Stöd i Ladok för individuella studieplaner (ISP)

Ladok inför ett nytt digitalt systemstöd för individuella studieplaner (ISP). Just nu befinner vi oss i testfasen där utvalda pilotinstitutioner testar och utvärderar funktionalitet och anpassningar.

Vilka deltar?

De pilotinstitutioner som deltar i ett första skede är:

  • Institutionen för arkeologi och antik historia
  • Institutionen för ekologi och genetik
  • Institutionen för kemi – Ångström
  • Institutionen för kvinnors och barns hälsa
  • Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

Information till pilotinstitutioner

Vad vill vi utvärdera:

  • Antagning av doktorand och upprättande av första digitala ISP​
  • Revidering av ISP för antagen doktorand​
  • De olika processtegen med granskning och fastställande​
  • Olika fastställare av ISP – vanlig revidering / väsentliga förändringar
  • Testa utbildningsmaterial och guider

Under perioden maj-september kommer Uppsala universitet utvärdera din upplevelse av användningen av ISP i Ladok. En eller flera enkäter kommer skickas ut under pilotperioden som du ombes besvara. All återkoppling är viktig för att projektet ska leda till ett användarvänligt system i framtiden.

Vid varje pilotinstitution har en ansvarig för piloten utsetts som kommer ansvara för kommunikationen mellan projektet och medverkande. Rena supportfrågor hänvisas till ladok@uu.se.

Ansökan om behörighet i Ladok

Observera att du behöver ansöka om ytterligare behörighet även om du sedan tidigare har tillgång till andra funktioner i Ladok. Ifylld och digitalt signerad blankett skickas till ladok@uu.se.

Ansökan om användarbehörighet i Ladok för pilotinstitutioner:

Ansökan, vetenskapsområdet för teknik och naturvetenskap (pdf)

Ansökan, vetenskapsområdet för medicin och farmaci (pdf)

Ansökan, vetenskapsområdet för humaniora och samhällsvetenskap (pdf)

Manualer

Det digitala stödet för individuell studieplan i Ladok utvecklas kontinuerligt under pilotperioden och manualer uppdateras allt eftersom.

Manualerna är publicerade i SharePoint. Första gången du vill komma åt en manual så kan du behöva logga in via Microsofts inloggningsfönster. Du loggar in med din Uppsala universitets-mejladress. Du behöver ha multifaktorsautentisiering.

Tidsplan

Projektet inleddes i september 2023 och planeras avslutas i mars 2025 då ISP systemstöd i Ladok ska finnas tillgängligt för hela Uppsala universitet.

  • Kartläggning av verksamhetsområdenas nuvarande verksamhetsprocesser

  • Beslut om projektplan
  • Nya verksamhetsprocesser utformas
  • ISP systemstöd i Ladok utvärderas av användargrupper
  • Utvärdering av test
  • Utbildning av pilotinstitutioner

  • Pilotinstitutioner börjar använda ISP systemstöd i Ladok

  • Ytterligare institutioner kan ta ISP i Ladok i bruk
  • Utbildning av nya användare

  • Projektet avslutas

Om projektet

Mål och syfte

Syftet med detta projekt är att möjliggöra implementeringen av Ladoks ISP-stöd vid de olika vetenskapsområdena med målet att Uppsala universitet har ett samlat och enhetligt digitalt stöd för hantering av IPS för alla doktorander, i enlighet med nationella krav och verksamhetens riktlinjer och behov.

Med ett gemensamt digitalt stöd ökar möjligheterna att:

  • arbetet med årlig revision och uppföljning av individuella studieplaner förbättras, bland annat genom automatiska påminnelser från systemet och cirkulering av nya versioner.
  • bidra med underlag till uppföljning och löpande kvalitetsarbete.
  • minimera antalet pappersblanketter som administreras på institutionerna inom utbildning på forskarnivå.
  • bidra till effektiv och rättssäker hantering av individuella studieplaner på forskarnivå.

Vad innebär detta för mig?

Det digitala stödet för ISP i Ladok kan komma att innebära ett nytt arbetssätt för många som idag arbetar med ISP på ett eller annat sätt.

Utbildning av nya användare kommer att ske under hösten 2024, då mer information kring nya arbetssätt kommer att ges.

Organisation

Uppdragsgivare: Universitetsdirektören

Projektägare: Karin Apelgren, studentavdelningen

Projektledare: Cecilia Marklund, studentavdelningen

Biträdande projektledare: Nina Carlsson, studentavdelningen

Projektgrupp: projektledaren, biträdande projektledare, en representant från respektive områdeskansli

Styrgrupp:

  • projektägaren (ordförande)
  • en representant från respektive vetenskapsområde
  • studentrepresentant
  • projektledare (föredragande)

Referensgrupper:

  • representanter från verksamheten utses efter behov av projektägare i samråd med styrgruppen
  • vetenskapsområden
  • projektledare.

Kontakt

  • Vid frågor kring projektet, vänligen kontakta projektledare Cecilia Marklund, studentavdelningen.
  • Cecilia Marklund

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin