Riktlinjer för befordran av biträdande universitetslektor till universitetslektor vid teknisk-naturvetenskapliga vetenskapsområdet
Dessa riktlinjer tillämpas vid befordran från biträdande universitetslektor till universitetslektor när sökande har anställts i ett rekryteringsärende där beslut om att inleda rekrytering av en biträdande universitetslektor fattats av teknisk-naturvetenskapliga fakultetsnämnden före 2018-12-01.
Fastställda av teknisk-naturvetenskapliga områdesnämnden/fakultetsnämnden 2014-12-03.
Reviderade 2017-10-26.
Befordran
Uppsala universitets anställningsordning
− 46 § Befordran kan enbart sökas av vid universitetet tillsvidareanställda och vid ansökningstillfället verksamma lärare samt av biträdande universitetslektorer.
− 48 § Ämnesområdet ska i normalfallet vara detsamma som för den tidigare anställningen, men ska kunna ändras om det finns särskilda skäl.
− 49 § Befordran av en universitetslektor till professor eller av en universitetsadjunkt till universitetslektor innebär en kompetensprövning och en titeländring. En universitetslektor eller universitetsadjunkt som befordrats har inte rätt till ändrade arbetsuppgifter eller anställningsvillkor.
− 50 § En universitetslektor ska befordras till professor och en universitetsadjunkt till universitetslektor om han eller hon skriftligen ansöker om det, är behörig för en sådan anställning och har bedömts lämplig utifrån de specifika kriterier som respektive områdes-/ fakultetsnämnd fastställt.
− 52 § Områdes-/fakultetsnämnd kan inför utlysning av anställning som universitetsadjunkt eller universitetslektor besluta att ge möjlighet till direktbefordran. Det innebär att en sökande i samband med anställningen kan söka och beviljas befordran till en högre anställning.
11.1 Befordran från biträdande universitetslektor till universitetslektor
Behörighet
Uppsala universitets anställningsordning
− 55 § En person som innehar en anställning som biträdande universitetslektor ska efter ansökan befordras till universitetslektor om han eller hon skriftligen ansöker om det, är behörig för en sådan anställning och har bedömts lämplig utifrån de specifika kriterier som respektive områdes-/fakultetsnämnd fastställt, samt utifrån följande kriterier:
- 55 a § Den sökande ska bedömas att som universitetslektor ha förutsättningar att kunna initiera och självständigt driva forskning av hög vetenskaplig kvalitet. De vetenskapliga meriterna ska vara dokumenterade så att såväl kvalitet som omfattning kan bedömas.
- 55 b § Den sökande ska ha visat pedagogisk skicklighet genom undervisning på grundnivå och avancerad nivå. De pedagogiska meriterna ska vara dokumenterade på ett sådant sätt att såväl kvalitet som omfattning kan bedömas.
- 55 c § En förutsättning för att pedagogisk skicklighet ska anses föreligga är genomgången, för verksamheten relevant, högskolepedagogisk utbildning, omfattande minst tio veckor, eller motsvarande kunskaper.
− 56 § Skriftlig ansökan om att prövas för befordran till universitetslektor ska ha inkommit till berörd områdes-/fakultetsnämnd senast sex månader före anställningen som biträdande universitetslektor upphör. En biträdande universitetslektor kan endast en gång prövas för befordran till universitetslektor. Beslut om att bevilja eller avslå ansökan om befordran ska fattas senast två månader innan anställningen som biträdande universitetslektor upphör.
Riktlinjer vid teknisk-naturvetenskapliga vetenskapsområdet
Befordran till universitetslektor ska grundas på en sammanvägd bedömning av den sökandes vetenskapliga och pedagogiska skicklighet samt administrativ-, lednings- och
samverkansskicklighet. Den sökande ska i samband med prövning av meriter intervjuas och hålla provföreläsning. Berörd prefekt ska inkomma med yttrande om den sökandes förmåga att utföra arbetsuppgifter som åligger en universitetslektor.
Vetenskaplig skicklighet
Den sökandes vetenskapliga meriter ska vara på god internationell nivå och visa på en självständig forskarprofil. Den sökande ska ha visat förmåga att på egen hand initiera, leda och driva vetenskapliga projekt. I bedömningen av vetenskaplig skicklighet ska t.ex. anslag eller motsvarande från forskningsfinansiärer, publikationer i för ämnet relevanta publiceringsformer, presentationer eller motsvarande vid vetenskapliga konferenser eller workshops, antagning som docent och andra för ämnet relevanta meriter tillmätas betydelse.
Pedagogisk skicklighet
Den sökande ska ha genomgått för verksamheten relevant högskolepedagogisk utbildning omfattande minst tio veckor, eller ha motsvarande kunskaper. I bedömningen av pedagogisk skicklighet ska dokumenterad förmåga att planera, utveckla, genomföra och värdera kurser på grundnivå och avancerad nivå och erfarenhet av handledning inom utbildning på forskarnivå tillmätas betydelse.
Vid bedömning av pedagogisk skicklighet ska bilaga 2: Bedömningskriterier för pedagogisk skicklighet användas.
Samverkansskicklighet
Samverkansskicklighet visas genom förmåga och skicklighet att planera, organisera och genomföra samverkan med det omgivande samhället. Populärvetenskapliga arbeten, offentlig debatt och föredrag är exempel på former för samverkan med det omgivande samhället. Andra exempel på samverkan är patentansökningar, kommersialisering och industrisamverkan. Även förmåga att omsätta kunskapsutbyte med det omgivande samhället i aktiviteter av betydelse för utbildningens utveckling och kvalitet ingår i samverkansskickligheten.
