E-mötestjänster
Zoom är det verktyg som används vid Uppsala universitet och är kostnadsfritt att använda för alla studenter och alla anställda. Detta inklusive övrigt verksamma från och med IT-avgift "Övrigt verksam Midi". Med Zoom har du möjlighet att bjuda in studenter, kollegor och externa kontakter till möten med video och ljud med mera.
Zoom har en mängd funktioner som kan användas för att hålla bra e‑föreläsningar, e-seminarier, e-disputationer och e-möten. Zoom har hög säkerhet och den Zoom som lärosäten i norden använder, genom Nordunets egna datorhallar i Köpenhamn och Stockholm, har dessutom högre säkerhet än Zoom Cloud.
Om Zoom-möten
Till ett Zoom-möte kan inbjudna ansluta med Zoom-klient, webbläsare och traditionella videokonferenssystem. Inbjudna deltagare behöver inte ha ett eget Zoom-konto och för de som inte tillhör Uppsala universitet och som vill använda Zoom‑klienten finns den att ladda ner gratis från Zooms egna sidor.
Möten i Zoom kan ha upp till 500 deltagare. Webbinarium med upp till 10 000 deltagare kan beställas från IT-support.
Läs mer och se prislista för Webbinarium för över 500 deltagare här
KRT värde: 222
(322) vid E2EE
Zoom-guider
Här hittar du guider för hur du använder Zoom.
Tips för bra e-möten
Tips och rekommendationer för att hålla bra e-möten.
Kurser i Zoom
Se inspelade kurser och få hjälp med dina frågor kring Zoom.
Använda andra e-mötesverktyg
Microsoft Teams är ännu inte i tillgängliggjort för alla användare vid Uppsala universitet. Behöver du programmet i tjänsten kan du kontakta itsupport@uu.se för att få din access beviljad.
Notera att Universitetsgemensam IT inte erbjuder användarstöd för andra mötessystem än Sunet Zoom.
Zoom och din integritet
Den Zoom-tjänst som universitetet använder, levererad av Nordunet, ger inte företaget Zoom tillgång till ljud/-röst, video eller delad information och innehåll.
För Zoom Cloud-tjänsten, som "alla andra" använder:
- Zoom använder inte ljud, video eller chatt-innehåll för träning av sina AI-modeller utan kundens samtycke.
Behandling av personuppgifter
Sunet Zoom är ett onlinemötessystem för anställa, övrigt verskamma och studenter. Tjänsten driftas av Nordunet, som ägs av de nordiska ländernas motsv vetenskapsråd, i serverhallar i Köpenhamn och Stockholm för lärosäten i norden. Uppsala universitetes hantering av Zoom administreras vid Avdelningen för Universitetsgemensam IT.
Inget mötesinnehåll sparas hos leverantören. Inspelning av möte, text i chatt och noteringar sparas lokalt på den dator som spelar in mötet. Mötesvärd avgör vilka som får spela in ett möte.
End-to-end encryption (E2EE) väljs för möte som är konfidentiellt. Det ger KRT: 322 för mötet. Flera funktioner i ett Zoom-möte blir då inte tillgängliga vilket är en följd av E2EE.
Zoom Team Chat (inte mötes-chatten) är krypterad under överföring och när det lagras på servern. Team Chat är krypterad End-To-End och det betyder att ingen utom avsändare och specificerad mottagare/deltagare kan läsa innehållet.
Detta ger KRT-värde 322 för just Zoom Team chat. Data från Zoom Team Chat lagras på Zoom server i 1 månad och i klienter max 1 år.
Inga känsliga personuppgifter finns hos eller skickas till leverantören.
Personnamn, kontonamn, e-postadress och i möten Ip-adress sparas hos Nordunet för att kunna tillhandahålla tjänsten till oss och våra användare.
Zoom har även per 2024 anslutit till EU-U.S. Data privacy Framework.
Servicenivå och tillgänglighet
E-mötestjänster vid Uppsala universitet är normalt tillgänglig alla dagar dygnets alla timmar. Handläggning av förfrågningar, beställningar, felanmälningar sker under normal kontorstid. Nordunet som levererar vår Zoom-tjänst utför normalt uppdateringar och förändringar utanför kontorstid. Ibland innebär dessa arbeten avbrott i tjänsten. Om vi får information om dessa arbeten, som kan innebära avbrott, informerar vi om dessa på medarbetaringången, "Aktuell driftsinformation".
Vilka får använda
Studenter, anställda och övrigt verksamma vid universitetet med IT-avgift "övrigt verksam Midi" eller högre har tillgång till Sunet Zoom
Ditt Zoom-konto finns aktivt så länge som du loggar in i Zoom, med Zoom-appen eller via Zoom-webben. Har du inte loggat in under de senaste 6 månaderna kommer ditt konto att raderas. Läs mer här