Verksamhetsplan 2024 - Historisk-filosofiska fakulteten
1. Utgångspunkter för planeringen
Historisk-filosofiska fakultetens verksamhetsplan baseras på förutsättningar beslutade i Verksamhetsplan för Uppsala universitet 2024 (UFV 2023/24) och Verksamhetsplan för Områdesnämnden för humaniora och samhällsvetenskap 2024 (HUMSAM 2023/158). Fakultetsnämndens verksamhetsplan har föregåtts av förhandlingar enligt MBL.
1.1 Organisation och ansvarsfördelning
Historisk-filosofiska fakultetsnämnden har det samlade ansvaret för all verksamhet vid institutioner och andra enheter oavsett finansieringsform.[1] I ansvaret ingår bland annat att besluta om uppläggning och genomförande samt systematiskt säkra, utveckla och följa upp kvalitet i utbildningen och om organisation av och kvalitet i forskningen. Fakultetsnämnden får sitt uppdrag och sina ekonomiska medel från områdesnämnden för humaniora och samhällsvetenskap. Uppdraget avser utbildning på grundnivå, avancerad nivå samt forskning och utbildning på forskarnivå. Områdesnämnden får sitt uppdrag och sina ekonomiska medel från konsistoriet.
Fakultetsnämnden fördelar medel och ger uppdrag till institutioner och andra enheter.
Institutionerna bedriver därutöver verksamhet som helt eller delvis finansieras med externa medel. För all verksamhet vid universitetet, oavsett finansieringskälla, gäller lagar, förordningar och avtal för den statliga verksamheten i allmänhet samt regelsystem för högskolan. Vidare ska de regler och riktlinjer som beslutats av konsistoriet och rektor tillämpas.[2]
1.2 Ekonomiskt ansvar
Alla resultatenheter ansvarar för sitt eget ekonomiska utfall. Varje institution ska planera verksamheten utifrån de resurser institutionen erhåller från anslag för utbildning på grundnivå och avancerad nivå, anslag för forskning och utbildning på forskarnivå och från externa medel. Samtliga externa projekt ska belastas med projektets del av institutionens lokalkostnader och kostnader för stödverksamheten. Varje institution ska årligen på ett för universitetet enhetligt sätt upprätta budget och bokslut och lämna resultatinformation. Budgeten ska vara en totalbudget och således omfatta både anslags- och externfinansierad verksamhet. Institutionerna svarar för uppkomna underskott eller överskott inom sina respektive ansvarsområden. För balanserade ekonomiska överskott (myndighetskapital) gäller regler enligt avsnitt 1.5 Myndighetskapital. Om underskott uppstår ska institutionen till fakultetsnämnden redovisa hur det ska åtgärdas.
1.3 Budgetåret 2024
För år 2024 uppgår pris- och löneomräkningen för forskning och utbildning till 3,5 % (1,36 % år 2023). Universitetets procentsats för lönebikostnad (LBK) förväntas uppgå till 53,5 % (53,0 % år 2023). Rektor fastställer under hösten innevarande år slutlig LBK i den kompletterande verksamhetsplanen för Uppsala universitet för nästa verksamhetsår.
1.4 Verksamhetsplan med flerårsperspektiv
Konsistoriet har sedan år 2018 infört en 3-årig verksamhetsplan. Beslut om resursfördelning gäller enbart det kommande verksamhetsåret eftersom regeringens resurstilldelningsbeslut är ettåriga. Därutöver anges de preliminära planeringsförutsättningar för de två följande åren (bilaga 12). För 2025 och 2026 är planeringsförutsättningen en PLO på 3,76 % respektive 1,83 %.
1.5 Myndighetskapital
Institutionerna uppdras att aktivt arbeta med det balanserade överskottet, det så kallade myndighetskapitalet. I konsistoriets verksamhetsplan för 2023 fastslås att universitetets myndighetskapital ska ligga inom intervallet 5–15 % av omsättningen inom forskning och utbildning på forskarnivå[3] och 5–10 % inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.[4] För avgiftsfinansierad verksamhet gäller intervallet 0–10 %.[5] Inom varje vetenskapsområde ska myndighetskapitalet ligga inom intervallet 0–15 % av omsättningen inom forskning och utbildning på forskarnivå och 0–10 % inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå. För avgiftsfinansierad verksamhet gäller intervallet 0–10 %. Myndighetskapital som överstiger angivna intervall överförs från områdesnämnd till rektor enligt nedanstående principer. Efter bokslutet varje år återförs hälften av beloppet som överstiger 15 % inom forskning och utbildning på forskarnivå samt hälften av beloppet som överstiger 10 % inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå. För avgiftsfinansierad verksamhet återförs hälften av beloppet som överstiger 10 %. I områdesnämndens verksamhetsplan för 2024 beslutas att samma modell för återtagande kommer att tillämpas som huvudregel på fakultetsnämnderna under områdesnämnden.
Fakultetsnämnderna ska fastställa intervall för tillåtet myndighetskapital på institutionsnivå samt inrätta regelverk för eventuell återtagande av myndighetskapital till respektive fakultetsnämnd.
1.5.1 Historisk-filosofiska fakultetens regelverk för myndighetskapital
Fakultetsnämnden beslutar att samma regelverk som anges för universitetet ska gälla för institutionerna. Vid utgången av verksamhetsåret ska fakultetens institutioner uppvisa ett myndighetskapital om 0–10 % inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå och 0–15 % inom forskning och utbildning på forskarnivå. Hälften av det myndighetskapital som överstiger angivna intervall återtas från institution till fakultetsnämnd. Återtagna medel fördelas i särskilt beslut i fakultetsnämnden.
1.6 Institutionernas verksamhetsplaner för 2024
Samtliga enheter inom fakulteten ska senast 2024-02-28 lämna in verksamhetsplaner för 2024 till fakultetsnämnden baserat på en av fakultetsledningen tillhandahållen mall.
2. Utbildning på grundnivå och avancerad nivå
2.1 Takbelopp och tilldelade medel
Fakultetsnämnden är ansvarig för att inarbeta intäkter i enlighet med tilldelat internt takbelopp. År
2024 uppgår takbeloppet för utbildning på grundnivå och avancerad nivå till 163 914 026 kronor (år 2023: 155 285 179 kronor) inklusive Campus Gotland. Fakultetsnämnden uppdrar åt respektive institution att inarbeta takbeloppet som specificeras i bilaga 2. Vid prioritering tas hänsyn till studenternas efterfrågan och arbetsmarknadens behov.
I takbeloppet ingår från och med 2024 en permanent omfördelning inom området om 3 300 tkr, en ettårig omfördelning av takbelopp från områdesnämnden för medicin och farmaci om 4 400 tkr samt den treåriga satsningen på livslångt lärande åren 2022-2024 om 1 700 tkr. Efter centrala avlyft (6 610 tkr), finansiering till CEMUS (65 tkr) och omfördelning till språkvetenskapliga fakulteten (322 tkr) uppgår tilldelade medel till 156 916 338 kronor (år 2023: 148 476 907 kronor). Regeringens prislappar används i avstämningen av utfallet för 2024.
Överproduktion utöver det interna takbeloppet ersätts inte. Underproduktion i förhållande till takbeloppet behöver inte återbetalas 2024, men återkommande underproduktion kan leda till minskad framtida tilldelning av takbelopp. Institutionerna ansvarar för att uppfylla utbildningsuppdraget.
Inom ramen för konsistoriets uppdrag ska fakultetsnämnden ordna undervisning i följande ämnen för vilka universitetet har ett nationellt ansvar: estetik (filosofiska institutionen) och egyptologi (institutionen för arkeologi och antik historia). För dessa ämnen tilldelas en basersättning 2024 om 697 tkr/ämne direkt till ansvarig institution från centrala avsättningar.
2.1.1 Kvalitetsmedel för Campus Gotland
Konsistoriet avsätter för 2024 9,4 mnkr som kvalitetsmedel (inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå) till Campus Gotland. Medlen ska delvis användas till resor mellan Uppsala och Visby och fördelas baserat på antal anställda vid Campus Gotland. Medlen ska också användas till att fördela extra medel motsvarande 5 000 kr per helårsstudent på campusutbildningar för att täcka merkostnader för de institutioner som bedriver campusutbildning på Gotland. Maximalt ersätts 100 helårsstudenter per institution, vilket innebär en högsta ersättning per institution om 500 tkr. Dessa medel fördelas inte till institutionerna i föreliggande verksamhetsplan utan fördelas av områdesnämnden och vid senare tillfälle.
2.2 Slutjustering till institutioner inom andra fakulteter
Inom historisk-filosofiska fakultetens program ingår ett flertal kurser som ges av institutioner inom andra fakulteter vid Uppsala universitet. Fakulteten reserverar 2 300 tkr för ersättning till dessa institutioner. Ersättningen baseras på utförda helårsstudenter och helårsprestationer och omfördelas efter läsårets slut.
2.3 Program på grundnivå
Inför HT 2024 erbjuder fakulteten sammanlagt 16 program på grundnivå. På Campus Gotland erbjuds åtta program, varav tre även utlyses internationellt (tabell 1).
Tabell 1. Program på grundnivå med utlysning inför HT 2024
Program | Uppsala | Visby | Internationell utlysning |
Byggnadsantikvarieprogrammet 180 hp |
| x |
|
Föremålsantikvarieprogrammet 180 hp |
| x |
|
Historikerprogrammet 180 hp | x |
|
|
Humanioraprogrammet 180 hp | x |
|
|
Kandidatprogram i arkeologi och antik historia 180 hp | x | x |
|
Kandidatprogram i arkeologi och osteologi 180 hp |
| x |
|
Kandidatprogram i kultur, samhälle och etnografi 180 hp | x |
|
|
Kandidatprogram i kultur- och samhällsanalys 180 hp | x |
|
|
Kandidatprogram i kulturentreprenörskap 180 hp | x |
|
|
Kandidatprogram i musikvetenskap 180 hp | x |
|
|
Kandidatprogram i speldesign 180 hp |
| x |
|
Kandidatprogram i speldesign och grafik 180 hp |
| x | x |
Kandidatprogram i speldesign och programmering 180 hp |
| x | x |
Kandidatprogram i speldesign och projektledning 180 hp |
| x | x |
Litteraturvetarprogrammet | x |
|
|
Retorikprogrammet | x |
|
|
Humanioraprogrammet
Historisk-filosofiska fakultetens ämnesövergripande kandidatprogram, Humanioraprogrammet, är sedan starten HT 2019 administrativt placerat vid historiska institutionen. De beräknade studieplatserna ryms tills vidare inom historiska institutionens nuvarande takbelopp.
Humanioraprogrammet hanteras av en programsamordnare som har ett förordnande på 20 % av heltid. I verksamhetsplanen för 2024 avsätts sammanlagt 260 tkr (bilaga 3) för att täcka kostnaden för programsamordnarens förordnande.
2.4 Program på avancerad nivå
Inför HT 2024 erbjuder fakulteten sammanlagt 24 program på avancerad nivå (tabell 2). Fyra av programmen erbjuds med studieort Visby, och 17 utlyses internationellt. Ett av programmen, Magisterprogram i transformativ speldesign, ges helt på distans.
Tabell 2. Program på avancerad nivå med utlysning inför HT 2024
Program | Uppsala | Visby | Internationell utlysning |
Magisterprogram i speldesign, 60 hp |
| x | x |
Magisterprogram i transformativ speldesign, 60 hp |
|
| x |
Masterprogram i antikens kultur och samhällsliv, 120 hp | x |
| x |
Masterprogram i arkeologi, 120 hp | x | x | x |
Masterprogram i digital humaniora, 120 hp | x |
| x |
Masterprogram i digital konstvetenskap, 120 hp | x |
|
|
Masterprogram i egyptologi, 120 hp | x |
| x |
Masterprogram i estetik, 120 hp | x |
| x |
Masterprogram i filosofi, 120 hp | x |
| x |
Masterprogram i genusvetenskap, 120 hp | x |
| x |
Masterprogram i global miljöhistoria, 120 hp | x |
| x |
Masterprogram i idéhistoria, 120 hp | x |
|
|
Masterprogram i konstvetenskap, 120 hp | x |
|
|
Masterprogram i kulturantropologi, 120 hp | x |
| x |
Masterprogram i kulturarv och hållbarhet, 120 hp |
| x | x |
Masterprogram i litteraturvetenskap, 120 hp | x |
|
|
Masterprogram i modern historia, 120 hp | x |
| x |
2.4.1 Större förändringar i programutbudet på avancerad nivå inför HT2024
Rektor fattade 2023-05-23 beslut om att inrätta Magisterprogram i transformativ speldesign, 60 hp (UFV 2023/827). Programmet utlyses för första gången inför HT 2024.
2.5 Fristående kurser
Under läsåret 2023/2024 erbjuder fakulteten cirka 280 fristående kurser.
Masterprogram i musikvetenskap, 120 hp | x |
| x |
|
Masterprogram i retorik, 120 hp | x |
|
| |
Masterprogram i speldesign, 120 hp |
| x | x | |
Masterprogram i studier kring Förintelsen och folkmord, 120 hp | x |
| x | |
Masterprogram i textilvetenskap, 120 hp | x |
|
| |
Masterprogram i tidigmodern tid, 120 hp | x |
| x | |
Masterprogram i ABM 120 hp |
|
|
| |
Arkivvetenskap | x |
|
| |
Biblioteks- och informationsvetenskap | x |
|
| |
Musei- och kulturarvsvetenskap | x |
|
|
2.6 Studentinflytande, studentmedverkan och studentsamverkan
För år 2024 avsätts 70 tkr (bilaga 3) för studentsamverkan och studentarrangemang. Medlen avsätts i huvudsak för Humanioradagarna som äger rum på vårterminen 2024. Dessa arbetsmarknadsdagar arrangeras av studenter för studenter. Ansvaret för att arrangera Humanioradagarna ligger på studentkårerna men samverkan sker med fakultetsnämnd och institutioner.
2.7 Internationella utbyten och internationalisering i utbildning
Fakultetsnämnden uppdrar åt historiska institutionen att koordinera fakultetens internationella utbyten för studenter och lärare. Uppdraget löper för närvarande under treårsperioden 2024–2026 och utvärderas inför en eventuell förlängning genom att historiska institutionen senast den 1 maj 2026 inkommer till fakultetsnämnden med en skriftlig rapport för beredning i kvalitetsutskottet för utbildning på grundnivå och avancerad nivå. Medlen avser att delfinansiera koordinatorfunktionen för internationella utbyten, vilken fördelas på två personer, en lektor (25 %) och en administratör (50 %), som båda är placerade vid historiska institutionen. Under samma period delfinansierar historiska institutionen koordinatorfunktionen med 15 % av administratörens del. För 2024 fördelar fakultetsnämnden 680 tkr (bilaga 3) till historiska institutionen för detta arbete.
3. Forskning och utbildning på forskarnivå
Uppdraget till institutionerna avseende forskning och utbildning på forskarnivå framgår av bilaga 3. År 2024 uppgår fakultetens anslag till forskning och utbildning på forskarnivå till 155 546 928 kronor (2023: 148 625 598 kronor) vilket är en uppskrivning med 4,7 % jämfört med 2023. Av 2024 års anslag avser 3 562 tkr centrum för genusvetenskap (UFV 2023/24, avsnitt 5.3.8).
3.1 Anslag för forskning vid Campus Gotland
Konsistoriet anslår 18 684 tkr till områdesnämnden för humaniora och samhällsvetenskap för forskning och utbildning på forskarnivå vid Campus Gotland. Historisk-filosofiska fakultetens andel uppgår för 2024 till 12 103 tkr. Anslaget räknas årligen upp med PLO och fördelas av områdesnämnden proportionellt mot antalet heltidsekvivalenter disputerade lärare/forskare med stationeringsort Visby. I föreliggande verksamhetsplan ingår forskningsmedel för Campus Gotland i institutionernas anslagsfördelning.
