Rutin för användning av enkäter vid universitetsförvaltningen

Rutin för användning av enkäter vid universitetsförvaltningen

Beslut

Härmed beslutas:

  • att från 9 mars 2021 krävs universitetsdirektörens godkännande innan universitetsförvaltningen använder sig av enkäter, detta gäller även enkäter som kommer från externa aktörer,
  • att enkäter skickas till universitetsdirektor@uu.se tillsammans med svar på följande frågor:
    • Vilken organisatorisk enhet är avsändare?
    • Vad är målet med enkäten?
    • Vilken är målgruppen för enkäten?
    • Hur lång tid tar det ungefärligen att svara på enkäten?
    • Finns andra lämpliga sätt att inhämta efterfrågad information?

Ärendebeskrivning/bakgrund

För att öka tydligheten kring vilka regler som gäller när universitetsförvaltningen använder sig av enkäter behövs rutiner för detta.

Enkäter kan ha ett stort värde för att övergripande undersöka olika frågeställningar inom universitetet. Eftersom enkäter ofta skickas till stora grupper medarbetare som därmed förväntas avsätta arbetstid för att svara så är det viktigt att avväga om det är det bästa alternativet att använda sig av en enkät. Viktiga frågor är även enkätens mål, målgrupp samt ungefärlig tid för att fylla i enkäten.

Beslut i detta ärende har fattats av undertecknad universitetsdirektör i närvaro av akademiombudsman Per Abrahamsson, efter föredragning av utredare Håkan Mo.


Expedieras till: Avdelningschefer inom universitetsförvaltningen

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin