Riktlinjer för arbetslivsanknytning - Samhällsvetenskapliga fakulteten

Riktlinjer för arbetslivsanknytning av Samhällsvetenskapliga fakultetens utbildningar

Mål

Studenter vid Samhällsvetenskapliga fakultetens utbildningar skall förberedas för arbetslivet utanför högskolan på ett för respektive utbildning relevant sätt.

Ansvariga för och lärare inom Samhällsvetenskapliga fakultetens utbildningar bör kommunicera hur arbetslivsanknytningen gestaltas i respektive utbildning.

Lärare vid Samhällsvetenskapliga fakulteten bör utveckla kontakter med arbetslivet och lära känna arbetsmarknadens krav på respektive utbildning.

Exempel på hur arbetslivsanknytning kan åstadkommas

Samverkan med arbetslivet

  • Arbetsplatsförlagd utbildning
  • Fältstudier
  • Gästföreläsare
  • Lärarpraktik
  • Programspecifik information till arbetslivet
  • Seminarieserie med yrkeslivsanknytning som kan löpa under hela utbildningen - Studiebesök/Arbetsplatsbesök

Praktikfall

  • Att lösa verkliga problem från arbetslivet – PM och examensarbeten
  • Praktiska exempel från arbetslivet
  • Samarbete mellan institutioner
  • Skapa en casebank

Kontaktnät

  • Alumnverksamhet
  • Mentorsprogram

Kurser

  • Kurser i entreprenörskap
  • Kurser i projektledning
  • Praktikkurser
  • Word- och Excel-kurser

Arbetsmarknadskopplande verksamhet

  • Uppmuntra studentinitiativ t ex Arbetsmarknadsdagar
  • Utnyttja Studenter och Arbetsmarknad för t ex karriärrådgivning

Därutöver kan färdigheter utvecklas i utbildningen/kurserna genom

  • Arbeta med deadlines
  • Grupparbeten
  • PM- och uppsatsskrivande
  • Presentationsteknik
  • Problemhantering
  • Samla, bearbeta och värdera material
  • Skriva på svenska
  • Tala, läsa och skriva på engelska
  • Utveckla förmåga till kritiskt och analytiskt tänkande

Rekommenderade åtgärder

Ansvariga för att riktlinjerna görs kända och följs är prefekt, programansvarig, studierektor.

Samverkan med arbetslivet

Öka samverkan med arbetslivet inom fakultetens samtliga utbildningar genom fler gästföreläsningar, studiebesök, arbetsplatsbesök, arbetsplatsförlagd utbildning etc. Kontaktpersoner inom arbetslivet kan vara tidigare studenter/alumner.

Information till arbetslivet

Öka informationen utåt mot arbetslivet för att presentera innehållet i respektive utbildning, genom t ex examensarbeten, praktikperioder och lärarpraktik.

Lärarpraktik

Inventera möjligheterna att ge lärare möjlighet till praktik utanför akademien eller på annat sätt skaffa sig aktuell information om utbildningens relevans för arbetslivet.

Praktikfall

Inventera möjligheterna inom fakultetens samtliga utbildningar att hämta praktiska exempel från arbetslivet för problemlösande eller uppsatsskrivande.

Mentorskap

Inventera möjligheterna att erbjuda mentorer för sina studenter. En möjlig kontaktväg för att få mentorer är tidigare studenter/alumner.

Kurser i entreprenörskap och projektledning

Kurser i entreprenörskap och projektledning görs kända för studenter inom olika utbildningar

Praktik

Utreda möjligheterna att inom utbildningsprogram som idag saknar praktik i utbildningen införa kortare eller längre praktikkurs alternativt skapa andra kontakter med eller samverka med för utbildningen relevanta delar av arbetslivet för att ge studenterna praktisk erfarenhet från arbetslivet.

Arbetsmarknadskopplande verksamhet

Informera studenterna om verksamheten inom Studenter och Arbetsmarknad så att verksamheten blir känd. Utnyttja Studenter och Arbetsmarknad för informationsträffar om karriärvägar, skriva CV, söka jobb etc.

Arbetsmarknadsdagar

Stöd studentinitiativ såsom anordnande av arbetsmarknads-/kontaktdagar.

Färdigheter

Olika moment av färdighetsträning bör i den mån de inte redan finns införas på fakultetens samtliga utbildningar

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

Uppsala universitet på facebook
Uppsala universitet på Instagram
Uppsala universitet på Youtube
Uppsala universitet på Linkedin