3.2 Principer för konsistoriets och områdesnämndens anslagsfördelning
En betydande del av konsistoriets fördelning av basanslaget till områdesnämnderna baseras på tidigare års fördelning. Fördelningen av statsanslag ska också premiera prestationer och utvecklingsarbete, varför 7,5 % av basanslaget årligen omfördelas utifrån en kvalitetsbaserad resursfördelningsmodell med följande indikatorer:
- Externa medel (2,5 %)
- Publicering enligt den så kallade norska modellen och citeringar (2,5 %)
- Utfärdade doktorsexamina (2,5 %)
Principen är att utfallet beräknas genom att vetenskapsområdena jämförs med sina egna prestationer över tid. Utfallet de tre senaste kalenderåren jämförs med de fem föregående. Det är angeläget för vetenskapsområdets och fakultetens ekonomi att institutionerna presterar bra utifrån de tre indikatorerna. Fakultetsnämnden uppdrar därför åt institutionerna att tillse att forskningsresultat i görligaste mån publiceras i välrenommerade internationella publiceringskanaler samt att alla publikationer registreras i DiVA. Vidare bör institutionerna tillse att oförbrukade bidrag från externa finansiärer används i form av anställningar och annan verksamhet, eftersom det är först när medlen används som de ingår i konsistoriets beräkningsunderlag för omfördelning av resurser.
Vetenskapsområdet för humaniora och samhällsvetenskap fördelar basanslaget för 2024 enligt samma modell som inför 2023, vilket innebär att områdesnämnden inte fördelar någon del av basanslaget efter prestation, utan baserat på föregående år inklusive de tillägg som gjordes efter fastställandet av VP 2023.
3.3 Historisk filosofiska fakultetens resursfördelningsmodell
Historisk-filosofiska fakultetsnämnden tillämpar i verksamhetsplanen för 2024 följande princip för fördelning av forskningsanslaget. Modellen används endast för resurstilldelning och är således inte styrande för hur medlen ska användas på institutionsnivå. Institutionerna beslutar om vilka prioriteringar som bäst främjar verksamheten.
Fördelningsnycklarna är:
- Basstöd: 1,2 mnkr per enhet.
- Lönekostnad för tillsvidareanställda professorer: 70 % av schablonlönekostnader (inkl. LBK, exkl. OH, beräknat på tre år).
- Lönekostnad för tillsvidareanställda universitetslektorer och biträdande universitetslektorer utan docentkompetens: 20 % av schablonlönekostnader (inkl. LBK, exkl. OH, beräknat på två år).
- Lönekostnad för tillsvidareanställda universitetslektorer och biträdande universitetslektorer med docentkompetens: 25 % av schablonlönekostnader (inkl. LBK, exkl. OH, beräknat på två år).
- Publiceringspoäng enligt norska listan relaterade till förbrukade lönemedel för forskning (beräknat på tre år): 2,5 % av anslaget.
- Övriga poster finansierade av basanslaget för forskning och utbildning på forskarnivå.
- Den summa som återstår efter att anslagsposterna ovan är fördelade delas upp i två lika stora delar och fördelas till fakultetens institutioner med hjälp av fördelningsnycklarna nedan:
- Examina i forskarutbildningen under de senaste tio åren
- Förbrukade externa anslag de senaste fyra åren.
Fakultetsnämnden betonar vikten av att lärare och forskare placerar beviljade externa bidrag vid den institution där den ordinarie anställningen är placerad så att medlen ingår i beräkningsunderlaget för fördelningen av resurser.
3.4 Fakultetsgemensamma satsningar
Utöver de medel som fördelas till institutionerna i anslag till forskning och utbildning på forskarnivå (bilaga 4) avsätter fakultetsnämnden medel till fakultetsgemensamma satsningar av olika karaktär.
3.4.1 Samfinansierad forskning (externa bidragsgivare)
Fakulteten samfinansierar forskning efter krav från externa bidragsgivare. Därutöver samfinansieras bidrag från ERC (European Research Council), Wallenberg Fellows och Wallenberg Scholars med 250 tkr per år under projektens bidragsperiod (HISTFILFAK 2021/87). (bilaga 9)
Engaging Vulnerability
År 2015 beviljade Vetenskapsrådet bidrag (totalt 80 mnkr för perioden 2015–2024) till en internationell rekrytering av en framstående forskare vid fakulteten med placering vid institutionen för kulturantropologi och etnologi. Kostnaderna för samfinansiering finansieras av rektorsmedel (2015–2017) och fakultetsmedel (2016–2024). Därtill tillkommer samfinansiering av doktorander av deltagande institutioner. År 2024 uppgår fakultetens finansiering till 2 907 tkr.
Forskningsinfrastruktur av nationellt intresse, SveDigArk
Enligt beslut HISTFILFAK 2020/83 samfinansierar fakultetsnämnden det VR-finansierade SveDigArk/SweDigArch – Nationell Infrastruktur för Digital Arkeologi med sammanlagt 7,7 mnkr under perioden 2022 – 2027. År 2024 samfinansierar fakulteten projektet med 1 600 tkr.
ERC (European Research Council) Starting Grant
Enligt beslut (HISTFILFAK 2022/22) samfinansierar fakultetsnämnden det ERC Starting Grantfinansierade projektet ”Acting Out of Disease. How Patient Organizations Shaped Modern medicine” vid institutionen för idéhistoria med 250 tkr per år i fem år (totalt 1,25 mkr) under perioden 2023 – 2027.
ERC (European Research Council) Consolidator Grant
Enligt beslut (HISTFILFAK 2019/54) samfinansierar fakultetsnämnden det ERC Consolidator Grant-finansierade projektet CAPTURE med 250 tkr per år i fem år (totalt 1,25 mnkr). Projektperioden är 2019-05-01 – 2024-04-30.
ERC (European Research Council) Consolidator Grant
Enligt beslut (HISTFILFAK 2023/108) samfinansierar fakultetsnämnden det ERC Consolidator Grant-finansierade projektet ”Slavery, Abolition and Archipelagic Connections in the Swedish Caribbean” vid historiska institutionen med 250 tkr per år i fem år (totalt 1,25 mkr) under perioden 2024 – 2028.
Wallenberg Academy Fellow
Enligt beslut (HISTFILFAK 2022/22) samfinansierar fakultetsnämnden Wallenberg Academy Fellow vid institutionen för idéhistoria med start 2022 med 250 tkr per år i fyra år (total 1,0 mnkr) under perioden 2022 – 2025.
3.4.2 Övriga avlyft avseende forskning och utbildning på forskarnivå
(Bilaga 8)
Centrum för digital humaniora och samhällsvetenskap
Tillsammans med områdesnämnden för humaniora och samhällsvetenskap och teknisk- naturvetenskapliga fakultetsnämnden finansierar historisk-filosofiska fakultetsnämnden det områdesöverskridande Centrum för digital humaniora och samhällsvetenskap (CDHU), vilket inrättades 2020 som en centrumbildning (2b), underställd institutionsstyrelsen för ABM (HISTFILFAK 2020/36). Historisk-filosofiska fakultetsnämndens del av finansieringen löper under fem år (2021–2025), med 1,5 mnkr per år.
Centrum för genusvetenskap
Centrum för genusvetenskap tilldelas riktade anslag i konsistoriets verksamhetsplan som fördelas i denna verksamhetsplan. För 2024 är anslaget 3 562 tkr.
Digital arkivering av avhandlingar
För digital arkivering av doktorsavhandlingar i DiVA (Digitala Vetenskapliga Arkivet) reserverar fakultetsnämnden årligen 100 tkr.
Disputationsomkostnader
Medel om 40 tkr per bidrag till disputationsomkostnader (att använda till tryckning av doktorsavhandlingar och andra kostnader som uppstår i anslutning till disputationen) ersätts i särskild ordning i samband med att opponent och betygsnämnd utses. För 2024 reserveras 1 000 tkr.
Doktorandkursen Professional Training in the Arts and Humanities
Den fakultetsgemensamma doktorandkursen beskrivs i avsnitt 5.2.2. För 2024 reserveras 210 tkr.
Centrum för medicinsk humaniora och samhällsvetenskap
Under 2019 inrättade historisk-filosofiska fakultetsnämnden Centrum för medicinsk humaniora och samhällsvetenskap som en centrumbildning (2b) med placering under institutionen för idéhistoria (HISTFILFAK 2019/76). För perioden 2022–2024 finansieras verksamheten av institutionen för idéhistoria, medicinska och farmaceutiska områdesnämnden samt historiskfilosofiska fakultetsnämnden. För 2023–2024 avsätter historisk-filosofiska fakultetsnämnden 700 tkr årligen.
