Rutiner för nationella och internationella alumnföreningar vid Uppsala universitet

Riktlinjer för nationella föreningar inom Uppsala universitets alumnföreningsnätverk

Dokumentet beskriver förutsättningar för de alumnföreningar som vill vara en del av Uppsala universitets alumnnätverk.

Grundläggande uppdrag för föreningar inom
alumnföreningsnätverket:

  • bidrar till att synliggöra utbildning, forskning och samverkan vid Uppsala universitet.
  • bidrar till att attrahera de bästa studenterna, forskarna och medarbetarna till Uppsala universitet.
  • agerar som ambassadörer för Uppsala universitetet och främjar och lyfter universitet i samhället och i den region som föreningen är verksam.
  • uppmuntrar till livslångt lärande, intellektuell förkovran
    samt är ett forum för fortbildning och professionell utveckling.
  • främjar Uppsala universitets och alumnernas gemensamma framgång genom ett nära samarbete mellan universitetet och övriga föreningar inom
    alumnföreningsnätverket.
  • bistår Uppsala universitet exempelvis genom medverkan i alumnevenemang, studentrekrytering, universitetsrepresentation samt vid fortbildning.
  • ger alumner, studenter och andra med intresse för Uppsala universitet möjlighet att nätverka - professionellt och socialt.

Anvisningar för föreningar inom alumnföreningsnätverket

  • Föreningen tillhör någon av de föreningskategorier som är
    särskilt angelägna för Uppsala universitet, (Bilaga 1).
    • Föreningens verksamhet leds av en styrelse, alternativt av en arbetsgrupp.
    • Föreningen har sitt medlemsregister i Uppsala universitets alumnsystem.
    • Ett biträdesavtal tecknas mellan Development Office vid Uppsala universitet och alumnföreningen.
    • En person i föreningen är kontaktperson till Development Office vid Uppsala universitet i föreningsärenden. Personen utses av föreningens styrelse alternativt arbetsgrupp. Kontaktpersonens namn och e-postadress
    meddelas Development Office via e-post: helpdesk@alumni.uu.se med kopia till övriga medlemmar i styrelsen.
    • En person i föreningen ansvarar för föreningens medlemsregister i alumnsystemet samt är kontaktperson till Development Office vid Uppsala universitet i medlemsoch systemärenden. Kontaktpersonens namn och epostadress meddelas Development Office via e-post: helpdesk@alumni.uu.se med kopia till övriga medlemmar i styrelsen.
    • En skriftlig redovisning av föreningens verksamhet under året samt planerade aktiviteter under det kommande året tillställs Development Office vid Uppsala universitet, senast den 15 januari året efter verksamhetsåret.

Organisation

  • En ordförande leder och driver arbetet i föreningens styrelse. Om föreningen är under uppbyggnad och saknar styrelse kan arbetet drivas av en sammankallande person och en arbetsgrupp.
    • Förutom ordförande (alt. sammankallande) drivs arbetet i styrelsen/arbetsgruppen av ytterligare minst tre (3) personer.
    • Om föreningen är kopplad till en institution, enhet, centrumbildning, utbildningsprogram eller liknande vid Uppsala universitet, bör en person i
    styrelsen/arbetsgruppen vara anställd vid universitet.
    • Ordföranden (alt. sammankallande) förväntas driva föreningens aktiviteter och ansvarar tillsammans med styrelsen/arbetsgruppen för att upprätta och upprätthålla en aktiv förening.
    • Ordföranden (alt. sammankallande) har det övergripande ansvaret för föreningen och ser till så att gällande riktlinjer och regler följs.
    • En regelbunden kontakt mellan den centrala alumnverksamheten vid Uppsala universitet och ordföranden (alt. sammankallade) bibehålls för att
    säkerställa ett nära samarbete.
    • En person i styrelsen (arbetsgruppen) representerar föreningen i Uppsala universitets alumnföreningsnätverk.
    • Devlopment Office vid Uppsala universitetet ska underrättas om eventuella förändringar i föreningens styrelse/arbetsgrupp. Förändringar meddelas
    Development Office via e-post: helpdesk@alumni.uu.se med kopia till övriga medlemmar i styrelsen/arbetsgruppen.
    • Föreningen drivs i huvudsak utan vinstintresse.

Förutsättningar för föreningar inom alumnföreningsnätverket:

  • Föreningen tillser att medlemskapet är öppet för alla alumner oavsett etnicitet, religion, kön, ålder, politisk åskådning, nationellt ursprung, funktionshinder eller
    sexuell läggning.
    • Föreningen kommunicera regelbundet med medlemmarna och anordnar minst två aktiviteter årligen. Information om dessa aktiviteter meddelas centrala
    alumnverksamheten i god tid.
    • Föreningen tillser att eventuella kostnader för evenemang är rimliga för medlemmarna.
    • Föreningen uppmuntrar engagemang och förslag till föreningsaktiviteter från medlemmar som ännu inte är aktiva i styrelsen.

Development Office vid Uppsala universitet åtar sig att bidra
med:

  • viss administrativ rådgivning
    • kontaktuppgifter till alumner som kan erbjudas medlemskap i föreningen
    • tillgång till universitetets centrala alumnsystem för hantering av föreningens medlemsregister
    • hjälp med kommunikation av nyheter om föreningens verksamhet och evenemang i den centrala alumnverksamhetens kalendarium, på webben och i
    andra kanaler
    • visst informationsmaterial som standardiserade mallar,
    informationsfoldrar och nyhetsmagasin.

Förordningar

I enlighet med Dataskyddsförordningen (GDPR) ska föreningen inte lämna ut personliga uppgifter om alumner, studenter, medlemmar eller volontärer till tredje part för något ändamål som inte omfattas av det grundläggande uppdraget för föreningarna. Föreningen ska även tillse att ingen medlem använder övriga
medlemmars kontaktinformation för aktiviteter som inte är relaterade till föreningens grundläggande uppdrag.

De personuppgifter i Uppsala universitets centrala alumnsystem, som föreningen förfogar över, ska administreras av en särskilt utsedd person och hanteras i enlighet med "Regler och riktlinjer vid Uppsala universitet för administratörer i alumnverksamheten". (UFV 2018/1028).

Kategorier av alumnföreningar inom Uppsala universitets alumnföreningsnätverk (Bilaga 1)

Föreningskategorier av särskild angelägenhet för Uppsala universitet

  • Alumnföreningar med koppling till en institution, enhet, centrumbildning, utbildningsprogram eller liknande vid Uppsala universitet.
  • Ämnesövergripande internationella Alumni Chapters vid Uppsala universitet.
  • En alumnförening, respektive en seniorförening, vid varje studentnation.
  • En alumnförening vid varje studentkår.



FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
youtube
linkedin