Administrativ skicklighet och ledningsskicklighet
Den sökande ska ha visat administrativ skicklighet och ledningsskicklighet genom medverkan i övergripande planering och ledning av vetenskaplig och pedagogisk verksamhet. I bedömningen av administrativ skicklighet och ledningsskicklighet ska roller inom forskningsprojekt, administrativa uppdrag och ledningsuppdrag på universitets-, fakultets- eller institutionsnivå och externa uppdrag tillmätas betydelse.
Sakkunniga vid befordran från biträdande universitetslektor till universitetslektor
Uppsala universitets anställningsordning
− 75 § Områdes-/fakultetsnämnd beslutar vilka sakkunniga som ska utses.
− 76 § Vid anställning av och befordran till professor (inbegripet adjungerad professor, gästprofessor) och universitetslektor (inbegripet adjungerad universitetslektor) samt biträdande universitetslektor ska, om det inte är uppenbart obehövligt, minst två sakkunniga från andra lärosäten eller motsvarande anlitas för bedömning av de sökandes skicklighet. Vid anställning av forskarassistent ska minst en sakkunnig från annat lärosäte eller motsvarande anlitas för bedömning av de sökandes skicklighet.
− 79 § De sakkunniga ska vara särskilt förtrogna med ämnesområdet. De ska, var för sig självständigt, redovisa skickligheten hos de sökande som främst bör komma i fråga för anställningen, ange ordningen dem emellan och motivera sitt val. Om två eller flera av de sökande bedöms likvärdigt meriterade för anställningen kan dessa placeras på samma nivå.
− 80 § Det ska alltid övervägas att tillkalla specialsakkunnig för bedömning av den pedagogiska skickligheten och i tillämpliga fall annan särskild skicklighet.
Riktlinjer vid teknisk-naturvetenskapliga vetenskapsområdet
Sakkunniga utses av sektionsdekan efter förslag från prefekt för den institution där den sökande är anställd. Prefekten ska tillse att jävsförhållande ej föreligger.
Minst två sakkunniga ska utses vid befordran till universitetslektor.
Bland de sakkunniga ska finnas minst en kvinna och minst en man om det inte finns synnerliga skäl.
Samtliga sakkunniga, undantaget eventuell särskilt utsedd specialsakkunnig för pedagogisk skicklighet, ska utvärdera samtliga bedömningsgrunder.
Bilaga 2: Bedömningskriterier för pedagogisk skicklighet
§ 23 anställningsordningen | Kriterier för behörighet | Ytterligare bedömningskriterier vid anställning |
Pedagogisk skicklighet avser utbildnings- och undervisningsmeritering. | Den sökande ska ha erfarenhet av undervisning och förmåga att genom dokumentation och en reflekterande pedagogisk portfölj själv visa på den pedagogiska skickligheten och den egna förnyelsen. I den pedagogiska portföljen anges alltså inte bara vad den sökande har gjort, utan också hur och varför samt vad det gav för resultat och vad som kan läras av erfarenheten. |
|
Vid bedömning av pedagogisk skicklighet ska i första hand pedagogisk kvalitet beaktas. | Den sökande ska • fungera väl i relation till studenterna och stödja deras lärande samt ge engagerande och uppskattad undervisning • kunna använda olika studentaktiva undervisningsformer utifrån mål och studentgrupp • kunna examinera kursmål på adekvat sätt | Det är vidare meriterande om den sökande har visat förmåga att • undervisa på både engelska och svenska • tillvarata studenters skiftande erfarenheter och kunnande
|
Även omfattning, såväl bredd som djup, ska tillmätas betydelse. | Den sökande ska • kunna undervisa inom ett brett ämnesfält på såväl grundnivå som avancerad nivå Vid professorsanställning ska den sökande även • ha visat skicklighet i handledning av doktorander | Det är vidare meriterande om den sökande har visat förmåga att • undervisa och handleda på samtliga nivåer, från introduktionskurser till forskarhandledning • medverka i tvärvetenskapliga kurser • undervisa på olika utbildningsprogram |
Vidare ska förmåga att planera, initiera, leda och utveckla utbildning och undervisning, liksom förmåga att forskningsanknyta undervisningen sett utifrån forskning i det aktuella ämnet, ämnesdidaktik och högskolepedagogik tillmätas betydelse. | Den sökande ska • planera både kurser och enskilda undervisningstillfällen med utgångspunkt från mål, studentgrupp och grundläggande högskolepedagogiska kunskaper • använda kursvärderingar och andra studentsynpunkter för utveckling av den egna undervisningen och den egna lärarrollen • ha breda ämneskunskaper och reflektera om vad och hur studenterna ska lära och varför • koppla undervisningen till studenternas utbildning i stort • anknyta till forskning, aktuella samhällsfrågor eller framtida arbetsliv | Det är vidare meriterande om den sökande har visat förmåga att • undersöka studenternas lärande i den egna praktiken • utveckla examinationen • leda lärarlag och vara kursansvarig även för kurser med många andra lärare • ta på sig pedagogiska ledningsuppdrag • ta initiativ till nya kurser eller program • initiera och leda pedagogiska utvecklingsprojekt • förnya eller framställa kurslitteratur |
Även förmåga till interaktion om högskolepedagogiska frågor med aktörer inom och utom universitetet ingår i den pedagogiska skickligheten. | Den sökande ska • diskutera kursmål, undervisning och examination med studenterna • diskutera pedagogik och undervisning samt samverka med kollegor | Det är vidare meriterande om den sökande har visat förmåga att • sprida kunskaper om pedagogiskt utvecklingsarbete på konferenser eller genom publikationer • bidra i utvärderingar av högre utbildning |