Riktlinjer för kursvärderingar inom utbildning på grund- och avancerad nivå vid Teknisk-naturvetenskaplig fakulteten

Inledning

Dessa riktlinjer gällande vid teknisk-naturvetenskapliga fakulteten är ett komplement till Riktlinjer för kursvärderingar fastställda av rektor 2010-03-09 (UFV 2010/307) och ersätter TEKNAT 2011/96. Enheten för kvalitet och utvärdering har även tagit fram rekommendationer för kursvärderingar som återfinns på Medarbetarportalen.

Kursvärderingar fyller huvudsakligen två funktioner:

  • studenterna ges möjlighet att på ett strukturerat sätt framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen,
  • vara ett underlag för kvalitetssäkring och kvalitetsutveckling. Detta gäller såväl utveckling av den enskilda kursen som av utbildningsprogrammen.

Kursvärderingsresultatet består av tre delar:

  • svarssammanställning,
  • genomströmningsrapport,
  • kursrapport

Ansvar

Ansvaret för att kursvärderingar utformas och genomförs för samtliga kurser, sammanställs och görs tillgängliga ligger på kursansvarig institution.

Utformning

Frågeformuläret ska inkludera de fakultetsgemensamma frågor som anvisas av naturvetenskapliga och tekniska utbildningsnämnderna. Övriga frågor kan gärna utformas i dialog med andra intressenter (exempelvis programansvarig och studentrepresentanter).

Svarssammanställningen består av statistisk sammanställning av svaren i frågeformuläret samt granskade fritextsvar.

Genomströmningsrapporten innehåller statistik om kursen (antal registrerade på kursen, antal examinerade samt antal godkända på kursens ordinarie examinationstillfälle(n)).

 

Svarssammanställning och genomströmningsrapport ska redovisas programvis för program med 10 eller fler svarande. Samtliga studentsvar ska ingå i någon sammanställning. Kursrapporten ska innehålla lärarsynpunkter samt en sammanfattning av studenternas synpunkter. Rapporten ska redovisa kursens starka och svaga sidor samt förslag till eventuella åtgärder.

Genomförande

Kursvärderingarna ska vara anonyma. Utöver dessa kan, om så önskas, formativa kursvärderingar (som kan vara anonyma eller inte) genomföras.

Svarsperioden för frågeformuläret ska vara minst 2 veckor före till minst 1 vecka efter kurstillfällets slut.

Kursvärdering för examensarbeten och individuella kurser ska göras minst en gång per termin.

Sammanställning och granskning av svar på frågeformulär
Anställdas och studenters integritet ska beaktas i allt arbete med kursvärderingar, varför fritextsvaren kan behöva anonymiseras samt redigeras för kränkande kommentarer.

Vid granskning av fritextsvar bör beaktas att detaljer i de individuella svaren ofta ökar utvecklingsmöjligheterna, och därför undvika alltför summerande sammanställning.

Om den som granskar fritextsvaren (kan ej vara en student och bör ej vara på kurstillfället undervisande lärare) upptäcker signaler på problem eller frågor som behöver åtgärdas, exempelvis kränkande behandling av studenter, ska granskaren snarast kontakta berörd studierektor eller prefekt och göra de obehandlade fritextsvaren tillgängliga för denna.

Tillgänglighet

Kursvärderingsresultatet ska göras tillgängligt senast 6 arbetsveckor efter kursperiodens slut (undantaget helgdagar och terminsuppehåll). För examensarbeten och individuella kurser gäller senast 6 veckor efter terminens slut (undantaget helgdagar och terminsuppehåll).

Kursvärderingsresultatet (alla tre delar förutom fritextsvaren) ska göras tillgängligt för studenter som har eller har haft registrering på den aktuella kursen (på aktuell lärplattform). De senaste två årens kursutvärderingsresultat ska finnas tillgängliga på detta sätt. Därutöver ska alla tre delar (inklusive granskade fritextsvar) göras tillgängliga för programansvariga samt utbildningsnämnder (på Medarbetarportalen). Berörd studierektor ska ta del av kursrapporten.