Fulbrightprofessur
För medfinansiering av kringkostnader för Fulbrightprofessur vid språkvetenskapliga fakulteten avsätter fakultetsnämnden årligen 50 tkr.
Hugo Valentin-centrum
Enligt beslut i fakultetsnämnden 2015-04-14 inrättades Hugo Valentin-centrum (HVC) under historiska institutionen som en centrumbildning 2b med verksamhetsstart 2016-01-01. HVC finansieras av anslag från historisk-filosofiska fakulteten. För 2024 är anslaget 4 809 309 kr.
HUMTANK
Fakulteten medverkar i det nationella samverkansprojektet HUMTANK. För detta ändamål avsätter fakultetsnämnden 90 tkr.
KoF24-omkostnader
Fakultetsnämnden avsätter 250 tkr för omkostnader i samband med bedömarpanelernas platsbesök inom ramen för KoF24.
Det strategiska forskningsområdet den politiskt viktiga regionen - Ryssland
Nämnden ska enligt uppdrag från områdesnämnden bidra till det strategiska forskningsområdet den politiskt viktiga regionen – Ryssland (761 tkr).
Medel för gästforskare och gästföreläsare
Fakultetsnämnden avsätter 250 tkr för inbjudan av gästforskare och gästföreläsare 2024.
Medel för senare fördelning
Fakultetsnämnden avsätter 500 tkr för senare fördelning.
Museum Gustavianum
Nämnden ska enligt uppdrag från områdesnämnden bidra till Museum Gustavianum (823 tkr).
Prolongation för doktorander
Fakultetsnämnden finansierar prolongation som baseras på vissa av doktorandernas
förtroendeuppdrag. Ansökan om prolongation ska göras inom tiden för doktorandstudierna samt inom tiden för anställningen som doktorand. Historisk-filosofiska fakultetsnämnden finansierar bara prolongationer för doktorander som har en doktorandanställning vid Uppsala universitet. Ersättning för prolongation överförs till berörd institution innan ordinarie anställningstid löpt ut, efter anhållan från doktoranden. Det är därför av stor vikt att uppgifter om förtroendeuppdrag kontinuerligt förs in i den individuella studieplanen. För 2024 reserveras 500 tkr.
Repatriering av dekan och prodekaner
Enligt historisk-filosofiska fakultetens riktlinjer för repatriering efter ansvarsuppdrag som dekan och prodekan (HISTFILFAK 2018/69) har dekan och prodekan efter avslutat uppdrag rätt till egen tid för kompetenshöjande studier och forskning. Ersättning utgår från fakulteten till berörda institutioner. För 2024 reserveras 250 tkr.
Uppsala Forum för Demokrati, Fred och Rättvisa
Fakulteten medverkar i det fakultetsöverskridande samarbetsforumet Uppsala Forum för Demokrati, Fred och Rättvisa. För detta avsätter fakultetsnämnden 60 tkr.
4. Externfinansierad verksamhet
Forskningsverksamheten inom fakultetens institutioner är till stor del finansierad av externa bidragsmedel som beviljas av bidragsgivare utifrån ansökningar från universitetets forskare. Externa bidrag ska som andra medel vara föremål för verksamhetsplanering. De största bidragsgivarna till institutionerna framgår av tabell 3 nedan.
Tabell 3: Bidragsintäkter 2022 (mnkr)
Finansiär | Summa (mnkr) |
Vetenskapsrådet | 67 |
Riksbankens Jubileumsfond | 17 |
EU | 12 |
Wallenbergstiftelserna | 8 |
Statens energimyndighet | 6 |
SIDA | 3 |
Riksantikvarieämbetet | 2 |
Formas | 3 |
Uppsala Akademiförvaltning | 1 |
Nordiska ministerrådet | 1 |
Forte | 1 |
Övriga | 10 |
Summa 2022 | 131 |
Summa 2021 | 115 |
5. Kvalitetsarbete
Inom fakulteten bedrivs ett kontinuerligt och långsiktigt kvalitetsarbete som berör alla enheter och alla verksamhetsnivåer. Resurser för institutionernas kvalitetsarbete ingår i de medel som tilldelas institutionerna och avser arbete som ska bedrivas inom ramen för lärarnas anställningar. Det ankommer på prefekterna att inom sina institutioner verka för att kvaliteten i verksamheten kontinuerligt utvärderas och att lämpliga åtgärder vidtas för att vidmakthålla och höja kvaliteten i undervisning och forskning.
5.1 Utbildning på grundnivå och avancerad nivå
5.1.1 Kvalitetsutskottet för utbildning på grundnivå och avancerad nivå
Kvalitetsutskottet för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (KUGA) har till uppdrag att bereda frågor som berör grundnivå och avancerad nivå, samt att utreda och ge förslag på åtgärder som motiveras av universitetets och fakultetsnämndens mål och strategier, verksamhetsplaner, policydokument och utvärderingar som rör utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
5.1.2 Internationalisering av utbildning på grundnivå och avancerad nivå
Internationella utbyten och internationalisering i utbildning är prioriterade områden inom historisk-filosofiska fakultetens verksamhet. Arbetet för att säkerställa ett kvalificerat och relevant utbud av kurser på engelska på avancerad nivå fortgår, inte minst genom att fakultetens utbud av program på avancerad nivå som utlyses internationellt ökat under de senaste åren.
I fakultetens mål och strategier för perioden 2021–2025 (HISTFILFAK 2021/21) står angivet att fakulteten ska ”verka för att utbudet av tvärvetenskapliga och internationellt utlysta kandidatprogram ska öka”. Som ett led i det arbetet har en arbetsgrupp tillsatts med uppgift att utarbeta ett eller flera internationella kandidatprogram, med planerad programstart HT 2025. För att möjliggöra detta utvecklingsarbete och ersätta institutionerna för lärarnas tid reserverar fakultetsnämnden upp till 1 000 tkr av det balanserade kapitalet.
5.1.3 Utbildningsutvärderingar
Rektor har 2022-06-21 beslutat om reviderade riktlinjer för Uppsala universitets modell för utbildningsutvärderingar under perioden 2023–2028 (UFV 2021/2434). Historisk-filosofiska fakultetsnämnden fattade 2023-05-30 beslut om tidsplan och principer för fakultetens utbildningsutvärderingar under denna utvärderingscykel. Utvärderingarna kommer att äga rum under perioden 2025–2027, varför inga medel behöver avsättas till detta ändamål under 2024.
5.1.4 Medel för studenter på avancerad nivå
Som ett led i fakultetens arbete för kvalitet och forskningsanknytning för utbildning på avancerad nivå avsätter fakultetsnämnden 400 tkr för att möjliggöra för studenter på avancerad nivå att delta i konferenser eller t.ex. att göra kortare forskningsresor. Fördelning av medlen till institutionerna baseras på antal helårsstudieplatser på avancerad nivå. Institutioner med studenter på avancerad nivå ska själva informera dessa om möjligheten att söka medel och ansvarar för hantering av terminsvisa ansökningar.
5.2 Forskning och utbildning på forskarnivå
5.2.1 Kvalitetsutskott för forskning och utbildning på forskarnivå
Kvalitetsutskottet för forskning och utbildning på forskarnivå (KUF) bereder och följer upp frågor som rör utbildning på forskarnivå, fakultetsgemensamma forskningssatsningar och forskningsstrategiska frågor. Utskottet kan även bereda och ge förslag på åtgärder som motiveras av universitetets och/eller fakultetsnämndens strategier, verksamhetsplaner, policydokument och utvärderingar som rör utbildning på forskarnivå och forskning.
Under 2024 kommer utskottet bland annat att delta i beredning av remissyttranden för fakultetsnämndens räkning samt bereda ansökningar om medel som fördelas till fakulteten ur universitetets fond för inbjudan av gästforskare och gästföreläsare. Under 2024 kommer utskottet att planera och delta i genomförandet av en fakultetsgemensam handledarkonferens.
