Val av prefekt

Val av prefekt

På delegation från rektor via vicerektor utser fakultetens dekan prefekter vid fakultetens institutioner. Processen för att utse prefekt kan beskrivas i följande punkter:

  1. Förslag till prefekt och ställföreträdande prefekt beslutas av institutionsstyrelsen, efter beredning av en En valberedning skall alltid finnas. I valberedningen skall ingå lärarrepresentanter, representanter för TA-personal, studenter och doktorander.
  1. Behörig som prefekt eller ställföreträdande prefekt är person med vetenskaplig kompetens, enligt Uppsala universitets arbetsordning 9 kap § 1. Prefekten eller ställföreträdande prefekt skall även vara en del av fakultetskollegiet och ha en tillsvidaretjänst.
  1. Institutionen och valberedningen förutsätts ha informell kontakt med dekan innan man fattar beslut om förslag till prefekt.
  1. Blanketten, ”Uppdrag som prefekt”, med det färdiga förslaget ska skickas till samhällsvetenskapliga fakulteten, att Norah Avielle, eller via e-post till samfak@samfak.uu.se Till blanketten ska bifogas protokollsutdrag och Namnteckningsprov, blankett EA3. Blanketten, ”Uppdrag som prefekt”, ska innehålla ett diarienummer längst upp till höger. Det är institutionens ansvar att öppna ett nytt ärendekort i diariet.
  1. Fakultetskansliet skickar originalblanketten tillsammans med två exemplar av dokumenten ”Prefektens uppgifter och beslutanderätter” och ”Uppgiftsfördelning i det systematiska arbetsmiljöarbetet” till dekan.
  1. Dekan skriver (om förslaget accepteras) på Om den prefekt som utses är ny som prefekt sker detta vid ett möte då dekan och den utsedda prefekten träffas och delegationen överlämnas.
  1. Den utsedda prefekten skriver på båda dokumenten och samtliga
  1. Dekan lämnar sedan de underskrivna dokumenten till fakultetskansliet som skickar det vidare till Löneenheten med kopia till HR-generalisten vid berörd institution.
  1. Beslut om ställföreträdande prefekt fattas av Blanketten ”Uppdrag som ställföreträdande prefekt” skickas till fakultetskansliet som ombesörjer dekanens underskrift och skickar dokumentet vidare till Löneenheten. Även ett protokollsutdrag och ett Namnteckningsprov, blankett EA3, ska skickas in.
  1. Ställföreträdande prefekt får inget dokument med uppgiftsbeskrivning att skriva under, utan skall informeras av prefekten om vad uppdraget innebär. Biträdande prefekter utses av prefekten, som då också skall fatta beslut om delegation till den biträdande prefekten.


  1. Samtliga handlingar som rör val av prefekt och ställföreträdande prefekt diarieförs av fakultetskansliet. Institutionen ansvarar enbart för att, i enlighet med punkt 4, skapa ett nytt ärendekort i diariet.

För ytterligare information, kontakta fakultetshandläggare Norah Avielle norah.avielle@uu.se

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

Uppsala universitet på facebook
Uppsala universitet på Instagram
Uppsala universitet på Youtube
Uppsala universitet på Linkedin