 

Återkoppling

Den prefekten utser, exempelvis studierektor, ska ge återkoppling till lärarna för att främja deras och kursens utveckling.

Studenterna på påföljande kurstillfälle ska tidigt under kursen informeras om utfallet av tidigare kursutvärdering(ar) och om vilka eventuella åtgärder som vidtagits eller kommer att vidtas.


Fakultetsgemensamma kursvärderingsfrågor

Tekniska och naturvetenskapliga utbildningsnämnden beslutade 2020-10-06 att fastställa fakultetsgemensamma kursvärderingsfrågor enligt förslaget nedan.

Teknisk-naturvetenskapliga fakultetens universitetspedagogiska råd (TUR) har fått i uppdrag att ta fram förslag till kursvärderingsfrågor för fakulteten. Frågorna är tänkta att ge underlag för både lärare, studierektorer, programansvariga och andra pedagogiska ledare. Det föreslagna standardpaketet är avsett som en "minimal" uppsättning frågor att använda när institutioner eller lärare inte har speciella behov eller skäl att använda andra frågor.

TUR rekommenderar att man vid större kursutveckling ställer mer specifika frågor. Ett gott och beprövat exempel är CEQ (från LTH)[1], ett annat är LEQ (från KTH)[2]. Ett närmare exempel är UUs frågebank,[3] som dock inte ger vägledning till analysen av svaren. Man kan också tänkas använda delar av andra frågepaket. Om man t.ex. är djupare eller mer specifikt intresserad av hur tydliga mål och bedömningsgrunder varit, kan CEQ-frågorna 1, 6, 13 och 25 vara väldigt användbara, och motsvarande för andra CEQ-skalor (god undervisning, förståelseinriktad examination, lämplig arbetsbelastning).

Ansvaret för kursvärderingar ligger enligt riktlinjerna på institutionerna. Dessa bör alltså själva kunna välja vilka frågor som används på kursvärderingarna för respektive kurser. I vissa fall har institutionerna redan väl genomarbetade kursvärderingsfrågor, till exempel för speciella kurstyper.

Man bör notera att alla svar visar studenternas subjektiva uppfattningar, och måste tolkas i sitt sammanhang. Att exempelvis en viss kurs upplevs som "mycket svår" kan vara det som både studenter och lärare uppskattar och eftersträvar, men på en annan kurs kan det ge viktiga signaler om att kursen inte fungerar som avsett.

[1] Se https://www.ceq.lth.se/info/dokument/filer/CEQ_hogskolepedagogik.pdf

[2] Se https://intra.kth.se/en/utbildning/utveckling-och-hogskolepedagogik/stodmaterial/sca/leq-1.887751

[3] Se https://mp.uu.se/web/info/undervisa/kvalitet-och-utvardering/kursvardstod/kursvardering

Standardpaket

TUR föreslår följande frågor som standardpaket för alla kurser på fakulteten, om inte institutioner eller lärare har speciella skäl att använda andra. Fråga 1 bör dock alltid ingå i kursenkäten. Fråga 1–6 bör tillåta fritextkommentarer, som ofta tillför värdefulla svar även vid låg svarsfrekvens, med ledtexten "Kommentera gärna ditt svar" el.dyl. Beskrivningen till varje fråga ska visas när frågan ställs (i ledtext el.dyl).

Användningen av frågorna i standardpaketet bör förstås utvärderas, och paketet bör utvecklas vid behov.

1. Överlag är jag nöjd med den här kursen.

Beskrivning: Här efterfrågas hur du sammantaget tycker att kursen fungerat, allt från lärare, innehåll, undervisningsformer, och examination till schemaläggning.
Svarsalternativ på en femgradig skala från ”1: Instämmer inte alls” till ”5: Instämmer helt”.
Analys: Svaren ger en indikation på hur väl kursen fungerat ur studentens synvinkel. I vissa fall kan ett lågt värde vara väntat, i andra inte. Är värdet lågt bör det kommenteras och förklaras i kursrapporten.

