande. Sakkunniga ska dock inte lämna en rekommendation om huruvida den sökande ska antas. |
|
|