Utskottet kommer även att spela en central roll i fakultetens arbete med den universitetsgemensamma forskningsutvärderingen KoF24. Fakultetsnämnden har 2023-08-22 uppdragit åt utskottet att bland annat utarbeta anvisningar för arbetet till institutioner och bedömarpaneler, samt att ta fram mallar för självvärderingar, bedömarutlåtande och slutrapport (HISTFILFAK 2023/87).
5.2.2 Samarbete inom utbildning på forskarnivå
Fakulteten har idag 17 utbildningar på forskarnivå. Ett centralt inslag i fakultetens kvalitetsarbete rörande utbildning på forskarnivå har under de senaste åren varit att utveckla former för ökat samarbete inom utbildningen och förstärka den gemensamma utbildnings- och forskningsmiljön för fakultetens doktorander. En konkret del av arbetet utgörs av den fakultetsgemensamma och obligatoriska doktorandkursen ”Professional Training in the Arts and Humanities” vilken ges nästa gång vårterminen 2024. Under läsåret 23/24 ligger ansvaret för den fakultetsgemensamma doktorandkursen gemensamt på en professor och en lektor vid fakulteten. För detta ersätts de med motsvarande 5 % av heltid vardera de år kursen ges. Fakultetsnämnden avsätter 210 tkr som avser dels ersättningen för personalkostnaden, dels driftskostnader (bilaga 8).
Ett annat led i arbetet med att stimulera ämnes- och institutionsöverskridande samarbete inom utbildning på forskarnivå är de handledarkonferenser som regelbundet anordnas för fakultetens samtliga handledare inom utbildning på forskarnivå. Nästa konferens i denna serie anordnas höstterminen 2024.
För förbättrade färdigheter i akademiskt skrivande på engelska uppdrar fakultetsnämnden åt institutionerna att informera doktorander om den handledning och de kurser som Språkverkstaden och Unit for Professional English erbjuder.
6. Gemensamma stödfunktioner
De gemensamma stödfunktionerna kan delas in i följande kategorier:
− Universitetsgemensamma kostnader
− Områdes- och kansligemensamma kostnader
− Fakultetsgemensamma kostnader
− Biblioteksgemensamma kostnader
All verksamhet ska bidra till finansieringen av de gemensamma stödfunktionerna vilket innebär att såväl anslags-, bidrags- som uppdragsfinansierad verksamhet ska bidra. I de fall kostnaderna inte täcks inom den bidragsfinansierade verksamheten kan områdesnämndernas anslag för forskning och utbildning på forskarnivå användas för medfinansiering. Inom avgiftsfinansierad verksamhet ska full kostnadstäckning tillämpas och anslagsmedel kan inte användas för medfinansiering. De universitets-, områdes-, fakultets- och kansligemensamma kostnaderna finansieras genom att varje institution i verksamhetsplanen påförs kostnader beräknade med det senast avslutade verksamhetsårets lönesumma som fördelningsbas (bilaga 11).
6.1 Universitetsgemensamma kostnader
Fakultetens totala kostnader år 2024 för de universitetsgemensamma ändamålen uppgår till 44,2 mnkr (2023: 39,3 mnkr). Historisk-filosofiska fakultetsnämnden ska för 2024 bidra till finansiering av intendenturen vid Campus Gotland med 5,5 mnkr (2023: 4,6 mnkr). Vetenskapsområdenas finansiering av intendenturen på Campus Gotland baseras på antal helårsstudenter och tidigare års lönesumma för anställda med arbetsort Visby.
Områdesnämnden använder samma fördelningsbas när kostnaden fördelas till fakultetsnämnderna, vilka i sin tur fördelar kostnaderna på berörda institutioner.
6.2 Områdes- och kansligemensamma kostnader
Historisk-filosofiska fakultetsnämnden ska bidra med 707 tkr (2023: 628 tkr) till de områdesgemensamma ändamålen och med 5,3 mnkr (2023: 5,5 mnkr) till områdeskansliet.
6.3 Fakultetsgemensamma kostnader
Fakultetens gemensamma kostnader för stödverksamhet finansieras genom overhead-uttag (bilaga 10). Här avses kostnader för studentmedverkan, ledning, arvoden, kostnader för lärarrekrytering, informationsinsatser, arbetsvård, pedagogisk grundkurs för lärare och driftskostnader. De fakultetsgemensamma kostnaderna uppgår år 2024 till 4,8 mnkr (2023: 4,5 mnkr). Kostnaderna för ledning motsvarar 1,3 heltidsanställning, fördelat på en dekan och två prodekaner.
6.4 Bibliotekskostnader
Av bibliotekskostnaderna fördelas 67 % baserat på antalet helårsstudenter och 33 % på forskningsvolymen mätt i intäkter. Båda kriterierna baseras på ett genomsnitt de senaste tre åren. Områdesnämnden tillämpar en liknande fördelningsmodell för bibliotekskostnaderna med skillnaden att 50 % baseras på antalet helårsstudenter och 50 % baserat på forskningsvolymen. För historisk-filosofiska fakultetsnämnden uppgår de biblioteksgemensamma kostnaderna 2024 till 25 534 tkr inklusive bibliotekskostnaderna vid Campus Gotland. Fakulteten fördelar bibliotekskostnaderna med samma beräkning som universitets- områdes-, kansli- och fakultetsgemensamma kostnader, med det senast avslutade verksamhetsårets lönesumma som fördelningsbas.
7. Arbetsmiljö och lika villkor
7.1 Arbetsmiljöfrågor
Universitetet ansvarar för arbetsmiljön och samverkar med medarbetarna för att åstadkomma en bra arbetsmiljö. Uppsala universitet har fastställt rutiner om uppgiftsfördelningen i det systematiska arbetsmiljöarbetet, vilket det åligger universitetet att årligen följa upp. Universitetets delegation för arbetsmiljöansvar gäller. Arbetsmiljöverkets nu gällande föreskrifter Organisatorisk och social arbetsmiljö (AFS 2015:4) betonar vikten av att förebygga risk för ohälsa, och det är därför av stor vikt att alla enheter inom fakulteten arbetar aktivt med det systematiska arbetsmiljöarbetet (AFS 2001:1).
Institutionerna uppdras att kontinuerligt och systematiskt arbeta för att en god organisatorisk, social och fysisk arbetsmiljö̈ bevaras och utvecklas. Prefekten är ansvarig för det arbetet. En sådan miljö̈ utmärks av tydliga beslutsvägar, närvarande och engagerade medarbetare och ett bemötande som präglas av ömsesidig respekt. Varje institution inom fakulteten ska upprätta handlingsplaner för det arbetsmiljöarbete som ska bedrivas under året samt genomföra årliga skyddsronder och uppföljningar av det systematiska arbetsmiljöarbetet tillsammans med skyddsombuden. Fakultetsnämnden avsätter i denna verksamhetsplan 100 tkr (bilaga 10), vilka vid behov kan användas för att stödja arbetsmiljöarbete vid institutionerna.
7.2 Lika villkor
Fakultetsnämnden får i uppdrag av områdesnämnden att tillse att det systematiska lika villkorsarbetet integreras i alla delar av verksamheten och att det systematiska arbetet med breddad rekrytering och en jämn könsfördelning inom utbildning prioriteras. Fakultetsnämnden ska verka för en jämn könsfördelning inom grupperna biträdande universitetslektorer, universitetslektorer och professorer. Fakultetsnämnden uppdrar åt fakultetens institutioner att beakta detta i frågor som rör kompetensförsörjning och rekrytering.
8. Plan för kompetensförsörjning
Kvalificerade lärare, forskare, teknisk-administrativ personal och övriga medarbetare är avgörande för att fakulteten ska nå universitetets övergripande mål att bedriva utbildning och forskning av högsta kvalitet och relevans. God kompetensförsörjning och tydliga karriärvägar kräver ett långsiktigt och strukturerat arbete som syftar till att universitetet kan attrahera, rekrytera och utveckla skickliga lärare, forskare och andra medarbetare. Det huvudsakliga arbetet med kompetensförsörjning sker på fakultetens institutioner och de olika institutionerna har olika behov vad gäller kompetensförsörjningen. Fakultetsledningen utgör en rådgivande funktion för institutionsledningarna i samtliga frågor som rör kompetensförsörjning. Fakultetsledningen beslutar om utlysning av läraranställningar och samråder regelbundet med samtliga enheter i fråga om rekryteringsbehov för att underlätta planeringen för rekryteringsgruppens och fakultetsnämndens arbete.
Fakultetsnämnden ger institutionerna i uppdrag att i sin verksamhetsplanering integrera en kompetensförsörjningsplan. Prefekten har ett uppdrag att leda denna verksamhetsutveckling. I arbetet med verksamhetsplaneringen är en utgångspunkt att utreda hur man vill utveckla verksamheten såväl i ett kortare som i ett längre tidsperspektiv. I den kompetensförsörjningsplan som tas fram, ska samtliga befattningar inkluderas, inklusive kompetensutveckling för framtida ledningsuppdrag inom institutionen och universitetet. Institutionens kompetensförsörjningsplan ska ingå i institutionens verksamhetsplan för 2024. Vid samtliga utlysningar av nya läraranställningar (professor, universitetslektor, biträdande universitetslektor) är verksamhetens behov och den långsiktiga balansen mellan personalkategorierna avgörande faktorer att ta ställning till.
8.1 Kompetensförsörjning avseende administrativ stödpersonal
Historisk-filosofiska fakultetsnämnden ser anledning att kontinuerligt se över kompetensförsörjningen vad gäller den teknisk-administrativa personalen. Fakultetsnämnden vill särskilt påpeka vikten av att prefekter i möjligaste mån samarbetar för att tillse att de administratörer som så önskar sammantaget får arbetsuppgifter som motsvarar en heltidsanställning. Fakultetsnämnden vill uppmana institutionerna att tillse att tekniskadministrativ personal ges goda möjligheter till personlig utveckling inom ramen för anställningen. Idag finns nätverk för fakultetens administratörer, vilket underlättar för den administrativa personalen och möjliggör samarbete. För 2024 avsätter fakultetsnämnden 200 tkr för en konferens för fakultetens stödpersonal.
9. Samverkan
Samverkan syftar till att skapa ömsesidigt mervärde för universitetet, deltagande parter och samhället och ska därför vara en integrerad del i fakultetens forskning och utbildning. Vid historisk-filosofiska fakulteten förekommer samverkan i många olika former, exempelvis genom att forskare ingår i offentliga utredningar, i form av programråd där avnämarkontakter ingår, genom att institutioner regelmässigt anlitar gästföreläsare från sektorer utanför högskolesektorn inom relevanta kursmoment, genom att externa aktörer involveras i samband med forskningsprojekt och genom att utbildningsprogram på olika nivåer innehåller inslag av verksamhetsförlagd utbildning (VFU). Samverkan blir en allt viktigare del av universitetets verksamhet. Fakultetsnämnden uppdrar därför åt enheterna att upprätthålla och utveckla det samverkansarbete som redan pågår.
10. Uppdrag till institutionsstyrelser
10.1 Centrum för genusvetenskap
Historisk-filosofiska fakultetsnämnden uppdrar åt centrum för genusvetenskap att bedriva utbildning på grundnivå och avancerad nivå och forskning och utbildning på forskarnivå i den omfattning och till den ersättning som anges nedan.
Utbildning på grundnivå och avancerad nivå, bilaga 2
Ordinarie takbelopp 3 446 652
Tillfälligt takbelopp 484 000
Årets takbelopp 3 930 652
Avlyft -260 344
Totalt anslag för utbildning på grundnivå och avancerad nivå 3 670 308
Forskning och utbildning på forskarnivå, bilaga 4
Fördelat anslag för forskning och utbildning på forskarnivå 11 595 615
Varav finansiering enligt områdets verksamhetsplan 3 562 000
Centrum ska inom ramen för ordinarie verksamhet ansvara för/medverka i nedanstående utbildningar. Utbildningsprogram enligt tidigare studieordning ska fullföljas.
- Kandidatprogram i kulturentreprenörskap
- Humanioraprogrammet
- Masterprogram i humaniora
- Masterprogram i genusvetenskap
- Kurser på grundnivå i speldesign
Institutionens kostnad för gemensamma ändamål, bilaga 11
Utbildning på grund- och avancerad nivå 874 228
Forskning och utbildning på forskarnivå 2 603 592
Institutionens kostnader för de gemensamma ändamålen inkluderar universitetsgemensamma, områdesgemensamma, fakultetsgemensamma, kansligemensamma, biblioteksgemensamma och i förekommande fall även intendenturkostnader för Campus Gotland. Kostnaderna är specificerade i bilaga 11 och betalas av institutionen via overheadpåslag (OH).
10.2 Institutionen för arkeologi och antik historia
Historisk-filosofiska fakultetsnämnden uppdrar åt institutionen för arkeologi och antik historia att bedriva utbildning på grundnivå och avancerad nivå och forskning och utbildning på forskarnivå i den omfattning och till den ersättning som anges nedan.
Utbildning på grundnivå och avancerad nivå, bilaga 2
Ordinarie takbelopp 17 035 024
Tillfälligt takbelopp 1 954 000
Årets takbelopp 18 989 024
Avlyft -1 257 723
Totalt anslag för utbildning på grundnivå och avancerad nivå 17 731 301
Forskning och utbildning på forskarnivå, bilaga 4
Fördelat anslag för forskning och utbildning på forskarnivå 21 274 286
Varav fakultetens samfinansiering av Digital arkeologi 1 600 000
Ämnen med nationellt ansvar
Finansiering från centrala avsättningar (673 tkr): Särskilda medel för egyptologi.
Institutionen ska inom ramen för ordinarie verksamhet ansvara för/medverka i nedanstående utbildningar. Utbildningsprogram enligt tidigare studieordning ska fullföljas.
- Kandidatprogram i kulturentreprenörskap
- Kandidatprogram i arkeologi och antik historia
- Kandidatprogram i arkeologi och osteologi
- Humanioraprogrammet
- Masterprogram i humaniora
- Masterprogram i antikens kultur och samhällsliv
- Masterprogram i arkeologi
- Masterprogram i egyptologi
- Masterprogram i global miljöhistoria
Institutionens kostnader för gemensamma ändamål, bilaga 11
Utbildning på grund- och avancerad nivå 4 561 863
Forskning och utbildning på forskarnivå 6 520 455
Institutionens kostnader för de gemensamma ändamålen inkluderar universitetsgemensamma, områdesgemensamma, fakultetsgemensamma, kansligemensamma, biblioteksgemensamma och i förekommande fall även intendenturkostnader för Campus Gotland. Kostnaderna är specificerade i bilaga 11 och betalas av institutionen via overheadpåslag (OH).
10.3 Filosofiska institutionen
Historisk-filosofiska fakultetsnämnden uppdrar åt filosofiska institutionen att bedriva utbildning på grundnivå och avancerad nivå och forskning och utbildning på forskarnivå i den omfattning och till den ersättning som anges nedan.
Utbildning på grundnivå och avancerad nivå, bilaga 2
Ordinarie takbelopp 9 325 242
Tillfälligt takbelopp 1 104 000
Årets takbelopp 10 429 242
Avlyft -690 773
Totalt anslag för utbildning på grundnivå och avancerad nivå 9 738 469
Forskning och utbildning på forskarnivå, bilaga 4
Fördelat anslag för forskning och utbildning på forskarnivå 15 905 114
Ämnen med nationellt ansvar
Finansiering från centrala avsättningar (673 tkr): Särskilda medel för estetik.
Institutionen ska inom ramen för ovanstående utbildningsuppdrag ansvara för/medverka i nedanstående utbildningar. Utbildningsprogram enligt tidigare studieordning ska fullföljas.
- Kandidatprogram i kultur- och samhällsanalys
- Humanioraprogrammet
- Masterprogram i humaniora
- Masterprogram i estetik
- Masterprogram i filosofi
Institutionens kostnad för gemensamma ändamål, bilaga 11
Utbildning på grund- och avancerad nivå | 2 044 242 |
Forskning och utbildning på forskarnivå | 4 425 434 |
Institutionens kostnader för de gemensamma ändamålen inkluderar universitetsgemensamma, områdesgemensamma, fakultetsgemensamma, kansligemensamma, biblioteksgemensamma och i förekommande fall även intendenturkostnader för Campus Gotland. Kostnaderna är specificerade i bilaga 11 och betalas av institutionen via overheadpåslag (OH).
