Studieavbrott på kurs fr o m ht 2008

Med anledning av Riksrevisionens granskning avseende den s.k. treveckorsregeln (med skrivelse till regeringen 2007-07-02) lämnades i skrivelse 2007-07-10 vissa kompletterande anvisningar. I regleringsbrevet för 2008 har regeringen emellertid förändrat den skrivning som gällt sedan 1993. De lämnade anvisningarna behöver därför modifieras, enligt följande (ändrade avsnitt anges med kursiv stil).

Av regeringens föreskrifter i regleringsbrev har det under perioden 1993–2007 framgått att de studenter som har avbrutit studierna inom tre veckor efter påbörjad kurs och som under den tiden inte har blivit godkända på något prov inte skall ingå i beräkningen av helårsstudenter och därmed inte är resursgrundande. Även i övrigt är det av värde för uppföljningen att kunna redovisa vilka studenter som avbrutit sina studier tidigt resp vilka som studerat längre tid utan att ta några poäng.

I regleringsbrevet för 2008 har regeringen ändrat den berörda föreskriften så att den numera har följande lydelse: "De studenter som inom tre veckor efter påbörjad kurs anmält avbrott på kursen och som under den tiden inte har blivit godkända på något prov skall inte ingå i beräkningen av anslagsmedel. "

Institutionerna är fortsatt skyldiga att informera de studenter som registreras för kurs om att studieavbrott omgående skall anmälas till institutionen. Uppgift om an­mälda studieavbrott på kurs kan oavsett när under kursen detta sker noteras i Uppdok, men det får bara konsekvenser för beräkningen av helårsstudenter om det sker inom tre veckor.

För att säkerställa att universitetet inte felaktigt begär resurser av statsmakterna för studenter som avbrutit kurser inom tre veckor, bör institutionen vidare i efterhand följa upp sådana kurser som har ett stort antal registrerade studenter utan resultat för att utröna om studenterna de facto avbrutit studierna och i så fall när.

Studieavbrott skall sammanfattningsvis rapporteras i Uppdok om studenten på eget initiativ eller efter kontakt från institutionen anmält studieavbrott. Underlag för rap­portering utgörs av studentens skriftliga anmälan om studieavbrott eller av tjänste­anteckning om att studenten i annan ordning, t ex per telefon eller vid personligt besök, lämnat uppgift om studieavbrott .

Rapportering av studieavbrott utan underlag enligt ovan får dock inte ske, eftersom registrering på kurs utgör ett s k gynnande myndighetsbeslut som institutionen inte ensidigt kan återkalla.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

Uppsala universitet på facebook
Uppsala universitet på Instagram
Uppsala universitet på Youtube
Uppsala universitet på Linkedin