Uppdrag som biträdande prefekt vid Uppsala universitet
Observera: Översyn pågår.
Från 1 januari 2011 anges i 2 kap. 6 § högskolelagen (1992:1434) att beslut ska fattas av personer med vetenskaplig kompetens, om besluten kräver en bedömning av uppläggning, genomförande av eller kvalitet i utbildningen eller organisation av eller kvalitet i forskningen. I samband med avregleringen i högskolelagen och högskoleförordningen beslutade konsistoriet i november 2010 om en arbetsordning för Uppsala universitet (UFV 2010/1843). När arbetsordningen trädde i kraft 2011-01- 01 upphävdes bl.a. beslutet som reglerade uppdraget som biträdande prefekt (Dnr 1631/98, 1998-03-16).
Mot bakgrund av det nya nationella och interna regelverket har en översyn av uppdraget som biträdande prefekt gjorts, varvid behovet av att reglera uppdraget identifierats. Vicerektor ges därför rätt att utse biträdande prefekt/er vid institutioner inom sitt vetenskapsområde. Beslutanderätten får vidaredelegeras till dekan som är ordförande i fakultetsnämnd eller prefekt.
För biträdande prefekt ska följande gälla:
- Den biträdande prefekten ska vara person med vetenskaplig kompetens enligt definition i arbetsordning för Uppsala universitet. Beslut om undantag från kravet på sådan kompetens får fattas av vicerektor eller dekan som är ordförande i fakultetsnämnd.
- Uppdraget ska vara tydligt definierat och avgränsat i tid. Uppdraget kan avse ansvar för såväl ett specifikt sakområde (utbildning, forskning), som en organisatorisk enhet inom institutionen eller ett generellt ansvarsområde.
- Den biträdande prefekten ska ha en skriftlig delegation från prefekten. Delegationen ska undertecknas av både prefekt och biträdande prefekt och i övrigt uppfylla kraven för delegation enligt arbetsordning för Uppsala universitet.
- Arbets- och anställningsvillkor i övrigt för uppdraget regleras enligt centrala och lokala kollektivavtal.