2. Hur har kursens svårighetsgrad varit?

Beskrivning: Här efterfrågas hur svår du tycker att kursen varit, t.ex. med hänsyn till krav och nivå.
Svarsalternativ på en femgradig skala från ”1: Alldeles för lätt” till ”5: Alldeles för svår”.
Analys: Svaren ger en indikation på kursens krav och nivå. Sannolikt kan både medelvärde/median och spridning vara relevanta att redovisa. Är värdet lågt eller högt bör det kommenteras och förklaras i kursrapporten.

3. Hur upplevde du arbetsbelastningen på kursen i förhållande till dess storlek (hp)?

Beskrivning: Här efterfrågas hur du uppfattat arbetsbelastningen, dvs hur mycket tid du sammanlagt lagt ner i förhållande till heltid. Exempel: en kurs om 5 hp under en period motsvarar 1/3 av heltid.
Svarsalternativ på femgradig skala från ”1: Alldeles för liten” till ”5: Alldeles för stor”.
Analys: Liknande föregående fråga, men specifikt arbetsbelastning. Notera att svaren inte ger absoluta mått, utan visar studentens subjektiva uppfattning. Fritextkommentarer kan ge ytterligare dimension till svarsvärdet.

4. Jag har tagit stort ansvar för mitt eget lärande under kursen.

Beskrivning: Här vill vi veta i vilken utsträckning du själv tagit ansvar för ditt eget lärande, eller om du t.ex. förlitat dig mer på andras insatser.
Svarsalternativ: femgradig skala från "1: Instämmer inte alls" till "5: Instämmer helt".
Analys: I allmänhet är ett högre värde bättre och indikerar aktiva studenter. Ligger värdet lågt bör orsaken analyseras (t.ex. undervisningsformer, studentgrupp, och mognad kan tänkas spela roll).

5. Jag har bidragit till de andra studenternas lärande under kursen.

Beskrivning: Här vill vi veta i vilken utsträckning du tagit ansvar för att andras lärande. Har du t.ex. tagit en aktiv roll när du studerat tillsammans med andra, labbat tillsammans osv?
Svarsalternativ: femgradig skala från "1: Instämmer inte alls" till "5: Instämmer helt".
Analys: Om värdet ligger lågt kan det indikera att den djupare möjlighet till inlärning som typiskt finns när man hjälper andra att lära saknats, t.ex. för att studenterna inte haft tillfälle att studera tillsammans. Undervisningsformerna kan tänkas behöva utvecklas och bli mer aktiverande.

6. Jag upplever att bemötandet av studenter i kursen varit bra (t.ex. avseende likabehandling eller programtillhörighet) och att ingen har missgynnats av undervisningens organisation, innehåll eller utförande.

Beskrivning: Likabehandling innefattar t.ex. kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning eller ålder.
Svarsalternativ: femgradig skala från ”1: Instämmer inte alls” till ”5: Instämmer helt”.
Analys: Här ges alla studenter samma möjlighet, oavsett programtillhörighet, att rapportera missförhållanden.

7. Vad tycker du var det bästa med den här kursen?

Beskrivning: Här kan du lyfta fram insatser, egenskaper eller delar av kursen som du tyckte var bra.
Svarsalternativ: Fritextsvar.
Analys: Svaren ger tillfälle att lyfta uppskattade egenskaper eller delar av kursen. Lärare kan få positiv feedback som ofta är välbehövlig, och som kan ge insikter om styrkor att ta fasta och bygga vidare på samt idéer för vad som kan spridas till andra kurser.

8. Ge konstruktiva förslag för utveckling av kursen.

Beskrivning: Genom din hjälp kan kursen bli bättre, och något som redan är bra kan bli ännu mer framträdande/effektivt.
Svarsalternativ: Fritextsvar.
Analys: Studenterna får tillfälle att hjälpa till med kursutvecklingen, t.ex. hur något borde ändras för att bli bättre, eller hur något som redan är bra kunde bli mer framträdande/effektivt.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

Uppsala universitet på facebook
Uppsala universitet på Instagram
Uppsala universitet på Youtube
Uppsala universitet på Linkedin