Samhällsvetenskapliga fakultetens riktlinjer för professorers ansvarsområden och arbetsuppgifter

Samhällsvetenskapliga fakultetens riktlinjer för professorers ansvarsområden och arbetsuppgifter

Vid Samhällsvetenskapliga fakulteten ska nationellt ledande och internationellt framgångsrik forskning bedrivas i stimulerande forskningsmiljöer. Forskningen ska kännetecknas av hög kvalitet, utgöra en grund för undervisning vid fakultetens institutioner samt bidra med ny kunskap vid forskningsfronten. Fakultetens professorer har en central roll i detta arbete, såväl som i fakultetens utbildningar. Anställning som professor kan erhållas genom kallelseförfarande, rekrytering, eller befordran. Föreliggande riktlinjer är framtagna med hänsyn till rekryterade och befordrade professorer (kallade professorer likställs här med rekryterade professorer).

Syftet med riktlinjerna är att tydliggöra professorers ansvarområden och arbetsuppgifter. Dokumentet är tänkt att vara vägledande för professorer, prefekter och andra i ledningsposition vid fakulteten. Prefekter kan utifrån dessa riktlinjer planera verksamheten, fördela ansvar och uppgifter vid sina respektive enheter.

Befordrade professorer har arbetsuppgifter liknande de som rekryterade professorer har, med förbehållet att de vanligtvis har lägre andel forskning i tjänsten (se nedan). De exakta arbetsuppgifterna för befordrade professorer kan i övrigt variera mellan olika enheter beroende på verksamhetens förutsättningar och lokala överenskommelser. Med en högre andel fakultetsfinansierad forskning i tjänsten förväntas normalt en professor åta sig ett större engagemang och ansvar när det gäller forskning och forskarutbildning.

Ansvarsområden

Rekryterade professorer ingår som del av både fakultetens och berörda institutioners strategiska satsningar och är långsiktiga investeringar. Befordran till professor är en viktig karriärväg för lektorer. En professor har rekryterats eller befordrats på grund av sina djupa och breda ämneskunskaper och erfarenhet, och har i kraft av sin kompetens ett speciellt ansvar för att realisera de akademiska ideal som styr verksamheten vid Uppsala universitet och som kommer till uttryck i Högskolelagen.1

En professor ska inta en ledande roll i det gemensamma kollegiala arbetet med att verka för kvalitet i undervisning och forskning inom sitt ämnesområde, för god anknytningen mellan undervisning och forskning, samt i övrigt bidra till verksamheten vid institutionen och fakulteten som helhet.

Forskning

Professorernas forskning finansieras genom fakultetsanslaget eller externa anslag. Fakulteten rekommenderar att rekryterade professorerna ska ha möjlighet till minst 50 % forskning i tjänsten. För befordrade professorer rekommenderas 30 %. Hur stor del av fakultetsanslaget som används för att finansiera en professors forskning kan variera över

1 Detta speciella ansvar framgår tex i skrivningarna on universitetslärare i Högskolelagen, kap. 3,

2§ ”Anställningen som professor är den främsta anställningen som lärare.”

tid. Regelbundna uppföljningar av professorernas forskningsinsatser sker bland annat i form av medarbetarsamtal, där resultaten av insatserna och vidare planering diskuteras.

En professor ska bedriva forskning av hög kvalitet och genom ett aktivt deltagande i forskarsamhället främja och utveckla forskningen vid den egna institutionen och vid Uppsala universitet. En icke uttömmande lista med exempel på arbetsuppgifter är att:

  • bidra med ny vetenskapligt grundad kunskap vid forskningsfronten,
  • regelbundet publicera sin forskning genom kanaler som får god spridning inom relevanta delar av det nationella och internationella forskarsamhället,
  • verka för att stärka och utveckla forskningsmiljön genom att söka externa medel, initiera forskningssamverkan, och utöva vetenskapligt ledarskap.

Utbildning

En professor ska verka för att den undervisning som ges inom ämnesområdet avspeglar det aktuella kunskapsläget inom området och har god forskningsanknytning. En lista med några exempel på sådana arbetsuppgifter är att:

  • som lärare och handledare aktivt arbeta för att i undervisningen stärka sambandet mellan utbildning och forskning,
  • speciellt verka för kvalitetsarbetet avseende forskarutbildningen,
  • delta i planeringen av kursutbudet samt framtagandet av nya kurser och program,
  • ta initiativ för att utveckla den pedagogiska verksamheten, - utföra de med verksamheten förknippade administrativa uppgifterna.

Ledning

En professor har ett kollegialt ansvar att visa akademiskt ledarskap. De kollegiala beslutandeformer som präglar arbetet vid Uppsala universitet förutsätter att alla seniora forskare och lärare är beredda att åta sig förtroendeuppdrag av olika slag, även på andra nivåer inom universitetets organisation än institutionsnivån, såsom fakultets- och områdesnivåerna. Några exempel på sådana arbetsuppgifter är att:

  • vid behov åta sig formella ledningsuppdrag och förtroendeuppdrag på fakultets- eller områdesnivå (t ex dekan, prodekan, ledamot i rekryteringsgrupp),
  • vid behov åta sig formella ledningsuppdrag och förtroendeuppdrag vid den egna institutionen (t ex prefekt, studierektor, ledamot i institutionsstyrelse),
  • ta initiativ till och medverka i ansökningar om externa forskningsanslag, inklusive sådana som avser doktorander, yngre forskare och den gemensamma forskningsmiljön vid institutionen,
  • medverka i institutionens/institutets långsiktiga strategiarbete, - som forskningsledare agera som mentor för yngre forskare.

Samarbete och samverkan

En professor ska vid behov kunna representera institutionen eller Uppsala universitet i kontakter med det omgivande samhället och med externa aktörer. Några exempel på arbetsuppgifter av denna typ är att:

  • odla och konsolidera institutionens eller institutets relationer till andra miljöer och forskare, både i Sverige och utomlands,
  • ta initiativ till långsiktiga samarbeten med andra intuitioner, institut och lärosäten,
  • samverka med det omgivande samhället till exempel genom att presentera sin forskning för en bredare allmänhet,
  • åta sig remissvarsskrivande och utredningsuppdrag från andra myndigheter och organisationer.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin