Modern inköpsprocess
Mål
Projektets övergripande mål är att universitetet ska ha en samordnad och effektiv beställnings- och inköpsprocess med ett systemstöd som stödjer detta flöde, uppfyller verksamhetens krav på nytta och användarvänlighet samt uppfyller relevanta lag- och förordningskrav.
Syfte
Projektet syftar till att implementera inköpssystemet Visma Proceedo vid Uppsala universitet (UU) som kommer att ersätta dagens beställningssystem Wisum/Produktwebben. I samband med implementeringen kommer processen att anskaffa en vara eller tjänst, från behov till leverans och betald faktura, att genomgå en översyn.
Organisation
Uppdragsgivare: universitetsdirektören
Projektägare: Hanna Mörtberg, avdelningen för ekonomi och upphandling (AEU)
Styrgrupp: Består av prefekter och administrativa chefer från alla vetenskapsområden inom universitetet samt representant från avdelningen för universitetsgemensam IT (UIT) och representanter från AEU.
Projektledare: Ellen Leijon, AEU
Projektgrupp: Består av medarbetare vid AEU samt representant från UIT.
Projektet har bildat arbetsgrupper avseende inköps- och fakturaflödet med bred representation från olika delar av verksamheten inom universitetet.
Tidplan
Projektet löper från december 2023 till oktober 2024.
Diarienummer
UFV 2023 - 1870
Läs mer om projektet Modern inköpsprocess och dess införande
Kontakt
Frågor kring projektet kan skickas till supportportalen, (Modern inköpsprocess > Övrigt (frågor mm)).