10.4 Historiska institutionen
Historisk-filosofiska fakultetsnämnden uppdrar åt historiska institutionen att bedriva utbildning på grundnivå och avancerad nivå och forskning och utbildning på forskarnivå i den omfattning och till den ersättning som anges nedan.
Utbildning på grundnivå och avancerad nivå, bilaga 2
Årets takbelopp 10 460 901
Avlyft -692 869
Ersättning för särskilda uppdrag
Ersättning för uppdraget att koordinera fakultetens internationella utbyten. 680 000
Ersättning för samordning av humanioraprogrammet. 260 000
Totalt anslag för utbildning på grundnivå och avancerad nivå 10 708 031
Forskning och utbildning på forskarnivå, bilaga 4
Fördelat anslag för forskning och utbildning på forskarnivå 23 719 439
Varav medel till Hugo Valentin-centrum, HVC 4 809 309
Varav fakultetens samfinansiering av ERC Consolidator Grant 250 000
Institutionen ska inom ramen för ordinarie verksamhet ansvara för/medverka i nedanstående utbildningar. Utbildningsprogram enligt tidigare studieordning ska fullföljas.
- Historikerprogrammet
- Humanioraprogrammet
- Masterprogram i modern historia
- Masterprogram i tidigmodern tid
- Masterprogram i studier kring Förintelsen och folkmord
Institutionens kostnader för gemensamma ändamål, bilaga 11
Utbildning på grund- och avancerad nivå 3 522 468
Forskning och utbildning på forskarnivå 7 310 623
Institutionens kostnader för de gemensamma ändamålen inkluderar universitetsgemensamma, områdesgemensamma, fakultetsgemensamma, kansligemensamma, biblioteksgemensamma och i förekommande fall även intendenturkostnader för Campus Gotland. Kostnaderna är specificerade i bilaga 11 och betalas av institutionen via overheadpåslag (OH).
10.5 Institutionen för idéhistoria
Historisk-filosofiska fakultetsnämnden uppdrar åt institutionen för idéhistoria att bedriva utbildning på grundnivå och avancerad nivå och forskning och utbildning på forskarnivå i den omfattning och till den ersättning som anges nedan.
Utbildning på grundnivå och avancerad nivå, bilaga 2
Ordinarie takbelopp 7 800 700
Tillfälligt takbelopp 1 354 000
Årets takbelopp 9 154 700
Avlyft -606 354
Totalt anslag för utbildning på grundnivå och avancerad nivå 8 548 345
Forskning och utbildning på forskarnivå, bilaga 4
Fördelat anslag för forskning och utbildning på forskarnivå 17 978 990
Varav fakultetens samfinansiering av ERC Starting Grant 250 000
Varav fakultetens samfinansiering av WAF 250 000
Varav fakultetens samfinansiering av Centrum för medicinsk humaniora och
samhällsvetenskap. 700 000
Institutionen ska inom ramen för ordinarie verksamhet ansvara för/medverka i nedanstående utbildningar. Utbildningsprogram enligt tidigare studieordning ska fullföljas.
- Historikerprogrammet
- Humanioraprogrammet
- Masterprogram i humaniora
- Masterprogram i idéhistoria
Institutionens kostnader för gemensamma ändamål, bilaga 11
Utbildning på grund- och avancerad nivå 2 542 801
Forskning och utbildning på forskarnivå 6 135 357
Institutionens kostnader för de gemensamma ändamålen inkluderar universitetsgemensamma, områdesgemensamma, fakultetsgemensamma, kansligemensamma, biblioteksgemensamma och i förekommande fall även intendenturkostnader för Campus Gotland. Kostnaderna är specificerade i bilaga 11 och betalas av institutionen via overheadpåslag (OH).
10.6 Konstvetenskapliga institutionen
Historisk-filosofiska fakultetsnämnden uppdrar åt konstvetenskapliga institutionen att bedriva utbildning på grundnivå och avancerad nivå och forskning och utbildning på forskarnivå i den omfattning och till den ersättning som anges nedan.
Utbildning på grundnivå och avancerad nivå, bilaga 2
Årets takbelopp 25 871 544
Avlyft -1 713 581
Totalt anslag för utbildning på grundnivå och avancerad nivå 24 157 963
Forskning och utbildning på forskarnivå, bilaga 4
Fördelat anslag för forskning och utbildning på forskarnivå 12 869 812
Institutionen ska inom ramen för ordinarie verksamhet ansvara för/medverka i nedanstående utbildningar. Utbildningsprogram enligt tidigare studieordning ska fullföljas.
- Kandidatprogram i kulturentreprenörskap
- Byggnadsantikvarieprogrammet
- Föremålsantikvarieprogrammet
- Humanioraprogrammet
- Magisterprogram i textilvetenskap
- Masterprogram i digital konstvetenskap
- Masterprogram i humaniora
- Masterprogram i konstvetenskap
- Masterprogram i kulturarv och hållbarhet
- Masterprogram i textilvetenskap
Institutionens kostnader för gemensamma ändamål, bilaga 11
Utbildning på grund- och avancerad nivå 7 054 164
Forskning och utbildning på forskarnivå 4 084 424
Institutionens kostnader för de gemensamma ändamålen inkluderar universitetsgemensamma, områdesgemensamma, fakultetsgemensamma, kansligemensamma, biblioteksgemensamma och i förekommande fall även intendenturkostnader för Campus Gotland. Kostnaderna är specificerade i bilaga 11 och betalas av institutionen via overheadpåslag (OH).
10.7 Institutionen för kulturantropologi och etnologi
Historisk-filosofiska fakultetsnämnden uppdrar åt institutionen för kulturantropologi och etnologi att bedriva utbildning på grundnivå och avancerad nivå och forskning och utbildning på forskarnivå i den omfattning och till den ersättning som anges nedan.
Utbildning på grundnivå och avancerad nivå, bilaga 2
Ordinarie takbelopp 11 934 246
Tillfälligt takbelopp 310 000
Årets takbelopp 12 244 246
Avlyft -810 988
Totalt anslag för utbildning på grundnivå och avancerad nivå 11 433 258
Forskning och utbildning på forskarnivå, bilaga 4
Fördelat anslag för forskning och utbildning på forskarnivå 15 419 129
Varav fakultetens samfinansiering av forskningsprogrammet
"Engaging Vulnerability" 2 907 000
Institutionen ska inom ramen för ordinarie verksamhet ansvara för/medverka i nedanstående utbildningar. Utbildningsprogram enligt tidigare studieordning ska fullföljas.
- Kandidatprogram i kulturentreprenörskap
- Kandidatprogram i kultur, samhälle och etnografi
- Kandidatprogram i kultur- och samhällsanalys
- Humanioraprogrammet
- Masterprogram i humaniora
- Masterprogram i antropologi
- Masterprogram i etnologi och etnografi
- Magisterprogram i hållbar destinationsutveckling
- Masterprogram i hållbar destinationsutveckling
Institutionens kostnader för gemensamma ändamål, bilaga 11
Utbildning på grund- och avancerad nivå 2 383 650
Forskning och utbildning på forskarnivå 4 674 137
Institutionens kostnader för de gemensamma ändamålen inkluderar universitetsgemensamma, områdesgemensamma, fakultetsgemensamma, kansligemensamma, biblioteksgemensamma och i förekommande fall även intendenturkostnader för Campus Gotland. Kostnaderna är specificerade i bilaga 11 och betalas av institutionen via overheadpåslag (OH).
10.8 Litteraturvetenskapliga institutionen
Historisk-filosofiska fakultetsnämnden uppdrar åt litteraturvetenskapliga institutionen att bedriva utbildning på grundnivå och avancerad nivå och forskning och utbildning på forskarnivå i den omfattning och till den ersättning som anges nedan.
Utbildning på grundnivå och avancerad nivå, bilaga 2
Ordinarie takbelopp 11 181 011
Tillfälligt takbelopp 2 174 000
Årets takbelopp 13 355 011
Avlyft -884 559
Totalt anslag för utbildning på grundnivå och avancerad nivå 12 470 452
Forskning och utbildning på forskarnivå, bilaga 4
Fördelat anslag för forskning och utbildning på forskarnivå 12 329 608
Institutionen ska inom ramen för ordinarie verksamhet ansvara för/medverka i nedanstående utbildningar. Utbildningsprogram enligt tidigare studieordning ska fullföljas.
- Kandidatprogram i retorisk och litterär kommunikation
- Litteraturvetarprogrammet
- Retorikprogrammet
- Humanioraprogrammet
- Masterprogram i humaniora
- Masterprogram i litteraturvetenskap
- Masterprogram i retorik Masterprogram i skandinavistik
Institutionens kostnader för gemensamma ändamål, bilaga 11
Utbildning på grund- och avancerad nivå 2 987 236
Forskning och utbildning på forskarnivå 2 650 590
Institutionens kostnader för de gemensamma ändamålen inkluderar universitetsgemensamma, områdesgemensamma, fakultetsgemensamma, kansligemensamma, biblioteksgemensamma och i förekommande fall även intendenturkostnader för Campus Gotland. Kostnaderna är specificerade i bilaga 11 och betalas av institutionen via overheadpåslag (OH).
10.9 Institutionen för musikvetenskap
Historisk-filosofiska fakultetsnämnden uppdrar åt institutionen för musikvetenskap att bedriva utbildning på grundnivå och avancerad nivå och forskning och utbildning på forskarnivå i den omfattning och till den ersättning som anges nedan.
Utbildning på grundnivå och avancerad nivå, bilaga 2
Ordinarie takbelopp 8 922 533
Tillfälligt takbelopp 250 000
Årets takbelopp 9 172 533
Avlyft -607 535
Totalt anslag för utbildning på grundnivå och avancerad nivå 8 564 998
Forskning och utbildning på forskarnivå, bilaga 4
Fördelat anslag för forskning och utbildning på forskarnivå 6 934 797
Institutionen ska inom ramen för ordinarie verksamhet ansvara för/medverka i nedanstående utbildningar. Utbildningsprogram enligt tidigare studieordning ska fullföljas.
- Kandidatprogram i musikvetenskap
- Humanioraprogrammet
- Masterprogram i humaniora
- Masterprogram i musikvetenskap
Institutionens kostnader för gemensamma ändamål, bilaga 11
Utbildning på grund- och avancerad nivå 1 777 367
Forskning och utbildning på forskarnivå 1 774 092
Institutionens kostnader för de gemensamma ändamålen inkluderar universitetsgemensamma, områdesgemensamma, fakultetsgemensamma, kansligemensamma, biblioteksgemensamma och i förekommande fall även intendenturkostnader för Campus Gotland. Kostnaderna är specificerade i bilaga 11 och betalas av institutionen via overheadpåslag (OH).
10.10 Institutionen för speldesign
Historisk-filosofiska fakultetsnämnden uppdrar åt institutionen för speldesign att bedriva utbildning på grundnivå och avancerad nivå i den omfattning och till den ersättning som anges nedan.
Utbildning på grundnivå och avancerad nivå, bilaga 2
Årets takbelopp 33 744 442
Avlyft -2 235 036
Totalt anslag för utbildning på grundnivå och avancerad nivå 31 509 405
Forskning och utbildning på forskarnivå, bilaga 4
Fördelat anslag för forskning och utbildning på forskarnivå 3 910 749
Institutionen ska inom ramen för ordinarie verksamhet ansvara för/medverka i nedanstående utbildningar. Utbildningsprogram enligt tidigare studieordning ska fullföljas.
- Kandidatprogram i speldesign
- Kandidatprogram i speldesign och grafik
- Kandidatprogram i speldesign och programmering
- Kandidatprogram i speldesign och projektledning
- Masterprogram i speldesign
- Magisterprogram i speldesign
- Magisterprogram i transformativ speldesign
Institutionens kostnader för gemensamma ändamål, bilaga 11
Utbildning på grund- och avancerad nivå 10 935 803
Forskning och utbildning på forskarnivå 1 157 216
Institutionens kostnader för de gemensamma ändamålen inkluderar universitetsgemensamma, områdesgemensamma, fakultetsgemensamma, kansligemensamma, biblioteksgemensamma och i förekommande fall även intendenturkostnader för Campus Gotland. Kostnaderna är specificerade i bilaga 11 och betalas av institutionen via overheadpåslag (OH).
10.11 Institutionen för ABM
Historisk-filosofiska fakultetsnämnden uppdrar åt institutionen för ABM att bedriva utbildning på grundnivå och avancerad nivå och forskning och utbildning på forskarnivå i den omfattning och till den ersättning som anges nedan.
Utbildning på grundnivå och avancerad nivå, bilaga 2
Ordinarie takbelopp 12 612 318
Tillfälligt takbelopp 520 000
Årets takbelopp 13 132 318
Avlyft -869 809
Totalt anslag för utbildning på grundnivå och avancerad nivå 12 262 509
Forskning och utbildning på forskarnivå, bilaga 4
Fördelat anslag för forskning och utbildning på forskarnivå 8 765 389
Varav samfinansiering ERC Consolidator Grant 83 333
Varav fakultetens samfinansiering av Centrum för Digital humaniora (CDHU) 1 500 000
Institutionen ska inom ramen för ordinarie verksamhet ansvara för/medverka i nedanstående utbildningar. Utbildningsprogram enligt tidigare studieordning ska fullföljas.
- Masterprogram i ABM
- Masterprogram i digital humaniora
Institutionens kostnader för gemensamma ändamål, bilaga 11
Utbildning på grund- och avancerad nivå 2 679 189
Forskning och utbildning på forskarnivå 2 819 843
Institutionens kostnader för de gemensamma ändamålen inkluderar universitetsgemensamma, områdesgemensamma, fakultetsgemensamma, kansligemensamma, biblioteksgemensamma och i förekommande fall även intendenturkostnader för Campus Gotland. Kostnaderna är specificerade i bilaga 11 och betalas av institutionen via overheadpåslag (OH).
10.12 Övriga institutioner
Statsvetenskapliga institutionen
Historisk-filosofiska fakultetsnämnden uppdrar åt statsvetenskapliga institutionen vid samhällsvetenskapliga fakulteten att anordna utbildning på grundnivå och avancerad nivå till det takbelopp som anges i tabellen nedan. Takbeloppet avser motsvarande 10 hst, och avser studenter från kandidatprogrammet i kultur- och samhällsanalys, filosofiska institutionen. Institutionen är ansvarig för att inarbeta intäkter genom att registrera helårsstudenter i den omfattning som krävs för att säkerställa att takbeloppet nås.
Utbildning på grundnivå och avancerad nivå, bilaga 2
Anslag kopplat till uppdraget 478 825
Takbelopp 512 789
Ekonomisk-historiska institutionen
Historisk-filosofiska fakultetsnämnden uppdrar åt ekonomisk-historiska institutionen vid samhällsvetenskapliga fakulteten att anordna utbildning på grundnivå och avancerad nivå till det takbelopp som anges i tabellen nedan. Takbeloppet avser motsvarande 10 hst, och avser studenter från historikerprogrammet, historiska institutionen. Institutionen är ansvarig för att inarbeta intäkter genom att registrera helårsstudenter i den omfattning som krävs för att säkerställa att takbeloppet nås.
Utbildning på grundnivå och avancerad nivå, bilaga 2
Anslag kopplat till uppdraget 478 825
Takbelopp 512 789
Statistiska institutionen
Historisk-filosofiska fakultetsnämnden uppdrar åt statistiska institutionen vid samhällsvetenskapliga fakulteten att anordna utbildning på grundnivå och avancerad nivå till det takbelopp som anges i tabellen nedan. Takbeloppet avser motsvarande 3 hst, och avser studenter från kandidatprogrammet i kultur- och samhällsanalys, filosofiska institutionen. Institutionen är ansvarig för att inarbeta intäkter genom att registrera helårsstudenter i den omfattning som krävs för att säkerställa att takbeloppet nås.
Utbildning på grundnivå och avancerad nivå, bilaga 2
Anslag kopplat till uppdraget 143 647
Takbelopp 153 836